Mer compact living: bo i bäddsoffa?

Jag har en bekant som hade det så trångt i sitt sovrum, där den ena fick klättra över den andre. Tack och lov i min säng behöver man inte klättra över någon, men däremot klättra över fotänden, men det funkar för mig, fast kanske inte när jag blir gammal och stel förstås. :)
Så gör vi nu. Vi har ställt sängen upptryckt mot ena väggen och min man klättrar över fotänden om jag fortfarande är kvar i sängen... Men vad gör man inte för att få bo i ett dockhus-torp ute på landet, med precis det läge man alltid önskat sig... :) Lite uppoffringar får man väl ta... ;)
 
@Bubbla - Tack för tipset! Jag ska passera IKEA idag. Tror jag svänger in och tar en inspirationspromenad + kollar upp den soffan!
 
Så gör vi nu. Vi har ställt sängen upptryckt mot ena väggen och min man klättrar över fotänden om jag fortfarande är kvar i sängen... Men vad gör man inte för att få bo i ett dockhus-torp ute på landet, med precis det läge man alltid önskat sig... :) Lite uppoffringar får man väl ta... ;)
Precis, ungefär som mig, blev uppsagd från huset jag hyrde och hade lite halvt panik att hitta ett boende i denna bostadsbrist, då tar man vad man får. :p
 
Jag ville ha en soffa som samtidigt skulle funka som BRA gästsäng och hade "knepiga mått" där den skulle placeras. Försökte få till det med Mios byggbara, men de såg bara konstiga ut.
Till slut hittade jag en soffa från Järnforsen som jag föll pladask för!
Den är svensktillverkad och har resårmadrass, försäljaren sa att den var en "åretrunt-bädd".
Den blir 1,40 bäddad och är superskön enligt gästerna som provat den.
Jag köpte även en fotpall i samma tyg så att jag har förvaring för sängkläderna och hela kalaset gick på under åtta tusen. Nu lyckas jag inte komma in på deras hemsida, men min soffa ser ut ungefär som denna: https://www.svenskahem.se/produkt/vera-framatbaddad-soffa-i-tyg-emma-087533-1
 
Jag tycker att Ikeas Friheten (helst den i tyg, den i skinn är lite i hårdaste laget tycker jag) är fantastiskt bekväm att sova i och sover lika gärna i den som i vår vanliga säng. Flera gäster vi har haft har tyckt likadant, och jag har även en kollega som är mycket nöjd med sin. Den är mycket överkomlig prismässigt också!
 
Jag sover sedan ett par år tillbaka i en bäddsoffa från Järnforsen, och det är både den bästa soffa och den bästa säng jag har haft. Den är framåtbäddad och allt sitter fast, så att fälla ut och ihop går på ett par sekunder. Sen har jag en tjockare memory foam-bäddmadrass som inte får plats i den ihopfällda soffan, så jag lägger till några sekunder på att rulla ihop/ut den, men det är fortfarande såpass enkelt att jag inte har några problem med att göra det varje dag. Sängen är grymt stadig för att vara en bäddsoffa - jag och särbon väger tillsammans över 200 kg men sängen står stadigt även vi är två. :)

Enda nackdelen är att när soffan är utfälld skapas ett perfekt gömställe för katter under den, så jag stänger in katterna i köket med sin frukost innan jag fäller ihop soffan på morgonen. När jag förra året hade en sjuk katt som inte fick gå in där och gömma sig där jag inte kunde komma åt honom fick jag alltså sova på själva soffan istället i ett par veckor. Det gick också alldeles utmärkt.

Min modell heter Halden, och jag har den bredaste varianten med 160 cm bäddbredd. Den var betydligt dyrare än Ikeas soffor, men värd varenda krona. Det märks att den är byggd för att vara mer än en extrasäng.
 
Jag sover sedan ett par år tillbaka i en bäddsoffa från Järnforsen, och det är både den bästa soffa och den bästa säng jag har haft. Den är framåtbäddad och allt sitter fast, så att fälla ut och ihop går på ett par sekunder. Sen har jag en tjockare memory foam-bäddmadrass som inte får plats i den ihopfällda soffan, så jag lägger till några sekunder på att rulla ihop/ut den, men det är fortfarande såpass enkelt att jag inte har några problem med att göra det varje dag. Sängen är grymt stadig för att vara en bäddsoffa - jag och särbon väger tillsammans över 200 kg men sängen står stadigt även vi är två. :)

Enda nackdelen är att när soffan är utfälld skapas ett perfekt gömställe för katter under den, så jag stänger in katterna i köket med sin frukost innan jag fäller ihop soffan på morgonen. När jag förra året hade en sjuk katt som inte fick gå in där och gömma sig där jag inte kunde komma åt honom fick jag alltså sova på själva soffan istället i ett par veckor. Det gick också alldeles utmärkt.

Min modell heter Halden, och jag har den bredaste varianten med 160 cm bäddbredd. Den var betydligt dyrare än Ikeas soffor, men värd varenda krona. Det märks att den är byggd för att vara mer än en extrasäng.

Har du jämfört med hovden bäddsoffor? Om du har, var järnforsen mycket bättre? Eller handlade det om pris?

Funderar på dessa två, men har en person med höftoperation som behöver sova två veckor i stöten och blir inte klok på vilken som är bäst...
 
Jag har en futon jag sovit gott på i många år! Bor på 32 kvadrat och vill inte lägga plats både på soffa och säng.
Nu tar det typ 3 minuter att bädda men det är bara för att jag la på en rätt otymplig tempur bäddmadrass. Innan den gick det så snabbt att jag han fixa soffa från sängen medans oplanerade gäster tog av sig skorna :D
 
Nu har jag varit på IKEA och hittat två alternativ jag gillar!

@Mineur s förslag på bäddsoffan Friheten föll både mig och min kompis i smaken. Superlättbäddad och med en bäddmadrass på blir den riktigt bekväm. Förvaringsutrymme för sängkläder är inbyggt och priset synnerligen överkomligt! Definitivt ett alternativ, speciellt som det finns färger som tilltalar mig.

Sen hittade vi ett rum möblerat för compact living. Det var helt nytt, så nytt att säljaren inte hade information ännu. De som byggde rummet hade tagit en 90 cm resårmadrass, ställt den direkt på golvet och monterat dit lösa arm- och ryggstöd och därmed skapat en dagbädd. Till denna hade de lagt en ensits soffdel från serien Söderhamn. Tillsammans blev det en stor, mysig hörnsoffa som jag tokgollade. Nackdelen är bara att de löst utseendeaspekten genom att bädda sängen och använda påslakan i samma färg. Jag vill verkligen inte ha en bäddad säng som soffa rakt upp och ner men funderar på om det går att läsa det på annat sätt. En annan nackdel är att det blir bäst med bäddbredd 90 cm. Jag vill gärna ha bredare.

Men - jag är toknöjd med att ha hittat två möjliga alternativ! Kollar dock vidare efter Dux dagbäddar på auktionssiter ett tag.

Imorgon ska jag åka och kolla på en jugendbokhylla jag hittade på Blocket.
 
Har inte läst hela tråden så det kanske är irrelevant.
@Myrten
Jag och pojkvännen har två enkelsängar och sätter ihop som en dubbelsäng med hundhalsband runt benen.
På morgonen lägger vi över den ena på den andra sängen och vips har vi plats att gå.
Smart, ja, rekomendera, nej.
Ska aldrig mer ha något jag måste ge energi innan sängdax.

Värsta känslan när man är trött och tjurig på kvällen så ska sänghelvetet ner först.
 
@Lipperta - jag vill ha bort sängen helt och bara ha en möbel som funkar som både soffa och säng. Jag flyttar till en liten lägenhet och vill kunna använda varje kvadratmeter så effektivt som möjligt. Säng och soffa används aldrig samtidigt så jag tänker mig att jag borde kunna slå ihop dem.
 
@Lipperta - jag vill ha bort sängen helt och bara ha en möbel som funkar som både soffa och säng. Jag flyttar till en liten lägenhet och vill kunna använda varje kvadratmeter så effektivt som möjligt. Säng och soffa används aldrig samtidigt så jag tänker mig att jag borde kunna slå ihop dem.

My point is, det är riktigt jobbigt att böka med att bädda sängen helt på nytt varje kväll, Som det blir i en soffa.
Lakan och lägga täcka och kuddar på. Det låter som lite men efter 50 gånger spyr man tillslut :yuck:

Ville bara ge min åsikt på saken så du kan tänka över det :)
 

Liknande trådar

Hemmet På senaste tiden har jag fått ett abnormt intresse för att förkovra mig i hur man bor kvadratsmart. Jag står nämligen inför det faktum...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 773
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp