Medryttartråden 5

lisa412

Trådstartare
Jag är galet taggad på ridning just nu så därför tycker jag att vi kör igång med en ny medryttartråd! :up:

Ska vi kanske börja med en presentation?

Hästens namn:
Stanley
Ålder:
15
Ras:
Varmblodig travare
Hur länge har du ridit hästen?:
1,5 år
Övrigt:
En gentleman med ett hjärta av guld som aldrig gör nått dumt. Det läskigaste han vet: barnvagnar!
Bild:

11892094_10153522445818908_4859159116817761723_n.jpg
 
Hade en väldigt trevlig ridtur igår. Vi har tagit ett steg tillbaka nu kan man säga. Just nu skrittar vi bara för att han ska få bygga på sig lite muskler, bli mjuk och smidig så han kan trava lugnt och fint sen :)

Vi började med uppvärmning ute i skogen. Sen tillbaka till ridbanan för volter och serpentiner. Det är super för honom! Han var så mjuk och fin på slutet så jag red med långa tyglar och en hand och han gick vars jag än styrde :love:

Sen skulle vi ut från ridbanan och då föll det snö från taket så han hoppade rätt upp i luften... Tur han är söt :heart

image.jpg
 
Red ju en kallblodstravare ett tag, som blev halt och då fick jag börja hjälpa till med hennes föl istället, som inte är föl längre, utan 5 & 6 :)
Har pysslat mest med den yngsta, hon blir lätt sur när något är jobbigt och hon inte riktigt förstår, jättecharmig tycker jag :D

Men ägaren har behövt extra hjälp nu, så jag har ridit den äldre lite mer också! Hon är jätteduktig, sist jag var där tränade jag på att bara styra runt med vikthjälper, halt utan att behöva ta i tyglarna och backa med bara sitsen. Var bara nån gång hon var upptagen med att intressera sig för annat som jag fick fuska med tyglarna, men när vi båda var fokuserade funkade det perfekt! :love:
Hon har börjat ridas ut på också, jag har bara vart med ute en gång än så länge. Lite stressad var hon, det var mycket att titta på, men mer på ett nyfiket sätt än ett "uuh vad allt är läskigt och farligt" sätt, och var nåt läskigt stannade hon, men bara jag drev lite lätt så gick hon utan problem :D
Hon var himla duktig och gick först hela vägen hem! :) var jätteskoj!
 
Kul tråd! Måste ju dela med mig av min situation också.
Hästens namn:
Sheridan
Ålder:
16 (tror jag :angel:)
Ras:
Tinker
Hur länge har du ridit hästen?:
1 månad
Övrigt:
En riktigt snäll och fin c-ponny (yes, jag är vuxen men en kort en), är välutbildad i dressyren och riktigt rolig att jobba med.
Bild:
Får tyvärr inte upp någon bild nu :(
 
Blev ett lite kortare och ganska kravlöst ridpass idag. Ridbanan håller äntligen på att tina fram :bump: och jag är så taggad!

Vi red ganska kravlöst som sagt. Volter, serpentiner, skänkelvikning, sånt som gör han mjuk och go ;) Jag hade halvlånga tyglar nästan hela passet. När jag kortade upp dom så var det en vääldigt mjuk kontakt. S var så j*kla fin! Super fin form, lyssnade på minsta lilla. Åh vad jag älskar denna häst!

Nått annat jag är överlycklig för är att han har fått en plats på ett superfint bete till sommaren! Inte långt från stallet så vi kommer kunna rida till skogen och till ridbanorna där vi håller till nu. Det finns dessutom en ridbana precis vid betet som jag tror och hoppas att vi får använda :banana:
 
Idag gick det mindre bra.. Eller, det gick inte alls. Han ville inte komma ut ur hagen idag. Jag fick knappt komma i närheten av honom.
Jag försöka på alla möjliga sätt i över en timme, sen gav jag upp....

Åh, jag som var så galet ridsugen!! Nu måste jag vänta ända till måndag :wtf:
 
Hallå!? Är vi inga medryttare här längre?? :confused:;)


För min del är det lite si och så just nu.. Hästen är på bete och har det bara bra men jag känner att mitt intresse inte är lika stort längre. Har känt så ett tag nu. Jag kommer knappt ihåg när jag red sist.
Jag vet inte vad det beror på och jag vet inte vad jag ska göra. Ska jag sluta eller bara ta ett steg tillbaka och rida när jag känner för det? Jag vet inte..

Hur går det för er? :)
 
Hallå!? Är vi inga medryttare här längre?? :confused:;)


För min del är det lite si och så just nu.. Hästen är på bete och har det bara bra men jag känner att mitt intresse inte är lika stort längre. Har känt så ett tag nu. Jag kommer knappt ihåg när jag red sist.
Jag vet inte vad det beror på och jag vet inte vad jag ska göra. Ska jag sluta eller bara ta ett steg tillbaka och rida när jag känner för det? Jag vet inte..

Hur går det för er? :)

Jag har äntligen köpt mig en egen! Men ägaren till kallblodstravarna har rapporterat att den yngsta (som jag tyckte bäst om) nu har travats på och vart med på uteritt utan problem! :)

Jaa rid bara när du känner för det, kan du ju börja med, och är inte det kul heller så ta en paus? :)

Trivs du bra med hästen annars? Jag klickade aldrig riktigt med min första medryttarhäst, hon var duktig och snäll, och visst gillade jag henne, men nåt saknades, då blev det tråkigt att rida efter ett tag. Hade inget alls emot att åka till stallet och pyssla med henne, mocka och sådär, men just ge sig ut och rida tog emot...
 
Jag har äntligen köpt mig en egen! Men ägaren till kallblodstravarna har rapporterat att den yngsta (som jag tyckte bäst om) nu har travats på och vart med på uteritt utan problem! :)

Jaa rid bara när du känner för det, kan du ju börja med, och är inte det kul heller så ta en paus? :)

Trivs du bra med hästen annars? Jag klickade aldrig riktigt med min första medryttarhäst, hon var duktig och snäll, och visst gillade jag henne, men nåt saknades, då blev det tråkigt att rida efter ett tag. Hade inget alls emot att åka till stallet och pyssla med henne, mocka och sådär, men just ge sig ut och rida tog emot...


Åh va kul! Grattis! :)

Jo jag trivs med hästen. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är som gör att jag inte tycker det är lika kul längre? Kanske det blir bättre när han kommer hem från betet?
 
Åh va kul! Grattis! :)

Jo jag trivs med hästen. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är som gör att jag inte tycker det är lika kul längre? Kanske det blir bättre när han kommer hem från betet?

Tack! :D

Kanske det bara är en sån period? Allt kan inte vara lika roligt jämt! :)
 
Jahapp... Just nu spelar det ingen roll om jag får tillbaka ridsuget eller inte.. Hästen är skadad och står i sjukhage minst 4 veckor. OM han blir bra efter det så tvivlar jag på att det blir så mycket ridning i början, då blir det snarare lugn igångsättning från marken. OM han blir bra..
 
Hästen har nu även drabbats av mugg.. Vi tror även lymfangit...
Han ska på återbesök hos vet. i veckan så då får vi veta mer.

Förutom allt det är jag så less på att ansvaret om och om igen läggs på medryttarna... Jag funderar seriöst på att sluta nu... Men det känns så oschysst nu när han är skadad..
 
Och 4 veckor blev till 8 veckor till... Griffelbensfraktur... :arghh:

jag har sån ridabstinens just nu så det är inte klokt! Jag har börjat söka efter en annan häst som jag kan rida men sånt kan ju ta tid, så vi får se vad som händer.
 
X antal veckor senare :D

Hästen blev opererad och allt gick bra. Han lyckades dock skada sig två gånger till direkt efter det men det var tack och lov mindre skador som läkte snabbt och fint.

Vi har bytt stall och kommit igång med ridningen igen så det känns jättebra! Jag har tyvärr fått problem med ryggen så jag måste ta en paus.. :cry: Så j*kla typiskt.. Det känns jättetråkigt men vi har förhoppningsvis hittat en tjej som kan ta min plats så han får ridas ordentligt och regelbundet igen.

Hur går det för er? :)
 
Här kanske jag kan hoppa in :)
Rider ett sv hbl på snart 11 år, började i höstas och ägaren är fantastiskt snäll och generös så jag rider honom alla dagar i veckan. Finns en del humör i honom :devil: men jag gillar't.
I dag red jag på ridbanan och övade på öppna, in i några steg diagonal sluta, rakt fram i öppna osv. i galopp. Han var duktig men vi behöver helt klart öva mer på det för att bli lösgjord och samspelta :)
 
Den här tråden har jag missat. Jag har ju haft ett antal medryttarhästar genom åren. För lite drygt 10 månader sedan flyttade jag 25 mil så då fick jag lov att leta reda på en ny. Innan dess red jag en häst med ridponnystam men som var nästan 160 cm hög och en spratteljöns som reagerade för lite av varje, t.ex. grästuvor. Och innan honom red jag en fullblodskorsning som tyvärr blev sjuk och fick avlivas.

Ålder:
25
Ras:
Svenskt halvblod
Hur länge har du ridit hästen?:
Drygt 10 månader
Övrigt:
Det är en herre som inte ger något gratis, men är en riktig läromästare. Han har tävlats i både hoppning och fälttävlan upp till svår klass med placeringar. Det är en häst med en hel del gång så jag har precis börjat lära mig att sitta ner i traven på honom.
Bild:
20160601_210457_zpsmprjdgeb.jpg~original


Och här är vi för en dryg månad sedan i ridhuset. Han har mörknat en del över vintern.
2016-12-09%2020.11.38_zpsvik9qwtp.png~original


 
Den här tråden har jag missat. Jag har ju haft ett antal medryttarhästar genom åren. För lite drygt 10 månader sedan flyttade jag 25 mil så då fick jag lov att leta reda på en ny. Innan dess red jag en häst med ridponnystam men som var nästan 160 cm hög och en spratteljöns som reagerade för lite av varje, t.ex. grästuvor. Och innan honom red jag en fullblodskorsning som tyvärr blev sjuk och fick avlivas.

Ålder:
25
Ras:
Svenskt halvblod
Hur länge har du ridit hästen?:
Drygt 10 månader
Övrigt:
Det är en herre som inte ger något gratis, men är en riktig läromästare. Han har tävlats i både hoppning och fälttävlan upp till svår klass med placeringar. Det är en häst med en hel del gång så jag har precis börjat lära mig att sitta ner i traven på honom.
Bild:
20160601_210457_zpsmprjdgeb.jpg~original


Och här är vi för en dryg månad sedan i ridhuset. Han har mörknat en del över vintern.
2016-12-09%2020.11.38_zpsvik9qwtp.png~original


Vilken fining :)
 
oooh vad kul!!!

Hästens namn:
Terna
Ålder:
Måste säga att jag inte vet exakt, men har för mig att det är runt 15?
Ras:
Kallblodig travare
Hur länge har du ridit hästen?:
2 månader
Övrigt:
En riktigt fin häst som är väldigt duktig och lättlärd, kan vara lite ouppfostrad ibland (ta in från hagen speciellt) men jag tycker väldigt mycket om henne.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 674
Islandshäst Hjälp mig! Vad är rimliga krav på sig själv och på hästen efter en tur som inte gick som den skulle, orsakade lite rädsla o osäkerhet...
Svar
9
· Visningar
1 788
Senast: Isselassa
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny här på forumet och hoppas på lite goda råd från rutinerade personer som råkar ha samma intresse som jag själv...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 980
Senast: Tussinussen
·
Träning - Och var lägger jag nu denna tråd :confused: Moderator får gärna flytta om så önskas! - Har under årens lopp ridit ett antal polska...
2
Svar
39
· Visningar
5 168

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp