medicinfråga

Grazing

Trådstartare
Någon här som fått Olanzapin Actavis någon gång? Hur märkte ni biverkningarna isåfall? vet ju att det är olika från person till person men tydligen är viktuppgång vanligt? Jag vill verkligen inte gå upp i vikt. Även musklerna, har ni märkt av något där? Känns som att det liksom sticker i musklerna på nåt vänster..kanske inte är den medicinens fel dock.
 
Jag gick i sömnen och hetsåt... Så den var jobbig för mig. :p
Oj, kanske därför det står viktuppgång som vanlig biverkning :/ Man äter trots att man inte vet..Annars har jag lite svårt att se varför man skulle gå upp av medicinen i sej självt liksom.
 
Jag hade så låg dos (2,5-5 mg) så hade inte så mycket biverkningar. Ibland små ryckningar i ansiktsmusklerna men inte så det syntes. Överviktig är jag men har haft så många olika mediciner så kan inte skylla enbart på olanzapinet.

Företaget som tog fram olanzapin har blivit stämda i USA av folk som fått diabetes som biverkning men det får man väl inte så snabbt. Den är känd för att ge viktökning men så är det med de flesta neuroleptika. :(
om jag inte minns fel så är det något med olanzapin som gör att fett lagras in mer i cellerna.

Får man fråga varför du fick den? Jag har haft den för att kunna somna bättre (lugna ner hjärnan) men egentligen är den ju en väldigt potent psykosmedicin. Jag valde att sluta dels pga vikten och dels för att jag sov så länge på den. (Jag har ätit olika tillverkares olanzapin, även originalet Zyprexa, minns inte om jag haft just Actavis-varianten).
 
Jag hade så låg dos (2,5-5 mg) så hade inte så mycket biverkningar. Ibland små ryckningar i ansiktsmusklerna men inte så det syntes. Överviktig är jag men har haft så många olika mediciner så kan inte skylla enbart på olanzapinet.

Företaget som tog fram olanzapin har blivit stämda i USA av folk som fått diabetes som biverkning men det får man väl inte så snabbt. Den är känd för att ge viktökning men så är det med de flesta neuroleptika. :(
om jag inte minns fel så är det något med olanzapin som gör att fett lagras in mer i cellerna.

Får man fråga varför du fick den? Jag har haft den för att kunna somna bättre (lugna ner hjärnan) men egentligen är den ju en väldigt potent psykosmedicin. Jag valde att sluta dels pga vikten och dels för att jag sov så länge på den. (Jag har ätit olika tillverkares olanzapin, även originalet Zyprexa, minns inte om jag haft just Actavis-varianten).
Jag vet faktiskt inte varför jag fick den, ska fråga läkaren nästa gång jag träffar henne. Sover har jag ju märkt att jag gör på den, har en konstant trötthetskänsla, sådär så man knappt kan hålla uppe ögonendåsighet.

Men ska ta reda på vad läkaren vill med denna medicinen, jag har nämligen bara läst negativt av vad jag läst om den. Känns mindre kul att bli itvingad något sådant :(
 
Jag hade inga biverkningar av Olanzapin (Zyprexa), men jag har bekanta som gått upp >25 kg under kort tid, då har det dock gällt stora doser som behandling mot schizofreni, jag tog 10 mg mot ångest och hade varken effekt eller bieffekter.
 
O_o Fel av henne att inte informera dig. Man har ju alltid rätt att veta sånt och att vara delaktig i sin vård.
Mot psykotisk valör Jag hänger inte alls med. Men tydligen så kanske det är vad detta är jag har. Jag upplever det dock annorlunda. Och sedan cipralex mot depression då. Jag vill verkligen inte ha denna medicinen känner jag, dock har jag väl inte så mycket att säga till om sålänge tvångsvården gäller. Hatar det här, den här lilla kollen man har på vad som händer.
 
när jag fick zyprexa var det inte pga psykos utan i kombination med antidepp för att stabilisera (och sova) (bipolär sjukdom). Men fråga varför du får just den medicinen och ge den en chans :)
 
@Grazing eftersom du just nu är inlagd tror jag det är vettigare att diskutera med dina vårdare och läkare än folk på Buke.
Med take på att jag inte litar ett dugg på läkare så tycker jag det är ytterst viktigt för mig att höra andras erfarenheter om saker och ting som varit i liknande situationer. Så jag tycker inte du borde avgöra vad eller vilka jag ska lyssna på. Även läkare behandlar saker och ting väldigt olika. Det kan faktiskt gå illa om man helt och hållet bara lyssnar på läkare utan att ifrågasätta och det är svårt att ifrågasätta när man inte vet nånting om nåt.
 
Med take på att jag inte litar ett dugg på läkare så tycker jag det är ytterst viktigt för mig att höra andras erfarenheter om saker och ting som varit i liknande situationer. Så jag tycker inte du borde avgöra vad eller vilka jag ska lyssna på. Även läkare behandlar saker och ting väldigt olika. Det kan faktiskt gå illa om man helt och hållet bara lyssnar på läkare utan att ifrågasätta och det är svårt att ifrågasätta när man inte vet nånting om nåt.

Det är just din osäkerhet kring och misstro mot läkare och mediciner som du borde prata med vårdpersonalen om.
 
Det är just din osäkerhet kring och misstro mot läkare och mediciner som du borde prata med vårdpersonalen om.
Och det har jag inte gjort menar du? Om du bara anar hur otroligt mycket jag pratat med läkare genom livet om mediciner och mitt mående.Varför förutsätter du att jag inte pratat med vården om det här? Hur dum tror du jag är egentligen. Sluta gärna med denna dumförklaringen. Det är tro det eller ej inte helt enkelt att få raka svar från läkare alltid.

Jag ville bara höra från andra hur denna medicinen har påverkat dom och varför dom fått den.

Förövrigt relativt naturligt att veta hur andra reagerat på olika mediciner. Och denna medicinen är definitivt inte någon som jag har lust att fortsätta med då jag inte anser det befogat. Speciellt inte med tanke på dom tydligen vanliga biverkningarna den har.
 
Och det har jag inte gjort menar du? Om du bara anar hur otroligt mycket jag pratat med läkare genom livet om mediciner och mitt mående.Varför förutsätter du att jag inte pratat med vården om det här? Hur dum tror du jag är egentligen. Sluta gärna med denna dumförklaringen. Det är tro det eller ej inte helt enkelt att få raka svar från läkare alltid.

Jag ville bara höra från andra hur denna medicinen har påverkat dom och varför dom fått den.

Förövrigt relativt naturligt att veta hur andra reagerat på olika mediciner. Och denna medicinen är definitivt inte någon som jag har lust att fortsätta med då jag inte anser det befogat. Speciellt inte med tanke på dom tydligen vanliga biverkningarna den har.

Med tanke på din andra tråd så fick jag intrycket av att du håller dig undan, matvägrar och väntar på att de ska komma och hjälpa dig. Efter mina år som vårdpersonal inom psykvården så upplevde jag att många får en medicin, kollar upp med omgivningen vilka biverkningar man KAN få, och slutar medicinen eftersom "så många fått biverkningar" istället för att ge medicinen en chans.

Jag har själv inte ätit Zyprexa, men det var en av mina favoritmediciner på psyk, eftersom jag upplevde god effekt på så gott som alla patienter, oavsett diagnos.
 
Alla mediciner har förjävliga biverkningslistor om du läser på fass. Ge medicinen en chans, den kanske är jättebra för just dig! Du kanske slipper de biverkningarna du är så rädd för? Det viktiga är att du börjar må bättre vilket är en stor möjlighet om du ger medicinen en chans!
 
Med tanke på din andra tråd så fick jag intrycket av att du håller dig undan, matvägrar och väntar på att de ska komma och hjälpa dig. Efter mina år som vårdpersonal inom psykvården så upplevde jag att många får en medicin, kollar upp med omgivningen vilka biverkningar man KAN få, och slutar medicinen eftersom "så många fått biverkningar" istället för att ge medicinen en chans.

Jag har själv inte ätit Zyprexa, men det var en av mina favoritmediciner på psyk, eftersom jag upplevde god effekt på så gott som alla patienter, oavsett diagnos.
För det första så matvägrar jag inte. Extrem jävla ångest kallas det, det är omöjligt för mig att äta, jag hade mer än gärna ätit om någon hjälpte mig genom det. Mycket för att jag tränar och vill hålla mig i form, vill inte börja från noll när jag kommer ut härifrån. Jag håller mig undan pga att jag har otroligt svårt för människor överlag, och ja, jag är under tvångsvård och förväntar mig faktiskt att jag ska få lite hjälp men det har jag förstått vid det här laget att inte det inte blir någon. Och därför "sitter jag och väntar på att någon ska hjälpa mig". Men jag ska bota mig själv på nåt vänster tydligen. Som läkaren sa igår till mig att hon inte skriver av tvångsvården fören jag visar på att vara lite social med vårdarna. Med andra ord lär jag bli kvar på tvångsvård tills denna läkare försvinner. Eller fram till min enda vän som är bortrest nu kommer hem och kan prata med läkaren. Det är svårt att slåss mot vården när man är helt ensam och inte kan förmedla sig.

Och vadå ge medicinen en chans. För det första så vill jag inte riskera att bli överviktig vilket mer eller mindre dom flesta vad jag hört blir av den, jag har tillräckligt med problem ändå. För det andra så tycker jag inte att det finns någonting med den medicinen som jag anser kan hjälpa mig. Och jag har inte sett ett enda positivt ord om denna medicin.

Jag vet mina problem, jag vet varför jag mår dåligt, jag vet anledningen till självmordsförsöket, jag känner mig utan och innan, och det hjälper inte denna medicinen mot. Och ja, jag vet att många vårdarna verkar på något vis se läkarna som några slags gudar som vet bäst men så är det inte. Jag antar att många inlagda tillslut gör som jag oftast gör, spelar friskare för att få komma därifrån och slippa tvånget. Det går faktiskt det också.

Min medicin som jag behöver det är djur, hästar och hundar och naturen, det är vad jag mår bra av, det är vad jag blir stabil av. Inte sitta inne ensam på mitt rum dag ut och dag in och mer eller mindre tyna bort. För det är det enda som denna vård kommer göra med mig.
 
Senast ändrad:
Alla mediciner har förjävliga biverkningslistor om du läser på fass. Ge medicinen en chans, den kanske är jättebra för just dig! Du kanske slipper de biverkningarna du är så rädd för? Det viktiga är att du börjar må bättre vilket är en stor möjlighet om du ger medicinen en chans!
Jag vet att det jag mår bättre av är en bra psykolog att prata med, naturen hästarna och hundarna, det är vad jag är stabil med. Jag är en otroligt känslig person och jag vet att jag alltid lär få leva med att vara åt det sköra hållet. Nu när jag förlorat såpass mycket det senaste året så är det klart att det är lite mer känsligt än vanligt men inget som mediciner som jag blir fruktansvärt trött av hjälper. Jag blir nämligen så trött av denna medicinen att jag knappt orkar lämna sängen ens om jag ville. Plus att jag vill verkligen inte bli överviktig. Jag är noga med att hålla mig i form.
 
Kan du inte be om en annan antipsykotika om Zyprexa känns fel? Du har ju rätt att påverka din vård trots att du är på LPT. Hur länge har du tagit den och känns det som om den hjälper dig?

Har du blivit informerad om dina rättigheter? Här finn lite info: http://www.regiongavleborg.se/Globa..._som_patient_inom_psykiatrisk_tvangsvard_.pdf
Jag kan ingenting om sådana mediciner, jag hade önskat hellre att jag iallafall fick komma ut med en av vårdarna iallafall och få känna lite solsken nu när våren är så fin här nere, det hade nog lyft upp mig mera. Mitt problem är att jag inte pratar, kan inte prata med dom helt enkelt, vill inte gå in mer noga på varför dock. Jag är ensam då ingen vet att jag är här förutom en som är på semester just nu. Så jag får avvakta tills jag har någon som kan kommunicera mera åt mig helt enkelt.
 
Senast ändrad:
Men skriv till vårdpersonalen ifall du inte orkar prata med dem. Berätta allt.

Zyprexa kan mycket väl hjälpa dig. Man skriver oftast inte ut Zyprexa bara huf flux, utan det finns en bra orsak bakom. Det finns som sagt massvis med orsaker till att ge Zyprexa. Du behöver verkligen inte vara psykotisk eller liknande.

Just nu kommer eventuell viktökning på sista plats. På första plats kommer psykisk hälsa.
 

Liknande trådar

Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 262
Senast: verser
·
Skola & Jobb Hej, jag har varit arbetslös nu ett bra tag och känner mig värdelös som aldrig får nåt riktigt jobb. För 3 år sen läste ja till...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 300
Senast: escodobe
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 643
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Har precis börjat med medicinen Abilify (10 mg) på grund av psykosliknande tillstånd, vanföreställningar och paranoia. Har för några år...
Svar
2
· Visningar
628
Senast: Skin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp