Mata småfåglarna

Trist :down:

Själv är jag mer än nöjd med både frön och havre från Granngården. Gjorde en egen blandning idag, får väl se om det går hem hos fåglarna :up:
Har hört många som varit nöjda innan. Men tre besök och två urdåliga bemötande plus dåliga frön får mig att säga nej tack. Tre gånger fick jag gå ut idag och rensa rent pga pinnar och skräp som har fastnat. Funderar på om jag ska ställa undan dessa frön och i stället hälla dom på marken när det blir kallare.
 
Har hört många som varit nöjda innan. Men tre besök och två urdåliga bemötande plus dåliga frön får mig att säga nej tack. Tre gånger fick jag gå ut idag och rensa rent pga pinnar och skräp som har fastnat. Funderar på om jag ska ställa undan dessa frön och i stället hälla dom på marken när det blir kallare.
Får se hur hur det ser ut när jag öppnar mina. Har en halv kvar ifrån ÖoB först
 
Allvarligt, hur mycket äter fåglarna egentligen?! Jag fyllde på matarna, gick iväg coh grejade i trädgården en timme och när jag kommer tillbaka är det tomt! Swosh bara, slut! Nog för att det är mycket fåglar här men det här är ju löjligt..
 
Allvarligt, hur mycket äter fåglarna egentligen?! Jag fyllde på matarna, gick iväg coh grejade i trädgården en timme och när jag kommer tillbaka är det tomt! Swosh bara, slut! Nog för att det är mycket fåglar här men det här är ju löjligt..
Jag gjorde av en vinter 160 kg solrosfrön > 10 kg hampa, oäknade X kg jordnötter och massor med talg. Jag har två stora matare på 8 l som jag fyller med frön, en stor matare för talg och en stor matare på 5 l + 3 mindre för jordnötter. Det går åt!
 
Allvarligt, hur mycket äter fåglarna egentligen?! Jag fyllde på matarna, gick iväg coh grejade i trädgården en timme och när jag kommer tillbaka är det tomt! Swosh bara, slut! Nog för att det är mycket fåglar här men det här är ju löjligt..
Här går det åt 1,5 pantflaska med solrosfrön och en talgbollar i veckan
 
Det går åt mängder nu när dom ska äta upp sig. Blir vädret sämre dom kommande dagarna äter dom mer. Är inne på fjärde säcken med solrosfrön nu. Förra året gjorde vi åt med över 500 kg solrosfrön.
 
Det går åt mängder nu när dom ska äta upp sig. Blir vädret sämre dom kommande dagarna äter dom mer. Är inne på fjärde säcken med solrosfrön nu. Förra året gjorde vi åt med över 500 kg solrosfrön.
500! :eek: Har du egen odling eller köper du på bulk? :D
 
Här försvinner jordnötterna i ett nafs. Kommer bli ruinerad på jordnötter :angel:.
Talgbollar och blandningen räcker några dagar, men jordnötterna försvinner på en dag.
 
Vi har nästan bara talgoxar i år, nästan så det är komiskt. :) De är så många. Utöver dem är det bara svartmes, koltrast och blåmes. Enstaka gånger dyker talltita upp också. Kanske kommer fler när det blir riktigt kallt... Nu ör jag dessutom ond och matar med nästan bara havrekross och talgbollar då jag glömt köpa solrosfrö och jordnötter. Det sa bara slurp när temperaturen gick ner lite. De fick ett delat äpple nyss men ingen vågar sig dit ännu. Nyheter gillas inte. :p
 
Vi har nästan bara talgoxar i år, nästan så det är komiskt. :) De är så många. Utöver dem är det bara svartmes, koltrast och blåmes. Enstaka gånger dyker talltita upp också. Kanske kommer fler när det blir riktigt kallt... Nu ör jag dessutom ond och matar med nästan bara havrekross och talgbollar då jag glömt köpa solrosfrö och jordnötter. Det sa bara slurp när temperaturen gick ner lite. De fick ett delat äpple nyss men ingen vågar sig dit ännu. Nyheter gillas inte. :p
Jag brukar sätta fast frukt på syrénen där jag matar, ibland hela päron eller halva äpplen, då vet jag säkert att inga hundar springer iväg med dem. :idea:
 
Jag brukar sätta fast frukt på syrénen där jag matar, ibland hela päron eller halva äpplen, då vet jag säkert att inga hundar springer iväg med dem. :idea:
Ja min matare var faktiskt perfekt för det. Den har fyra hållare för matarna och den kroken var utmärkt för ett delat äpple. :) är väl mest koltrastarna och sidensvansar som är intresserade av äpplena men koltrastarna bara ägnar sig åt att leta igenom skrufset på marken. Men de hittar nog äpplena tids nog de med. ;)
 
Mina koltrastar har hållt sig borta ett tag. Hoppas de besöker mig oftare snart. Blir alltid så glad sv dem.

Skatorna är här och städar på marken. Har hängt upp ett päron som de verkar försöka komma åt.
 
Gjorde en snabb inventering av fågellivet utanför fönstret igår.
Mest pilfink, blåmes och talgoxe men även en större hackspett, några gulsparvar och någon slags tita (såg inte vilken sort, tall eller en). Ja, och så grannens hönor då förstås.
Kul! Hoppas på ännu fler arter längre fram. Måste leta upp kikaren också.

Imorgon fyller jag år och har önskat mig fågelmat :D
 

Liknande trådar

Övr. Djur Vad har ni för fåglar hos er? :bump: Här kommer det oftast blåmes, talgoxar o nötväcka. Det händer att det kommer in en hel flock med...
2
Svar
27
· Visningar
3 022
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp