Med eller utan stigbyglar?

matildamilton

Trådstartare
Jag undrar hur ni gör när ni skrittar fram i galoppsadel? Rider ni med eller utan fötterna i stigbyglarna? För jag har hört både att man ska för att man inte ska ramla av om hästen gör något och att det är skadligt för hästens rygg. Vad gäller för er?
 
Sv: Med eller utan stigbyglar?

Jag gör olika, beroende på hur korta lädrena är så tycker jag man sitter stabilare med fötterna hängandes utan stigbyglar.. Om du kollar på jockeysar när dom cantrar till start så är det många av dom som sitter på lite besvärligare hästar som sitter utan stigbyglar :)
 
Sv: Med eller utan stigbyglar?

[...]Om du kollar på jockeysar när dom cantrar till start så är det många av dom som sitter på lite besvärligare hästar som sitter utan stigbyglar :)

Vilket jag tycker är ett jäkla ofog som borde förbjudas!:devil:

Som spelare tycker jag det är kul att stå och titta på hästarna när de cantrar till start och sedan gå in och satsa. Vi snackar i mitt fall om typ 20 kr/häst, men det ger ju lite extra spänning och krydda. Det är i alla fall det roligaste sättet att spela på om man är på banan tycker jag.

Men de hästar som rids utan stigbyglar kan man ju glömma, för de går vanligen i någon studsig kort galopp med huvudet i vädret, så det går inte att se något över huvud taget.

Jag har bara varit på galopp i England en gång (i Newmarket), men där var det då ingen som red till start utan stigbyglar. Verkar konstigt om det finns så många fler hästar i Sverige som "måste" cantras upp utan stigbyglar än i England. Så nej, jag tror det är ett jockey-mode snarast. Dessutom tycker jag det är tämligen tydligt att ryttarna inte har samma koll utan stigbyglar.

Bort med eländet!

Super-amatören har sagt sitt:D!
 
Sv: Med eller utan stigbyglar?

Det stammar troligen från att vi har många jockeys i skandinavien från Chile och Brasilien och där rider man normalt inte med sadel i träning utan rider barbacka på en stor pad. Dessa ryttare är därför vana att rida på det sättet.

Men jag kan hålla med om att det oftast inte ser speciellt snyggt ut!!

Det var också tal om att förbjuda det ett tag eftersom där var några incidenter med hästar som stack av med ryttare som uppenbarligen inte behärskade tekniken.... :angel:

Jag föredrar också att släppa byglarna om man har en häst som stutsar runt/kastar sig eftersom man har mer ben att hålla om med utan stigbyglar! ;) Alternativt struntar man i att korta upp så mycket! Men fötterna åker alltid in innan/när vi springer av- jag behärskar inte tekniken att sitta helt utan i en god canter.

Dock skrittar/travar jag alltid fram/av med långa byglar, kortar normalt aldrig upp förrän vi skrittar in på banan.
 
Sv: Med eller utan stigbyglar?

Är lite som MalanMjöl säger. De syd och latinamerikanska jockeys'arna lärde sig rida utan stigbyglar nästan innan de kunde gå. Och det ligger något i att det lugnar hästen lite om de rider fram så, om man behärskar tekniken. Majoriteten av de bästa skandinaviska ryttarna rider inte så. Jag har aldrig sett J Johansen cantra fram utan att sätta fötterna i stigbyglarna (även om det kan ha hänt). När jag träckat för honom så har alltid fötterna gått i byglarna snarast efter han kommit upp i sadeln. Och han är rätt lång. Jag känner lite att de som rider sydamerikanskt oftare har blivit avbockade i ledvolten eller på väg till startboxarna. Några har flugit rätt bra...

Jag kan inte heller säga att jag behärskar tekniken men jag lärde mig av en häst jag cantrade rätt friskt vid ett tillfälle. Hästen gjorde ett snedsprång då den blev rädd för en sandhög och jag blev ridandes ett helt varv utan stigbyglar. Lädren var lite för korta för att jag skulle lyckas få fötterna på plats igen så det var bara att gilla läget. Det var första gången och gick faktiskt rätt bra men det var inte ospännande. Kan inte säga att jag hade någon större kontroll... *s*

Har ridit fler hästar så sen dess. Men det har varit individer som varit lite svåra att få igång om man inte cantrat dem sittandes i början. Sen när de vaknat till så har man kunnat ställa sig upp...
 
Sv: Med eller utan stigbyglar?

Jag gillar att sitta ner, jag tycker jag har mycket bättre balans och bättre kontroll! stå I korta läder på en dum häst som bockar och kastar sig är dömt att misslyckas. när man sitter ner kan man dessutom påverka hästen med skänkel och säte.
det kräver dock att man har en viss teknik och god balans för att klara av sitta ner.
 
Sv: Med eller utan stigbyglar?

Beror ju lite på hur "korta" läder man har. I vanlig träning så har jag nog rätt långa läder. Men inte längre än att jag kan ställa mig upp och balansera mig ur en "bockande häst"...
 
Sv: Med eller utan stigbyglar?

Tycker det är lättare att reda ut situationen med en bockande häst om jag kan stå upp och slippa en skjuts i baken!Sen är det bättre för hästarnas rygg och slippa en skumpande ryttare på ryggen!
 
Sv: Med eller utan stigbyglar?

Fast skumpandet tror jag faktiskt inte hästarna har så ont av.. jag har stött på väldigt många hästar som verkar trivas väldigt mycket hästar som trivs bättre när man rider barbacka än med sadel och barbacka så skumpar det ju en hel del! :)
 
Sv: Med eller utan stigbyglar?

jag syftade mer på när jockeyerna cantrar till start, om man rider en dum häst som bockar och vänder eller liknande så är det lättare att sitta ner än att stå upp I korta läder.
 
Sv: Med eller utan stigbyglar?

jag syftade mer på när jockeyerna cantrar till start, om man rider en dum häst som bockar och vänder eller liknande så är det lättare att sitta ner än att stå upp I korta läder.

Vet inte om jag håller med riktigt. Sydamerikanerna är duktiga på det. Men inte alla. Har sett ett antal gånger hur jockey'n som suttit i sadeln bockats nästan till månen när man träckat hästen från ledvolten till banan.

Har träckat för Jacob ett antal gånger och har aldrig sett honom utan att ha fötterna i stigbyglarna även om det kan ha hänt. Han tillhör de mest rutinerade och är dessutom en av de längre...

Såg något klipp från Jägersro där hästen bockade rätt duktigt och jockey'n förmodligen aldrig suttit kvar om inte han haft fötterna i stigbyglarna och kunnat balansera sig ur bockningarna...
 
Sv: Med eller utan stigbyglar?

Vet inte om jag håller med riktigt. Sydamerikanerna är duktiga på det. Men inte alla. Har sett ett antal gånger hur jockey'n som suttit i sadeln bockats nästan till månen när man träckat hästen från ledvolten till banan.

Har träckat för Jacob ett antal gånger och har aldrig sett honom utan att ha fötterna i stigbyglarna även om det kan ha hänt. Han tillhör de mest rutinerade och är dessutom en av de längre...

Såg något klipp från Jägersro där hästen bockade rätt duktigt och jockey'n förmodligen aldrig suttit kvar om inte han haft fötterna i stigbyglarna och kunnat balansera sig ur bockningarna...

Det beror ju helt på hur hästen bockar. Jättebock rakt fram, ja helt klart lättare att ställa sig upp i byglarna, men en häst som bockar och samtidigt kastar sig till sidan/skruvar bocken är inte helt lätt att sitta på med korta läder. Det finns ju inget rätt eller fel handlar ju om vad man själv är mest trygg med och van vid.
 

Liknande trådar

Western Finns det ledade stigbyglar till westernsadlar? Ska ev bli medryttare på en häst med endast western utrustning (roping häst), sadeln...
Svar
7
· Visningar
1 331
Senast: Seabaz
·
Ridning Hej! Jag är ny här så vet inte om det är rätt underkategori. Men till min fråga/mitt problem. Jag har otroligt dålig balans, jag...
Svar
7
· Visningar
625
Senast: Elo
·
Träning Jag har en föredetta varmblodstravare som är 7 år och vinglar lite fram och tillbaka i skritten och tar inte emot kontakt via handen...
Svar
2
· Visningar
503
Senast: Blyger
·
Utrustning Magnetiska stigbyglar från Ophena. Nån som rider med dem? Sitter de bra? Finns ingen risk att man glider ur dem, åt sidan, där det...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 675
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp