Mer compact living: bo i bäddsoffa?

Myrten

Trådstartare
Idag fick jag för första gången se den lägenhet jag får nycklarna till om drygt två veckor. Det är nybygge, så visningen skedde i en visningslägenhet som var en 4a. Jag bor sedan ganska många år i 1 rok. Dock är min nuvarande lägenhet stor - 48 kvm - och jag flyttar till 34 kvm. Jag gjorde dock bedömningen att skillnaden inte skulle bli jättestor eftersom jag nu har en korridorshall som sväljer bortåt 10 kvm. Men visst har jag varit lite oroad, främst för förrådsutrymmena.

Efter dagens visning har jag inte blivit mindre oroad för förvaringen, men den tänker jag ändå att jag löser. Det är bara bra att göra sig av med en massa grejor. En utmaning jag dock inte räknat med var plats för sängen. Det finns en sovalkov. Väggarna i den är +210 cm, 185 cm och 160 cm. Det finns alltså bara ett alternativ för sängens placering (jag är 173 cm). Men det finns också en garderob i ingången till alkoven. Och ska garderobsdörren gå att öppna kan sängen inte vara bredare än 90 cm!:crazy:

Jag vägrar sova i en 90-säng! Min nuvarande är 105 cm, men den är utsliten och jag tänkte uppgradera till 120 cm. Eftersom alkoven är 185 cm bred hade jag inte räknat med att det skulle vara ett problem. Garderobsdörren fanns naturligtvis inte med på planen. Vad göra? Jag funderar nu på att strunta i att köpa en vanlig säng och istället investera i en bäddsoffa. Jag har faktiskt en, men den går inte att sova i varje natt. Det måste vara en bekväm bäddsoffa. Sovkvaliteten ska vara motsvarande resårmadrass.

Finns det sådana bäddsoffor? Som inte kostar mer än 10000? (Och helst snarare 5000!) Vad har ni för andra innovativa lösningar när det gäller alternativ till säng?

Loftsäng är uteslutet, takhöjden är 2,50. Sängskåp känns lite dyrt. Sänguppfällare där sängbotten kan förses med skiva som skrivbord har jag funderat på, men den placering som skulle passa för en sådan passar mindre bra för skrivbord.

Min plan är att om jag hittar en bra bäddsoffa blir sovalkoven arbetsrum + bibliotek. Det kommer att bli jättebra. Och garderobdjäveln åker ner i källaren (det gör den oavsett hur jag möblerar!. Den har väckt min irritation och det gör man inte ostraffat!:devil:
 
Svar till samtliga:

Garderoben går att flytta, men det finns ingen annan lämplig plats att ställa den på utom möjligen i badrummet. Och där tror jag inte det är lämpligt eftersom den inte är gjord för våtutrymmen.

Att ta bort dörren på garderoben har jag tänkt på, men själva garderoben stör ändå bilden av hur lägenheten ser ut som helhet för mig (fast jag fattar inte varför de inte valde garderob med skjutdörr - jag var inte den enda av de blivande hyresgästerna som diskuterade garderobsdörr:rofl:). Det blir mycket snyggare och luftigare utan. I källaren blir garderoben en plats för min dykutrustning. Förhoppningsvis går det in lite annat i det förrådet också.

Med en 120-säng blir sovalkoven i mitt tycke smal och tråkig även utan garderob. Däremot skulle den bli ett jättebra arbetsplats/bibliotek, något som jag också behöver i lägenheten och som jag ännu inte funderat ut hur jag ska lösa rent praktiskt. Efter att ha funderat så kom jag fram till att det jag tror jag skulle gilla bäst är att skippa sovalkoven som sovalkov och istället använda den för annat. Då landar jag i bäddsoffealternativet, vilket känns absolut snyggast och mest praktiskt - om det går att hitta en bäddsoffa som uppfyller kraven på sovkomfort. Jag tror att jag hellre tar omaket att bädda upp soffan, men hur det görs är också något som spelar in i min ranking av bäddsoffor.

Nu kollade jag lite på några futon-bäddsoffor som verkar väldigt smidiga att bädda/bädda upp, men där sätter jag frågetecken för sovkvaliteten.
 
Idag fick jag för första gången se den lägenhet jag får nycklarna till om drygt två veckor. Det är nybygge, så visningen skedde i en visningslägenhet som var en 4a. Jag bor sedan ganska många år i 1 rok. Dock är min nuvarande lägenhet stor - 48 kvm - och jag flyttar till 34 kvm. Jag gjorde dock bedömningen att skillnaden inte skulle bli jättestor eftersom jag nu har en korridorshall som sväljer bortåt 10 kvm. Men visst har jag varit lite oroad, främst för förrådsutrymmena.

Efter dagens visning har jag inte blivit mindre oroad för förvaringen, men den tänker jag ändå att jag löser. Det är bara bra att göra sig av med en massa grejor. En utmaning jag dock inte räknat med var plats för sängen. Det finns en sovalkov. Väggarna i den är +210 cm, 185 cm och 160 cm. Det finns alltså bara ett alternativ för sängens placering (jag är 173 cm). Men det finns också en garderob i ingången till alkoven. Och ska garderobsdörren gå att öppna kan sängen inte vara bredare än 90 cm!:crazy:

Jag vägrar sova i en 90-säng! Min nuvarande är 105 cm, men den är utsliten och jag tänkte uppgradera till 120 cm. Eftersom alkoven är 185 cm bred hade jag inte räknat med att det skulle vara ett problem. Garderobsdörren fanns naturligtvis inte med på planen. Vad göra? Jag funderar nu på att strunta i att köpa en vanlig säng och istället investera i en bäddsoffa. Jag har faktiskt en, men den går inte att sova i varje natt. Det måste vara en bekväm bäddsoffa. Sovkvaliteten ska vara motsvarande resårmadrass.

Finns det sådana bäddsoffor? Som inte kostar mer än 10000? (Och helst snarare 5000!) Vad har ni för andra innovativa lösningar när det gäller alternativ till säng?

Loftsäng är uteslutet, takhöjden är 2,50. Sängskåp känns lite dyrt. Sänguppfällare där sängbotten kan förses med skiva som skrivbord har jag funderat på, men den placering som skulle passa för en sådan passar mindre bra för skrivbord.

Min plan är att om jag hittar en bra bäddsoffa blir sovalkoven arbetsrum + bibliotek. Det kommer att bli jättebra. Och garderobdjäveln åker ner i källaren (det gör den oavsett hur jag möblerar!. Den har väckt min irritation och det gör man inte ostraffat!:devil:

Jag har svårt att föreställa mig hur det ser ut. Om du ändå ska ta bort garderoben spelar den väl ingen roll? Kan du lägga upp en planlösning?
 
Jag har svårt att föreställa mig hur det ser ut. Om du ändå ska ta bort garderoben spelar den väl ingen roll? Kan du lägga upp en planlösning?
Det går naturligtvis att använda sovalkoven för det den är avsedd - att sätta sängen i. Men efter visningen tycker jag inte att det känns som att jag kommer att gilla att möblera så. Jag funderar på om det finns andra sätt som jag föredrar.
 
Uppenbart har jag varit för babblig i min frågeställning, Det här är vad jag hoppas att någon har input om:

- Bra bäddsoffor som funkar att använda som permanent säng. Prisklass runt 5000 kr. God sovkomfort och helst ska man inte behöva vara ingenjör för att fälla ihop/fälla ut dem.

- Andra innovativa sänglösningar. Divaner, sängskåp (men de ligger ofta betydligt högre i prisklass) eh.... hängmattor - ja, allt vad man kan tänka sig. Dock inte loftsängar, för det är för lågt i tak.

Sen är det helt ok att diskutera allmänt om sängar, compact living etc. Men ovanstående är det jag undrar över.:)
 
Jag vet inte hur din stil set ut i övrigt, men skulle ex en dagbädd kunna vara ett alternativ som säng/soffa?

Alltså, jag tänker att sängkomforten blir högre men att det ändå fungerar som soffa :)
 
  • Gilla
Reactions: Sar
- Bra bäddsoffor som funkar att använda som permanent säng. Prisklass runt 5000 kr. God sovkomfort och helst ska man inte behöva vara ingenjör för att fälla ihop/fälla ut dem.
Och för att svara på det här så tycker jag att det absolut viktigaste är att provsitta/provligga! 90% av bäddsoffor är usla både som säng och soffa :down: tycker iaf jag. Sen beror det såklart på hur en vill ha sin säng.

Och jag hade börjat, förutsatt att det får plats i lägenheten, att kolla på den här typen av soffa https://jysk.se/vardagsrum/baddsoffor/baddsoffa-schaslong-vejlby-morkgra eftersom den har förvaring där en kan lägga kudde/täcke över natten. Samt att det kanske ev skulle kunna gå att köpa till en extra bäddmadrass att ha ovanpå och som skulle kunna få plats däri. Jag tror nämligen (baserat på egna erfarenheter av sovning på bäddsoffa) att det kan vara en god idé med en extra madrass för att slippa känslan av fjädringen i ryggen :o :D
 
Annars ser jag för mig hur du spänner upp en hängmatta i taket, typ som på gamla skepp, somnade sen sover i :D då tar inte sängen mycket plats!
Det kan bli så!:cool: Efter att jag gnällt om sovkomfort så slutar det med en hängmatta.

Om dagbäddar: det är definitivt något att kolla på. Problemet (eller hur man ska uttrycka det) är att jag bott i typ tio år i vad jag kallat bäddsoffa men vad jag nu förstår är en dagbädd. Efter att du postat om dagbäddar googlade jag och insåg att min nu utslitna:( men supersköna säng är en Dux Bonetta. Den funkade hemma hos mina föräldrar som både soffa och gästsäng och är svinenkel att bädda.

Så nu tror jag att jag ska leta rätt på en Dux Bonetta på en auktion köpa en likadan! Ful som fan, men den uppfyller alla övriga krav! Såhär ser den ut, men min är av svart trä och sen senapsgul:

C83A27891D1F90D2597B31F3A5AE3AF5


Man plockar bort ryggkuddarna, lägger på en bäddmadrass som förvaras i lådan under sängen - klart! Sen sover man. I Dux-komfort.

*Myrten scannar nätauktioner*

TILLÄGG: Fast den där är bara 98 cm bred. Min är snarare 105. Förmodligen för att ryggstödet är borttaget sedan länge. Verkade kanske lite för enkelt att bara skaffa en likadan och tro att jag skulle få vad jag ville ha!:crazy:
 
Senast ändrad:
Men kan du inte använda alkoven som vardagsrumsdel och ha sovrum samt arbetshörna i den större delen av rummet?

Beroende på planlösningen skulle det kunna bli super :idea:
 
Fick inte hem sängen till nya lägenheten förens efter mer än en vecka, sov 3 dagar på soffan innan jag fick nog och drog ner soffkuddarna på golvet i sovrummet istället, och det är en bred soffa som mer är en 90-100 utan kuddarna bak så var lagom bred och belväm. Men att bädda och ta bort allt varje dag blev lagom tröttsamt väldigt snabbt, Så att ha bara soffkuddarna att sova på var väldigt mycket bättre då jag kunde ha dem bäddade hela tiden ^_^.
Hade inte pallat med en bäddsoffa, hade varit trevligare med en säng som de från Ikea med galler längst ena långsidan, den kan man ju ha som en soffa dagtid utan att behöva ta bort täcke och lakan. Bara att bädda som vanligt och ha lite extra prydnadskuddar.

Dvs hellre en säng som soffa än en soffa som säng
 
Alltså, @Killaloe jag tror att du har löst mitt problem! Efter ytterligare googling framstår dagbädd allt mer som det bästa alternativet för mig. Dock får jag nog shoppa på auktion, men gör jag det finns det ett utbud (även om det inte är gigantiskt) av möbler från 1920-talet och framåt med resårbottenkänsla och som funkar både som säng och soffa.
 
Men kan du inte använda alkoven som vardagsrumsdel och ha sovrum samt arbetshörna i den större delen av rummet?

Beroende på planlösningen skulle det kunna bli super :idea:
Jag har funderat på det. Att i så fall ställa min nuvarande soffa mot den bakre väggen (185 cm lång, soffan är 178 cm). Men det blir ganska mörkt och smalt rum och skrivbordsutrymmet är fortsatt olöst.

Jag är alltså mer benägen att ha kombinerad soffa och säng än att ha kombinerat köksbord och skrivbord. Om någon tycker att detta är lite udda håller jag egentligen med!:rofl:
 

Liknande trådar

Hemmet På senaste tiden har jag fått ett abnormt intresse för att förkovra mig i hur man bor kvadratsmart. Jag står nämligen inför det faktum...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 709
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp