Medlem i SvRF + SIF=problem med tävling i SIF?

skuggi

Trådstartare
Hej!
Är det någon här som är med (har tävlingslicens) i både SvRF och SIF? Måste ni ansöka om tillstånd från SvRF för att få tävla på SIF-tävling?

Det står såhär på SvRF:s hemsida:
"Grundregeln är att medlem med tävlingslicens i Svenska Ridsportförbundet inte tävlar hos arrangör som inte är ansluten till Svenska Ridsportförbundet. Ryttare har dock möjlighet att söka godkännande för att delta i tävling hos arrangör som inte är ansluten till Svenska Ridsportförbundet."

När man kollar på ansökningsblanketten är det en ansökan för EN specifik tävling.
Det låter helt vansinnigt?
Jag har licens inom SvRF och tävlar vår ponny, men jag vill även kunna tävla min islandshäst inom SIF utan problem och speciella ansökningar.

Någon annan i min sits som vet hur det funkar?
(väntar på svar från SvRF men är otålig såklart..)
 
Jag tänker att det handlar om arrangörer som BORDE vara anslutna till SvRF. Dvs, du bör inte tävla en dressyr eller hopptävling på en klubb som av olika anledningar inte är med i ridpsortförbundet.
Att du tävlar islandshäst på tävling arrangerad av klubb ansluten till SIF borde vara jämförbart med att du tävlar korpfotboll, eller friidrott, eller schack. En annan sport, ett annat förbund.
 
Det finns prejudikat som säger att du får delta i tävlingar av annan arrangör, under förutsättning att SvRF inte arrangerar sådana grenar.
Vilket innebär att islandshästtävlingar, bruks samt western (möjligen med undantag för reining som ju är en gren inom SvRF numera) ska vara "grönt".
 
Läste i somras tror jag i typ Hästfocus, att någon hade skickat in till SvRF att hen hade tävlat på tävling arrangerad av icke ansluten klubb. Mins inte svaret men de gjorde inget och tror inte att SvRF rättsligt kan vidta åtgärder.. (ups, lite flummigt svar :o )

Men visst kan du tävla i både Sif och SvRF eller WRAS för den delen. Är helt olika grenar.
 
Senast ändrad:
Tack allihop!
Jag fick svar från SvRF också tillslut, och det stämmer som ni säger att det inte gäller SIF-tävlingar. Det var dock inte helt klockrent vad det gällde om jag ska vara ärlig, så jag föreslog att de skulle förtydliga den texten en aning ;)
 

Liknande trådar

Tävling Efter att ha läst lite andra trådar här på forumet har jag en liten fundering. Vad jag förstått får man som licencierad tävlingsryttare...
Svar
7
· Visningar
3 271
Körning Från TR: "Ryttare/kusk som är medlem i en till Ridsportförbundet ansluten organisation får inte delta i ridsporttävlingar anordnande...
Svar
12
· Visningar
1 324
Senast: Boop
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp