Metacam i kraftfoder?

Zack

Trådstartare
Kan man ge det så? Har tidigare när jag behandlat med metacam använt mig utav spruta och givit direkt i munnen, gick inte för sig med lilleman :down: han var väldigt intresserad av kraftfodret han skulle få efteråt, när han varit duktig :grin: så jag testade att blanda ut angiven dos i fodret och han slukade i sig allt.

Sen kom jag på att det kanske var dumt att ge det så utan att råda med veterinär innan. Står ju inget i bipackssedeln att man kan blanda direkt i fodret, någon som vet?
 
Jag ger alltid i fodret. Man kan blanda m Proviva ( jordgubb brukar uppskattas!) om man har en kräsen häst eller ska ge butta
 
Du kan ge det så, men tänk på att inte stå med hästen där det ska vara någon som har tävlingshäst sedan och att inte använda samma spann eller krubba som du utfodrar i till vardags, och är du själv ute och tävlar med din häst så behöver antingen boxen saneras efteråt eller stå någon annanstans och ge.
Så inga problem för hästen att ge så, men tänk på kontamineringsrisken om det finns tävlande hästar i samma stall :)

/Camilla
 
Kan man ge det så? Har tidigare när jag behandlat med metacam använt mig utav spruta och givit direkt i munnen, gick inte för sig med lilleman :down: han var väldigt intresserad av kraftfodret han skulle få efteråt, när han varit duktig :grin: så jag testade att blanda ut angiven dos i fodret och han slukade i sig allt.

Sen kom jag på att det kanske var dumt att ge det så utan att råda med veterinär innan. Står ju inget i bipackssedeln att man kan blanda direkt i fodret, någon som vet?

Ni är så himla bra allihopa, tack! :bow:
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har rätt stora problem här hemma med min lilla katt Zingo som är 11 år gammal. Nu har lille Zingo tydligen åkt på diabetes. Han...
Svar
4
· Visningar
1 822
Senast: Sol
·
A
Hästvård Hej! Vi har ett varmblodssto som har fång. Tycker att vi börjat se ljuset i ändan, men är ännu försiktiga. Hon är på boxvila och på...
Svar
11
· Visningar
1 905
Senast: Agreen
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 005
Senast: MayGrace
·
Foder & Strö Min 8-åring är ordinerad boxvila på obestämd tid på grund av misstänkt hovböld, och det här är väl första gången någonsin som pålle står...
Svar
7
· Visningar
1 668
Senast: Riley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp