Mejla terapeut

liasa

Trådstartare
Har bestämt mig för att börja gå i terapi och se om jag kan få hjälp med min ångest och depressioner. Har fått tips om en privat terapeut som jag tänkt mejla (att ringa vill jag inte) och be om en tid. Men vad ska jag skriva?! Vet inte hur mycket jag ska berätta om mig själv, vill helst bara ha en tid och komma dit ett par gånger och "känna på" om vi passar. Har gått till en annan psykolog genom studenthälsan som jag var missnöjd med. Har försökt börja på mejlet flera gånger men... Vore jättesnällt om nån vill dela lite tankar!
 
Du kan nog bara skriva att du har problem med ångest och depressioner och fråga om du kan få boka några tider för att känna om ni passar. Sedan får du se vad hen svarar, hen kanske ställer följdfrågor.

Ännu enklare är typ "tar du emot nya patienter och kan jag isåfall boka en tid?" - så får du se vad du får för följdfrågor på det.
 
Har fått tips om en privat terapeut som jag tänkt mejla (att ringa vill jag inte) och be om en tid. Men vad ska jag skriva?! Vet inte hur mycket jag ska berätta om mig själv, vill helst bara ha en tid och komma dit ett par gånger och "känna på" om vi passar.
När jag skickade ett mail ang att börja hos en terapeut (de tog bara emot förfrågningar via mail och ringde sedan upp) så skrev jag jättekortfattat vad det gällde. Hej, Jag har problem med social ångest och skulle vilja gå i KBT. Finns det möjlighet att få tid hos er? Mvh niphredil niphredilson. Gick super!
Jag personligen skulle aldrig börja beskriva mina bekymmer i ett första mail, det känns alldeles för privat och utfläkt tycker jag.
 
Tack @mandalaki och @niphredil för snabba svar :)

Vad bra, nåt sånt kort får det bli! Sen hoppas jag att hon inte vill ringa upp först utan jag kan få en tid, och att hon har tider... Nåja, ska iaf se till att få iväg det här mejlet ikväll nu. Har velat över vad jag ska skriva i nästan en vecka nu ;)
 
Håll det så kort som möjligt, så ser du på hennes svar hur mycket hon vill veta. Så som niphredil skrev låter bra. OM hon skulle be att få ringa upp, vilket hon troligen inte gör, kan du ju fråga om det går bra att boka via mail istället. Då förstår hon att du har problem med telefonen.
 
Oj, jag skulle inte maila om såna saker. Mail är ju typ som ett vykort och kan lätt hamna fel dessutom.
 
Jag hade också bara skrivit ngt kort och hade inte tvekat att maila. Har aldrig varit med om att mail har hamnat fel? Och vaddå som ett vykort? De flesta arbetsplatser använder mail i nästan all konversation numera, inget konstigt med det tycker jag. Har väl hänt att jag fått viktiga mail i skräpposten iofs men faktiskt aldrig hänt att fel personer fått mitt mail?

Om du tycker att det är jobbigt att ringa så kan du kanske nämna det i mailet? Tänker att psykologer borde ha en viss förståelse för sånt och privata vill ju dessutom ha kunder/patienter.....
 
Jag hade också bara skrivit ngt kort och hade inte tvekat att maila. Har aldrig varit med om att mail har hamnat fel? Och vaddå som ett vykort? De flesta arbetsplatser använder mail i nästan all konversation numera, inget konstigt med det tycker jag. Har väl hänt att jag fått viktiga mail i skräpposten iofs men faktiskt aldrig hänt att fel personer fått mitt mail?
Om inte mailtjänsten använder kryptering så kan meddelandet enkelt läsas av vem som helst med kunskapen att göra det. Jag vet inte hur man gör men finns många som vet.
Du vet ju inte om fel person fått tag på dina mail eftersom de inte talar om det för dig ...

Mail inom arbetsplatser går oftast via ett internt nät så där kommer det inte ut på internet (mindre risk att obehöriga kan läsa).

En annan sak är ju detta med offentlighetsprincipen om man mailar en myndighet, t.ex när jag skulle skicka ett meddelande till F-kassan så stod det på deras sida att mitt meddelande inklusive personuppgifter kan omfattas av offentlighetsprincipen och vem som helst kan begära ut det.
 
Om inte mailtjänsten använder kryptering så kan meddelandet enkelt läsas av vem som helst med kunskapen att göra det. Jag vet inte hur man gör men finns många som vet.
Du vet ju inte om fel person fått tag på dina mail eftersom de inte talar om det för dig ...

Mail inom arbetsplatser går oftast via ett internt nät så där kommer det inte ut på internet (mindre risk att obehöriga kan läsa).

En annan sak är ju detta med offentlighetsprincipen om man mailar en myndighet, t.ex när jag skulle skicka ett meddelande till F-kassan så stod det på deras sida att mitt meddelande inklusive personuppgifter kan omfattas av offentlighetsprincipen och vem som helst kan begära ut det.

Jag brukar få svar när jag mailar ngn, tror faktiskt inte att risken är så stor. Inte mer än om man postar ett brev. Brev skickas ju ofta inom sjukvården hem till patienter med provsvar osv. Jag har ofta använt egen privat mail på jobb så då går det ju inte via intranät. Offentlighetsprincipen gäller väl inte sjukvård (vilket psykologer faller under) då de har tystnadsplikt och den står över offentlighetsprincipen. Du kan ju inte begära ut brev, journaler osv från sjukvården hur som helst. Och skulle ngn nu skulle "hacka sig in" och läsa detta så är det knappast ngn stor info de får tag i, "Hej jag heter XX och jag skulle vilja gå hos er för ångest och depression" vad ska man göra med den infon? För mig låter det ovanligt misstänksamt men var och en gör ju som man vill och känner man sig inte trygg med att maila så behöver man ju inte.....
 
En privat terapeut, med privat företag - det har inget med offentlighetsprincipen att göra. Och risken att någon skulle hacka sig in på hennes mail är väl inte större än med någon annans. Gör inte TS ännu mer osäker nu. Hon ska ju bara boka en tid.
 
Jag brukar få svar när jag mailar ngn, tror faktiskt inte att risken är så stor. Inte mer än om man postar ett brev. Brev skickas ju ofta inom sjukvården hem till patienter med provsvar osv.
På snigelpost syns det oftast om de blivit öppnade innan man får dem. Ett mail kan flera obehöriga ha läst utan att det direkt syns.

Är inte konstigt att du får svar när du mailar någon (jag förstår inte riktigt vad du menar här :confused:) men mailet kan fortfarande ha lästs av flera andra personer, utan att du eller mottagaren vet om det.

Men ja, man gör som man vill. :)
 
En privat terapeut, med privat företag - det har inget med offentlighetsprincipen att göra. Och risken att någon skulle hacka sig in på hennes mail är väl inte större än med någon annans. Gör inte TS ännu mer osäker nu. Hon ska ju bara boka en tid.
Jag tog bara upp det med offentlighetsprincipen som ett sidospår. Kan vara bra för var och en att veta det.
 
Jag tog bara upp det med offentlighetsprincipen som ett sidospår. Kan vara bra för var och en att veta det.
Men det är synd att du skrämmer henne med att mail är som ett vykort. Det är en våldsam överdrift. Om det vore så, skulle psykologer och terapeuter för övrigt överhuvudtaget inte ha mailkontakter, det skulle vara sekretessbrott. Och nu ska ju TS bara boka en tid.
 
På snigelpost syns det oftast om de blivit öppnade innan man får dem. Ett mail kan flera obehöriga ha läst utan att det direkt syns.

Är inte konstigt att du får svar när du mailar någon (jag förstår inte riktigt vad du menar här :confused:) men mailet kan fortfarande ha lästs av flera andra personer, utan att du eller mottagaren vet om det.

Men ja, man gör som man vill. :)
Fast ska man tänka så här kan man inte inte använda några andra kommunikationsmedel än mun mot mun metoden. Allt kan avlyssnas och kollas om någon verkligen vill.
 
Men det är synd att du skrämmer henne med att mail är som ett vykort. Det är en våldsam överdrift. Om det vore så, skulle psykologer och terapeuter för övrigt överhuvudtaget inte ha mailkontakter, det skulle vara sekretessbrott. Och nu ska ju TS bara boka en tid.

Jag mejlar både med min privata psykolog och med olika personer på den psykiatriska mottagningen jag tillhör (på sjukhuset). Det en del på sjukhuset har sagt är att mejlen enbart ska handla om praktiska saker (som tider t.ex.), inte känslig information eller så. Men TS fråga är ju en typisk sådan som går utmärkt att ta på mejl. Min privata psykolog säger att jag kan skicka vad jag vill, där är det väl bara upp till mig (om jag skickar ett brev med posten är det ju också en viss risk). Men jag som ändå är lätt paranoid av mig mejlar ofta om praktisk info.
 
Vad bra, nåt sånt kort får det bli! Sen hoppas jag att hon inte vill ringa upp först utan jag kan få en tid, och att hon har tider... Nåja, ska iaf se till att få iväg det här mejlet ikväll nu. Har velat över vad jag ska skriva i nästan en vecka nu ;)

Skriv att du helst inte vill prata i telefon utan hellre svarar på mejl om hon har några frågor innan. Hon vill väl troligtvis ha ditt telefonnummer om hon t.ex. skulle bli sjuk och behöver avboka så det är nog bra att vara tydlig med att du inte vill prata i telefon.
 
Skyndade mig att få iväg mejlet nu innan jag börjar grubbla för mycket igen. Beroende på vad hon svarar tänker jag skriva att jag att helst inte vill prata i telefon, borde ju inte vara den första som säger det... Men förstår ju om hon ber om mitt nr, som @Niyama säger, om hon behöver avboka samma dag.

För mig är det inget alternativ att ringa en sån här gång, förstår att det är en självklarhet för många men för mig går det inte. Jag är inte så orolig för att någon ska göra något med mejlet. Vad skulle de göra? Vet inte heller vem de skulle "skvallra" för...
 
Skyndade mig att få iväg mejlet nu innan jag börjar grubbla för mycket igen. Beroende på vad hon svarar tänker jag skriva att jag att helst inte vill prata i telefon, borde ju inte vara den första som säger det... Men förstår ju om hon ber om mitt nr, som @Niyama säger, om hon behöver avboka samma dag.

För mig är det inget alternativ att ringa en sån här gång, förstår att det är en självklarhet för många men för mig går det inte. Jag är inte så orolig för att någon ska göra något med mejlet. Vad skulle de göra? Vet inte heller vem de skulle "skvallra" för...

Nä, du är garanterat inte den första som inte vill prata i telefon. Jag är tvärtom, det känns tryggare för mig att träffa någon ny om jag i alla fall har pratat i telefon med personen innan och flera gånger har jag fått frågan om det är okej att prata i telefon och om jag svarar om dom ringer :D Min psykolog brukar skicka sms om hon behöver avboka :idea:
 
Jag brukar skriva min sjukdomshistoria lite kortfattat, specifik inormation om vad jag vill ha hjälp med, vilken typ/vilka typer av terapi jag kan tänka mig och kontaktinformation.
Brukar också skriva vilka terapier jag redan haft och hur akut jag bedömer läget vara.
Jag må vara anti-paranoid, men vet inte riktigt vem som skulle använda den här informationen till vad.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 629
Senast: Mineur
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 939
Senast: Sasse
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
744
Senast: Rosett
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
30
· Visningar
1 456
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp