Mera valpar 2017 del två

Jag tänkte jag måste ju göra ett litet avtryck jag också i tråden, hämtade ju hem min nya stjärna i våras. En liten tik med välmeriterade föräldrar (Mamma vunnit bruks SM och Pappa IPO VM) tyvärr ger det ju inte automatiskt några garantier för vad denna dam kan åstadkomma men hon är en fantastisk familjemedlem som är liksom sammanväxt med den 11 månader gamla sonen (Man skiljer dem helt enkelt inte åt obestraffat) och det är prio ett, hundträningen överlag har ju blivit lite lidande det här året så att bara komma ut på tävlingsbanan känns just nu som gigantiskt målsättning.

Inser att även vardagslydnaden hade kunnat vara lite bättre - speciellt nu när hon går mot första löpet med allt vad hormoner och tonårstrots heter.
 
Jag tänkte jag måste ju göra ett litet avtryck jag också i tråden, hämtade ju hem min nya stjärna i våras. En liten tik med välmeriterade föräldrar (Mamma vunnit bruks SM och Pappa IPO VM) tyvärr ger det ju inte automatiskt några garantier för vad denna dam kan åstadkomma men hon är en fantastisk familjemedlem som är liksom sammanväxt med den 11 månader gamla sonen (Man skiljer dem helt enkelt inte åt obestraffat) och det är prio ett, hundträningen överlag har ju blivit lite lidande det här året så att bara komma ut på tävlingsbanan känns just nu som gigantiskt målsättning.

Inser att även vardagslydnaden hade kunnat vara lite bättre - speciellt nu när hon går mot första löpet med allt vad hormoner och tonårstrots heter.
Men var är bilderna! :)
 
Idag hittade Aska sin första kantarell.
Vi är ju ute i skogen varje dag och här är ganska mycket kantareller. Tidigare i somras märkte jag hur nyfiken hon blev när jag satt på huk och plockade. Jag började belöna henne när hon luktade på kantarellerna och så har jag fortsatt med det lite planlöst. Bara lagt till ordet kantarell. I dag pekade min man på en guling i mossan som vi sedan tappade bort. Aska som alltid nosar runt mina fötter fastnade plötsligt med nosen i backen för att sedan titta upp på mig och skvallra på kantarellen :love:
Nu ska jag börja träna mer målinriktat. Sjukt kul ju!
 
20986653_1847740338874495_1685379505213931520_n.jpg

:heart
 
Har planer på att bygga två valphagar med berikning i.
Mitt mål är att utbilda henne till skolhund, så kommer lägga mycket tid på att få en trevlig och välbalanserad hund. :)
Wau, du har då härlig planering för din hund. Vad annat har du tänkt på med tanke på berikning? Funderar på hur du har tänkt träna för att få en trevlig och balanserad hund? (genom att höra olika sätt så lär man sig alltid mera)
 
Wau, du har då härlig planering för din hund. Vad annat har du tänkt på med tanke på berikning? Funderar på hur du har tänkt träna för att få en trevlig och balanserad hund? (genom att höra olika sätt så lär man sig alltid mera)
Jag har tränat mycket häst, och framför allt unghästar. Så det här med breda och stabila grunder är det jag kan. ;) Har varit inne på det här med kossehästar och EXCA. Då behöver man ha tillit till varandra och vara lika modiga. :angel:

Tränat inte alls så mycket hund, men lite. På någon höger eller vänster så har jag hjälpt mina kompisar med en del hundträning. Har ju pluggat inlärningsteorier o.s.v. hur mycket som helst (stort intresse).
Min tanke med berikning är att få en hund som vågar. Lägga ett kompostgaller på gräsmattan och ha födosök, eller i stenhögen. Eller ha en balja med olika föremål i, en del ätbart (citron, banan, ägg, ananas, morot, gurka), leksaker och olika föremål (bestick, petflaska). Fast kanske inte allt samtidigt.
I höst kommer det vara ett par större hästtävlingar på klubben, perfekt för att både träna passitivitet, öva på det omvända lockandet och det här med att hälsa fint.

Är alldeles för pepp på det här med valp. Har inte haft hund på ett par år, så ser verkligen fram emot det igen! :banana:
 
Jag har tränat mycket häst, och framför allt unghästar. Så det här med breda och stabila grunder är det jag kan. ;) Har varit inne på det här med kossehästar och EXCA. Då behöver man ha tillit till varandra och vara lika modiga. :angel:

Tränat inte alls så mycket hund, men lite. På någon höger eller vänster så har jag hjälpt mina kompisar med en del hundträning. Har ju pluggat inlärningsteorier o.s.v. hur mycket som helst (stort intresse).
Min tanke med berikning är att få en hund som vågar. Lägga ett kompostgaller på gräsmattan och ha födosök, eller i stenhögen. Eller ha en balja med olika föremål i, en del ätbart (citron, banan, ägg, ananas, morot, gurka), leksaker och olika föremål (bestick, petflaska). Fast kanske inte allt samtidigt.
I höst kommer det vara ett par större hästtävlingar på klubben, perfekt för att både träna passitivitet, öva på det omvända lockandet och det här med att hälsa fint.

Är alldeles för pepp på det här med valp. Har inte haft hund på ett par år, så ser verkligen fram emot det igen! :banana:
Var försiktig med kompostgallret bara! Själv försöker jag få hundarna att vara lite lagom rädda för sådana (och låter dem absolut inte gå på galler öht). Har tyvärr uppfödarvänner som förlorat valpar pga att de fastnat och skadat sig riktigt illa i just kompostgaller.
 
Var försiktig med kompostgallret bara! Själv försöker jag få hundarna att vara lite lagom rädda för sådana (och låter dem absolut inte gå på galler öht). Har tyvärr uppfödarvänner som förlorat valpar pga att de fastnat och skadat sig riktigt illa i just kompostgaller.
Jag vet också flera som fått väldigt otäcka skador av kompostgaller. Lär mina att hålla sig på avstånd från gallren för att undvika sånt.
 
Vi har köpt en valp :o:D:D:love:
Det var inte heeelt planerat utan det blev lite impulsivt. Men det går väldigt bra ändå :D
Det är Viljas kusinbarn och hon är från samma kennel.
Vi trodde att Vilja skulle tycka att det var jobbigt till en början men dom trivs väldigt bra med varandra!

Låt mig presentera Stella :D
Ca 10 veckor
20953573_10154674726085588_4122748162877962272_n.jpg


11 veckor
20953802_10154674725635588_8894793374123198625_n.jpg

20953480_10154674725935588_8095089981458015073_n.jpg

20993981_10154674726030588_4223826509332299797_n.jpg
 
Vi har köpt en valp :o:D:D:love:
Det var inte heeelt planerat utan det blev lite impulsivt. Men det går väldigt bra ändå :D
Det är Viljas kusinbarn och hon är från samma kennel.
Vi trodde att Vilja skulle tycka att det var jobbigt till en början men dom trivs väldigt bra med varandra!

Låt mig presentera Stella :D
Ca 10 veckor
20953573_10154674726085588_4122748162877962272_n.jpg


11 veckor
20953802_10154674725635588_8894793374123198625_n.jpg

20953480_10154674725935588_8095089981458015073_n.jpg

20993981_10154674726030588_4223826509332299797_n.jpg
Vilken söt! :D :D
 
Skrev tidigare i uppdateratråden om att jag för en månad sedan eller så träffade en uppfödare i närheten av @Voff . Idag var jag ut med på träning i skogen. Fick se tiken de parat i träning innan hon blir för tjock. Verkar vara en riktigt trevlig tik.

Tror tyvärr inte det blir valp från den tiken. Men skulle det bli det och sambon och går med på det så blir jag med valp redan i december. Men mest troligen blir det inte så utan nästa år. Fick idag i alla fall se både tiken samt två av hennes avkommor i arbete! Riktigt kul med lite jaktapportering. :D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
636
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 145
Senast: iNTOHiMO
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 565
Senast: alicegard
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 850
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp