Miljon

Trådstartare
Det var evigheter sedan jag var iväg på meeting, men nu börjar jag bli lite sugen. Det blir isåfall i sommar, lokalt/regionalt med (förhoppningsvis) båda ponnyerna. Den ena kommer enligt planen gå LC då, den andra bara LE-LD. Så det är ju verkligen på basic nivå.

Men till frågorna. På meeting på den nivån, hur brukar det se ut? Har "alla" sadelskåp med sig? Eller var förvaras annars grejerna? Sist jag var där (och bara red en dag) så fick de med uppstallning lasta ur ponnyer + grejer för att sedan parkera längre bort, så att förvara grejerna i transporten känns ju inte smidigt. Vågar man förvara allt "öppet"? Det handlar ju om en hel del grejer för två ponnyer.

Sedan den kanske viktigaste frågan ;) Vad brukar ni ha med er på meeting?
Ett schabrak/klass? Eller rider ni med samma flera gånger? Vädret kan ju vara precis hur som helst på sommaren.
Ledträns? Har sett här och där att folk pratar om det, men vad menas med det egentligen? Kommer ihåg att det var uppdaterade regler om det där med träns för ett tag sedan, som kunde tolkas som att ponnyn bara får ha bettlöst huvudlag vid ridning. Betyder det att ponnyn som rids på hack, måste ha med ett ledträns med bett?

Hur brukar det vara i såna tillfälliga tävlingsstallar på sommaren? Är det bäst att ta med några säckar spånpellets i händelse av översvämning, eller brukar det vara rätt bra ordnat och liten risk för sånt även vid en veckas ihållande regn?
Brukar stallen bli väldigt varma och kvava? Eller tvärtom, kallt och rått så man vill ha med extra täcke? Mycket insekter inomhus så insektskänsliga ponnyn behöver täcke på?

Är det vanligast att morgon- och kvällsfodring sköts av arrangören/usek eller liknande, eller att var och en fixar det själv? Brukar det vara tider när man får ge? Båda mina är väldigt rutinbundna och typiska ston, så det kan nog bli livat om grannarna får mat och inte de :o

Hur ofta tar ni ut och går med era hästar? Betar för hand? Lindar ni benen eller använder skydd när de står uppstallade så länge? Det meetinget jag framförallt funderar på handlar isåfall om ca 12-tiden dag 1 till någon gång mitt på dagen (gissningsvis nån gång 13-15 beroende på klasser) dag 3 från lastning till hemkomst igen. Dvs lite drygt två dygn, i vanliga fall står de inne max 11 timmar, oftast kortare. De brukar vara ganska lugna om de är inne längre, men det känns ändå som att man kan vilja förebygga lite kanske? Eller?
Kyla benen, värma benen, gör ni något sådant? Självklart inte sådant med karens då, det vore ju otroligt korkat :D

Många frågor blev det, men egentligen undrar jag väl framförallt:
Hur brukar det vara?
Hur gör du?
Vad tar du med?


Och om tråden ligger på fel ställe får hemskt gärna en moderator flytta den rätt :)
 
Tar med allt som kan tänkas behövas och lite till. Har det mesta i sadelskåp som är låsbara.
Tältstallar har en förmåga att vara jättevarma när det är varmt och jättekalla när det är kallt.. försöker alltid få Box i riktiga stall dvs jag står inte alltid på själva tävlingsplatsen. Står jag inte på tävlingsplatsen brukar det gå att få tillgång till hage vilket är toppen. Annars går jag ut med dem och promenerar och betar dem vid hand ett par gr per häst. Står hästen på tävlingsplatsen lindar jag för att undvika gallor och svullna ben.

Vet inte vad du menar med speciella ledträns men många har sina hästar i träns utan nosgrimma och med longeringslina eller grimskaft.
 
Jag är normalt på ett par storhästmeeting från reg-elit nivå varje år men var förra året även på lokala ponnymeeting. Tycker att det var mycket mer varierat vad ryttarna hade med sig på ponnymeetinget. Vissa har skåp och gardin och hela den baletten men de var mer ovanligt än vanligt på ponnytävlingarna.

Stallen är som någon nämt väldigt varierande men med tältstallar de är oftast varmt då de är varm och kallt då de är kallt. Men oftast har arrangören gått om strö som man oftast kan köpa om de inte är gratis att fylla med, skulle de bli översvämning tror jag att de flesta är rätt schysta och står för extra spån. Mina hästar står på halm hemma så jag brukar oftast ta med mig en halmbal för att få de så lika som möjligt samt att de har något att pilla med i boxarna.

Det är ingen större skillnad på vad jag packar med i utrustningsväg mer än att jag har ett ledträns samt kanske en mer "vardagsoutfit" om jag vill trimma min häst mellan klasserna. Brukar i regel tänka att jag inte vill ha med mig för mycket, men annars täcke för olika väder samt krubba och vattenhinkar och något att hänga upp i. Höt brukar jag ta med i påsar så de inte ska vara runt så mycket i stallarna men de brukar de kunna göra ändå. :P

Fodringar brukar erbjudas men oftast brukar jag höra med boxgrannarna vilka tider de fodrar. Skillnaden mellan ponny och storhäst där brukar vara att på storhäst är de folk som vill trimma sina hästar vid 7-8 och fodrar därmed tidigare medan jag på ponnymeeting brukar få irriterade blickar när jag fodrar min vid 7 och är därmed först och drar igång alla haha. Hur ofta de får komma ut beror på individen. men oftast brukar de komma ut rätt ofta på promenader och ibland även för lite ridning, tror du får testa dig fram med vad som fungerar bäst :). Lindor osv anpassas också efter häst. Men oftast brukar jag tänka att jag gör som de är vana med hemma.
 
på tävlingsplatsen så får hästen ledas i det tröns den ska tövlas med, dvs ska man tävla på hackamore så får man leda i det. men ledträns brukar vara = stigbett eller vanligt bett med delta under eller över grimman. så man inte behöver ha ett helt träns på hästen och leda i tyglarna när man bara ska gå och beta med hästen.

men ha de förvarings väskor/lådor/skåp osv som du har att tillgå. dvs dumt att packa allt i ikea påsar om du har ett sadelskåp eller en tacktrunk :p.

ha hö i nät om hästen är van vid det och kanske ha 2 hinkar med vatten så att det alltid finns fritt.

men utrustnings vis så är det bara att ha med allt man använder en vanlig dag, kanske ett par extra ridkläder och schabrak för extra motion på morgonen/kvällen. man ska ju inte ha med för lite men man kanske inte ska ha med överdrivet mycket :p, man klarar sig ändå
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 087
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 439
Senast: Skye
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 274
Senast: TinyWiny
·
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 649
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp