Mera valpar 2017 del två

Då var det jag som missförstod @Tonto efterson jag uppfattade henne som att hon ville träffa uppfödarens hundar, punkt. Uppfödarens hundar de har hemma behöver ju inte nödvändigtvis komma från samma linjer som valparna menade jag. :)

Sedan diskuterar jag inte heller utifrån att valparna redan är födda och att man så sent som då visar intresse för kullen. I alla raser och fall jag letat valp behöver man visa intresse för en kull bra långt innan födsel för att ens ha en liten chans att få en valp ;)

Låter som ett något snävt tolkande. Varför skulle @Tonto vilja träffa random hundar som inte har med linjerna att göra? :confused:

Så du menar att det i dina raser du tittat på aldrig hänt att en uppfödare fått återbud på valp? Låter lite för otroligt. Jag kan ju inte veta vad du diskutera utifrån, då får du ju tala om det innan om det är på särskilda premisser.
 
Så du menar att det i dina raser du tittat på aldrig hänt att en uppfödare fått återbud på valp? Låter lite för otroligt. Jag kan ju inte veta vad du diskutera utifrån, då får du ju tala om det innan om det är på särskilda premisser.

Det har säkert hänt, men då har ju "nästa" på kö fått den valpen? Inte någon som först när valparna är födda har uttryckt intresse.

Jag vet inte många seriösa uppfödare som inte har långa intresselistor redan innan valparna är födda. Sedan betyder det inte att alla som står på intresselistan är passande, men det kan ju inte jag tala om eftersom jag inte själv är uppfödare. Kan bara säga att det är väldigt ovanligt i de raser jag har erfarenhet av att man lyckas få valp från seriös uppfödare om man inte hör av sig förrän kullarna är födda.
 
Det har säkert hänt, men då har ju "nästa" på kö fått den valpen? Inte någon som först när valparna är födda har uttryckt intresse.

Jag vet inte många seriösa uppfödare som inte har långa intresselistor redan innan valparna är födda. Sedan betyder det inte att alla som står på intresselistan är passande, men det kan ju inte jag tala om eftersom jag inte själv är uppfödare. Kan bara säga att det är väldigt ovanligt i de raser jag har erfarenhet av att man lyckas få valp från seriös uppfödare om man inte hör av sig förrän kullarna är födda.

Okej. Det finns absolut raser (kanske snarare kombinationer) med långa intresselistor men valpannonser hade ju liksom inte existerat om det i varje ras hade sett ut så som du beskriver det. Det behöver inte säga något om uppfödaren är seriös eller ej.
 
Okej. Det finns absolut raser (kanske snarare kombinationer) med långa intresselistor men valpannonser hade ju liksom inte existerat om det i varje ras hade sett ut så som du beskriver det. Det behöver inte säga något om uppfödaren är seriös eller ej.

Förstår vad du menar. Nu pratar jag bara om vad mina erfarenheter är. I andra raser kan det ju vara helt annorlunda. Men för mig just nu är det tydligt att det i vissa raser är större efterfrågan än utbud och då kan det vara svårt att få valp om man ska ha med kort notis. När jag skulle köpa Eurasier pratade jag med flera uppfödare som inte alls behövde annonsera ut parning eller valpar, de blev sålda ändå.
 
Ja, det tycker jag faktiskt att det är.

Resonerar du likadant om/när någon vill köpa lamm/får/annat djur? Ingen kommer ens på fråga utan föregående hembesök och sen x tid från det så får de veta om de ens kommer på fråga?
Ja, absolut. Jag säljer inte livdjur i speciellt stor utsträckning, slaktar hellre får än säljer iväg dem till vem som helst.
 
Det är väl en sak om valpen ska på export, men då har man väl lämpligtvis referenser om människan som valpen ska till och har pratat/mailat fram och tillbaka en viss tid. I annat fall väl är det väl ett helt normalt förfarande att eventuella valpköpare och uppfödare träffas. Det kan väl knappast anses vara särskilt nytt eller något som gäller "yngre" uppfödare.
Eller hur. Jag har valt att avstå export just för att jag inte vet något om köparna.
 
Är man intresserad av en valpkull finns det väl alltid en förälder hemma hos uppfödaren? :confused: :p

Inte nödvändigtvis. Många leasar in tiken eller parar foderhundar. Då finns bara tiken att träffa när den har valpar. De flesta tar inte emot besökare förens valparna är 4 v och då brukar gallringen på valplistan vara i stort sett klar :)
 
Även om vi inte alltid har parande hund att träffa innan så föredrar jag att de besöker oss ändå. Dels för att vi ska få ett hum om varandra men våra andra hundar representerar också det typ av Schäfer vi jobbar för att få fram. Så jag ser det inte meningslöst att de träffar dessa hundar även om det inte kommer bli en valp från just dessa linjer.
 
Inte nödvändigtvis. Många leasar in tiken eller parar foderhundar. Då finns bara tiken att träffa när den har valpar. De flesta tar inte emot besökare förens valparna är 4 v och då brukar gallringen på valplistan vara i stort sett klar :)

Se inlägg #338. Jag är förstås fullkomligt medveten om foder och leasing. Och att tiken finns hemma = en förälder hemma, var ju precis vad jag också skrev. :)
 
Intressant! För mig är det betydligt viktigare att känna till linjerna som valpen kommer från snarare än att träffa de hundar som uppfödaren har hemma. Finns föräldrarna, eller en förälder, på plats är det ju givetvis en sak. Men för mig är linjerna som valpen avlas på så betydligt mycket mer av intresse att jag då i praktiken inte behöver se hur uppfödaren har det med hundarna hemma. Nu vill jag dock alltid träffa uppfödaren ändå, men ja du förstår ;)

Nja, jag vill ha en bra relation med min uppfödare. Min BCs uppfödare har t.ex. typ 8 hundar som alla är lite släkt med varandra, så då kunde jag också få en bra uppfattning om hur hennes hundar är. Jag skulle inte vilja köpa hund ifrån en uppfödare som jag inte kom överens med då jag gärna vill ha god kontakt.

Självklart kollar jag på linjer och ser om jag kan få en förståelse hur de hundar uppfödaren föder upp är, dvs. uppfödarens hundar. Men det utesluter inte att jag vill ha en god relation med uppfödaren.
 
Nja, jag vill ha en bra relation med min uppfödare. Min BCs uppfödare har t.ex. typ 8 hundar som alla är lite släkt med varandra, så då kunde jag också få en bra uppfattning om hur hennes hundar är. Jag skulle inte vilja köpa hund ifrån en uppfödare som jag inte kom överens med då jag gärna vill ha god kontakt.

Självklart kollar jag på linjer och ser om jag kan få en förståelse hur de hundar uppfödaren föder upp är, dvs. uppfödarens hundar. Men det utesluter inte att jag vill ha en god relation med uppfödaren.

Jag missförstod dig nog från början. Håller helt med dig här såklart! :)
 
Men resten går tröööögt. Vi kämpar just nu med nej- varsågod, filten- fri, men hon går endast på kropsspråk, jag vill inte ge dubbelkommando och just nu låser jag mig. Tips?
Bara en tanke - måste du ha röstkommando? Går det att ha ex handtecken istället om valp går på kroppsspråk?
 
Bara en tanke - måste du ha röstkommando? Går det att ha ex handtecken istället om valp går på kroppsspråk?
Nu funkar det.
Men i framtiden kommer vi komma jobba utom synhåll från varandra och större avstånd. :)
Så jag känner att jag behöver börja i tid (inte för att det är nån stress). Men jag tänker som allt annat behöver valp träna på många olika saker för att inte "låsa" sig i framtiden.
 
Nu funkar det.
Men i framtiden kommer vi komma jobba utom synhåll från varandra och större avstånd. :)
Så jag känner att jag behöver börja i tid (inte för att det är nån stress). Men jag tänker som allt annat behöver valp träna på många olika saker för att inte "låsa" sig i framtiden.
Hm jag förstår, visselpipa är väl kanske ett alternativ i vissa situationer då?
Jag tänkte liksom mest specifikt handtecken för vardagliga grejer där röstkommando inte är lika viktigt att ha, för det kan ju vara så att röstkommandon är för svårt just nu och kanske är enklare att lägga på senare? :)
 
Hm jag förstår, visselpipa är väl kanske ett alternativ i vissa situationer då?
Jag tänkte liksom mest specifikt handtecken för vardagliga grejer där röstkommando inte är lika viktigt att ha, för det kan ju vara så att röstkommandon är för svårt just nu och kanske är enklare att lägga på senare? :)
Det är bra att ha i tanken. Visselpipa kan vara en grej. Hade ju underlättat på avstånd, även om det bara blir på hitte-på-nivå.
Just nu är det mest praktiska saker som hade underlättat om jag fick ord på det. (Typ när jag kör med skottkärrarn och hon kan vänta och varsågod typ.) Men det kommer väl. Trägen vinner? :)
Och jag vill veeeeerkligen inte bli en sån som säger tio likadana kommandon innan hon gör det.
 
Det är bra att ha i tanken. Visselpipa kan vara en grej. Hade ju underlättat på avstånd, även om det bara blir på hitte-på-nivå.
Just nu är det mest praktiska saker som hade underlättat om jag fick ord på det. (Typ när jag kör med skottkärrarn och hon kan vänta och varsågod typ.) Men det kommer väl. Trägen vinner? :)
Och jag vill veeeeerkligen inte bli en sån som säger tio likadana kommandon innan hon gör det.
Är inte din valp ganska ung? Känns som dina krav är för stora.
 
Förlorade hastigt min valp för drygt en månad sen. :cry: Slungas mellan en känsla av overklighet, att han ligger och sover i soffan, att han bara är iväg med husse en liten stund, att han är där bara att jag inte ser honom och att bryta ihop fullständigt. Jag var, jag ÄR, en oerhört stolt matte till två fantastiska hundar.

Fåren jag skulle köpa till mig och valpen avstod jag. Alla mina planer för närmsta åren har grusats men det värsta av allt är att en älskad familjemedlem inte längre finns hos oss. Jag har så svårt för att prata om det. Jag mår skit när jag är hos fåren och varje gång jag blir påmind om verkligheten. Det är en riktig jäkla käftsmäll att bara möta en annan hundägare med två hundar. :cry:

Ni andra som råkat ut för liknande, hur har ni resonerat om ny hund? Har ni avstått, lagt ner hunderiet, eller har ni skaffat en till hund ganska omgående? Det går verkligen troll i mitt hundägande och jag vet inte alls vad jag ska göra. Jag saknar verkligen en aktiv kompis och alla mina planer för fåren, men jag mår samtidigt värre än värst och känner att det finns ingen hund som kan ersätta min valp. Han var verkligen en hund för mig. :heartcry:
 
Förlorade hastigt min valp för drygt en månad sen. :cry: Slungas mellan en känsla av overklighet, att han ligger och sover i soffan, att han bara är iväg med husse en liten stund, att han är där bara att jag inte ser honom och att bryta ihop fullständigt. Jag var, jag ÄR, en oerhört stolt matte till två fantastiska hundar.

Fåren jag skulle köpa till mig och valpen avstod jag. Alla mina planer för närmsta åren har grusats men det värsta av allt är att en älskad familjemedlem inte längre finns hos oss. Jag har så svårt för att prata om det. Jag mår skit när jag är hos fåren och varje gång jag blir påmind om verkligheten. Det är en riktig jäkla käftsmäll att bara möta en annan hundägare med två hundar. :cry:

Ni andra som råkat ut för liknande, hur har ni resonerat om ny hund? Har ni avstått, lagt ner hunderiet, eller har ni skaffat en till hund ganska omgående? Det går verkligen troll i mitt hundägande och jag vet inte alls vad jag ska göra. Jag saknar verkligen en aktiv kompis och alla mina planer för fåren, men jag mår samtidigt värre än värst och känner att det finns ingen hund som kan ersätta min valp. Han var verkligen en hund för mig. :heartcry:
Men nej vad sorgligt, beklagar verkligen :cry:Har inget vettigt att skriva utan vill bara skicka mängder av kramar. :heartheart:heartheart:heart
 
Förlorade hastigt min valp för drygt en månad sen. :cry: Slungas mellan en känsla av overklighet, att han ligger och sover i soffan, att han bara är iväg med husse en liten stund, att han är där bara att jag inte ser honom och att bryta ihop fullständigt. Jag var, jag ÄR, en oerhört stolt matte till två fantastiska hundar.

Fåren jag skulle köpa till mig och valpen avstod jag. Alla mina planer för närmsta åren har grusats men det värsta av allt är att en älskad familjemedlem inte längre finns hos oss. Jag har så svårt för att prata om det. Jag mår skit när jag är hos fåren och varje gång jag blir påmind om verkligheten. Det är en riktig jäkla käftsmäll att bara möta en annan hundägare med två hundar. :cry:

Ni andra som råkat ut för liknande, hur har ni resonerat om ny hund? Har ni avstått, lagt ner hunderiet, eller har ni skaffat en till hund ganska omgående? Det går verkligen troll i mitt hundägande och jag vet inte alls vad jag ska göra. Jag saknar verkligen en aktiv kompis och alla mina planer för fåren, men jag mår samtidigt värre än värst och känner att det finns ingen hund som kan ersätta min valp. Han var verkligen en hund för mig. :heartcry:
Men så hemskt, beklagar :(
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
620
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 144
Senast: iNTOHiMO
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 556
Senast: alicegard
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 842
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp