Mera valpar 2017 del två

Skrev tidigare i uppdateratråden om att jag för en månad sedan eller så träffade en uppfödare i närheten av @Voff . Idag var jag ut med på träning i skogen. Fick se tiken de parat i träning innan hon blir för tjock. Verkar vara en riktigt trevlig tik.

Tror tyvärr inte det blir valp från den tiken. Men skulle det bli det och sambon och går med på det så blir jag med valp redan i december. Men mest troligen blir det inte så utan nästa år. Fick idag i alla fall se både tiken samt två av hennes avkommor i arbete! Riktigt kul med lite jaktapportering. :D

Ska du besöka Westcost Tollers läger på Backamo om några veckor?
 
Visste inte att de skulle dit! Vi skulle talas vid efter deras semester och de är nyhemkomna från Barcelona nu så får väl skriva till dem imorgon. :)
Har varit bokat sen i våras :)
Kan kolla datumet i morgon på jobbet och Pma.
 
UFxQ4Ji.jpg

Fb0dKbo.jpg

ymshwBD.jpg

På fredag är han fem månader! :)
 
20994009_10214121314775105_4725371439321333982_n.jpg

Lyran växer och växer :)
11,5 kg stannade vågen på häromdagen och nu är hon drygt 4,5 månad. Lättsammare valp har jag inte varit med om, trygg, glad och positiv till det mesta! Börjar komma in i en period där hon ser lite spöken, men det ska bli riktigt kul att få se vad det blir av den här lilla. Känns som det finns en hel del i henne i alla fall :p
 
Det blir en liten mittelvalp för oss! :) I kullen föddes två hanar och två tikar, men bara en tik i den färgen (black & tan) som vi ville ha. Tiken kommer heta Charming Cherie i stamtavlan och kommer kallas Chérie till vardags. Hon är en vecka gammal, på söndag fyller hon två veckor och hon är jättesöt. :love: Jag ska upp och hämta henne i början på oktober. Det är cirka 45-50 mil enkel resa dit, så tanken är att jag åker tidigt på morgonen ena dagen, hämtar henne, åker sedan hemåt samma dag men stannar någonstans och checkar in på hotell/vandrarhem och åker sedan resterande sträcka hemåt dagen efter. Jag håller på att titta lite på olika alternativ gällande hotell just nu. :)
 
Man kommer undan med sjukt mycket när man är söt. Inte vara bufflig mot katten, inte stjäla mat från storebror, inte jaga höns - men väldigt mycket. Dessutom kan man charma granngubbar så att de inte ger sig innan man bitit lite i deras valkiga nävar och stora gummistövlar innan man går förbi deras gård. Livet är bra!

dI0Ggzz.jpg
 
Är det ett plåster jag skymtar på din stortå, och antar genast att det är den söta huliganen som är den skyldige... :D
Han är sååå söt :love:

Haha, ja, det är ett plåster och nej, just den här blessyren är inte det lilla monstret skyldig till. Revan i ögonbrynet däremot... Note to self: Ha inte ansiktet för nära vid bus med vild valp som har vassa små tänder. :cautious:
 
@Dentaku Jagar hon hönsen? Hur tränar du med henne? Det är mitt största problem med Elton, att han jagar gårdens djur :cautious:

Hur vi gör är lite anpassat efter tillfälle. I början fångade vi bara in henne och bar bort henne. Nu när hon bott in sig och lyssnar på oss ser vi till att avleda när hon spanar in hönsen. Hon är följsam, så det funkar för det mesta och då blir det förstås massa beröm. Skulle hon strunta i det och fortsätta med vad hon håller på med blir det ett grinigt "Hörrudu!" som, när hon tittar upp följs av förnyad chans att göra något annat roligt med oss i stället. Väljer hon ändå att sticka efter hönsen går vi helt enkelt och hämtar henne och bär iväg henne. Det är ingen idé att försöka nå henne när hon kommit så långt, det blir lätt så att hon bara går upp i kamp i stället.
Det är kanske inte en metod som funkar på alla hundar men det har gett bra resultat hittills. Nu är det när hon är övertrött och uppe i varv som hon kan studsa efter en höna, i övrigt har det blivit lugnt och hon går nära dem och pysslar med sitt utan att bry sig om dem. Till saken hör kanske att det nog snarast är lek och inte någon äkta jakt det handlar om från hennes sida; hon har aldrig försökt bita vare någon höna(två halvvuxna kycklingar inkluderat) eller visat någon bytesdrift mot kaninerna i betesburar även om hon gärna vill studsa runt dem också för att få en reaktion. Hon beter sig på samma sätt som när hon vill få igång katten eller den andra hunden i lek och när de stannar upp gör hon det också.
 
Hållt på med valphagen idag. :D
Tanken är ju att när hon är vuxen ska hon kunna vara där kortare stunder.
Finns det någon nackdel om man gör den stor (kan man göra för stor?)?
Som det ser ut nu så blir den 8x28 meter. Har platsen och den ligger på ett bra ställe.
 
Nu är det bestämt att familjen kommer utökas till nästa år om allt går bra med tiken så att säga.
Tanken var att jag skulle vänta med valp tills 2019/2020 (då skulle det bli en Kooiker till) men så blir det inte. Ska bli väldigt kul eftersom jag har längtat efter att ha denna ras i många år och nu blir det kanske verklighet tidigare än vad jag trodde. :love:
Har tidigare haft kontakt med uppfödaren och idag träffade jag även tiken och fytusan vad jag blev såld. :cool:
 
Nu är det bestämt att familjen kommer utökas till nästa år om allt går bra med tiken så att säga.
Tanken var att jag skulle vänta med valp tills 2019/2020 (då skulle det bli en Kooiker till) men så blir det inte. Ska bli väldigt kul eftersom jag har längtat efter att ha denna ras i många år och nu blir det kanske verklighet tidigare än vad jag trodde. :love:
Har tidigare haft kontakt med uppfödaren och idag träffade jag även tiken och fytusan vad jag blev såld. :cool:
Vad roligt!! :love: Vilken ras? :bump:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
634
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 145
Senast: iNTOHiMO
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 563
Senast: alicegard
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 849
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp