Bukefalos 28 år!

Men vänta nu... är det inte sommar?

MissFideli

Trådstartare
Jag kom precis på att jag inte fått en enda mus/råtta av Fia i år. Förra året fick jag över 20 st, och Yoga fick 2 :love: :love: (en levande :crazy: :smirk:), men ingen i år. Börjar tanten bli gammal tro... :confused:
 
Behöver inte vara så, min katt ahr jagat jag har sett henne jaga vid några tillfällen i år, men hon ´har inte vissat upp någonting för oss överhuvud taget i år. Kankse är något med djuren i år som gör så att dom klarar sig utan beröm från oss?
 
Ja, jag höll nästan på att börja gråta även om jag hade fullt upp att försöka hålla den levande musen i köket :crazy:

Den döda tyckte Yoga var jättekul, fast hon åt aldrig upp den. Däremot lekte hon så till den milda grad att jag hittade den uppe på bänken morgonen efter.

Jag vet inte hur vanligt det är att vuxna katter tar hem möss till sin "sambo", har aldrig hört om det förut. Fia är vad jag tror högst i rang här hemma och brukar nöja sig med att visa mig först innan hon kalasar på sin fångst.
 
Jovisst är det sommar, även om det blåser och regnet öser ner. På musfronten kan jag meddela att en dyblöt Proppen precis kom in med en riktigt liten minimus som han satte i sig i två tuggor. Här ges inte bort några byten inte. (Våra kissar går gärna ut i både snö och regn, går aldrig runt en vattenpöl, utan plaskar glatt rakt igenom precis som sin mamma).

Proppens syster Tuffis däremot, hon tar hem allt villebråd till "sin" hund. Mest möss men även råttor, harpaltar, kråkor, grodor, you name it :crazy: Vi har ju svängdörr in till huset i och med kattluckan.

Tuffis blev omhändertagen av vår gamla stora leonbergertik när hon var kattunge och när vi sen skaffade en liten valp pysslade katten om honom hela tiden. När valpen var halvvuxen kom hon hem med sitt levande byte till honom flera gånger i veckan.

Han blev en suverän musfångare och kan ligga och smyga på mössen tillsammans med kattorna och med samma tålamod som dem.

Tyvärr har jag haft fullt upp med att förhindra mössen att gömma sig nånstans i huset, så jag har inte kommit till skott att knäppa någon bild.

Men här är i alla fall kissen tillsammans med sin gamla stora kompis och valpen
xbatuffda4.jpg


Nu har katten precis börjat om på ny kula med vår leonbergervalp och tycker att även han skall lära sig att jaga. Men en klumpig 30-40kilos valp är ju inte direkt det kvickaste och vändbaraste man kan tänka sig, så nu har vi fått skrapmärken i parketten av att ha dragit fram tunga pianot X antal gånger så Tuffis eller lilla hunden kan nypa musen. Jag vill inte ha mössen lösa i huset och gubben han är nästan som skämtteckningen med damen som står på en stol och skriker när han ser en mus inne :rofl:

Man riktigt ser hur katten suckar och ruskar på huvudet när klumpeduns-valpen missar att fånga musen :D
 
Guuu så sött! Jag önskar att min leonbergertik hade fått leva
och träffa vår kattbäbis... Dom hade säkerligen lärt sig ett
och annat av varandra! :p

Haha kan se din gubbe framför mig, ståendes på stolen skrikandes :D :rofl:

Pussa vovvarna och kattorna från mig!! :)
 
Lilla Singoalla Sesamfralla (som var innekatt fram till i år) har hittills dragit in:
-> tre döda möss
-> en levande mus
-> två döda trastar
... den levande musen lade hon vid mina fötter och jamade uppmuntrande, "Kom igen nu matte, visa att du kan fånga musen" Och det kunde jag! :cool:

Spirit of Saint Louis (min älskade gullegubbe) har hittills bara avslöjats med:
-> en död trastunge.
... men han snaskar nog i sig sina fångster utomhus och trastungen såg han nog bara som en leksak.

Lagom kul att komma hem och hitta fågeldun i precis hela huset och en stor blodfläck under matbordet... :crazy: Urrk säger jag bara, men husägaren verkar vara nöjd.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu när det efterlängtade regnet kommit så uppstår genast frågan om det här med socker i betet. Jag har en "frisk" fånghäst som gick på...
Svar
7
· Visningar
1 218
Senast: skiesabove
·
  • Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 316
Senast: Wille
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 898
Senast: Praefatio
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 632
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp