Mata småfåglarna

Var på ÖB med sonen idag. Dom hade något pellets med smak av jordgubbar och björnbär till vilda fåglar. . Någon som har provat det ??

Har inte prövat ÖoBs variant men jag har prövade fettpellets från Vivara förra vintern, de fick betyget ”ok” men fåglarna älskade de inte. Däremot talgbollarna med jordnötter från ÖoB går åt som smör här. Vet inte hur många burkar jag gör av med varje vinter.
 
Jag har precis börjat med matningen för iår. Det är kalas på solrosfrön, talgbollar, fyllda kokosnötter och nötkorvar.

Idag hade jag besök av blåmes, talgoxe, pilfink, gråsparv, domherre och nötväcka.
 
Läste igår att solrosfrön består till 50% skal som fåglarna ändå ska sortera bort. Stämmer det? Överväger i så fall att köpa skalade solrosfrön, mindre skräp och det borde inte bli så mycket dyrare om man räknar om vikten.
 
Har fyllt på förrådet efter en kort tid utan fågelmatning. Men det är ju så tråkigt nu för det är mörkt när man vaknar och mörkt när man kommer hem, så några fåglar får jag inte se förrän till helgen. :p De fick solrosfrön, talgbollar med jordnötter och en kolv med frön och nötter blandat med fett av något slag. Måste handla smör till mig själv idag, ska nog köpa något gött till fåglarna också och göra egen energibomb. :)
 
Fyllde på matarna idag och slog även på värmelampan åt hönsen, ska bli ända ner mot -10 lokalt inatt så kan behöva all hjälp de kan få. Sen ska det börja regna igen, sabla Trump! :arghh:
 
Har fyllt på förrådet efter en kort tid utan fågelmatning. Men det är ju så tråkigt nu för det är mörkt när man vaknar och mörkt när man kommer hem, så några fåglar får jag inte se förrän till helgen. :p De fick solrosfrön, talgbollar med jordnötter och en kolv med frön och nötter blandat med fett av något slag. Måste handla smör till mig själv idag, ska nog köpa något gött till fåglarna också och göra egen energibomb. :)
Smält ister eller Cocosfett och blanda i massa gott.
 
Läste igår att solrosfrön består till 50% skal som fåglarna ändå ska sortera bort. Stämmer det? Överväger i så fall att köpa skalade solrosfrön, mindre skräp och det borde inte bli så mycket dyrare om man räknar om vikten.
jag gjorde av med över 500 kg solrosfrön förra året. Att köpa skalade blir nog väldigt dyrt då dom äter mycket mycket mer. Jag köper i stället mer nötter.
 
jag gjorde av med över 500 kg solrosfrön förra året. Att köpa skalade blir nog väldigt dyrt då dom äter mycket mycket mer. Jag köper i stället mer nötter.

Fast om 500kg solrosfrön med skal motsvaras av 250kg skalade solroskärnor så blir det ju inte så mycket dyrare.

Jag har svårt att ge jordnötter eftersom jag är allergisk, det är lättare med talgbollar med jordnötter för de kan jag ta med tång och de dammar inte.

Igår gjorde jag en egen blandning med skalade solroskärnor, ”bärpiller” från ÖoB (var ju bara tvungen att prova :p ) och hampfrön. Vi får se om några dagar om det verkar gå åt.
 
Smält ister eller Cocosfett och blanda i massa gott.
Köpte kokosfett. :) kan man ge dem rispuffar tro eller är det dumt för de innehåller ju nästan ingenting? Har också sesamfrö jag aldrig kommer använda. Det är åtminstone frön så någon näring borde det ju vara i dem åtminstone. Annars blandar jag bara i solrosfrön i fettet.
 
Köpte kokosfett. :) kan man ge dem rispuffar tro eller är det dumt för de innehåller ju nästan ingenting? Har också sesamfrö jag aldrig kommer använda. Det är åtminstone frön så någon näring borde det ju vara i dem åtminstone. Annars blandar jag bara i solrosfrön i fettet.
jag blandar i vad jag hittar i skafferiet. Müsli, nötter, sesamfrön, hackade äpple, rönnbär , havregryn osv.
 
Fast om 500kg solrosfrön med skal motsvaras av 250kg skalade solroskärnor så blir det ju inte så mycket dyrare.

Jag har svårt att ge jordnötter eftersom jag är allergisk, det är lättare med talgbollar med jordnötter för de kan jag ta med tång och de dammar inte.

Igår gjorde jag en egen blandning med skalade solroskärnor, ”bärpiller” från ÖoB (var ju bara tvungen att prova :p ) och hampfrön. Vi får se om några dagar om det verkar gå åt.
jag tror dock inte att det stannar vid 250 kg, jag tror dom äter mycket mer när dom inte behöver ''jobba '' med maten.
 
Köpte kokosfett. :) kan man ge dem rispuffar tro eller är det dumt för de innehåller ju nästan ingenting? Har också sesamfrö jag aldrig kommer använda. Det är åtminstone frön så någon näring borde det ju vara i dem åtminstone. Annars blandar jag bara i solrosfrön i fettet.
Det känns rätt meningslöst att blanda i rispuffar? Blir ju bara bukfylla och ingen näring.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Vad har ni för fåglar hos er? :bump: Här kommer det oftast blåmes, talgoxar o nötväcka. Det händer att det kommer in en hel flock med...
2
Svar
27
· Visningar
3 024
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp