Memory foam?

Jag får nog helt enkelt testa och lämna tillbaka den om jag inte gillar den.

@mandalaki Var köpte du kyldynan och hur stor är den? Finns den i flera storlekar? Jag gillar inte när det blir för varmt i sängen och sover med öppet fönster större delen av året och utan värme vintertid, +4 grader är det kallaste men ex gnydde om det gick ner till +10. :laugh:
Jag köpte den här och valde den stora. Men egentligen tror jag den lilla räcker för kyler man bålen så kyls nog benen också ner.

https://www.supercat.se/halsa/kyldy...m=cpc&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner
 
Jag och sambon har haft en sån i flera år. Har aldrig gillat den men inte orkar byta (nu blir det äntligen av när vi ska flytta)! Jag tycker den blir som kvicksand så det krävs världens kraftansträngning att ens byta ställning i sängen, man får typ häva sig upp ur gropen som skapas. Vaknar typ jämt när man behöver vända mig i sängen av den anledningen. Och så är den varm.
Min enda erfarenhet är att jag sovit på sådan madrass på hotell.

Sov inte många minuter de nätterna. Jag har värk och behöver vända mig ofta - värken kommer av att ligga stilla.

Varje gång jag skulle vända mig så vaknade jag på en stenhård puckelpist. Det var som att ligga på kullersten första stunden innan skummet format om sig.

aldrig mer!
 
Jag köpte en för 3 veckor sedan men från Jysk och det var det bästa jag sovit i.
Jag är alltid varm men upplever den inte varm, tycker att den är kall när man lägger mig och sakta värms upp.
Har doch alltid fönstret öppet så madrassen är kall från början.
 
Tack för alla synpunkter, jag är ju lite orolig att den känns knölig att sova på om man vänder sig ofta, att den upplevs som varm kände jag inte till tidigare.
 
Vi har en wellpur från Jysk (Gold T65) och är supernöjda!

Sover underbart gott!
Har ryggproblem och andra diverse krämpor (får ont om någon tex bara rör vid mig, vet inte vad det beror på men så är det) men sover riktigt bra med denna madrassen. Jag är en väldigt frusen människa så kan inte säga att den är varm direkt. Vänder mig bra och har inget att klaga på.
En mjuk skön madrass. Beror väl kanske på vad ens kropp har för behov. Jag behöver ett mjukt underlag att ligga på annars får jag ont i hela kroppen. Höll på att dö tidigare i somras när min resårbotten la av efter lång tjänstgöring och innan den nya hann komma. Blev en med 5 komfortytor och med wellpurmadrassen så sover jag skönare än på länge :love:
Köpte en kudde sen med, nöjd med den också, jag som kramar och knölar runt min så den ska passa huvudet perfekt :)
 
Jag fick tips av en kvinna med svåra vallningar att skaffa en kyldyna för hund! Och jag har inte vallningar men när jag har sömnlösa nätter lider jag av värmen i madrassen. Så nu har jag en kyldyna under lakanet på ena sidan av sängen. Kallt som tusan är det :laugh:

Jag som har vallningar blev väldigt intresserad av kyldynan. Var hittar man en sån och hur funkar det?
 
Jag snor runt som en galning i sängen, och måste testligga på kroppens alla fyra sidor innan jag somnar för att känna efter vilken sida som just för kvällen blir bäst att somna på. Men har aldrig upplevt det svårt att vända sig på Ikeas memory foam, har överhuvudtaget inte ens reflekterat över det.
 
Jag och sambon har haft en sån i flera år. Har aldrig gillat den men inte orkar byta (nu blir det äntligen av när vi ska flytta)! Jag tycker den blir som kvicksand så det krävs världens kraftansträngning att ens byta ställning i sängen, man får typ häva sig upp ur gropen som skapas. Vaknar typ jämt när man behöver vända mig i sängen av den anledningen. Och så är den varm.

Ja det är nog en fråga om vad man tycker om och inte. Jag har aldrig vant mig och tycker det blivit värre ju äldre madrassen blivit, så tvärtom blir jag mer och mer frustrerad över detta :p Men de flesta brukar ju vara lyriska över dessa madrasser!
+1
Jag sovit på Tempur i många år. I början älskade jag den, säkert delvis för att jag inte hade någon annan bra madrass/säng att jämföra med utan jämförelsen var mot typ Jysk eller Ikeas grejer. Men störde mig på att så fort det blev lite för varmt i sovrummet så var det som en seg degklump. Och jag blev också bara mer och mer irriterad, till slut hatade jag att gå och lägga mig i degklumpen. Vaknade visserligen inte av det sen när jag väl sov, men innan jag somnar vill jag gärna kunna röra på mig.

*kl*
När jag sovit hos andra har jag sovit i Ikeas och Jysks tempurkopior och de är ju lika jävla jobbiga, men dessutom sämre att sova i. Nu har jag en Ekens och det är helt underbart att inte sova i degklumpen.

(Och ha sex i degklumpen är fan inte kul heller :o)
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Den känslan kommer jag ihåg från första gången jag låg på en tempur. Va fan, jag kan ju inte vända mig. Men nu tänker jag inte på det, jag vänder mig utan problem. Dessutom tror jag att jag vänder mig mindre eftersom madrassen är bekvämare för kroppen.

Så är det för mig i Tempur-madrassen. Jag ligger i en grop med bra stöd, och därmed blir inte sömnen störd av att jag är tvingad att byta ställning p g a ont i kroppen. Märker tydligt när jag någon gång tvingas ligga på annan madrass. Helt förstörd och jättetrött dagen efter.
 
Har en memory foam från Ikea sedan flera år, på en fast sängbotten. Trivs jättebra, inga stora gropar när man rullar undan, lätt att vända sig. Eftersom jag är en kamin när jag sover, har fönstret öppet året runt och dessutom sover med kylklamp/kylpåse sommartid, så tvekade jag lite innan köp men har inte varit några problem. Det enda var att den luktade rätt bläkigt i början :yuck:
 
Jag har en Memory foam från IKEA som ligger på en resårbotten som är fast.
Har aldrig upplevt något problem att vända mig? :confused:
Jag älskar min bäddmadrass, har inte sovit så bra på flera år, har mycket problem med ryggsmärta men tack vare den sängen jag har nu går det över mycket snabbare.
Alla som sovit över i min säng älskar madrassen. Jag märker knappt när den andra personen vänder sig vilket jag tycker är ett stort plus.
Den är något varmare än en vanlig madrass men inget som varit ett problem för mig. Sover alltid med öppet fönster ändå.
 
Bonusdottern har samma madrassmodell som @MM nämner ovan, jag har sovit många nätter på den och älskar den. Tummen upp.
Med den erfarenheten plus många nätter på en IKEA Tussöy köpte jag en egen Tussöy härom veckan. Och gillar den, som fasen. Den spjärnar emot litet grann när man vänder sig och byter ställning, men det är en vanesak. Klart bättre liggkomfort än min (för) gamla konventionella bäddmadrass.

Köpte min Tussöy (180x200) på Blocket, en vecka begagnad med madrasskydd, för 900 spänn. Gråzon att köpa begagnad bäddmadrass imho, men i det här fallet var/är den verkligen precis som ny.
 
Jag gillar också min memory foam-madrass! Har aldrig tänkt på att den skulle vara för varm och har aldrig upplevt att den är svår att vända sig i. Möjligtvis att den tar några sekunder på sig för att forma om sig när jag vänder på mig, men jag har aldrig upplevt den som hård i de lägena, bara som... mjukt motstånd i 10-15 sekunder.

Tror dock inte att jag vänder mig så mycket med den, sover som en stock! Mitt ryggonda på morgonen är som bortblåst. :)
 
Jag älskar memory foam. Vi kör på Jysks, tidigare bäddmadrass på resårbotten men nu en komplett lösning med en fast undre skumgummidel och överdel med memory foam i en sängram. Den är vansinnigt bekväm! Tidigare snurrade vi båda mycket pga kassa kroppar men nu ligger vi tämligen stilla båda två och sover vansinnigt mycket bättre (plus att det tar inte x tid för ryggen att komma igång).

Det är Gold F110 Wellpur vi har:
60592
 
Jag älskar min från Ikea. Haft i typ 4 år nu. Jag gillar lite hårdare sängar eftersom jag får panik av känslan att sjunka ner i sängen, men de hårda är väl inte optimalt för min rygg, så kombon med madrassen blir jättebra. Nattliga sällskap har alla intygat att min säng är väldigt skön.

Tillägg: innan jag för 1 1/2 år sedan fick mitt kedjetäcke är jag väldigt rörlig i sängen på natten och aldrig upplevt madrassen som knölig eller hård och jag rör mig normalt sett väldigt mycket utan partner och/eller kedjetäcke.
 

Liknande trådar

Fordon Vi är på gång att skaffa ny bil och funderar både på vilken typ av bil vi ska ha (två vuxna, tre barn och en hund) samt om vi ska leasa...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
5 022
Senast: Guldaskig
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 918
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 366
Senast: Linn-Nora
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 057
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp