landsbygdsbo

Trådstartare
Nu går drevet igen.Jag vet inte vem som har rätt, men Aftonbladet skriver

Vad är det då som har hänt? Vad är det vi vet?
2011 polisanmäler en medieprofil en av Aftonbladets medarbetare för våldtäkt. Den ska ha ägt rum fem år tidigare, 2006, på en fest. Polisen inleder en förundersökning och flera förhör hålls. 2012 beslutar åklagare att lägga ned utredningen eftersom ”brott ej kan styrkas”. Samma år publicerar Aftonbladet också en intervju med medieprofilen där hon får berätta sin version. I förrgår gick medieprofilen ut och namngav Aftonbladets medarbetare i samband med kampanjen #metoo och under de senaste dygnen har allt fler på sociala medier blivit kritiska mot Aftonbladet som ”låter våldtäktsmannen jobba kvar”. Kritik riktas också mot att vi inte publicerar hans namn.

.
 
Nu går drevet igen.Jag vet inte vem som har rätt, men Aftonbladet skriver

Vad är det då som har hänt? Vad är det vi vet?
2011 polisanmäler en medieprofil en av Aftonbladets medarbetare för våldtäkt. Den ska ha ägt rum fem år tidigare, 2006, på en fest. Polisen inleder en förundersökning och flera förhör hålls. 2012 beslutar åklagare att lägga ned utredningen eftersom ”brott ej kan styrkas”. Samma år publicerar Aftonbladet också en intervju med medieprofilen där hon får berätta sin version. I förrgår gick medieprofilen ut och namngav Aftonbladets medarbetare i samband med kampanjen #metoo och under de senaste dygnen har allt fler på sociala medier blivit kritiska mot Aftonbladet som ”låter våldtäktsmannen jobba kvar”. Kritik riktas också mot att vi inte publicerar hans namn.

.
Allt för att få uppmärksamhet och medömkan.
 
Men så lever ju tusentals kvinnor idag... sexuellt ofredade med nedlagda ärenden.

Vet inte om det är rätt att säga "ingen dömd då har det inte hänt"
Nej, men att därifrån offentligt anklaga ngn åratal efter det att ärendet polisanmälts och åklagaren säger att " brott går inte att styrka" är rätt tveksamt. Vad händer om en förtalsanmälan nu lämnas in? Där går ju hela händelsekedjan att styrka.
Men själva händelsen, som hon beskriver som våldtäkt går ju inte att styrka så....
 
Nej, men att därifrån offentligt anklaga ngn åratal efter det att ärendet polisanmälts och åklagaren säger att " brott går inte att styrka" är rätt tveksamt. Vad händer om en förtalsanmälan nu lämnas in? Där går ju hela händelsekedjan att styrka.
Men själva händelsen, som hon beskriver som våldtäkt går ju inte att styrka så....

Fast det har väl med Metoo kampanjen att göra som hon tog upp det igen och så visar det sig först nu att ytterligare personer är utsatta också och då kan det ju finnas anledning att ta upp det igen.
 
Fast det har väl med Metoo kampanjen att göra som hon tog upp det igen och så visar det sig först nu att ytterligare personer är utsatta också och då kan det ju finnas anledning att ta upp det igen.
Visst kan det vara anledning att ta upp det hela igen. Men då inget nytt framkommit i själva målet så bör hon väl respektera åklagarens beslut och inte "hänga" ut en ej lagförd person.
Vill man ha rättvisa ska man väl gå via vårt rättssystem och inte via nätets lynchmobbar?
 
Visst kan det vara anledning att ta upp det hela igen. Men då inget nytt framkommit i själva målet så bör hon väl respektera åklagarens beslut och inte "hänga" ut en ej lagförd person.
Vill man ha rättvisa ska man väl gå via vårt rättssystem och inte via nätets lynchmobbar?

Jag håller till viss del med. I det enskilda fallet (fallen) ja, såklart det borde vara så.
Men sedan att AB snabbt hänger ut andra personer som inte lagförts än men inte denne... borde ju anmäla AB för förtal 100ggr om i så fall.

Att skylla på pressetiska regler bara när man vill...
 
Jag håller till viss del med. I det enskilda fallet (fallen) ja, såklart det borde vara så.
Men sedan att AB snabbt hänger ut andra personer som inte lagförts än men inte denne... borde ju anmäla AB för förtal 100ggr om i så fall.

Att skylla på pressetiska regler bara när man vill...
Media skulle överlag hållas betydligt hårdare. Om jag använder mig av någons namn eller bild för att tjäna pengar då tar F*n mig om jag inte betalar för det med Veckotidningar och kvällspress gör det vid varje pressläggning och inget händer:confused:
 
Människor blir mördade i Sverige av sin livspartner eller familj pga att polisen och domstolar inte gör det som ändå måste vara andemeningen i demokratiskt stiftade lagar. Det händer idag. Nutid.

#Metoo är ett sätt för människor att uppmärksamma en svår problematik. Om människor inte kan arbeta på ett ställe pga en persons agerande är det ett problem.

Vi måste ha rättsäkerhet så då får väl den uthängde personen polisanmäla människan som blev utsatt.
 
Senast ändrad:
Den "våldtagne" och så komma med det efter 11år :banghead:
Varför sätter du våldtagna inom ""? Hon har gått ut med det tidigare, hon har anmält, hon ville ha fler med på tåget för att göra en gruppanmälan men en efter en hoppade av, fler säger sig ha utsatts av den här mannen.

Det handlar för i helvete inte om medömkan. Det handlar om att uppmärksamma en sjuk kultur och ett rättsväsende som inte fungerar. Det här är väl för tusan inte första gången ett sexualbrott "inte kan styrkas"?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp