Thaliaste

Trådstartare
Jag tänkte skaffa lite mattor till mitt hem. Dels för att det är rätt lyhört i huset så det kan vara schysst mot grannen nedanför, men också för att det ju är snyggt och skönt för fötterna!

Har ni några tips för hur man "möblerar" med mattor på ett bra sätt? Att bara gå och köpa det som ser snyggt ut i affären har jag en känsla av kan riskera att skapa estetiskt kaos när de väl kommer på plats :eek::nailbiting::meh:

När passar runda mattor? Fyrkantiga? Avlånga? Ska man plocka upp färgerna i möblerna eller kan man bryta av med mattan utan att det ser dumt ut? Ska mattan gå under hela soffan, ska den bilda symmetri med soffan (tänker på storleken) eller ska den sticka ut längre än soffans slut?

Jag har hittat en jättesnygg ryamatta, men enda stället jag kan ha den på är under matbordet. Det känns intuitivt som en dålig idé med eventuellt spill och smulor ned i en sån matta, och stolarna kanske inte är står så bra, men den är så :love::love::love:. Kan det funka eller är det bara att lägga ned på en gång? Jag kommer att använda matbordet till sybord och skulle därför vilja ha en ordentlig matta under (som sagt väldigt lyhört hus), har ni något annat tips på typ av matta (ej trasmattetyp eller rölleka) som är lämplig, om ni (hoppas inte :angel:) bestämt avråder från den supersnygga ryamattan...?

Tar gärna emot era tankar rent allmänt om hur man väljer mattor!
 
Spontant avråder jag från en ryamatta där du ska sy, tappa en nål och den ställer sig, när du sedan trampar på den går den genom foten. Verkligen jätteaj.

Är det ett vuxet hushåll ser jag inga problem med en ryamatta under matbordet. Kanske inte det mest praktiska valet, men det är väl lite av "lev farligt" i planen :D

Vi har inga mattor på bottenvåningen (golvvärme, tegelgolv), och enbart fårskinn på ovanvåningen (sängmattor). Själv vill jag ha mattor som täcker hela möblemanget om de ligger under t ex en soffgrupp. Även när stolarna är utdragna.

Runda mattor tycker jag gör sig bäst på fria ytor, som ett utropstecken, där man kan njuta av dem ostört, utan möbler.
 
:nailbiting:
Spontant avråder jag från en ryamatta där du ska sy, tappa en nål och den ställer sig, när du sedan trampar på den går den genom foten. Verkligen jätteaj.

Är det ett vuxet hushåll ser jag inga problem med en ryamatta under matbordet. Kanske inte det mest praktiska valet, men det är väl lite av "lev farligt" i planen :D

Vi har inga mattor på bottenvåningen (golvvärme, tegelgolv), och enbart fårskinn på ovanvåningen (sängmattor). Själv vill jag ha mattor som täcker hela möblemanget om de ligger under t ex en soffgrupp. Även när stolarna är utdragna.

Runda mattor tycker jag gör sig bäst på fria ytor, som ett utropstecken, där man kan njuta av dem ostört, utan möbler.

Tack! Ja, nålar är ju faktiskt ett värre problem än smulor i mattan, aj! :nailbiting:
Buhuu...den är ju så fin :cry:
Det var ett kul sätt att se på runda mattor! Jag tycker att runda mattor är så fina, och lite kul, när jag ser dem i affären. Har dock ingen aning om hur jag ska få in en rund matta på ett passande ställe i min lägenhet...
 
Vi har en grov ullmatta under matbordet och då har även jag matbordet som sybord. Tycker det är rätt praktiskt med matta, för då stannar smulorna på mattan och dras inte ut över golvet. Men en ryamatta är väl lite mer opraktiskt, i alla fall med tanke på nålar.

Jag tycker det är svårt att ge generella råd om mattor, det gäller ju att mattan harmoniserar med run och möbler avseende färger och form. Har lite svårt för runda mattor, men det är nog för att jag gillar symmetri. En rund matta tänker jag mig främst under t.ex, ett runt köksbord. Jag har lite svårt för runda mattor som bara ligger utslängda på fria ytor, ser då hellre en fri rektangulär matta. Tycker dock inte att mattan nödvändigtvis behöver skapa fullständig symmetri med möblemanget, så länge formerna harmoniserar och placeringen i sig känns harmonisk. Vet inte om det var så mycket hjälp? :D

Men visst är det svårt att köpa matta. Framförallt tycker jag mattor ofta ser små ut i en stor luftig butik och sedan är de gigantiska när de väl kommer på plats. Så köper man en ny matta är ju det bästa om man har öppet köp, så man helt enkelt kan ta hem och prova.
 
Jag har en snygg ryamatta i sovrummet, skönt på morgonen men jag har råkat tappa tandpetare och liknande på det och det gör verkligen ont plus att det är ett helvete att försöka hitta den där vassa grejen som man trampade på :p kan inte tänka mig hur skräpig den skulle bli med alla smulor man tappar i köket :nailbiting:

Angående runda mattor så passar de nog bäst till runda bord. Annars hellre en fyrkantig/avlång matta till ett runt bord än tvärtom :D
 

Liknande trådar

Övr. Katt Alla vet väl att kattmänniskor är slöa av naturen, därför ska jag - mästerkatten - tipsa om lite sätt att pigga upp dom på! Alla...
Svar
11
· Visningar
1 449
Senast: bananabambi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp