Mata småfåglarna

Efter all blåst senaste dygnet så får jag nog lov att fylla på alla matare igen, skulle inte tro att det finns ett enda frö kvar i någon av dem! :eek:
 
Köpetalgbollarna är inte särskilt poppis hos mina småfåglar. Dom äter från den endast om det är slut i den andra. Just nu får dom bara solrosfrön utöver dom tråkiga talgbollarna.
 
Har varit dålig på att fylla på åt de små, men idag orkade jag. Och genast var där hackspetten, pifinkar, talgoxar och blåmesar :love:. Ska se om jag lyckas ta några kort imorgon.
 
Mina får bara nötter på lördag och söndag. Dom äter tre kg på två dagar. Det blir för dyrt helt enkelt.
:eek:

Efter att ha jobbat 12-timmarspass hela helgen har jag sett över matarna nu i dagsljus och visst fanns det mat kvar, men pga den fuktiga och kalla luften så hade det fryst ihop så småpippisarna inte fick nån mat. :banghead: Nu har jag slagit loss isen och fyllt på mer frön till dem. :up:
 
Här går det tio kilo nötter i månaden ungefär. Och 50 kg solrosfrön och 20 kilo havrekross. Talgbollar vet jag inte, men mina hemmagjorda med ister och kokosfett går åt som smör i Småland. Gjort åt sammanlagt 2,5 kg fett och massor med fyllning. Det verkar populärt med hasselnötsmjöl, de bitarna försvinner på två-tre dagar.
Fyllde halva kokosnötter igår, synd man inte kan köpa tomma nöthalvor någonstans (eller kan man det? Jag har inte hittat i vart fall). Det är himla smidigt att fylla på och hänga upp.
 
Från nya huset har jag observerat nån slags vråk som jagade småfåglar inne i en häck. Rätt så häftigt.

Gott om småfåglar och grannar som matar dem runt i kvarteret. Blir spännande att börja pricka av vad vi ser.
 
Från nya huset har jag observerat nån slags vråk som jagade småfåglar inne i en häck. Rätt så häftigt.

Gott om småfåglar och grannar som matar dem runt i kvarteret. Blir spännande att börja pricka av vad vi ser.
Var nog snarare en sparvhök. :)
Sparvh%C3%B6k.jpg

7042.jpg
 
Antagligen. :D Den var i a f tillräckligt liten för att kunna sitta i häcken. Kunde inte se mer än så.
(Jag är alldeles för dålig på rovfåglar.)
Den lever på småfåglar och är mindre än duvhöken, ibland är den här och jagar i min syrénhäck. Vråk jagar inte småfågel.
 
Då har jag rapporterat in årets småfåglar. Nytt för i år, och jättekul, var att få se sin egna statistik på inrapporteringarna :up:
 
När du känner dig mobbad av en blåmes.

"Öh, du! Ja, just du där innanför fönstret! Jag vet inte hur du tänkte här, men alltså.. det är ett väldigt tätt galler i vägen för allt gott. Och som du kanske kan notera, så är min näbb cirka två millimeter lång. Men visst, vad vet jag, du hade kanske tänkt dig att utfodra en flock... storspovar? Nu är det ju den lilla bagatellen att de är ganska sällsynta i trädgårdarna. Men absolut, lycka du till med ditt sketna TÖNTGALLER. Papphuve."

Attachment-1 57.jpeg
 

Liknande trådar

Övr. Djur Vad har ni för fåglar hos er? :bump: Här kommer det oftast blåmes, talgoxar o nötväcka. Det händer att det kommer in en hel flock med...
2
Svar
27
· Visningar
3 029
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp