Metacam stora risker?

Toudi

Trådstartare
Jag har fått Metacam utskrivet till min häst i samband med en muskelbristning. Jag ska även smörja in honom med Compagel. Saken är den att jag har gått in och läst lite grand om just Metacam och dödsfall står med som sällsynta biverkningar. Men bara tanken att det finns med som biverkning överhuvudtaget känns lite olustigt.

Veterinären sa att ja ska vara försiktig med behandlingen och hålla uppsikt så han inte blir dålig av det. Skulle han bli dålig av det så skulle vi avsluta behandlingen och låta han gå utan den typ av medicin. Jag har efter vad jag läst på nätet inte vågat ge honom Metacamen alls. Ja kanske är fjompig?

Alla mediciner har väll troligen någon form av biverkning men ja tyckte att dödsfall lät lite väl häftigt och inget jag vill riskera för en muskelbristnings skull. Jag läste även om tarmstörningar och det känns inte heller så välkommet då han är en häst med känslig mage. Vad har ni andra för erfarenheter av just Metacam?
 
En muskelbristning är sannolikt rätt smärtsam så att inte medicinera verkar inte helt ok mot hästen. Så vitt jag vet är irritationer i magsäcken den vanligaste biverkningen. Därför ger många en sk liner för att skydda magslemhinnan. Jag brukar inte göra det men kan försöka kolla upp vad det är man ger.
 
Den stora risken är ju att magen kraschar. Varit med om det på en häst som stod i samma stall som min. Vid en besiktning inför försäljning upptäcktes en hälta. Hästen hade inte visat något innan, var pigg och blank och fin. Efter en Metacam-kur blev han dålig i magen, lite diarré men det blev bättre även om det inte blev helt bra. Men han blev aldrig sig själv igen efter den kuren. Från att ha varit pigg och fin till en märkbart nedsatt häst. Han fortsatte vara hängig och ovillig, fick dålig päls och regnskållor, gick undan i hagen och stod och hängde och man såg att han inte mådde bra, ingen gnista i ögonen. Åkte ut och in på klinik och blev till slut utdömd pga det ursprungliga felet, hältan. Men hältan var tydligen inte så allvarlig att hästen skulle ha blivit utdömd enbart pga det utan det var hästens dåliga allmäntillstånd som var droppen så att säga. Min egen teori (även om det aldrig utreddes på klinik vad jag vet) är att hästen fick magsår pga Metacam.
Jag kommer i alla fall att vara restriktiv med att använda det till mina hästar om det inte är absolut nödvändigt av djurskyddsskäl. Har hästen ont får man så klart ta risken men då skulle jag nog vilja ge någon magskyddande medicin, tex Andapsin eller Gastrogard, i samband med det för att minska risken för magsår.
 
Den stora risken är ju att magen kraschar. Varit med om det på en häst som stod i samma stall som min. Vid en besiktning inför försäljning upptäcktes en hälta. Hästen hade inte visat något innan, var pigg och blank och fin. Efter en Metacam-kur blev han dålig i magen, lite diarré men det blev bättre även om det inte blev helt bra. Men han blev aldrig sig själv igen efter den kuren. Från att ha varit pigg och fin till en märkbart nedsatt häst. Han fortsatte vara hängig och ovillig, fick dålig päls och regnskållor, gick undan i hagen och stod och hängde och man såg att han inte mådde bra, ingen gnista i ögonen. Åkte ut och in på klinik och blev till slut utdömd pga det ursprungliga felet, hältan. Men hältan var tydligen inte så allvarlig att hästen skulle ha blivit utdömd enbart pga det utan det var hästens dåliga allmäntillstånd som var droppen så att säga. Min egen teori (även om det aldrig utreddes på klinik vad jag vet) är att hästen fick magsår pga Metacam.
Jag kommer i alla fall att vara restriktiv med att använda det till mina hästar om det inte är absolut nödvändigt av djurskyddsskäl. Har hästen ont får man så klart ta risken men då skulle jag nog vilja ge någon magskyddande medicin, tex Andapsin eller Gastrogard, i samband med det för att minska risken för magsår.
Det var andapsin jag tänkte på, tycks vara receptbelagt.
 
En muskelbristning är sannolikt rätt smärtsam så att inte medicinera verkar inte helt ok mot hästen. Så vitt jag vet är irritationer i magsäcken den vanligaste biverkningen. Därför ger många en sk liner för att skydda magslemhinnan. Jag brukar inte göra det men kan försöka kolla upp vad det är man ger.
Hästen har inte ont. Hade det funnits misstankar om det så hade jag inte ens övervägt att utesluta den. Han skulle få den just för att den var inflammationshämmande inte för att han var smärtpåverkad. Veterinären sa även att man bara hoppar över att medicinera med den om han skulle visa dåliga symtom av den. Han skulle heller inte få något annat istället.
 
Jag har fått Metacam utskrivet till min häst i samband med en muskelbristning. Jag ska även smörja in honom med Compagel. Saken är den att jag har gått in och läst lite grand om just Metacam och dödsfall står med som sällsynta biverkningar. Men bara tanken att det finns med som biverkning överhuvudtaget känns lite olustigt.

Veterinären sa att ja ska vara försiktig med behandlingen och hålla uppsikt så han inte blir dålig av det. Skulle han bli dålig av det så skulle vi avsluta behandlingen och låta han gå utan den typ av medicin. Jag har efter vad jag läst på nätet inte vågat ge honom Metacamen alls. Ja kanske är fjompig?

Alla mediciner har väll troligen någon form av biverkning men ja tyckte att dödsfall lät lite väl häftigt och inget jag vill riskera för en muskelbristnings skull. Jag läste även om tarmstörningar och det känns inte heller så välkommet då han är en häst med känslig mage. Vad har ni andra för erfarenheter av just Metacam?
Har du löst bipacksedlarna på de flesta human preparat ? ....

Självklart ska du inte låta bli att behandla din häst om den har problem som diagnosticerats av veterinär och du inte följer råden om läkemedel som inte är några konstigheter öht ? Isåfall ska du ju prata med veterinär om detta inte bara avbryta ordinerad behandling och konsultera sociala media ????

Metacam är väldigt snällt. Men som sagt, biverkningar är skrämmande om man läser bipacksedlarna för alla preparat inkl icke receptbelagda.

Prata med veterinären, det finns inga belägg att anlita sociala media öht om man vägrar behandla enl veterinärens råd, då är det denne man ska konsultera. Inget annat. Utom att du typ kan ringa femtioelva andra veterinärer och fråga dem om du är tveksam :)
 
Senast ändrad:
Har du löst bipacksedlarna på de flesta human preparat ? ....

Självklart ska du inte låta bli att behandla din häst om den har problem som diagnosticerats av veterinär och du inte följer råden om läkemedel som inte är några konstigheter öht ? Isåfall ska du ju prata med veterinär om detta inte bara avbryta ordinerad behandling och konsultera sociala media ????

Metacam är väldigt snällt. Men som sagt, biverkningar är skrämmande om man läser bipacksedlarna för alla preparat inkl icke receptbelagda.

Prata med veterinären, det finns inga belägg att anlita sociala media öht om man vägrar behandla enl veterinärens råd, då är det denne man ska konsultera. Inget annat. Utom att du typ kan ringa femtioelva andra veterinärer och fråga dem om du är tveksam :)

Jag ska givetvis prata med min veterinär om mina funderingar. Tänkte ta de på telefontiden i morgon. Jag är väldigt intresserad av medicin i olika former och finner det mycket givande att ta del av andras erfarenheter av den anledningen delar ja gärna mina funderingar med sociala medier :-) Veterinären var tydlig med att tala om att vi avslutar behandlingen och ingen annan kommer att sättas in om vi märker ovälkomna symtom. Av den anledningen kan man dra en slutsats att han klarar sig utan medicinen och med tanke på biverkningarna så finner jag de mycket olustigt att använda det om det inte behövs. Jag är fortfarande intresserad av andras erfarenheter av behandling med just Metacam.
 
Jag ska givetvis prata med min veterinär om mina funderingar. Tänkte ta de på telefontiden i morgon. Jag är väldigt intresserad av medicin i olika former och finner det mycket givande att ta del av andras erfarenheter av den anledningen delar ja gärna mina funderingar med sociala medier :-) Veterinären var tydlig med att tala om att vi avslutar behandlingen och ingen annan kommer att sättas in om vi märker ovälkomna symtom. Av den anledningen kan man dra en slutsats att han klarar sig utan medicinen och med tanke på biverkningarna så finner jag de mycket olustigt att använda det om det inte behövs. Jag är fortfarande intresserad av andras erfarenheter av behandling med just Metacam.
Och jag tycker det blir helt totalt galet som sagt att konsultera sociala media . Har du som sagt läst bipacksedlarna på humanmedicin ? Inkl typ magnecyl ?

Menar inte att förringa din oro men budskapet är att du skjuter dig själv i foten totalt att anlita sociala media och inte lita på veterinär du kan ju som sagt konsultera flera.
Du kommer få svar på sociala media som inte hjälper eller säger ngt öht. Inkl " en gång reagerade min häst såhär och såhär" och inte för att ngn har ngn koppling till Metacam öht utan bara svar utifrån hur folk känner för att svara eller läser osv.....

Mitt genuina råd är att du pratar med veterinärer punkt. Och Metacam som sagt är väldigt snällt . Så har du inga problem så hade jag som sagt inte öht oroat mig. Och framför allt konsulterat veterinär det minsta du oroar dig, de har betalt för att konsulteras ;)

Vad exakt blev diagnosen på din hästs has ?
 
Senast ändrad:
Jag ska givetvis prata med min veterinär om mina funderingar. Tänkte ta de på telefontiden i morgon. Jag är väldigt intresserad av medicin i olika former och finner det mycket givande att ta del av andras erfarenheter av den anledningen delar ja gärna mina funderingar med sociala medier :-) Veterinären var tydlig med att tala om att vi avslutar behandlingen och ingen annan kommer att sättas in om vi märker ovälkomna symtom. Av den anledningen kan man dra en slutsats att han klarar sig utan medicinen och med tanke på biverkningarna så finner jag de mycket olustigt att använda det om det inte behövs. Jag är fortfarande intresserad av andras erfarenheter av behandling med just Metacam.
Jag blev lite nyfiken på vad det är för biverkningsfrekvens på metacam på häst så jag kollade bipacksedeln. De reaktioner som kan vara dödliga är anafylaktisk chock och det beskrivs som mycket sällsynt, dvs färre än 1 fall på 10 000. Buksmärtor och kolit ligger på samma frekvens.

Som enskild hästmänniska/ägare har man ju bara erfarenhet från vad man själv sett. Efter att ha stått i stora stall i många år har jag sett ett stort antal metacambehandlingar utan komplikationer (utöver diarre nån gång då) men några 10 000 fall har jag definitivt inte sett......
 
Nej det hade jag aldrig riskerat! Det är absolut inte värt riskerna.

Använd lokal smärtlindring i akuta skedet och sen arnika.
 
Nej det hade jag aldrig riskerat! Det är absolut inte värt riskerna.

Använd lokal smärtlindring i akuta skedet och sen arnika.
Fast @Centaur du kan inte posta sånt bara rakt av när du tror på homeopati osv utan att i sammanhanget redovisa varför inte veterinär ska konsulteras. Du vet bättre ? Redovisa varför folk ska posta sånt här socialt öht om vi nu utgår ifrån just Metacam . I övrigt hoppas jag du ser i sammanhanget att långt mer än just Metacam är budskapet .... Inkl råd om lokala remedier och diverse ....
 
Metacam är rätt snällt, har använts till flera hästar på de ställen jag jobbat och ingen har fått några biverkningar. Jag kan inte ens minnas att en enda blivit dålig i magen.
 
Min har känslig mage men upplevde honom stabilare i magen under o efter metacam.

Jag hade gett om jag fått utskrivet. Vet skulle ju inte skriva ut "rävgift" och om man tror att vet okynnesskriver-ut medicin hästen kommer bli dålig av bör man nog byta till en vet man har förtroende för.
 
Jag ska givetvis prata med min veterinär om mina funderingar. Tänkte ta de på telefontiden i morgon. Jag är väldigt intresserad av medicin i olika former och finner det mycket givande att ta del av andras erfarenheter av den anledningen delar ja gärna mina funderingar med sociala medier :-) Veterinären var tydlig med att tala om att vi avslutar behandlingen och ingen annan kommer att sättas in om vi märker ovälkomna symtom. Av den anledningen kan man dra en slutsats att han klarar sig utan medicinen och med tanke på biverkningarna så finner jag de mycket olustigt att använda det om det inte behövs. Jag är fortfarande intresserad av andras erfarenheter av behandling med just Metacam.
OK. Låt hästen ha ont.
mina hästar har fått Metacam o butta i långa perioder o ALDRIG ens blivit dåliga i magen.
Medicin ges av en anledning, men OM hästen FÅR biverkningar så sätter man ut det- som din Vet har påtalat.

Alla farmaka ska utredas i åratal o testat på djur o människor.
 
Godmorgon på er! Jag har fått lära mig den hårda vägen att inte säga ja tack och amen till allt någon rekommenderar bara för att denne råkar vara veterinär. I slutändan så är det ändå djurägaren som får ta konsekvenserna. Jag har pratat med veterinären idag och fått Equinox utskrivet istället. Känns väldigt bra då den enligt veterinärerna ska vara ännu snällare. Hon sa även att skulle de inte fungera med denna och han får något symtom av den så får han ingen sådan medicin alls för så viktigt är det inte :)
 
Vill inte skrämmas men vår ponny fick cirkulationskolaps av detta pga att magsäcken frättes igenom på bara ett dygn. Fick medlet enligt konstens alla regler men blev dålig dagen efter. Direkt in till sjukhus men avlivades strax efter lunch. Vi trodde att de ringde för att säga att vi kunde hämta henne. Stor chock för oss alla.
 
Tror alltid de kommer finnas någon som kan relatera till någon tråkig upplevelse när det gäller flera mediciner. Det är med största sannolikhet oundvikligt. Men ja hittar inget om dödsfall som biverkning på Equinox.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 296
Hundhälsa Mammas hund har opererat en lös benbit ur armbågsleden för länge sen, hon är fortfarande lite halt till och från (röntgen ser fin ut)...
Svar
4
· Visningar
1 798
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Hej! Jag tidigare skrivit om min valp som har juvenil vaginit. Hon får återkommande urinvägsinfektioner pga detta. Hon är behandlad med...
Svar
16
· Visningar
2 967
Senast: dobbis
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
6 536
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp