Min första häst!

Matildabz

Trådstartare
Hej!

Jag har nu råd och tid för att köpa min första häst! Jag undrar hur ni brukar hantera era hästar? Om ni har någon bra kraftfoder som ni rekomenderar. Morgon och kvälls rutiner. Jag undrar också hur mycket mat en storhäst ska ha? Spydiga kommentarer kan ni hålla för er själva tack!
 
Hej!

Jag har nu råd och tid för att köpa min första häst! Jag undrar hur ni brukar hantera era hästar? Om ni har någon bra kraftfoder som ni rekomenderar. Morgon och kvälls rutiner. Jag undrar också hur mycket mat en storhäst ska ha? Spydiga kommentarer kan ni hålla för er själva tack!

Jag har mina hästar i flock. Unghingsten i hingstflock med ca 15 andra hingstar och valacker. Fri tillgång till hö och bete på sommaren (han är 2år).
Mitt 6åriga sto går i större sto flock, ca 15 individer där med. Utfodras under vintern och bete på sommaren.
Mitt 8åriga sto är lite speciell och sparkar (hamnar lätt i bråk) och går därför i liten flock, där dem är 3st hästar.
Bete sommartid och utfodras övriga årstider.

Om och vilket kraftfoder man bör ge beror på höanalysen. Grovfoder (hö/hösilage) är grunden och OM det fattas något så kompletterar man med kraft. Optimalt är om man bara behöver ge grovfoder.
Jag själv gav lusern som komplement i höstas och våras. Tidigare har de inte behövt något komplement alls, förutom salt och lite mineraler.

Jag kan rekommendera dig att gå in på HästSverige, :) där finns mycket information om hästar & allt är forskningsbaserat.
 
Hej!

Jag har nu råd och tid för att köpa min första häst! Jag undrar hur ni brukar hantera era hästar? Om ni har någon bra kraftfoder som ni rekomenderar. Morgon och kvälls rutiner. Jag undrar också hur mycket mat en storhäst ska ha? Spydiga kommentarer kan ni hålla för er själva tack!


När det gäller mat så kan du säkert få lite råd och tips från tidigare ägare och sen utgå därifrån och kanske behöva göra vissa justeringar.
En sak som jag tycker är viktigt är att hitta ett bra stall med fungerande rutiner och där både du och hästen trivs i. Och förhoppningsvis finns trevliga människor som du kan få hjälp utav.
Hitta en bra tränare att träna regelbundet med
Lycka till med hästen :-)
 
Hej!

Jag har nu råd och tid för att köpa min första häst! Jag undrar hur ni brukar hantera era hästar? Om ni har någon bra kraftfoder som ni rekomenderar. Morgon och kvälls rutiner. Jag undrar också hur mycket mat en storhäst ska ha? Spydiga kommentarer kan ni hålla för er själva tack!
Tider och rutiner får du kanske ta efter vad som finns i det stall du ska ha hästen i.
Bästa foder för alla hästar är grovfoder (hö eller ensilage) har man tur är det allt hästen behöver. Om inte så får man anpassa kraftfodret till vad hästen behöver utöver grovfodret. Som skrivet innan är förra ägaren i många fall en bra person att fråga, tyvärr inte alltid. Men du kan ju också fråga i stallet där du ska ha hästen vad det är för värden på deras grovfoder och om man tror att din häst behöver något mer tillskott.
 
Fråga den som säljer hästen vad den har för fodergiva idag och börja med att ge samma om det inte låter helt galet på ngt sätt. Hästar är gjorda att äta grovfoder, dvs stråfoder som hö eller hösilage, och sen kan man ge kraftfoder och tillskott vid behov. Den som du köper hästen av vet vad hästen behöver för fodermängd så utgå från det tills du får anledning att ändra på den. Kraftfoder kan du helt utesluta i början, det måste ändå anpassas efter grovfodrets innehåll - och för att veta det behöver du en analys. Troligen behöver din häst inget kraftfoder alls.

B-vitamin brukar man ge när hästen fäller/sätter päls. Det finns olika varianter men jag har fått lärt mig att hästen bäst tar upp vitaminen om den ges i form av foderjäst. Oavsett vilken sort du väljer att ge bör du blanda ut det med något, och jag brukar ta lusernhack (ej pellets) då det är ett milt kraftfoder och det är bra att blanda ut i pga att det suger åt sig vätska/pulver bra. Du kan också skippa b-vitaminen helt om du vill, det beror på vad du tycker att din häst behöver. En del jordar i sverige är fattiga på selen och då blir även höet det varpå man kan behöva tillsätta det. Men som sagt, du måste först ta reda på vad det är för värden på ditt grovfoder för att veta om din häst behöver nåt tillskott och isf vad.

En häst som hobbyrids behöver ofta inte ha havre eller annan spannmål för energins skull - och helfoder i pelletsform är inte att rekommendera enligt min åsikt. Helt onödigt och pengar i sjön oftast. De flesta ger kraftfoder ändå, det är mer regel än undantag och det beror nog mest på att "det är så det ska vara", men om du gärna vill att din häst får nåt när dom andra får så ge några nävar lusern, lite mineraler och ett par morötter i bitar så har han nåt att pyssla med han också. ;)
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Min lillasyster ska rida för första gången på ett par år om några veckor. För tillfället så är detta en engångsföretelse och därför...
Svar
10
· Visningar
546
Senast: Gimlan
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
333
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
599
Senast: valy
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
727
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp