Medryttartråden 4!

Bufera

Trådstartare
Då var det redan dags att starta tråd nummer 4!

Kan börja själv, mina små hästar har fått tagit det lite lugnt nu under 2 veckor pga vagnen inte varit bra.

Är allmänt "trött" på hästarna känns det som, men som tur är lir de inte feta för det! Gamlingen är såå himla fin nu i hullet. =)
Hoppas få vagnen fixad nu i veckan, kan behövas för under nästa vecka ska de få komma ut på bete om det räcker till. Så klart med stödfodring i början men ska bli skönt att slippa mocka. Men får istället gå den tiden tur och retur till sommarhagen som mockning och det tog så blir lika länge i stallet fortfarande =)
 
Idag sköt dom jättemycket inne i skogen när jag var hos Bulle, hon var superstressad och nervösbajsade 5 gånger medans jag ryktade, kissade 2-3 gånger gjorde hon också.
Blev rätt nervös för hur ridningen skulle gå, så vi höll oss nere på marken båda två idag, och tränade lite trail at hand! :p Kände att jag skulle haft för svårt att slappna av själv om jag hade ridit.

Först var hon jättestressad och brydde sig inte det minsta om mig, gick in i mig och hade sig. Så ägarns fru, som var med idag, gav mig lite tips på hur jag skulle göra, och efter det lugnade Bulle ner sig och det gick bra :) och så hade dom där som sköt ett uppehåll, turligt nog!

Tränade som sagt på trail, vi testade på att backa i ett L, det gick bra för att vara första gången ihop! Hon tyckte det blev lite jobbigt när hon gick emot bommen en gång, men så fort jag uppmuntrade henne så fattade hon att vi inte var så extremt fel ute iaf, och blev nöjd igen : D
Det är så kul att lite beröm gör så mycket med henne, märker jätteskillnad när jag glömmer bort det, hon vill verkligen göra rätt :heart

Väl inne i stallet började dom skjuta en massa igen, så det blev lite mer nervösbajsande, menmen! Vi tar nya tag nästa vecka :)
 
Jag var i stallet idag igen och det gick lika dåligt som förra gången;) Skrittade i ca 20 minuter bara och försökte verkligen vara lugn, men när hon kastade sig åt sidan för minsta lilla grässtrå orkade jag bara inte så jag hoppade av och sedan betade vi gräs i en kvart istället! Mycket roligare. Det är inte så konstigt att det blir såhär dock; fällningsperiod, hon har vilat en del på sista tiden och hästarna går fortfarande i lilla vinterhagen, men senare i veckan kommer dom förhoppningsvis ut i stora gräshagen:) Funderar också på om det står en hingst i grannstallet, för den står alltid och skriker från hagen och kråmar sig när vi rider förbi, och då blir min medryttarhäst alldeles till sig...:p

Nu ska jag söka igenom Tradera i jakt på ridbyxor och annat kul!
 
Idag sattes Crut för vagnen igen efter 2 veckors frånvaro pga dåliga däck.

Ååå vilken skillnad på honom! Känns så himla fräsch och framåt. Inte ens uns tvekan i backarna utan tog som bara den och tyckte det jätte roligt :)
Att så lite förändringar kan göra så stor skillnad!
Han fick även för första gången ha mig i vagnen i stora backen nedåt, han skötte det med bravur! Nu vet jag att han orkar hålla emot om det skulle vara så, kommer fortfarande gå ur vagnen de flesta gånger dock. :)
 
Ska ut till T i morgon, blir en liten tur bara eftersom jag ska hämta barnen sedan. Men lite ska vi nog hinna med ändå :)
Blir att fortsätta jobba med att ta oss från gården utan att vända runt 7511 gånger :p
 
Ska ut till T i morgon, blir en liten tur bara eftersom jag ska hämta barnen sedan. Men lite ska vi nog hinna med ändå :)
Blir att fortsätta jobba med att ta oss från gården utan att vända runt 7511 gånger :p
Lycka till med att ta er från gården, jag håller tummarna:D
 
Lycka till med att ta er från gården, jag håller tummarna:D
Tack :D
Det gick bra, vi red lite i hagen först, de harvade på åkrarna precis vid vägen så tyckte det var säkrast haha. Men de åkte strax efter jag hoppat upp så då blev det en tur i skogen istället. Han vände ett par gånger men räckte att göra halt och vänta ut honom. Sedan blev han lite less på det tror jag för då började han backa och ha sig istället. Men då hoppade jag av och ledde honom en bit istället, sedan kunde vi fortsätta utan problem.
 
Nu var det tyst i skogen, så Bulle var sig själv igen :)
När hon fick syn på mig i hagen kom hon fram direkt, var första gången! Gjorde mig glad :D

Sen gjorde vi det gamla vanliga i paddocken, slappnade av och stog stilla fast jag fipplade med ben och tyglar, tränade stopp, men där måste jag träna mer själv. Nu blev det någon blandning av engelskt och western vissa gånger, så förstår att hon inte fattade vad jag höll på med :p
Och så sitter jag gärna med fötterna lite långt fram, tror det är ett försök att bromsa, och att jag inte vågar dra tillbaks dom för jag kommer åt henne mer då, och då kanske hon tror att jag vill driva. Men det är ju dumt att tänka så.. Så det ska jag också träna mer på!

Efter ett tag kändes hon iaf normalavslappnad, så då struntade vi i trailhinderna, och skrittade runt i den tomma delen av paddocken, där hon blir lite extra stressad. Men det gick bra :)

Sen fick hon helt långa tyglar, och fortsatte i lugnt tempo med sänkt huvud, kändes jättebra!
Tänk att en så simpel sak kan göra en så glad haha
 
Red ut idag på ägarens dotter, hon red min medryttarhäst och jag red deras andra häst, var en jättetrevlig tur fram tills vi skulle galoppera :p
Hästen bockar och jag far av, jag landade på högersidan av ryggen och det gjorde så satans jävla ont! Som tur var kom ägaren med bil precis då, fick åka bil tillbaka till stallet :p var lite yr och illamående ett tag, men tror man blev lite chockad bara. Blev liggandes på deras soffa, mammas sambo fick hämta mig med deras jeep :p
Fanns inte en chans att jag tagit mig ner i min låga bil. Men min snälla hästägare körde hem den :love:

Nu är jag hemma och håller mig mest stilla i sängen, gör inte så ont när jag ligger ner. Är uppe och går korta stunder bara.
 
@Mirre Nä fyyy så tråkigt! Hoppas det onda går över snart och att du snabbt är uppe på hästryggen igen!

Jag ska till stallet imorgon igen, tror jag ska släppa alla krav och ta en uteritt i skritt.
 
@Mirre Nä fyyy så tråkigt! Hoppas det onda går över snart och att du snabbt är uppe på hästryggen igen!

Jag ska till stallet imorgon igen, tror jag ska släppa alla krav och ta en uteritt i skritt.
Det var ren otur bara, ett oväntat glädjeskutt från hästen.
Känns bättre efter en riktigt varm dusch :)

Låter skönt med en kravlös skrittur bara
 
@Mirre aj! Hoppas det inte gör lika ont idag :(


Här gick det kasst idag!
Hon var stressad i stallet redan, men det gick ok från marken. När jag satt upp var det ännu mer nerver, stress och test. Jag blev bara jätteosäker.
Har nog bara haft tur innan, att hon vart lugn... Tänker jag nu haha xD För inte kunde jag slappna av det minsta idag, längtade mest efter att få sitta av och slippa :p Ägaren satt upp istället, och red länge tills hon lugnade ner sig. Så det var skönt iaf. Nä, kändes inte alls bra idag.
Det är synd, för hon är jätteduktig när hon är lugn bara...

Jag kan nog bara "vara lugn och avslappnad, och positiv" när hon inte är såhär uppe i varv :p aja! Hon är ju himla fin iaf :)
 
@Mirre aj! Hoppas det inte gör lika ont idag :(


Här gick det kasst idag!
Hon var stressad i stallet redan, men det gick ok från marken. När jag satt upp var det ännu mer nerver, stress och test. Jag blev bara jätteosäker.
Har nog bara haft tur innan, att hon vart lugn... Tänker jag nu haha xD För inte kunde jag slappna av det minsta idag, längtade mest efter att få sitta av och slippa :p Ägaren satt upp istället, och red länge tills hon lugnade ner sig. Så det var skönt iaf. Nä, kändes inte alls bra idag.
Det är synd, för hon är jätteduktig när hon är lugn bara...

Jag kan nog bara "vara lugn och avslappnad, och positiv" när hon inte är såhär uppe i varv :p aja! Hon är ju himla fin iaf :)
Det är bättre idag, kan alla fall sitta och gå ordentligt nu även om det fortfarande gör ont. Är bara glad att jag inte slog i svanskotan.

Trist att hon var så spänd och stressad, hon kanske hade en dålig dag bara. Hoppas nästa pass blir bättre
 
@Mirre jaa, ägaren sa att hon kändes extra dum (hans ord! :P) men vet inte om han sa så bara för att vara snäll kanske xD



Skulle ut en sväng i tisdags men då regnade det jättemycket, så det blev inget med det. Igår blåste det en massa istället, så vi tränade lite från marken istället. :)
När hon fick syn på mig i hagen vände hon rätt om och skyndade iväg åt andra hållet :p "inte den där igen..."

Hon hade sällskap från början av "riktiga" hästar (sina två avkommor till på köpet) och ingen liten minishettis som sist :D Så hon var lugn och lätt att ha att göra med, lite av självförtroendet kom tillbaks igen :p
Nästa helg ska jag följa med ägaren på miljöträningsclinic med sagda avkommor på 4 och 5, det ska bli riktigt roligt!
 
Oj, jag har träningsvärk efter ridningen igår! Det brukar jag inte ha trots att jag rider två gånger i veckan, då vet man att man ridit ordentligt;)
 
Gött med träningsvärk! Och med galoppen : D Kul att det gick så bra! @yodadog


Jag har fortfarande inte ridit sen det gick så dåligt, men inte för att jag inte har velat iaf, så det är la bra det! xD
Vi lasttränade unghästarna sist jag var ute, och ska fortsätta med det i veckan, så vi faktiskt kommer iväg till träningen i helgen :P Men det gick bra sist, så det ska nog lösa sig :)
Tyvärr kommer nog ägarna flytta efter sommaren, en bra bit bort, vilket ju är jätteroligt för dom såklart, men tråkigt för mig. Dom är jättetrevlig och lätta att ha att göra med, bra med hästarna och vettiga. Menmen, får passa på att lära mig massor av dom i sommar!
 
Hoppsan, har missat att det fanns en ny tråd! :)
Här går det bra, Sam har känts så himla fin de senaste gångerna, trots att han varit lite spänd då korna är utsläppta på bete runt ridhuset (han verkar tro att de kan öppna dörrar.. :p) Tyvärr får jag ont i fogarna (gravid. Förra veckan kunde jag inte sitta ner i galoppen, veckan innan dess var det traven som gjorde ont :cautious: så det blir lite vad det blir. Hoppas jag kan hålla igång ett tag till i alla fall, ägaren ska föda i juni och rider inte längre, så kan inte jag heller rida så får han stå rätt så länge.
 
Gjorde rena och avslappnade galoppombyten idag! :banana: Har inte velat ge mig på det eftersom de inte är helt befästa med ägaren, så då känns det dumt om jag ska hålla på och kanske sabba nåt :p Men idag red jag en galoppövning där jag bla vände halvt igenom från A/C, red en svag sluta ut till spåret, bröt av och bytte galopp. Efter ett par gånger hade Sam fattat vad jag var ute efter så när jag gjorde halvhalt för att bryta av och ställa om till nya innersidan så passade han på att bara byta galopp istället för att tramsa med skrittsteg emellan ;) Duktiga, fina häst :love: Sen blev han lite taggad några byten senare, så då gav jag mig medan han fortfarande gjorde det bra. Åh så nöjd! :D
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
19 183
Senast: hastflicka
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
839
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Snälla, snälla! Påminn mig om varför man håller på med hästar som intresse!! Sista två veckorna har jag ägnat nästan hela arbetsdagar...
Svar
7
· Visningar
1 591
Senast: mily
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 012
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp