Maximera Föräldrarledighete

Oj! Har nog aldrig hört det komma från en man, och då är det ju ändå ganska mycket vanligare att de har högst inkomst.

Jag tycker att det är och ska vara helt upp till er hur ni lägger upp er föräldraledighet. Men mannen borde verkligen tänka till om han inte vill vara hemma längre ensam med barnet än en ynka månad. Den swishar förbi i ett nafs och man hinner knappt få till några rutiner :)
Det handlar inte om endast en månad.
Januari till mars(börja jobba i april) är ju mer än 1 månad
 
Kan ju säga hur vi fnulat ut är mest ekonomiskt för oss. Vår utgångspunkt är att jag tjänar mindre än karln som slår i taket på föräldrapenningen samt att han får från jobbet typ 450kr per dag han är föräldraledig i 180dagar.

Vi kommer att göra så att första året kommer jag ta ut minimalt antal dagar när jag är föräldraledig. Karln kommer att ta ut 7 dagar i veckan när han är föräldraledig, totalt 180dagar på heltid. Sen får jag se till att ta så många dagar det går på lägstanivå medan karln får ta över så många dagar det går på sjukpenningnivå och kanske får han ta ut fredag-söndag och jobba mån-torsdag för att kompensera inkomstbortfall när jag tar ut få dagar. Vi får ut så mkt mer när han tar en dag på sjukpenningnivå än när jag gör det. Planen är att bebis börjar på dagis vid ca 15-16 månaders ålder så den som är hemma i slutet måste givetvis jobba/ta ut fp minst 5 dagar i veckan.
Tack
Då har jag det som din man. D.v.s. överstiger FKs lönetak. Så får max ersättning + föräldrarlön från jobbet
Mannen får lägre ersättning från FK. Och ingen föäldrarlön
 
Kombinationen av hög/låg dagar.
Men förstår att det egentligen inte går att svara på när jag inte ger alla förutsättningar som inkomst / utgifter osv.

Såg nu också att man först måste ta ut 180 hög ersättnibgasdagar innan man kan börja ta av de låga också.

Vi har en del att sätta oss in i här hemma

Jo men vad är målet med "maximerandet"? Vill ni ha så många dagar kvar som möjligt när barnet börjar förskola? Vill ni få ut så mycket pengar som möjligt varje månad? Vill ni att den som förlorar minst på att ta lägstadagar tar dem? Eller annat?

Såhär har vi gjort: Men vårt mål var att kunna vara hemma länge innan sonen behövde börja förskolan och samtidigt ha en del föräldradagar kvar till lov, gå ner i tid och liknande:

1. Vi räknade ut hur lite inkomst vi kunde/ville klara oss på varje månad.
2. Jag som var hemma första året tog ut så få dagar som bara möjligt. Vilket man kan utan att förlora SGI första året.
3. Efter att sonen fyllt 12 månader var pappan hemma. Han tog ut 5 dagar i veckan som man "måste".

Jag var hemma 12 månader och pappan nästan 10 månader. Vi hade ca 120 dagar kvar när sonen började förskolan. Alla lägstadagar plus lite vanliga. Jag har gått ner i tid till 90 % och använder lägstadagar för att fylla ut för att skydda SGI till syskon föds nu i oktober.
 
Ffa är det väl högst relevant för barnet om det får en nära relation till sin pappa eller inte. Och i förlängningen även för mamman, när hon om ett par-tre år står med alla barn- och hembestyren och undrar hur det kunde gå så här.

Varför har vem som tar ut flest antal f-dagar ens med relation barn-förälder att göra? Jag har tagit ut de flesta dagarna för att det ha vart lämpligast så i vår familj, min man har en fantastisk relation med vår dotter.
Han är så mycket mer pappa än de dagarna han tar ut f-dagar. Alla de andra dagarna på året? Dom är väl minst lika viktiga.
Vem som gör mest hemma behöver inte heller ha med f-dagar att göra. Jag anser att det är upp till var familj att ta diskussionen om hur man vill ha det.


@Rugge Något vi missade till en början, som vi gärna hade velat tänka på lite mer under första året, var att ta ut dubbeldagar, främst under sommaren. Dessa försvinner den dag barnet fyller 1år och de dagarna vi var hemma båda två under sommaren var fantastiska! Vi tog mycket värde på de dagarna.
 
Jo men vad är målet med "maximerandet"? Vill ni ha så många dagar kvar som möjligt när barnet börjar förskola? Vill ni få ut så mycket pengar som möjligt varje månad? Vill ni att den som förlorar minst på att ta lägstadagar tar dem? Eller annat?

Såhär har vi gjort: Men vårt mål var att kunna vara hemma länge innan sonen behövde börja förskolan och samtidigt ha en del föräldradagar kvar till lov, gå ner i tid och liknande:

1. Vi räknade ut hur lite inkomst vi kunde/ville klara oss på varje månad.
2. Jag som var hemma första året tog ut så få dagar som bara möjligt. Vilket man kan utan att förlora SGI första året.
3. Efter att sonen fyllt 12 månader var pappan hemma. Han tog ut 5 dagar i veckan som man "måste".

Jag var hemma 12 månader och pappan nästan 10 månader. Vi hade ca 120 dagar kvar när sonen började förskolan. Alla lägstadagar plus lite vanliga. Jag har gått ner i tid till 90 % och använder lägstadagar för att fylla ut för att skydda SGI till syskon föds nu i oktober.

Tack .
Det är lite så vi vill försöka få ut av ledigheten också.
Jag är nog bättre på att löneförhandla än att skapa forumstrådar .
 
Det handlar inte om endast en månad.
Januari till mars(börja jobba i april) är ju mer än 1 månad

Från början skrev du att barnet skulle börja förskola i februari/mars och det hade jag svårt att få till att hon skulle börja i april :) Tog det kortaste spannet av det du angav eftersom det som jag tolkade var ett alternativ att han bara var hemma en månad.

Men men, jag tycker att han borde fundera på om han inte vill vara hemma längre ändå , men det är en annan diskussion.

Har ni räknat på vad totala inkomsten blir med:

Din föräldrapenning + hans lön + barnbidrag

Respektive

Hans föräldrapenning + din lön + barnbidrag

Blir det så stor skillnad att ni inte har råd mer att han är hemna det han "måste"?

Sen om inte mannen vill vara hemna längre så är ju det tråkigt, framför allt för barnet. Men det är ju som sagt en annan diskussion än den ekonomiska du frågade efter :)
 
@Rugge Något vi missade till en början, som vi gärna hade velat tänka på lite mer under första året, var att ta ut dubbeldagar, främst under sommaren. Dessa försvinner den dag barnet fyller 1år och de dagarna vi var hemma båda två under sommaren var fantastiska! Vi tog mycket värde på de dagarna.[/QUOTE]

Tack för att du så det.
Har inte ens funderat på dubbeldagarna
 
Från början skrev du att barnet skulle börja förskola i februari/mars och det hade jag svårt att få till att hon skulle börja i april :) Tog det kortaste spannet av det du angav eftersom det som jag tolkade var ett alternativ att han bara var hemma en månad.

Men men, jag tycker att han borde fundera på om han inte vill vara hemma längre ändå , men det är en annan diskussion.

Har ni räknat på vad totala inkomsten blir med:

Din föräldrapenning + hans lön + barnbidrag

Respektive

Hans föräldrapenning + din lön + barnbidrag

Blir det så stor skillnad att ni inte har råd mer att han är hemna det han "måste"?

Sen om inte mannen vill vara hemna längre så är ju det tråkigt, framför allt för barnet. Men det är ju som sagt en annan diskussion än den ekonomiska du frågade efter :)

Han vill gärna vara hemma med barnet. Han ser fram emot det
 
Vi gjorde exakt likadant som i punktlistan i @Imogen inlägg.
Vi var hemma ca 10 månader var, med lång (sju veckor) gemensam ledighet på somrarna och viss överlappning då vi bytte hemma-förälder.
Bådas inkomst överstiger taket i föräldraförsäkringen. Jag har högst lön och förmånligast villkor för föräldralön.

Så här i efterhand tycker jag ändå att jag snålade för mycket med föräldradagarna. Med lillasyskonet tar jag ut lite fler dagar och vi kommer fortfarande dela FL rakt av (sett i tid hemma och uttag av föräldraledighet), men troligtvis kommer maken använda delar av sin föräldraledighet till att ge barnen kortare vecka och kortare dagar på förskolan efter inskolning.

Jag ser bara fördelar med delad föräldraledighet oavsett vilken förälder som tjänar mest.
 
Tack vare er input och erfarenheter har vi tänkt om lite och räknat om lite.
Vi kommer att fördela ledigheten jämnare och vara hemma längre innan det blir inskolning.
Kommer även att lägga in dubbeldagar.

Detta har hjälpt oss tänka lite klarare kring föräldraledigheten och uppdelningen.
Rent ekonomiskt är det inte bekymmer egentligen.
Vi har sparat en rejäl buffert också
 
Jag tänker nog lite tvärtom, hos oss är det jag som tjänar mest och slår i FK:s tak. Har dock ingen föräldralön från arbetsgivaren. Jag ser det som att jag förlorar mest pengar på att vara hemma. Jag kommer få betydligt mycket mindre inkomst när jag är hemma än om jag jobbar. Min sambo är inte riktigt uppe i FK:s tak så han förlorar mindre på att vara hemma.
Eller tänker jag fel?
Tycker detta är en djungel. Visst borde man kunna välja antalet dagar att ta ut från månad till månad? Tycker inte riktigt FK:s föräldrakollen är optimal.
 
Jag tänker nog lite tvärtom, hos oss är det jag som tjänar mest och slår i FK:s tak. Har dock ingen föräldralön från arbetsgivaren. Jag ser det som att jag förlorar mest pengar på att vara hemma. Jag kommer få betydligt mycket mindre inkomst när jag är hemma än om jag jobbar. Min sambo är inte riktigt uppe i FK:s tak så han förlorar mindre på att vara hemma.
Eller tänker jag fel?
Tycker detta är en djungel. Visst borde man kunna välja antalet dagar att ta ut från månad till månad? Tycker inte riktigt FK:s föräldrakollen är optimal.
Du kan ta ut olika många dagar från månad till månad. Det är först efter ett års ålder som det är viktigt att man tar ett visst antal dagar för att behålla sgi.
 
Vi utgick från att ta halva ledigheten var, skola in vid 18 mån och så räknade vi på hur mycket pengar vi ville/behövde ha ut och hur länge dagarna skulle räcka.
Vi har tagit 5dagar/vecka och inte rört lägsta nivå dagarna, så de får vi väl hitta på nåt användningsområde till. Har man råd att ta ut mindre än 5dagar/v efter ettårsdagen är det ju annars ett bra sätt att skydda SGI.

Nästa gång (vid ev syskon) vill jag dela upp övergången så vi jobbar 50% var eller så. Mest för att jag tyckte det var tufft att gå tillbaka på heltid direkt.
 
Nästa gång (vid ev syskon) vill jag dela upp övergången så vi jobbar 50% var eller så. Mest för att jag tyckte det var tufft att gå tillbaka på heltid direkt.

Jag hade bara tänkt jobbar 50 - 60 % den första tiden efter inskolningen. Sen succesivt öka till 80 som mest fram till skolan börjar ( 1:an alltså)
 
Jag hade bara tänkt jobbar 50 - 60 % den första tiden efter inskolningen. Sen succesivt öka till 80 som mest fram till skolan börjar ( 1:an alltså)

Hade du tänkt fylla upp med föräldrapenning till 100 % eller "bara" gå ner i tid? I så fall blir ju det ytterligare en parameter att se till att föräldradagarna räcker till det. Rent ekonomiskt är det väl mest lönsamt att den som tjänar minst går ner i tid (och kompenseras av den som tjänar mest). Men det finns ju andra parametrar på det också.
 
Hade du tänkt fylla upp med föräldrapenning till 100 % eller "bara" gå ner i tid? I så fall blir ju det ytterligare en parameter att se till att föräldradagarna räcker till det. Rent ekonomiskt är det väl mest lönsamt att den som tjänar minst går ner i tid (och kompenseras av den som tjänar mest). Men det finns ju andra parametrar på det också.

Jag kommer bara gå ner i tid.
Mitt arbete tillåter det bättre än vad mannens gör. Det skiljer inte mycket. Dessutom sparar vi in på körkostnader om jag jobbar färre dagar. Så det går egentligen på ett ut vem av oss som går ner i tid.
 
Jag kommer bara gå ner i tid.
Mitt arbete tillåter det bättre än vad mannens gör. Det skiljer inte mycket. Dessutom sparar vi in på körkostnader om jag jobbar färre dagar. Så det går egentligen på ett ut vem av oss som går ner i tid.

Ok, då behöver ni ju inte fundera på det :)

Tänk på att kolla av med arbetsplatsen att det är ok att exempelvis jobba fyra dagar i veckan när man jobbar 80 %. En del avtal har som grundregel att om man går ner i tid så ska man i första hand göra det jämt fördelat över veckan, om inte arbetsgivaren går med på annat. Det brukar säkert lösa sig, men bra att ha i bakhuvudet att inte ta det för givet :)
 
Ok, då behöver ni ju inte fundera på det :)

Tänk på att kolla av med arbetsplatsen att det är ok att exempelvis jobba fyra dagar i veckan när man jobbar 80 %. En del avtal har som grundregel att om man går ner i tid så ska man i första hand göra det jämt fördelat över veckan, om inte arbetsgivaren går med på annat. Det brukar säkert lösa sig, men bra att ha i bakhuvudet att inte ta det för givet :)

Tack
Ska tänka på det.
Har även möjlighet att jobba hemifrån, vilket jag för tillfället gör 2 dagar i veckan :)
 
Nästa gång (vid ev syskon) vill jag dela upp övergången så vi jobbar 50% var eller så. Mest för att jag tyckte det var tufft att gå tillbaka på heltid direkt.
Vi lade upp det så här när vi bytte hemma-förälder:
Månad 1 jobbade jag 1 dag/vecka
Månad 2 jobbade jag 2 dagar/vecka
Månad 3 och framåt jobbade jag heltid

Jag har ett kontorsjobb som inte alls är fysiskt tungt, men som kräver mentalt fokus och med det här upplägget fick jag en bra uppvärmning samtidigt som det kändes bra att börja jobba heltid när det var dags för det.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 164
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 034
Skola & Jobb Jag har letat en bra stund nu efter personer med egen erfarenhet, men jag lyckas inte. Jag ska försöka sammanfatta mig kort. Det är...
2
Svar
21
· Visningar
3 219
Senast: sjoberga
·
Skola & Jobb Vad är er största besvikelse i en facklig fråga? Jag känner mig nu som jag fått en sista käftsmäll av min föregående arbetsgivare MTR...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 739
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp