Mata småfåglarna

På nyårsdagen visade sig domherrarna. :heart Mycket bra start på året. :banana:

Har lite dåligt samvete för att vi flyttar och därför kommer sluta mata fåglarna här vid månadsskiftet. Har inte hört något om en ny hyresgäst, så vi kan inte lämna över matandet till nån annan heller. Ska prata med grannen, han matar i sin trädgård också, men det känns ändå taskigt att "bara sticka".

Ja, jag är knäpp...men jag tycker om "mina" fåglar.
 
Jag behöver hjälp! Det satt en liten orädd fågel vid mitt fågelbord igår, men jag vet inte vad det var för sort.
Stor som en pilfink, liten nätt näbb, brun, fläckar på ryggen
 
Både igår och i dag äter mina fåglar massor. Vi hade riktigt kallt i natt så idag får dom extra med godis och vatten.
 
På nyårsdagen visade sig domherrarna. :heart Mycket bra start på året. :banana:

Har lite dåligt samvete för att vi flyttar och därför kommer sluta mata fåglarna här vid månadsskiftet. Har inte hört något om en ny hyresgäst, så vi kan inte lämna över matandet till nån annan heller. Ska prata med grannen, han matar i sin trädgård också, men det känns ändå taskigt att "bara sticka".

Ja, jag är knäpp...men jag tycker om "mina" fåglar.
Vi ska vara rädda om våra fåglar.
 
Gråsiskhona?
grasiska02_original.jpg
 
Har hängt upp en ny kokosnöt fylld med fett, en liten grupp av vad jag tror är unga starar har hittat hit och de äter mycket så de går åt en del nu.

Tänkte köpa en fågelbok för att ta reda på vilka fåglar det är som kommer hit. Förutom stararna och den lilla rödhaken som brukar hänga här så tycker jag inte riktigt att jag känner igen några arter som jag är van vid från Sverige.
 
Har hängt upp en ny kokosnöt fylld med fett, en liten grupp av vad jag tror är unga starar har hittat hit och de äter mycket så de går åt en del nu.

Tänkte köpa en fågelbok för att ta reda på vilka fåglar det är som kommer hit. Förutom stararna och den lilla rödhaken som brukar hänga här så tycker jag inte riktigt att jag känner igen några arter som jag är van vid från Sverige.
Spara kokosnöten och fyll med ister och häng ut på nytt när Den är slut
 
Vi har mest talgoxar och domherrar här hos oss förutom skatorna. Ibland tittar hackspetten fram. Vårt ekorrpar kommer dagligen på matjakt :love: Gäller att ha koll på dom dock, katten har gott öga för ekorrar:rage:

Roat mig med att anteckna matåtgången för denna säsong. Gått 50kg solrosfrön, 10kg jordnätter,några korvar samt några bollar sen oktober. Då har vi ändå inga stora mängder fåglar..
 

Hmm, nä det är inte heller rätt.. Jag får nog leva i ovisshet tror jag, har googlat runt på alla vanliga fåglar nu och hittar inget som ser lika ut. Sävsparvhonan är ganska lik men det är osannolikt att det skulle vara en sån.

Jag tröstar mig med att smälta mer ister och göra fler "talgbollar". Har tre tomma kokosnötter att fylla :up:
 
Vi har mest talgoxar och domherrar här hos oss förutom skatorna. Ibland tittar hackspetten fram. Vårt ekorrpar kommer dagligen på matjakt :love: Gäller att ha koll på dom dock, katten har gott öga för ekorrar:rage:

Roat mig med att anteckna matåtgången för denna säsong. Gått 50kg solrosfrön, 10kg jordnätter,några korvar samt några bollar sen oktober. Då har vi ändå inga stora mängder fåglar..
köp en ekorreMatare och sätt upp. Mina uppskattar Den väldigt mycket.
Öppnade säck nr 9 med solrosfrön häromdagen.
 
köp en ekorreMatare och sätt upp. Mina uppskattar Den väldigt mycket.
Öppnade säck nr 9 med solrosfrön häromdagen.
Var tvungen att googla. Smart! Ska se om jag hittar i affären eller om jag beställer på nätet! Är rädd om mina ekorrar:heart
 
Dax att förbereda sig för årets upplaga av fågelräkningen. Ni är väl med? :up:
http://www.birdlife.se/sveriges-orn...lskadning/vinterfaglar-inpa-knuten-1.0.231.1/
Ska försöka hänga på då, om det inte infaller när jag jobbar helg. :( Igår hade jag massor med mesar, finkar och tättingar på besök, en och annan hackspett och som vanligt koltrastar som pilar runt på marken. Steglitsarna satt till min förvåning och kalasade på solrosfrön och inte hampa som jag alltid tagit för givet. Roligt även att se att grönfink ökat i antal igen. :)
 

Liknande trådar

Övr. Djur Vad har ni för fåglar hos er? :bump: Här kommer det oftast blåmes, talgoxar o nötväcka. Det händer att det kommer in en hel flock med...
2
Svar
27
· Visningar
3 022
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp