Max antal starter per månad?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Så vitt jag vet iaf finns det inga begränsningar från förbundshåll var det gäller antalet starter/månad, bara antalet starter/dag. Men det hindrar iaf inte mig att vara nyfiken på folks åsikter ändå ;)

Så, hur många starter tycker du är rimligt att göra på en månad? Hur många starter gör du max på en månad? Är det någon skillnad beroende på nivå anser du?

Själv startar jag bara en gång per dag när jag tävlar. Men om det finns tävlingar inom rimligt avstånd ser jag inga problem att göra det x3 på en månad. Hade jag däremot gjort två starter/dag hade jag nog tyckt att x2 räckt.
Nu ska jag absolut inte döma, folk får göra som de vill, men personligen hade jag inte startat mer än ett meeting/månad och då max en endagstävling utöver det. Och jag hade heller inte först startat två klasser på en tävling en dag, för att sedan åka iväg på en annan tävling och starta två klasser dagen efter. Men det är ju då bara jag.
 
För mig spelar det roll på vilken häst det är.
Min ena (5år) behöver tävlas ganska ofta om han ska prestera på tävlingsbanan.
Tanterna (8 och 14 år) går bara in och gör sin grej och behöver inte lika många starter.
Men dels är de äldre, dels har de helt andra personligheter än den yngre som spelar roll.
Ska bli intressant att se när det är dags för min åring att tävla vilket upplägg som kommer att passa den bäst.
Den kanske behöver en tredje variant för att komma till sin rätt.
Så jag har svårt att säga hur ofta/hur många starter jag tycker är lagom.
Beror på hästen och målet.
 
För mig spelar det roll på vilken häst det är.
Min ena (5år) behöver tävlas ganska ofta om han ska prestera på tävlingsbanan.
Tanterna (8 och 14 år) går bara in och gör sin grej och behöver inte lika många starter.
Men dels är de äldre, dels har de helt andra personligheter än den yngre som spelar roll.
Ska bli intressant att se när det är dags för min åring att tävla vilket upplägg som kommer att passa den bäst.
Den kanske behöver en tredje variant för att komma till sin rätt.
Så jag har svårt att säga hur ofta/hur många starter jag tycker är lagom.
Beror på hästen och målet.

Jag säger tvärtom, unghästarna ska inte göra så många starter per månad eftersom det är väldigt tungt psykiskt för dem med alla nya intryck, medan en mer befäst tävlingshäst inte blir lika påverkad. Med det sagt tycker jag inte man ska nöta på en "färdig" häst heller.

Jag har gjort tre starter i år på min 4 åring totalt, på en färdig häst hade jag nog kunnat vara ute 2-3 gånger på en månad med lite längre uppehåll insprängt. Jag skulle alltså inte åka 2-3 gånger i månaden hela säsongen utan mer i perioder och sedan lugnare perioder.
 
Jag säger tvärtom, unghästarna ska inte göra så många starter per månad eftersom det är väldigt tungt psykiskt för dem med alla nya intryck, medan en mer befäst tävlingshäst inte blir lika påverkad. Med det sagt tycker jag inte man ska nöta på en "färdig" häst heller.

Jag har gjort tre starter i år på min 4 åring totalt, på en färdig häst hade jag nog kunnat vara ute 2-3 gånger på en månad med lite längre uppehåll insprängt. Jag skulle alltså inte åka 2-3 gånger i månaden hela säsongen utan mer i perioder och sedan lugnare perioder.

Mina har relativt långa perioder när de antingen har hel vila eller vila från tävling.
Så 5åringen nöts inte på en hel säsong, men när den har tävlingsperiod är det fler starter.
Meeting passar honom utmärkt, men han är jäkligt cool på nya platser och har inga problem att vila/sova när han är borta.
Andra hästar som är stressade borta passar inte upplägget alls för.
Man får ju lägga både tränings och tävlingsplan efter individen vad den svarar bäst på.
Som 4 åring gjorde han 3-4 starter för att sätta kvalet till ett meeting.
Sen gjorde han några starter under meetinget och då köpte jag honom.

Sen beror det väl på vad man har för mål och planer med sin häst.
Jag köpte min häst av en proffsryttare och i januari åkte hästen tillbaka till proffset för uppfostring och utbildning.
Han följer sin utvecklingskurva på ett bra sätt i förhållande till sin ålder.
Ingen av oss har känt att hans skulle tas för hårt, det liksom märks på hela hästen om man ber om för mycket.
 
Så vitt jag vet iaf finns det inga begränsningar från förbundshåll var det gäller antalet starter/månad, bara antalet starter/dag. Men det hindrar iaf inte mig att vara nyfiken på folks åsikter ändå ;)

Så, hur många starter tycker du är rimligt att göra på en månad? Hur många starter gör du max på en månad? Är det någon skillnad beroende på nivå anser du?

Själv startar jag bara en gång per dag när jag tävlar. Men om det finns tävlingar inom rimligt avstånd ser jag inga problem att göra det x3 på en månad. Hade jag däremot gjort två starter/dag hade jag nog tyckt att x2 räckt.
Nu ska jag absolut inte döma, folk får göra som de vill, men personligen hade jag inte startat mer än ett meeting/månad och då max en endagstävling utöver det. Och jag hade heller inte först startat två klasser på en tävling en dag, för att sedan åka iväg på en annan tävling och starta två klasser dagen efter. Men det är ju då bara jag.

Tycker också att det beror på.
Hästen - mognad, ålder.
Avstånd. Om långt avstånd, jobbigare att åka både för häst och ryttare.

En vuxen häst som inte är bekymrad, och med kort reseavstånd - då kan man säkert tävla varje helg. Och göra två starter per dag.

Unghäst: en start per dag, kort avstånd. Kanske ett par-tre gånger per månad?
 
Beror mer på psyke och fysik än ålder tycker jag.

Det beror också på nivå. Rider man 90cm så kan man i perioder starta meeting varje helg. Rider du 140 så behöver du planera upplägget mer.

Meeting varannan/var tredje helg är inga problem så länge du har en fräsch häst. I perioder. Skulle det rent teoretiskt vara tävling varje helg året runt så kanske var tredje vecka skulle passa mig bäst, men nu har vi ont om tävlingar här, så man får kanske åka tre helger i rad, sen är det inget på en månad osv.
 
Hästen - mognad, ålder.
Avstånd. Om långt avstånd, jobbigare att åka både för häst och ryttare.

Håller med. Här finns många större klubbar i samma område. Tre som jag kunde rida till, och som hästen då hade varit på flera gånger tidigare. Då det blir ingen stor grej med lastning etc. Det blir mer lik en vanlig träning, utöver att det är mer folk och hästar än vanligt.

Snackar vi flera timmars körning t/r + en massa nytt, då är det en annan sak.
 
En måste också se helhetsperspektivet. På en månad kan en välja att starta ganska mycket för att ha en intensivare tävlingsperiod, för att sen nån månad inte starta alls. Här uppe är tex väldigt koncentrerade under vissa perioder och i gengäld inga tävlingar alls under november-februari typ.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 350
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 324
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 051
Senast: Cambrie
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 312
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp