Måttbeställa innerdörrar

hvala

Trådstartare
Vi behöver två nya innerdörrar till vårt hus byggt -68. Det går tydligen inte att köpa moderna dörrar och sätta in för de gamla är av gammal standard (andra mått) och överfalsade. Eller ja det går förstås med moderna dörrar men då måste vi öppna upp dörrhålet ett par cm i höjd och byta karm och foder. Och då kommer vi få avvikande utseende på dessa dörrar.

Så till saken: någon som har erfarenhet av att måttbeställa innerdörrar från t ex snickare? Vad kan det kosta? Vi har inga speciella krav på utseendet mer än att de gärna får vara överfalsade. De ska ha en ljuddämpande kärna så ej massivt trä.
 
Vi behöver två nya innerdörrar till vårt hus byggt -68. Det går tydligen inte att köpa moderna dörrar och sätta in för de gamla är av gammal standard (andra mått) och överfalsade. Eller ja det går förstås med moderna dörrar men då måste vi öppna upp dörrhålet ett par cm i höjd och byta karm och foder. Och då kommer vi få avvikande utseende på dessa dörrar.

Så till saken: någon som har erfarenhet av att måttbeställa innerdörrar från t ex snickare? Vad kan det kosta? Vi har inga speciella krav på utseendet mer än att de gärna får vara överfalsade. De ska ha en ljuddämpande kärna så ej massivt trä.

Vi har just måttbeställt dubbeldörrar med glas i, landar på ca 25' (byggnadsvårdssnickare på landet, Gästrikland). Nacka byggnadsvård har innerdörrar för 6' men de är i stan och därmed dyrare än om man söker sig utåt. Jag skulle kolla Nacka byggnadsvårds lager av gamla dörrar (finns på nätet, men kan söka på rätt mått etc).
 
Bra tips med byggnadsvårdsbutiker @tanten @Comatose Det hade jag inte tänkt på. Jag förknippar de butikerna med på riktigt gamla hus :p

Jag har också tänkt tanken att lägga lappar i grannarnas brevlådor då vi bor i ett område med 140 ursprungligen likadana fabriksbyggda hus. Kanske att någon kan avvara en dörr...
 
Bra tips med byggnadsvårdsbutiker @tanten @Comatose Det hade jag inte tänkt på. Jag förknippar de butikerna med på riktigt gamla hus :p

Jag har också tänkt tanken att lägga lappar i grannarnas brevlådor då vi bor i ett område med 140 ursprungligen likadana fabriksbyggda hus. Kanske att någon kan avvara en dörr...

Just det, smart! I vår gamla förening hade vi ett förråd för gamla dörrar/garderobsdörrar/fönsterbrädor i original. Varje gång nån renoverade och slängde ut den riktiga inredningen ställdes den ner i det förrådet. Kanske har ni nåt liknande, inofficiellt?
 
Vi behöver två nya innerdörrar till vårt hus byggt -68. Det går tydligen inte att köpa moderna dörrar och sätta in för de gamla är av gammal standard (andra mått) och överfalsade. Eller ja det går förstås med moderna dörrar men då måste vi öppna upp dörrhålet ett par cm i höjd och byta karm och foder. Och då kommer vi få avvikande utseende på dessa dörrar.

Så till saken: någon som har erfarenhet av att måttbeställa innerdörrar från t ex snickare? Vad kan det kosta? Vi har inga speciella krav på utseendet mer än att de gärna får vara överfalsade. De ska ha en ljuddämpande kärna så ej massivt trä.


Med nya dörrar behöver karmen bytas och mät höjden på dörren det kan skilja
 
Bra tips med byggnadsvårdsbutiker @tanten @Comatose Det hade jag inte tänkt på. Jag förknippar de butikerna med på riktigt gamla hus :p

Jag har också tänkt tanken att lägga lappar i grannarnas brevlådor då vi bor i ett område med 140 ursprungligen likadana fabriksbyggda hus. Kanske att någon kan avvara en dörr...

Nacka finns ju, sen har du massor i Skåne, Spiken i Kistan är bäst tycker jag, men qvesarum, byggfabriken, Gysinge mfl kan också ha.
Sen finns ju den där nättjänsten Bygg...nånting där du kan knappa in måtten du söker och få fram vilka som har. bygg igen? Kan det vara så? Där är all stora anslutna.
 
Sen finns ju den där nättjänsten Bygg...nånting där du kan knappa in måtten du söker och få fram vilka som har. bygg igen? Kan det vara så? Där är all stora anslutna.

Stämmer, det var den jag menade när jag skrev att man kan söka på mått etc, tänkte inte på att fler är anslutna!

Sen finns byggnadsvårdsgrupper på Fb där man får jättebra och snabb respons på vad man söker.
 
Vi behöver två nya innerdörrar till vårt hus byggt -68. Det går tydligen inte att köpa moderna dörrar och sätta in för de gamla är av gammal standard (andra mått) och överfalsade. Eller ja det går förstås med moderna dörrar men då måste vi öppna upp dörrhålet ett par cm i höjd och byta karm och foder. Och då kommer vi få avvikande utseende på dessa dörrar.

Så till saken: någon som har erfarenhet av att måttbeställa innerdörrar från t ex snickare? Vad kan det kosta? Vi har inga speciella krav på utseendet mer än att de gärna får vara överfalsade. De ska ha en ljuddämpande kärna så ej massivt trä.

Det går ju köpa vanliga dörrar i gammal standard. Är det någon anledning att det inte är ett alternativ?
 
Min far är gammal finsnickare och pensionär, han brukar ta på sig liknande jobb ibland när han orkar. Och han brukar ta betalt för material och lite till, helt överkomligt.

Skulle föreslå att på lappen till grannarna även lägga till frågan om dom känner någon som kan hjälpa dig. För pensionerade snickare borde det finns lite här och var.

Min far har dock kunder från 50 mil bort pga sitt rykte.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp