Mera valpar 2017 del två

Plockar in @Migos inlägg från förra tråden -
"Ja, renrasiga valpar föräldrar måste ju göra rasernas hälso/arbetsprov för att valparna ska reggas."

Nej, det beror på ras. Sen skiljer det sig givetvis säkert en hel del åt mot vad enskilda rasklubbar vill, mot SKKs grundkrav. Från SKKs registreringsregler så kan man kolla vad som krävs för varje ras. För skojs skull tar jag Tius 3 raser då det var dom som @vallhund undrade över.

Berner Sennen : registreringsförbud för avkomma efter föräldradjur som ej har officiell armledstatus
Pyrernerhund : finns inga krav
Svart Riesensnauzher : finns inga krav, mer än att avkomman ska registreras i sin egen färg

Med andra ord, SKK kräver inte speciellt mycket för att regga dessa valpar. Pyrernerhunden och Riesensnuazher har inga hälso/arbetsprov alla för att få reggas. Berner Senner behöver bara ha officiell armledsstatus.

Däremot om man kollar just din ras, Border Collie, så ska en mängd olika saker uppfyllas enligt SKK. Det krävs både hälsokrav och arbetskrav för dom som inte vet. Förmodligen den ras som har mest punkter att uppfylla för att få registrera. Dock finns det mängder som av raser som saknar krav på hälso/arbetsprov.
 
Plockar in @Migos inlägg från förra tråden -

Nej, det beror på ras. Sen skiljer det sig givetvis säkert en hel del åt mot vad enskilda rasklubbar vill, mot SKKs grundkrav. Från SKKs registreringsregler så kan man kolla vad som krävs för varje ras. För skojs skull tar jag Tius 3 raser då det var dom som @vallhund undrade över.

Berner Sennen : registreringsförbud för avkomma efter föräldradjur som ej har officiell armledstatus
Pyrernerhund : finns inga krav
Svart Riesensnauzher : finns inga krav, mer än att avkomman ska registreras i sin egen färg

Med andra ord, SKK kräver inte speciellt mycket för att regga dessa valpar. Pyrernerhunden och Riesensnuazher har inga hälso/arbetsprov alla för att få reggas. Berner Senner behöver bara ha officiell armledsstatus.

Däremot om man kollar just din ras, Border Collie, så ska en mängd olika saker uppfyllas enligt SKK. Det krävs både hälsokrav och arbetskrav för dom som inte vet. Förmodligen den ras som har mest punkter att uppfylla för att få registrera. Dock finns det mängder som av raser som saknar krav på hälso/arbetsprov.

Det var ju exakt det jag skrev. Att de måste göra rasens specifika hälso/arbetstester.
 
Förlåt, tekniskt sett räcker det med HDstatus, men valparna får avelsspärr om deras föräldrar är belastade.
"Särbestämmelser avseende höftledsröntgen För samtliga raser som i förteckningen ovan markerats med  gäller registreringsförbud för avkomma efter föräldradjur som ej har officiell höftledsstatus. I enlighet med SKKs grundregler ska giltigt resultat föreligga före parning. För raser som i förteckningen ovan markerats med  gäller därutöver att de genom sin specialklubb anslutits till texten som säger att det ej är förenligt med SKKs grundregler att i avel använda individ som är behäftad med höftledsdysplasi. 28 GRUPP 2 SCHNAUZER OCH PINSCHER, MOLOSSER OCH BERGSHUNDAR SAMT SENNENHUNDAR Om uppfödare använder HD-belastat avelsdjur av dessa raser åsätts avkomman avelsspärr som ej kan borttagas. Gäller även importerad hund efter HD-belastat föräldradjur med svenskt undersökningsresultat. Gäller fr o m 2000-01-01."
 
Berner Sennen : registreringsförbud för avkomma efter föräldradjur som ej har officiell armledstatus
Pyrernerhund : finns inga krav
Svart Riesensnauzher : finns inga krav, mer än att avkomman ska registreras i sin egen färg

Med andra ord, SKK kräver inte speciellt mycket för att regga dessa valpar. Pyrernerhunden och Riesensnuazher har inga hälso/arbetsprov alla för att få reggas. Berner Senner behöver bara ha officiell armledsstatus.

Jag såg att ni gått genom vad som gäller för Riesenschnauzer, jag misstänker att du också kollat upp att det finns ytterligare krav för Berner Sennen och Pyrenéerhund vad gäller höftledsröntgen. :)

Allt är verkligen inte fantastiskt med renrasaveln men fördelen är att man i många avseenden har möjlighet att göra ett mer informerat val.
 
Jag såg att ni gått genom vad som gäller för Riesenschnauzer, jag misstänker att du också kollat upp att det finns ytterligare krav för Berner Sennen och Pyrenéerhund vad gäller höftledsröntgen. :)

Allt är verkligen inte fantastiskt med renrasaveln men fördelen är att man i många avseenden har möjlighet att göra ett mer informerat val.

Jag tror att vi alla fick svar på vad raserna kräver, och jag valde därför att lägga in pdf-filen eftersom jag blev rättad av att jag glömt vissa punkter.

Ja, renrasavel är lättare att kontrollera. Som jag skrev i förra tråden; jag är inte för blandraser själv, och försöker inte på något sätt sätta gloria på mitt blandrasval. Jag ville dock ha en hund, och mannen vägrar renrasiga. Jag kompromissade med blandras mot att jag fick välja blandning. Jag ville ha en arbetande hund, som är flockmedveten, arbetsvillig men som kan klara dagar utan träning.

Vi har redan nu en träningsvillig hund som syns i filmen i förra tråden, och vi kommer inom kort börja på kurser på brukshundsklubben för mer aktivering. Så nånstans hittade vi en balans på vad vi båda vill ha. Jag förstår även folks reaktioner om att stötta blandrasaveln, detta är en nöt som vi diskuterat länge i vårt hem. Ett tag sa t om jag nej till hund då jag vägrade blandras, men sen insåg jag att jag vill faktiskt ha hund. Speciellt en större hund som är mån om flocken, då jag och barnen är själva mycket vintertid.
 
Jag tror att vi alla fick svar på vad raserna kräver, och jag valde därför att lägga in pdf-filen eftersom jag blev rättad av att jag glömt vissa punkter.

Ja, renrasavel är lättare att kontrollera. Som jag skrev i förra tråden; jag är inte för blandraser själv, och försöker inte på något sätt sätta gloria på mitt blandrasval. Jag ville dock ha en hund, och mannen vägrar renrasiga. Jag kompromissade med blandras mot att jag fick välja blandning. Jag ville ha en arbetande hund, som är flockmedveten, arbetsvillig men som kan klara dagar utan träning.

Vi har redan nu en träningsvillig hund som syns i filmen i förra tråden, och vi kommer inom kort börja på kurser på brukshundsklubben för mer aktivering. Så nånstans hittade vi en balans på vad vi båda vill ha. Jag förstår även folks reaktioner om att stötta blandrasaveln, detta är en nöt som vi diskuterat länge i vårt hem. Ett tag sa t om jag nej till hund då jag vägrade blandras, men sen insåg jag att jag vill faktiskt ha hund. Speciellt en större hund som är mån om flocken, då jag och barnen är själva mycket vintertid.
Av ren nyfikenhet, varför vill din man inte ha en renrasig hund?
(Förstår om du inte vill dra upp en privat diskussion på buke dock)
 
Av ren nyfikenhet, varför vill din man inte ha en renrasig hund?
(Förstår om du inte vill dra upp en privat diskussion på buke dock)

Jadu, jag vet inte ens vart jag ska börja.

Men detta är en del hans åsikt;
Svindyra, sönderavlade, går lätt sönder eller blir sjuka oftare, utställningsgalna människor har förstört hundarna i syfte för fina titlar, osv. Enda renrasiga hundarna som han kan tänka sig är bruksschäfer och Belgisk Vallhund/Tervureren. Dock är det hundraser , vad jag förstått, med alldeles för mycket arbetsvilja och arbetsmotor för oss. Detta är ett ämne som vi diskuterat sedan vi träffades sommaren 2010, så jag vet att han vägrar ändra sig.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 072
Senast: iNTOHiMO
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 385
Senast: alicegard
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 789
Senast: iNHALE
·
Småbarn Om du vill får du (och andra i samma sits) gärna berätta mer om hur det funkade/funkar att jobba hemifrån med små barn. Min fästman...
Svar
14
· Visningar
719
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp