Mildast bett för lanerna

BRAGO

Trådstartare
Vet man vad för typ av bett som anses trycka minst på lanerna? Antar att det är lite olika beroende på hur hästen ser ut men lite lika varandra är de ju ändå. Har hört raka bett/gummibett men har tidigare fått känslan att min häst inte är supernöjd med dessa.. Kan såklart tänka mig att prova igen. Hon har nu fått tryck och är lite svullen på höger-lanen. Jag har haft ett 3-delat Sprenger Dynamic med lösa ringar. Kanske 0,5 cm för stort men det har hon känts mest nöjd med då hon annars lätt fått skav i mungipan om jag har kortare. Hon är fin i kontakten, tidigare har hon varit något starkare i högertygeln. Tycker jag kunnat rida henne jämnare senaste året men har nu känt att hon är lite starkare i högertygeln senaste veckorna igen. Hon började sen greja med tungan så jag förstod att det var något knasigt.. Tråkigt att det blivit såhär och nu måste jag ju hitta en lösning som funkar. Ska rida med hackamore 2 veckor men vill sen ha något annat att prova för att undvika tryck där. Tandläkaren föreslog bettlyftare att rida med första veckan men vill ändå klura lite på vilket bett som kan vara bäst också. Hon hade inga andra problem i munnen.

Tacksam för tips/erfarenheter!
 
Raka bett och tredelade är väl generellt de som trycker minst på lanerna, eftersom de lägger mer tryck på tungan. Kanske ett bett med lock-up kan vara något? :) Det är rörligt som ett ledat bett, men när trycket blir tillräckligt stort låser det sig och blir som ett rakt. Alltså är det rörligt men ändå generellt sett snällt för lanerna.
 
Du kan ju testa Nova-bett, Beris eller något annat syntetbett. Min häst tycker (tyvärr) bara om syntetbett, Nova är hans favorit, vilket är väldigt mjukt.
 
Raka bett och tredelade är väl generellt de som trycker minst på lanerna, eftersom de lägger mer tryck på tungan. Kanske ett bett med lock-up kan vara något? :) Det är rörligt som ett ledat bett, men när trycket blir tillräckligt stort låser det sig och blir som ett rakt. Alltså är det rörligt men ändå generellt sett snällt för lanerna.
Spännande! Har ett tvådelat med lock-up som jag aldrig haft på henne. Har mest tänkt att lock-upen hindrar det tvådelade att gå upp i gommen, men det kanske skyddar lanerna då på samma sätt!
 
Jag skulle också föreslå bettlyftare av något slag, tex en Kineton-nosgrimma?
Smart nosgrimma! Gillade kanske inte riktigt att trycket på nosryggen hamnar så långt ner? Jag gjorde en egen variant hemma nu bara där jag tog achenremmen från en vanlig engelsk genom bettringarna istället och upp igen. Dock drog jag nog åt den för mycket för det kändes som jag inte hade någon broms kvar hehe. Bettet satt liksom fast i nosgrimman för mycket så jag hade ingen inverkan. Ska prova ha det lite mindre lyft.
 
Jag läste nu om Bombers Barrel- bett som verkar ge mindre tryck på lanerna än ett vanligt lock-up. Finns Barrel 20 och Barrel 30, någon som vet skillnad? :)
 
Smart nosgrimma! Gillade kanske inte riktigt att trycket på nosryggen hamnar så långt ner? Jag gjorde en egen variant hemma nu bara där jag tog achenremmen från en vanlig engelsk genom bettringarna istället och upp igen. Dock drog jag nog åt den för mycket för det kändes som jag inte hade någon broms kvar hehe. Bettet satt liksom fast i nosgrimman för mycket så jag hade ingen inverkan. Ska prova ha det lite mindre lyft.
Så blir känslan med ett kinneton också tycker jag - värdelöst ....
 
Jag hade funderat vidare utöver bett också.
Varför är det sånt tryck i tygeln att hästen får tryckmärken?
Har den någon skevhet i kroppen som måste antingen behandlas, ridas bort etc? Svarar den korrekt på hjälperna?
Är jag medveten om vilka hjälper jag ger, går de igenom? Är jag sned?
Etc..

Du rider ju på ett vettigt bett och din tandläkare borde sagt till dig om din häst är så pass avvikande anatomiskt att normala bett inte funkar.

Jag ser det inte som att problemet sitter i munnen/bettet.
 
Jag hade funderat vidare utöver bett också.
Varför är det sånt tryck i tygeln att hästen får tryckmärken?
Har den någon skevhet i kroppen som måste antingen behandlas, ridas bort etc? Svarar den korrekt på hjälperna?
Är jag medveten om vilka hjälper jag ger, går de igenom? Är jag sned?
Etc..

Du rider ju på ett vettigt bett och din tandläkare borde sagt till dig om din häst är så pass avvikande anatomiskt att normala bett inte funkar.

Jag ser det inte som att problemet sitter i munnen/bettet.
Håller absolut med dig om detta och grejen är att jag inte trott att problemet är i munnen då jag inte tror att så många problem löser sig med bettbyten. Vi har verkligen gått igenom allt annat jag kunnat komma på. Hon är kollad hos vet kontinuerlig och vi har en bra dialog om detta, kollad med ET, jag jobbar med min sits som ja ibland kan vara lite sned osv. Hon är inte heller perfekt rakriktad men det blir alltid bättre med mer träning, vilket det ju tyvärr varit lite sådär med nu senaste tiden pga våra problem. Dock har vi också haft problem med sadlar då hon har lite svårt sadelläge så jag "hoppas" att det här hänger ihop lite med det. Har provat sadlar sen i somras typ för jag inte velat ge upp på "halvbra" igen. Har en ny sadel nu som nog är den första vi hittat som inte åker framåt. Har ändå haft väldigt mycket bra hjälp med sadlar så det har varit knepigt. Hon har också visat liknande "munproblem" när sadeln inte legat bra så och direkt slutat när man tagit av sadeln och ridit barbacka osv så jag har ju snarare trott att det är ryggen. Nu har hon dock varit jättefin över ryggen i denna sadeln när jag ridit med hackamore vilket hon inte var med fel sadel. När vi då ändå hittade det här i munnen känns det som det är ett munproblem, som kanske kommit av andra problem visserligen. Dock gäller det ju nu att rida med hackamore några veckor och sen när jag ska börja rida med vanligt bett igen vore det ändå bra tycker jag med ett bett som trycker så lite som möjligt på lanerna, tänkte jag. Behöver ju inte vara något superspejsigt men vill gärna kunna avlasta lite där och tänkte då på kanske ett rakt bett eller bett med lock-up som pratats om här.

Kändes som en hel roman att ta med allt vi klurat kring här från början, så jag tänkte att jag mest behövde hjälp med bettfrågan just nu :)
 
Jag läste nu om Bombers Barrel- bett som verkar ge mindre tryck på lanerna än ett vanligt lock-up. Finns Barrel 20 och Barrel 30, någon som vet skillnad? :)

På Barrel 30 är mittdelen längre än på Barrel 20, så det är större risk att själva "kanten" mellan Barreln och ytterdelen av bettet hamnar precis på lanerna.
Tävlar du dressyr så du måste rida på bett? Annars kan du väl fortsätta med hackamore om hästen fungerar bra på det, eller kanske ha bett varannan gång och hackamore varannan gång.
 
På Barrel 30 är mittdelen längre än på Barrel 20, så det är större risk att själva "kanten" mellan Barreln och ytterdelen av bettet hamnar precis på lanerna.
Tävlar du dressyr så du måste rida på bett? Annars kan du väl fortsätta med hackamore om hästen fungerar bra på det, eller kanske ha bett varannan gång och hackamore varannan gång.
Ja vi tävlar dressyr så det är lite därför. Tycker inte hackamore är så fantastiskt att rida på i längden heller men då och då kan man ju göra det :)
 
När min häst knep i ena sidan och höll på så visade det sig att hon var sned, förmodligen efter en fastrullning som vi missat. Det fick en kiropraktor (inte ET) fixa.
 
Håller absolut med dig om detta och grejen är att jag inte trott att problemet är i munnen då jag inte tror att så många problem löser sig med bettbyten. Vi har verkligen gått igenom allt annat jag kunnat komma på. Hon är kollad hos vet kontinuerlig och vi har en bra dialog om detta, kollad med ET, jag jobbar med min sits som ja ibland kan vara lite sned osv. Hon är inte heller perfekt rakriktad men det blir alltid bättre med mer träning, vilket det ju tyvärr varit lite sådär med nu senaste tiden pga våra problem. Dock har vi också haft problem med sadlar då hon har lite svårt sadelläge så jag "hoppas" att det här hänger ihop lite med det. Har provat sadlar sen i somras typ för jag inte velat ge upp på "halvbra" igen. Har en ny sadel nu som nog är den första vi hittat som inte åker framåt. Har ändå haft väldigt mycket bra hjälp med sadlar så det har varit knepigt. Hon har också visat liknande "munproblem" när sadeln inte legat bra så och direkt slutat när man tagit av sadeln och ridit barbacka osv så jag har ju snarare trott att det är ryggen. Nu har hon dock varit jättefin över ryggen i denna sadeln när jag ridit med hackamore vilket hon inte var med fel sadel. När vi då ändå hittade det här i munnen känns det som det är ett munproblem, som kanske kommit av andra problem visserligen. Dock gäller det ju nu att rida med hackamore några veckor och sen när jag ska börja rida med vanligt bett igen vore det ändå bra tycker jag med ett bett som trycker så lite som möjligt på lanerna, tänkte jag. Behöver ju inte vara något superspejsigt men vill gärna kunna avlasta lite där och tänkte då på kanske ett rakt bett eller bett med lock-up som pratats om här.

Kändes som en hel roman att ta med allt vi klurat kring här från början, så jag tänkte att jag mest behövde hjälp med bettfrågan just nu :)

Rakt bett brukar man rek som tandis/vet/behandlare till folk som inte rider bra nog för att inte skada sin häst i munnen. Och det trots att man iaf ofta själv vet att det är ett dåligt bett att utbilda på iom att det ger luddig info till hästen.
Raka bett bör eg komma först när hästen är så utbildad att man kan rida den rak och på sitsen och inte på handen, som med stångbett.
Vridning och tränsbett är ledade för att man enklare ska kunna utbilda hästarna till lösgjordhet, korrekt form, rakrikta etc.

Ingen häst får tryckskador i munnen om man inte dragit för hårt i tygeln.
Då är frågan varför det görs. Om hästen är obalanserad/inte lösgjord nog/har låsningar/är ojämn på whatever vis och du inte riktigt vet hur du ska lösa det tex eller om du inte är medveten om att du drar i den tygeln av ngt skäl.

Vill du ha bettlöst att jobba med tills ni fått dig och häst till lättare kommunikation i balans så är en riktigt stadig ridkapson med brett, fast järn bra(går att vaddera med noslydd eller padd). De är ju gjorda för dressyr och då alltså den typ av jobb som krävs för att få dig och din häst att komma till mjukare signaler och för att sen spara lanerna när du återgår till bett.

Det bett du rider på är ett bra bett.
Jag rider tex i stort sett alltid på det på en mängd olika hästar. Har inga tryckskador.
Då har jag någon gång fått ta i hästarna mer än man vill.
Men det får de inte såna skador av. Sitter du däremot och seghåller hårt får de skador av alla metallbett.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag rider just nu min ponny bettlöst, då han krånglar med bettet (inväntar tandläkare som ska kolla), funkar superfint och både han o...
Svar
3
· Visningar
957
Senast: Nevermind
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 131
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 777
Senast: jemeni
·
Utrustning Hästen är pigg fräsch, i bra kondition och jag har alldeles för dålig broms i terrängen 😅 I dressyren och banhoppningen rider jag på...
Svar
16
· Visningar
1 859
Senast: Aconite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp