Matlådetips

stjarnhimmel

Trådstartare
Jag tänkte laga massa matlådor denna helgen. Nu till problemet- jag lagar oftast kyckling eller fisk och potatis till. Men potatis blir inte gott uppvärmt. Jag har ibs så pga det har jag svårt att äta pasta, ris, quinoa etc. Så vad ska jag ha till? Sallad räcker inte då blir jag illamående av för lite energi.

Sen måste jag hitta på nåt att variera med för jag äter bara kyckling och fisk. Har jättesvårt för annat kött förutom tex köttfärs och köttbullar för det går ok. Tror det är en rest från många år som vegetarian. Har försökt hitta bra vegetariska alternativ men mkt av det jag åt förut funkar inte såsom bönor, linser vegetariska biffar. Klarar inte heller mat med mkt fett.

Inspiration, någon?
 
Potatisgratäng tycker jag funkar uppvärmd, till och med om den först varit en vända i frysen. Funkar glutenfri pasta eller fullkornsris för dig?

Blomkålsris är gott, ibland har jag vitkål istället för spagetti vilket också är gott. Aubergine och/eller zucchini istället för lasagneplattor i en lasagne tycker jag mycket om.
 
Har du provat kamut-vete? Garant har så det finns på Hemköp och Willys. Min mage tål det utan problem och det passar till det mesta.

Går det bra med andra rotfrukter än potatis? Jag upplever att tex sötpotatis i olika former blir godare som micrad än vanlig potatis. Sedan finns ju morötter, kålrabbi, rödbetor osv.

Edamamebönor accepterar min mage om jag inte äter det varje dag och de är goda och mättande.
 
Paj tycker jag är toppen som matlåda. Går att fylla med allt möjligt, t.ex fetaost, skinka, soltorkade tomater och basilika.
 
Jag brukar göra grytor och hälla i betydligt mer "mat" i dem än vad det står i receptet, då behöver man inte ha ris/potatis till alls. För ett par dagar sen gjorde jag en fransk köttgryta med massvis med svamp och morot i, billigt och gott.

Sen är soppa underskattat. Går att variera i all evighet. Jag brukar koka sönder valfri grönsak/rotfrukt (squash är underbart!) i olivolja och vitlök, mixa slät, späd med grädde/mjölk och smaka av med riven parmesan och svartpeppar.
 
Paj brukar tyvärr inte funka. Då får jag bo i badrummet. Är det mkt vetemjöl, eller fett eller liknande i paj?

Jag skulle säga att det både är vetemjöl och ordentligt med smör i de flesta pajer. Jag gör ibland en pajbotten med bovetemjöl som blir helt okej, inte riktigt som med vetemjöl men god ändå.
 
Jag skulle säga att det både är vetemjöl och ordentligt med smör i de flesta pajer. Jag gör ibland en pajbotten med bovetemjöl som blir helt okej, inte riktigt som med vetemjöl men god ändå.

Ok.. ja skulle nog behöva ta bort en del fett och mjöl för att slippa bo i badrummet.
 
Har du provat kamut-vete? Garant har så det finns på Hemköp och Willys. Min mage tål det utan problem och det passar till det mesta.

Går det bra med andra rotfrukter än potatis? Jag upplever att tex sötpotatis i olika former blir godare som micrad än vanlig potatis. Sedan finns ju morötter, kålrabbi, rödbetor osv.

Edamamebönor accepterar min mage om jag inte äter det varje dag och de är goda och mättande.
kamut-vete har jag nog aldrig ätit tror jag. Finns det i vanlig mataffärer?
Sötpotatis får jag ta och pröva att micra. :)
 
kamut-vete har jag nog aldrig ätit tror jag. Finns det i vanlig mataffärer?
Sötpotatis får jag ta och pröva att micra. :)

Köp INTE Frebaco, det är inte värt att kallas för kamut! Willys och Hemköp har (deras eget märke Garant). När man kokat det ser det ut att vara jättelite men det är så mättande att det räcker med litegrann! :p

Jag har gjort sötpotatisstomp och ätit till pulled beef och det blev riktigt gott. Jag kan tänka mig att det fungerar bra till allt som är starkt kryddat oavsett vilken proteinkälla man har. Klarar du stark mat?

Jag tror också om man kör med lite asiatisk kryddning på sötpotatisen passar den bra till fisk.
 
jag brukar göra nikkaluoktasoppa (eller hur det stavas) Gott och mättande. En klick créme fraice till lyfter rätten till kalasgod
 
Jag gör pajdeg med 1,5dl vetemjöl, 1,5dl osiktat dinkelmjöl, 0,75dl olja och 0,5dl vatten - Superenkel och god! Om det kan funka för magen?

Jag fyller gärna med bacon, broccoli och ädelost :d Men paj går som sagt att variera i oändlighet! :up:

Säger annars som tidigare nämnt, pressad potatis blir gott i matlåda också!
 
Köttfärssoppa :d

Min grund är med potatis, morot, lök, majs, paprika, tomat och köttfärs. Potatis i soppa går fint att värma i micro.

Till 500g färs har jag minst 500g potatis resp morot. Någon liter vatte och buljong. Majs och paprika precis på slutet.

Går att dryga ut med linser osv.
 

Liknande trådar

Mat Hej! Jag vill få mer matidéer och tänkte om ni kunde vara till någon hjälp? I vår familj gillar vi allt från kött, kyckling och fisk...
Svar
2
· Visningar
619
Senast: Araminta
·
Kropp & Själ Jag reflekterar lite kring hur trender går och har växlat fram och tillbaka kring kost och vår syn på kost, hälsa och vad som är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
12 689
Kropp & Själ Just nu av olika anledningar har vi en ganska ansträngd ekonomi. Vi klarar oss men det är precis. Så nu är planen att dra ned på våra...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 967
Senast: ptr
·
Äldre Mästerkockar (och annat kreativt köksfolk) - jag behöver hjälp med lunchlådan :) Jag äter nästan uteslutande sallad till lunch, och...
Svar
18
· Visningar
1 832
Senast: Singoalla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp