Mata småfåglarna

Har under alla snart fyra åren jag har bott här haft kattugglor. I december så blev Det tyst. Jag har inte hört dom Efter Det. Kan dom ha flyttat?
De har ju haft sin livligaste period nu igen, feb-mars. Inte hört dem? Många kan ha strukit på foten med den långvariga snön. Bytesdjuren springer under snön. Såg rapporter om ovanligt många påkörda pärlugglor vid ett ställe, de bytte nog till att jaga mer på vägarna. De kommer nog tillbaka om inte annat, de är ju så vanliga, så länge skogen med deras boträd finns kvar!
 
De har ju haft sin livligaste period nu igen, feb-mars. Inte hört dem? Många kan ha strukit på foten med den långvariga snön. Bytesdjuren springer under snön. Såg rapporter om ovanligt många påkörda pärlugglor vid ett ställe, de bytte nog till att jaga mer på vägarna. De kommer nog tillbaka om inte annat, de är ju så vanliga, så länge skogen med deras boträd finns kvar!
Hoppas verkligen dom kommer tillbaka.
 
Mina fåglar har verkligen fått Pippi nu. Dom äter som aldrig förr. 3-4 liter solrosfrön går det åt dagligen. Är det bristen på insekter eller matar dom ungarna med solrosfrön?
 
Mina fåglar har verkligen fått Pippi nu. Dom äter som aldrig förr. 3-4 liter solrosfrön går det åt dagligen. Är det bristen på insekter eller matar dom ungarna med solrosfrön?
Här har det avtagit, men för någon vecka sen åt dom ohejdat. Tänkte då om det var inför äggläggning?
 
Här är det gott om vatten i våra vattendrag och naturdammar. Men det är väldigt tyst på fågellivet. funderar på om det är lite insekter på grund av värmen.
 
Matar ni något än?
Njae är svaret på den frågan ;) Jag lägger ut sånt som dom äter som blir över från köket och så ser jag till att det finns vatten. Dom får inga fröer i frörören.

Svalorna är inne på 3:e äggläggningen för i år och det finns gott om både mygg och broms för dom att äta. De ungar som flugit ur boet är ju fortfarande kvar här och dom ser väldigt välmående ut :love:
Flugsnapparen har ungar i holken, dom har inte visat sig än men dom låter :up:
 
Jag hittade en bortglömd påse med jordnötter till fåglarnas stora glädje, nu är det tyvärr slut men jag funderar faktiskt på att köpa frön och stödmata dem. Här finns nästan inga svalor i år och småfåglarna har lite insekter så jag kommer nog börja mata igen + att jag sedan länge har vatten åt dem som byts när jag vattnar växterna.
 
Har gjort rent alla Matare nu
köpt hem ister som jag ska blanda i frön, frukt och lite rönnbär i. ska bli kul och se om dom äter rönnbär. Förra året gick maten åt fort, tänkte göra massor och ställa i frysen redan nu.
 
Har gjort rent alla Matare nu
köpt hem ister som jag ska blanda i frön, frukt och lite rönnbär i. ska bli kul och se om dom äter rönnbär. Förra året gick maten åt fort, tänkte göra massor och ställa i frysen redan nu.
Smart att börja redan nu när det finns så mycket färsk frukt att ta av :up:
Jag "råkade" shoppa några nya matare när jag var in på GG sist, det hade kommit roliga nyheter :p
 

Bifogade filer

  • Talgbollmatare.jpg
    Talgbollmatare.jpg
    19,2 KB · Visningar: 9
Odlade minimajs men trots kokning är dom hårda..så inte goda att äta alls. Kan man frysa ner och mata småfåglar med det i vinter?
 

Liknande trådar

Övr. Djur Vad har ni för fåglar hos er? :bump: Här kommer det oftast blåmes, talgoxar o nötväcka. Det händer att det kommer in en hel flock med...
2
Svar
27
· Visningar
3 027
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp