Metacam utan spruta

Gammal tråd jag vet men är inte metacamsprutorna väldigt klena? Jag fick metacam och hästen tuggade lite lätt på sprutan. En plastbit ca 2 cm lång och en halv cm bred var borta :nailbiting: och det var nervöst innan jag såg att plastbiten fanns inne i den trasiga sprutan.
Jag har gett tillskott med en "riktig" spruta som jag "lånat" :angel: från sjukhuset och jag upplever att den sprutan är betydligt tåligare och tål att tuggas på :up:
Metacam sprutorna är väl ändå tänkta att faktiskt stoppas in i hästens mun flera gånger och då borde de väl vara lite tåligare. För de är rätt klena :down:
 
Gammal tråd jag vet men är inte metacamsprutorna väldigt klena? Jag fick metacam och hästen tuggade lite lätt på sprutan. En plastbit ca 2 cm lång och en halv cm bred var borta :nailbiting: och det var nervöst innan jag såg att plastbiten fanns inne i den trasiga sprutan.
Jag har gett tillskott med en "riktig" spruta som jag "lånat" :angel: från sjukhuset och jag upplever att den sprutan är betydligt tåligare och tål att tuggas på :up:
Metacam sprutorna är väl ändå tänkta att faktiskt stoppas in i hästens mun flera gånger och då borde de väl vara lite tåligare. För de är rätt klena :down:
Det är inte tänkta att stoppas bland tänderna för där ska inget metacam sprutas. De ska vara i mungipan och metacamen ska sprutas in där. Plast tål sällan att tuggas på av en häst. Jag har flera som jag har sparat för att återvända till annat och ingen har gått sönder. Jag upplever inte att de jag har fått av veterinären är starkare eller tåligare.
 
Jag håller med om att de är sköra jmf med spolsprutor osv. Mer än en har gått sönder när ivrig häst fått tag i dem.
Ja de verkar vara av en tunnare skörare plast än tex sprutor från sjukvården och eftersom metacam är jättegott (jag smakade och det är gott :d ) så gör hästen sitt bästa för att äta upp allt inklusive sprutan ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Hur smärtstillande är metacam? Kan man utesluta att ett beteende beror på smärta om man inte märker någon skillnad när hästen behandlas...
Svar
12
· Visningar
1 002
Hästvård Hej, har en häst som har rehabiliterats ett antal månader (7) efter senskada i ytliga böjsenan. Trodde vi skulle få börja återgå till...
Svar
14
· Visningar
1 317
Senast: CarroT
·
Hästvård Min häst fick en stenhård stor svullnad (typ som ett halvt äpple) insida knä höger fram. Ingen hälta. Veterinären trodde det var ett...
Svar
3
· Visningar
1 434
Senast: Fiorano
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
765
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp