Matbudget med sambo

Askur

Trådstartare
Ni som är sambos, hur lägger ni upp eran matbudget varje månad? Skriver ni ner varor att handla? Betalar en för maten andra för hyran eller hur gör ni?
 
Vi gör så att en person betalar hyra mm. och sen för den andra över sin del av kostnaden. Matpengar betalar vi in på kontot till Ica-kortet, lika stor summa var. Månadens matpengar brukar räcka till två storhandlingar och lite stödhandling däremellan. Inför storhandling kollar vi igenom kyl, frys och skafferi och skriver ner vad vi behöver. I matbudgeten ingår även inköp av hygienartiklar och kattmat.
 
Vi har ett gemensamt konto som vi för över pengar till för mat (och eventuellt smågrejer till hemmet samt lite nöjen om det blir något över). Jag för över lite mindre då jag äter mindre (ett mål lagad mat per dag i jämförelse med två mål lagad mat plus ordentligt mellanmål). Till mat räknas även hygien, hushåll och kattgrejer.

Jag brukar hålla i matplaneringen eftersom jag tycker att det är kul, ser vad vi kan laga av det vi har hemma och skriver kompletterande listor. Sedan handlar vi en gång/vecka och betalar då med gemensamma kortet. Har en budget i excel där alla kostnader förs in och i en kolumn räknar jag ut vad som gick till mat varje vecka. Sedan sammanställs summan var fjärde vecka för att ge en hint om var vi ligger i månadskostnader. Det ägnar jag mig mest åt för att jag tycker att ekonomi är roligt och intressant att hålla koll på.

Avgifter, amorteringar och annat som rör det gemensamma livet delar vi 50/50 på (förutom vissa småutgifter som vi delat upp mellan oss).
 
Jag betalar hyran, sambon för över halva summan till mig så vi betalar lika mycket var. Jag betalar elen då jag har högst inkomst. Vi betalar våra egna mobilräkningar. Allt till hunden står jag för.
Maten. Vi har en daghund som vi får 500 kr/vecka för. Vid ''löning'' på fredagar handlar vi för den femhundringen. Det är våran matbudget. Vi handlar det vi känner för att äta. Och så handlar vi sådant som är extra priser på som man kan frysa in.
Städartiklar ingår i matbudgeten, alltså tvättmedel, diskmedel, rengöringsmedel o dylikt. Även tandkräm och sånt.
Hygien som duschtvål, deo, smink, hårvård mm betalar vi själva.
 
När jag var sambo senast satte vi in 1500 var på icakortet. Hyran delades också på hälften var. Kan tycka det blev lite ojämnt då jag åt mindre.
 
Vi är i praktiken 50% särbo pga sambons jobb, så på "borta-veckorna" har vi separat matbudget även om jag äter från det gemensamma som finns hemma till stor del. Vi tar ungefär 1 veckohandling vardera (han är hemma 2 veckor, borta två) och sen småhandlar jag när jag är hemma själv. Det skulle bli sjukt jobbigt att köra millimeterrättvisa på det, eftersom jag är hemma hela tiden och han bara hälften av tiden. Om han var hemma hela tiden hade vi nog fyllt på pengar på ett ICA-kort att köpa mat för, men jag skulle fortfarande inte orka bli upprörd åt det ena eller andra hållet på grund av hur mycket mer eller mindre min partner åt än mig? Känns ju väldigt... onödigt.

Däremot så är övriga kostnader lite mer organiserade, vi har ett gemensamt huskonto dit vi för över lika mycket pengar vardera för gemensamma räkningar, lån etc. Hästgrejer, CSN, mobilräkning etc betalar jag ur egen ficka. Dock så får sambon ibland sticka till dieselpeng i slutet av månaden, de gemensamma kostnaderna äter en stor del av min lön som är mycket lägre än hans, och mina pendlingskostnader är rätt ohemula. Som jag skrivit i en annan tråd, jag skulle inte kunna ha den här livsstilen (hus på landet och lång pendling) om vi inte hade gemensam ekonomi.

Men vi har inga konflikter om detta något "slarviga" system, det är jobbigare att bråka om det än att bara låta det flyta på ;).
 
Ni som är sambos, hur lägger ni upp eran matbudget varje månad? Skriver ni ner varor att handla? Betalar en för maten andra för hyran eller hur gör ni?

Det som jag tycker är mest rättvist är om båda betalar i samma procent, inte samma kronor.
Hemma hos oss har vi kört 70 % hela tiden vi har bott och levt ihop, det har aldrig varit något bråk om pengar.

70 % av det vi tjänar för vi över till ett gemensamt konto som båda har kort till. Från det kontot betalas alla gemensamma räkningar, mat, bil, bensin, hundarnas försäkring, ny soffa eller vad som helst som är gemensamt intresse. Vi har betalar våra försäkringar, telefonräkningar och lite annat från det kontot också. Och så har vi även gemensamt sparande därifrån.

Resterande 30 % är egna pengar.
Vill jag köpa sockervadd för dem så gör jag det.
 
Ingen budget, den som har plånboken betalar. För vår del känns det dumt att göra strikta budgeter, eftersom vi har råd att leva som vi vill och det inte blir så att en har flera tusen medan den andra är pank. Samvetet gör att vi delar ungefär jämt i slutändan.

Dock är det väl kanske inte något att rekommendera för nån som precis blivit tillsammans och inte känner varandra så väl.
 
Det som jag tycker är mest rättvist är om båda betalar i samma procent, inte samma kronor.
Hemma hos oss har vi kört 70 % hela tiden vi har bott och levt ihop, det har aldrig varit något bråk om pengar.

70 % av det vi tjänar för vi över till ett gemensamt konto som båda har kort till. Från det kontot betalas alla gemensamma räkningar, mat, bil, bensin, hundarnas försäkring, ny soffa eller vad som helst som är gemensamt intresse. Vi har betalar våra försäkringar, telefonräkningar och lite annat från det kontot också. Och så har vi även gemensamt sparande därifrån.

Resterande 30 % är egna pengar.
Vill jag köpa sockervadd för dem så gör jag det.
Ingen budget, den som har plånboken betalar. För vår del känns det dumt att göra strikta budgeter, eftersom vi har råd att leva som vi vill och det inte blir så att en har flera tusen medan den andra är pank. Samvetet gör att vi delar ungefär jämt i slutändan.

Dock är det väl kanske inte något att rekommendera för nån som precis blivit tillsammans och inte känner varandra så väl.

Såhär hade jag velat ha det. Sambon vill däremot inte det på grund utav våra löneskillnader.
 
Vi gör så att en person betalar hyra mm. och sen för den andra över sin del av kostnaden. Matpengar betalar vi in på kontot till Ica-kortet, lika stor summa var. Månadens matpengar brukar räcka till två storhandlingar och lite stödhandling däremellan. Inför storhandling kollar vi igenom kyl, frys och skafferi och skriver ner vad vi behöver. I matbudgeten ingår även inköp av hygienartiklar och kattmat.

Smart där med Ica kortet!
 
Det som jag tycker är mest rättvist är om båda betalar i samma procent, inte samma kronor.
Hemma hos oss har vi kört 70 % hela tiden vi har bott och levt ihop, det har aldrig varit något bråk om pengar.

70 % av det vi tjänar för vi över till ett gemensamt konto som båda har kort till. Från det kontot betalas alla gemensamma räkningar, mat, bil, bensin, hundarnas försäkring, ny soffa eller vad som helst som är gemensamt intresse. Vi har betalar våra försäkringar, telefonräkningar och lite annat från det kontot också. Och så har vi även gemensamt sparande därifrån.

Resterande 30 % är egna pengar.
Vill jag köpa sockervadd för dem så gör jag det.


Vi har en annan variant av %-system, som fungerar bra för oss.
Vi tjänar olika mycket och har räknat ut hur stor andel det är i % (cirka 40 % resp 60 %)
Därefter betalar vi våra gemensamma räkningar samt mat ungefär enligt denna %. Vi håller dock inte strikt på det, ibland händer det att vi betalar något med "egna" pengar i stället för gemensamt kort och ibland får det gemensamma kortet betala egna utgifter.

För oss har det här fungerat bra under många år, även under den period jag tjänade bra mycket mindre än sambon.
 
Det där kan man diskutera i all evighet. Vissa tycker att de vill ha sina pengar själva då de tjänar mera, medan andra tänker att de tjänar in sina pengar till familjen. Smaken är som baken där.
 
Vi har turats om att betala månadshandlingen. Den som inte betalde då får stå för den mesta småhandlingen. Åtminstone blev det så. Nu har vi gemensamt konto så vi behöver inte turas om längre utan den som passerar affären handlar. Efter en titt i kyl och skafferi. Storhandlar 1 gång/vecka.
 
Vi har betalat procentuellt till ett sambokonto där gemensamma utgifter kring hus och bilar betalas ifrån, om någon tjänar dubbelt så mycket så betalar denne dubbelt så mycket.

Sen har vi ett matkonto (hemköpskort) där vi sätter in 4000 kr per månad.
De pengarna räcker till mat, blöjor (två blöjbarn) och maten till en katt.

Varje måndag storhandlar vi utefter en shoppinglista jag skrivit ut efter att ha kollat igenom butikernas extrapriser.
 
Vi har ingen budget, inga regler, inga planerade sätt att dela upp kostnader mellan oss. Det enda vi har så med är hyran, där vi sedan vi flyttade ihop för en herrans massa år sedan införde automatisk månadsövering till den som betalar hyran.

Så den som har plånboken med sig betalar maten. Ibland betalar sambon många gånger i rad, ibland jag, ibland känns det som att det blir varannan, ja jag vet inte men jag tror det blir någorlunda jämnt i slutändan (och blir det inte så, så rör det oss inte i ryggen). För oss har det aldrig varit ett problem, vi har gjort så sen början. Det är nog väldigt olika vad som fungerar i olika förhållanden, parametrar som hur mycket pengar man har och hur man ser på pengar avgör nog mycket. Jag vet par där man delar upp matkostnaden inte bara utifrån ekonomi utan även utifrån hur mycket varje individ äter.
 
Vi är gifta så har gemensam ekonomi. Skriver dock matsedlar för ett par veckor upp till en månad! Och kompliterar med sånt som tagit slut och färskvaror!


Ni som är sambos, hur lägger ni upp eran matbudget varje månad? Skriver ni ner varor att handla? Betalar en för maten andra för hyran eller hur gör ni?
 
I nuläget står min sambo för i princip all mat, jag betalar ibland om jag känner för det.

Förut, när vi bodde i Sverige, betalade vi hälften var.
 
Allt verkar ju lovande här ju, haha. :rofl:
Vi betalar 50% var av hyra och gemensamma räkningar. För över 1500 var till ett gemensamt konto till mat och vissa gemensamma aktiviteter. Vissa månader räcker det, andra får vi lägga till några hundra.
Från matkontot handlas all mat som kommer in i hemmet, typ. Dvs inte jobbluncher eller en glass på väg hem, men vi har inga regler eller nån större planering om vad som ska handlas.
 
Jag och min sambo handlar det vi själva vill äta då vi äter väldigt olikt den andra. Jag är nästan vego (äter kyckling) medan killen äter mycket kött.

Vissa saker köps gemensamt såsom toapapper och basvaror. Men vi har inget gemensamt konto för det utan den som tycker att det börja ta slut köper det helt enkelt.

Andra kostnader som hyra, el och bredband delar vi rakt av.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Finns det någonstans i datorn där man kan ändra så att vid radbyte de små bokstäverna fortsätter automatiskt? Inte ändrar till stor...
Svar
6
· Visningar
276
Senast: Rie
·
Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
2 905
Senast: Snubbelfot
·
Tjatter Fram tills jag var 30 blev jag kollad typ jämt, även när jag köpte typ trisslotter. Nu fyller jag 38 i år och jag skulle säga att det...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
1 844
Senast: MML
·
Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 312
Senast: _Elly_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp