Mera valpar 2017 del två

Här är en som har ätit något otillåtet idag -
Hanna hittade en värmepåse - ni vet, en sån där liten påse som alstrar värme när pulvret i den kommer i kontakt med luft/syre.
Hon tyckte att pulvret var jättesmaskigt och käkade upp alltihop på nolltid. Jag hittade en tom påse på köksgolvet. Som tur var så kom det mesta upp igen direkt - två rejäla spyor - men jag vågade ändå inte chansa, utan åkte in akut till djursjukhuset med henne.
Hon fick kräkmedel och vet tog blodprov som tack och lov visade att allt var ok. Sen skulle jag ha i henne 60 ml aktivt kol - 60 ml är mycket att få i en liten dsg-valp! Jag blandade det i hennes mat, och eftersom hon nu är det matvrak hon är, så slank allt ner efter lite tvekan.
Nu sitter vi och tar igen oss i soffan. Hanna sover och jag sitter och retar mig på att min lördagseftermiddag inte blev riktigt som jag hade planerat...
Visst är dom underbara de små liven?
 
Älskar min valp, hon är intelligent, läskigt lättlärd och väldigt intensiv. Hon tar mycket egna initiativ och är nyfiken. Social- och miljöträningen går framåt.
Däremot, vad är era bästa tips för att få valpen att sluta bita i armar och ben (byxa och jackärm)? Händer när vi är utomhus och går. Har försökt avleda med leksak men skulle vilja ha en lugnande metod och inte en som varvar upp henne ännu mer.
 
Vi har äntligen fått lite snö. Den håller redan på att töa bort, men vi fick en härlig promenad idag i alla fall! Fick några bilder, men la de flesta i deras kulltråd. Ni får nöja er med en profil på Daud :love:

Imorgon kommer veterinären hem och de ska få sin andra spruta, de blir 13 veckor på Onsdag. På lördag har vi kullträff med 8 av 9 syskon!
23622511_10155277471813666_3254800117371877826_n.jpg
 
Här är en som har ätit något otillåtet idag -
Hanna hittade en värmepåse - ni vet, en sån där liten påse som alstrar värme när pulvret i den kommer i kontakt med luft/syre.
Hon tyckte att pulvret var jättesmaskigt och käkade upp alltihop på nolltid. Jag hittade en tom påse på köksgolvet. Som tur var så kom det mesta upp igen direkt - två rejäla spyor - men jag vågade ändå inte chansa, utan åkte in akut till djursjukhuset med henne.
Hon fick kräkmedel och vet tog blodprov som tack och lov visade att allt var ok. Sen skulle jag ha i henne 60 ml aktivt kol - 60 ml är mycket att få i en liten dsg-valp! Jag blandade det i hennes mat, och eftersom hon nu är det matvrak hon är, så slank allt ner efter lite tvekan.
Nu sitter vi och tar igen oss i soffan. Hanna sover och jag sitter och retar mig på att min lördagseftermiddag inte blev riktigt som jag hade planerat...
Måste varit något särskilt med DSG-valpar i lördags. Min som vanligtvis aldrig snor saker, hade snott mina laktostabletter :meh: Två stycken var borta. Tack och lov är det ofarligt och det mesta av pulvret i kapslarna verkade ha hamnat i soffan. Jäkla djur :banghead:
 
Eftersom jag valpshoppade i väldigt god tid, råkade det bli selar som de växte ur vid 9 veckors ålder :banghead:

Efter det har jag bara förnekat att de nånsin ska gå i koppel, och helt enkelt haft dem lösa och sett till att ha bra godis till inkallningarna. Men idag kom jag på att de kanske hade vuxit i nästa storlek på sele som jag har här hemma. Och mycket riktigt!
23658716_10155278843598666_806630175434758862_n.jpg


Inspända på minsta inställningarna så sitter den jättebra, till och med på tarmen Tidus. Jag visste väl att det var en bra idé att bunkra såna selar för några år sedan när Hööks reade ut dem för ett par tior- Jag har fyra stycken likadana! :banana:
 
Här har vi ganska nyss avslutat valpkurs, utav 12 timmar så bestod nog 6 av dem av att lugna ner en överaktiv valp som tyckte att allt var superkul. Pipleksaker speedade upp honom något enormt men då nästan alla småhundar på kursen hade pipleksaker så var det bara att fokusera på att få honom lugn om och om igen. I väntan på övning så låg han passivt ner och väntade på instruktion om att börja träna men när just pipleksakerna kom fram så blev han helt okontaktbar och vild. Instruktörerna kallade honom för "en högkänslig valp", något som hört det innan och har lust att förklara mer vad det betyder?

Han var dock en av få valpar som gick över presenning, satte sig på presenning samt springa i ett långt agilitytält utan någon större reaktion. Det verkar ha lönat sig att växa upp på en bullrig gård med traktorer och livliga barn för allt matte begär är toppen att utföra :up: . Väntar in att hundklubben ska släppa unghundskurs eller spårkurs till våren då han älskar att jobba, men inte på hundklubben :meh:

Filmar ofta när vi tränar hemma, och tänk om han kunde visa denna sida även på brukshundsklubben för han kan så otroligt mycket :love: Lägger in en film där vi tränar platsliggning med störningsmoment, det blåser dock i hela filmen så ni bör stänga av ljudet :o

https://www.instagram.com/p/BbjmosHgVel/?taken-by=babelutt
 
Instruktörerna kallade honom för "en högkänslig valp", något som hört det innan och har lust att förklara mer vad det betyder?
Brukar låta så när instruktörer som inte är vana vid arbetsmotiverade hundar möter sådana.... Oj, en hund som faktiskt svarar både på energi och kroppsspråk, vad jobbigt!

Tycker det är rätt så konstigt att det är ok med pipleksaker på en gruppträning med valpar - det är ju en makalöst svår störning!
 
Brukar låta så när instruktörer som inte är vana vid arbetsmotiverade hundar möter sådana.... Oj, en hund som faktiskt svarar både på energi och kroppsspråk, vad jobbigt!

Tycker det är rätt så konstigt att det är ok med pipleksaker på en gruppträning med valpar - det är ju en makalöst svår störning!

Så det finns egentligen inget som heter högkänslig valp/hund? Du, om någon har ju arbetsmotiverade hundar som behöver jobba, känner inte till det uttrycket mer än av instruktörer? En av dem har en belgisk vallhund/groenendal och den andra en staffhordshire terrier. Jag har fått för mig att det är aktiva hundraser som kräver jobb ?

Ja, vi har en väldigt lyhörd valp. Därför filmar jag nästan alla våra träningar för att se vart jag påverkar honom och vad han reagerar på. För han vill så mycket hela tiden, så jag får verkligen tänka till hur jag påverkar honom både omedvetet och medvetet. Otroligt nyttigt för mig att reflektera över hur jag gjort och vad jag har förbättrat för jag är inte van vid en hund med sådan arbetsmotivation. Men jag tycker samtidigt att det är kul att träna med en hund som VILL :D
 
Så det finns egentligen inget som heter högkänslig valp/hund? Du, om någon har ju arbetsmotiverade hundar som behöver jobba, känner inte till det uttrycket mer än av instruktörer? En av dem har en belgisk vallhund/groenendal och den andra en staffhordshire terrier. Jag har fått för mig att det är aktiva hundraser som kräver jobb ?

Ja, vi har en väldigt lyhörd valp. Därför filmar jag nästan alla våra träningar för att se vart jag påverkar honom och vad han reagerar på. För han vill så mycket hela tiden, så jag får verkligen tänka till hur jag påverkar honom både omedvetet och medvetet. Otroligt nyttigt för mig att reflektera över hur jag gjort och vad jag har förbättrat för jag är inte van vid en hund med sådan arbetsmotivation. Men jag tycker samtidigt att det är kul att träna med en hund som VILL :D
Det är klart att det finns högkänsliga hundar. Men vad som är "högkänsligt" blir ju relativt i förhållande till vad man är van vid... Jag som är van vid BC tycker att 90% av övriga hundar är oerhört tröga, sega, svåra att kommunicera med för att man måste vara så övertydlig. Vill jag starta lek med Frodo räcker det att jag spänner lite i knäna i en sekund, så går han igång på alla växlar...

Är valpkursen avslutad? Isf skulle jag till nästa kurs se till att gå för en instruktör som är van vid din ras. Och ta inte så hårt på att de satt en etikett på din hund, var glad att du har en som är lätt att kommunicera med!
 
Pipleksaker speedade upp honom något enormt men då nästan alla småhundar på kursen hade pipleksaker så var det bara att fokusera på att få honom lugn om och om igen. I väntan på övning så låg han passivt ner och väntade på instruktion om att börja träna men när just pipleksakerna kom fram så blev han helt okontaktbar och vild.

Pipleksaker är strängt förbjudet på vår brukshundklubb. Förstår inte alls hur man kan tillåta såna leksaker, speciellt på en valpkurs. :cautious:
 
Här har typ alla pipleksaker på valpkurser med, tycker själv att det är lite bakvänt, som tur var så bryr sig Floki inte, men jag minns att Tonto blev störd som fan.
 
Sid har inte varit själv sen bajsfadäsen på hotellet. Idag skulle vi fara iväg en snabbis, så vi plockade undan allt som satt löst och säkrade hallen så han inte skulle kunna ta sig någonstans..
GOfgC7x.jpg

Och det gick minsann bra! Förutom att han välte gallret vid ytterdörren över dom alla tre när vi kom hem men det är ju petitesser :angel:
 
Sid har inte varit själv sen bajsfadäsen på hotellet. Idag skulle vi fara iväg en snabbis, så vi plockade undan allt som satt löst och säkrade hallen så han inte skulle kunna ta sig någonstans..
GOfgC7x.jpg

Och det gick minsann bra! Förutom att han välte gallret vid ytterdörren över dom alla tre när vi kom hem men det är ju petitesser :angel:
:rofl:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
612
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 141
Senast: iNTOHiMO
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 553
Senast: alicegard
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 841
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp