Mest annorlunda hästnamnet du har stött på?

Hur kunde jag glömma de hästarna och de namnen?! :eek:
Dock har jag för mig att namnen började med hans "stam"-avelsstoet Curiosa som han hade på 80-talet. Alla hennes avkommor heter Cur- någonting, och ovan nämnda snurr-hingst är UU: Curiosa. ;)
Hahaha de där tre i erat stall hade kunnat kallas för snurran 1, snurran 2 och snurran 3 :p
En av dem kallades faktiskt för Snurran. ;)
 
Sedan har jag ridit en Wänelitza också, en fantastisk arab och jag minns att många tyckte att namnet var otroligt krångligt. Å andra sidan gissar jag att det brukar kunna vara så med just araber... Själv älskar jag namnet.
Rätta mig gärna om jag har fel (typ @athena_arabians eller @kimmis87 som har koll på arab-stammar)men visst brukar vissa linjer typ alltid få namn på w? Eller kanske bara en linje? Tycker iaf att många jag träffat med liknande stam har haft just namn på W.
 
Rätta mig gärna om jag har fel (typ @athena_arabians eller @kimmis87 som har koll på arab-stammar)men visst brukar vissa linjer typ alltid få namn på w? Eller kanske bara en linje? Tycker iaf att många jag träffat med liknande stam har haft just namn på W.
Jag vill gärna veta mer om sådant :D Har suttit och kollat på hennes stamtavla flera gånger, men minns bara att pappan hette Primo och var väldigt tjusig på någon bild :angel:
 
Rätta mig gärna om jag har fel (typ @athena_arabians eller @kimmis87 som har koll på arab-stammar)men visst brukar vissa linjer typ alltid få namn på w? Eller kanske bara en linje? Tycker iaf att många jag träffat med liknande stam har haft just namn på W.

WW är ett stuteriprefix (W-arabians/Veronica Mann-Wernsten) och hästarna med "Wän" först kommer från Benny Fremes uppfödning. Det har då inte med linjerna i sig att göra utan vem som är uppfödare.

I Polen döper man hästarna efter mammans namns första bokstav och det finns flera "W-familjer" där.
 
Där jag red som liten fanns en häst som hette Påsen. Lagom smickrande namn... Någon polsk (tror jag) import som egentligen hette Pöitysu eller något sådant. Han var en stooor ponny och riktigt dumsnäll, så alla utom jag ville rida honom.

Jag ville istället rida russet Turbo Urban, men han kallades oftare för Turbo, eller Tuben eftersom det inte var så mycket turbo i honom :D Han var länge den enda ponny jag vågade rida, vilket passade bra eftersom ingen annan i min grupp vågade rida honom. Minns fortfarande hur jag började gråta när ridläraren föreslog att jag skulle testa någon annan häst och föreslog just Påsen, eftersom han var snäll.

Sedan har jag ridit en Wänelitza också, en fantastisk arab och jag minns att många tyckte att namnet var otroligt krångligt. Å andra sidan gissar jag att det brukar kunna vara så med just araber... Själv älskar jag namnet.

Wänelitza är snällt... testa att säga Taraszcza eller Krzyzyk snabbt :crazy::D Polska arabhästnamn är rätt ökända :laugh:
 
WW är ett stuteriprefix (W-arabians/Veronica Mann-Wernsten) och hästarna med "Wän" först kommer från Benny Fremes uppfödning. Det har då inte med linjerna i sig att göra utan vem som är uppfödare.

I Polen döper man hästarna efter mammans namns första bokstav och det finns flera "W-familjer" där.
Tack för förklaringen! :) Det ör verkligen fascinerande med namn och olika linjer/stuterier.

Hästarna jag kände med w-namn var polska linjer så det kanske är/var delvis därför då :)
 
Tack för förklaringen! :) Det ör verkligen fascinerande med namn och olika linjer/stuterier.

Hästarna jag kände med w-namn var polska linjer så det kanske är/var delvis därför då :)

Det kan mycket väl vara så om de var födda i Polen eller Sverige (vi har W-hästar här från Polen) men det behöver inte vara så :)
 
Wänelitza är snällt... testa att säga Taraszcza eller Krzyzyk snabbt :crazy::D Polska arabhästnamn är rätt ökända :laugh:
Hingsten vi hade var ju från Ungern och jag la in hans stamtavla på sporthosedata bland annat. Fick fundera lite när jag skulle skriva i Törökszentmiklós och Hortobágy-Alapitó. Var tacksam över att han själv hade ett enklare namn ;) Även om Szikrázó kanske inte är något man rabblar snabbt heller. :angel:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp