Min frågetråd gällande husköp och renovering

MissFideli

Trådstartare
Jag hoppas kunna köpa hus nästa år. Men som Stockholmsbo och ensamstående med en medellön, har jag inte mycket pengar att spela med. Så nu hoppas jag att ni kan komma med tips, idéer och annat om vad jag bör göra, tänka på och undvika för att komma undan så "billigt" det bara går.Jag räknar med ett fritidshus med visst renoveringsbehov och troligen behov av utbyggnad. Det ska ligga på landet, enskilt och inte inom nån form av planlagt område. Ju längre från grannar, desto bättre.

Jag är fullt medveten om att det inte kommer bli lätt och gratis. Jag vill göra så mycket som möjligt själv, men allt går ju inte förstås. Även om jag är ett extremt envis och säkerligen skulle kunna gräva ur för avlopp för hand bara för att jag får för mig det :angel:

Det kommer att dyka upp frågor hela tiden tror jag :angel:

Vad kan det först och främst kosta att "omvandla" ett fritidshus till permanentboende i form av tillstånd, skatter osv?

Var på bomässa i lördags och pratade lite med en avloppskille om vad jag bör tänka på. Jämförde kostnad BDT vs riktigt avlopp för vattentoalett och konstaterade efter det att det troligen inte bli så mycket billigare att ha förbränningstoa mot en vattentoa. Baserat på att inget avlopp finns/befintligt avlopp måste bytas ut.
Men jag undrar lite hur "säkert" det är att lägga massa pengar på en ordentlig anläggning, hur stor är risken att kommunen ändrar sina regler och jag får göra om allt efter mindre än 10 år?

Jag vill satsa på huset i sig först och hoppas kunna göra vissa val som påverkar boendekostnaden postitivt, istället för att vara dumsnål. Isolering är ju en sak. Vilken isolering är bäst ur längre perspektiv vs inköpskostnad?

Jag gissar att det vid köp kommer vara direktverkande el, så värme vill jag ha alternativ till. Man brukar ju säga luftvärmepump, men om huset är 50-75 kvm stort, är det verkligen värt den kostnaden? Mina föräldrars hus på 124 kvm skulle tjäna in pumpen på 15 år. Ett mindre hus lär ju ta ännu längre tid. Så därför är jag skeptisk. Har jag fel? Hoppas på sikt kunna kombinera med eldstäder, men beroende på hustyp kan det ta mer eller mindre lång tid.

Fritidshusen är ju i princip alltid byggda på plint, är det nått som kan bli problem vid utbyggnad? Alltså är det några problem att ha plintgrund i ett permanenthus?

Min dröm är ett gammalt torp. Utbudet av sådana är ytterst litet, så jag kommer troligen inte få tag på ett sånt. Men om. Jag gillar verkligen inte de nya fönstrena med spröjs bara på yttersta glaset. Kan man på något vis få ett gammalt fönster tillräckligt tätt värmemässigt? Räknar förstås med att få ha dubbla fönster vintertid, men jag har ingen koll på sådana saker egentligen.
 
Precis sånna tips jag vill ha! Tack :bow:
I övrigt har vi direktel, tycker kombinationen fungerar, ju mer öppen planlösning du har, desto mer effektivt.

Det viktigaste när du köper är att verkligen kolla upp huset innan, dels ta del av protokoll, men dels ta ut någon du litar på som kan hus och kan hjälpa dig innan köp. Har haft tur att få följa en byggare på.husvisning, dom ser mycket som inte står på papper! :)
 
Jag flyttade in i ett litet gammalt hus med direktverkade el och kamin. Huset är ca 50 kvadrat. Köpte en värmepump som kostade ca 14 inkl installation tror jag. Det är en stabil tyst pump som lätt drar runt och funkar bra som AC också. Dock är kaminen mitt förstahandsval. Jag älskar min kamin! har i princip bara på värmepumpen tidig morgon så jag slipper stiga upp till iskyla,
 
Har du provat att bo själv ute på landet långt ifrån grannar? En del (många gissar jag) skulle nog tycka det var läskigt.
 
Jag flyttade in i ett litet gammalt hus med direktverkade el och kamin. Huset är ca 50 kvadrat. Köpte en värmepump som kostade ca 14 inkl installation tror jag. Det är en stabil tyst pump som lätt drar runt och funkar bra som AC också. Dock är kaminen mitt förstahandsval. Jag älskar min kamin! har i princip bara på värmepumpen tidig morgon så jag slipper stiga upp till iskyla,
Vi har ungefär samma. Något lite större hus på ca 70 kvm. Vår luftvärmepump kostade ca 18000 kr inkl installation. ACn var UNDERBAR under några riktigt varma sommarnätter... :) Precis som din är vår tyst och trevlig att använda, och jag är väldigt förtjust i timerfunktionen. Jag gillar att elda på kvällen för värme och myskänsla, och att sedan sova svalt, men sedan är det trevligt att värmepumpen går på en stund innan man stiger upp :) .
 
I övrigt har vi direktel, tycker kombinationen fungerar, ju mer öppen planlösning du har, desto mer effektivt.

Det viktigaste när du köper är att verkligen kolla upp huset innan, dels ta del av protokoll, men dels ta ut någon du litar på som kan hus och kan hjälpa dig innan köp. Har haft tur att få följa en byggare på.husvisning, dom ser mycket som inte står på papper! :)

Ja, en riktigt besiktning ska göras. Stommen måste vara bra, annars drar det iväg för mycket tror jag.
 
Hade jag tyckt det var läskigt hade jag ju inte velat bo så?
Jag undrade bara om det var något du redan hade erfarenhet av eller om det var något som tilltalade dig men du aldrig provat. Men eftersom du har provat och tyckte om det så är det ju inget problem :)
 
Plintar i sig borde inte vara något problem - tvärt om. Men se över golvisoleringen. Har du golvdrag kvittar det hur varmt det är, du fryser ändå...

Är huset byggt på torpargrund bör du besiktiga under huset före köp, ventilationen kan vara otillräcklig med mögel som effekt av det.

Vill du hålla kostnaderna nere kan det vara värt att kolla på solvärme för varmvatten (har vi i stugan sommartid, sjukt effektivt! ).

Sen får du inte stirra dig blind enbart på att isolera. Om du tilläggsisolerar måste du även ventilera. Många glömmer det.

Vad göller fönstren finns det firmor som gör om en- och tvåglasfönster till mer enerfieffektiva fönster utan att ändra utseendet jättemycket. Vi har ett sånt företag här i byn.

Lycka till! :banana:
 
Jag gillar verkligen inte de nya fönstrena med spröjs bara på yttersta glaset. Kan man på något vis få ett gammalt fönster tillräckligt tätt värmemässigt? Räknar förstås med att få ha dubbla fönster vintertid, men jag har ingen koll på sådana saker egentligen.

Vi har nya, snickeritillverkade spröjsade fönster på verandan. Det gick inte att få högsta energiklassen, men nästhögsta. Inga problem att ordna, så länge bågarna är bra. MEN det är ju fantastiskt dyrt att få gjort. Ett fönster kostar ungefär fyra gånger så mycket som ett komplett nytt (hyggligt snyggt i äldre stil).
 
Var på bomässa i lördags och pratade lite med en avloppskille om vad jag bör tänka på. Jämförde kostnad BDT vs riktigt avlopp för vattentoalett och konstaterade efter det att det troligen inte bli så mycket billigare att ha förbränningstoa mot en vattentoa. Baserat på att inget avlopp finns/befintligt avlopp måste bytas ut.
Men jag undrar lite hur "säkert" det är att lägga massa pengar på en ordentlig anläggning, hur stor är risken att kommunen ändrar sina regler och jag får göra om allt efter mindre än 10 år?
Det funkar inte så att "kommunen ändrar sina regler och jag får göra om allt efter mindre än 10 år". Har du tillstånd så gäller de villkor som står i tillståndet. Bygger du en avloppsanläggning idag så kommer den vara godkänd även vid en inspektion om 10 år. Just nu håller vi på att försöka fasa ut avloppsanläggningar som inte lever upp till regler och riktlinjer som ändrades på 60-talet respektive -87. Nytt lagförslag är på gång men de gäller inte befintliga anläggningar som lever upp till de ovan nämnda kraven. Därmed inte sagt att din anläggning automatiskt fungerar felfritt i 20-30 år. Jag har dömt ut anläggningar som varit 8 år där de legat helt under vatten och alltså är ett resultat av felbyggnation (entreprenören har idag 10 års ansvar, så i deras fall så bör entreprenören få stå för kostaden, så länge firman fortfarande är aktiv). Men jag har också varit på anläggningar som är närmre 30 år som inte är något fel på, men där finns det oftast en intresserad fastighetsägare som inte bara grävt ett avlopp och sen inte tittat på det på 25 år, vilket oftast är fallet.
 
Kom på en sak till. Nu är ju du främst intresserad av hus som ligger ensligt. Men kan vara bra att tänka på att ligger det nära eller i anslutning till ett sommarstugeområde eller liknande så kan det finnas regler i detaljplanen om hur stort eller högt du får bygga, eller om du får ha WC-avlopp eller endast BDT. Sen kan detaljplanen säga en sak, men verkligheten kan se annorlunda ut. Ibland har de gjort avsteg från detaljplanen.
 
Det kanske inte alls är aktuellt, men du har inte funderat på att lämna Stockholm?
Tänker att ditt yrke finns i princip överallt, och du får ju betydligt mycket mer hus för pengarna om du inte siktar in dig på stockholmsområdet :)
 
Det kanske inte alls är aktuellt, men du har inte funderat på att lämna Stockholm?
Tänker att ditt yrke finns i princip överallt, och du får ju betydligt mycket mer hus för pengarna om du inte siktar in dig på stockholmsområdet :)

Inte aktuellt i dagsläget. Jag har tittat runt, men vill inte lämna Stockholm känner jag.
 
Det funkar inte så att "kommunen ändrar sina regler och jag får göra om allt efter mindre än 10 år". Har du tillstånd så gäller de villkor som står i tillståndet. Bygger du en avloppsanläggning idag så kommer den vara godkänd även vid en inspektion om 10 år. Just nu håller vi på att försöka fasa ut avloppsanläggningar som inte lever upp till regler och riktlinjer som ändrades på 60-talet respektive -87. Nytt lagförslag är på gång men de gäller inte befintliga anläggningar som lever upp till de ovan nämnda kraven. Därmed inte sagt att din anläggning automatiskt fungerar felfritt i 20-30 år. Jag har dömt ut anläggningar som varit 8 år där de legat helt under vatten och alltså är ett resultat av felbyggnation (entreprenören har idag 10 års ansvar, så i deras fall så bör entreprenören få stå för kostaden, så länge firman fortfarande är aktiv). Men jag har också varit på anläggningar som är närmre 30 år som inte är något fel på, men där finns det oftast en intresserad fastighetsägare som inte bara grävt ett avlopp och sen inte tittat på det på 25 år, vilket oftast är fallet.

Okej, så om man kommer på att allt måste renas ännu mer eller med andra medel så är det ändå inget som påverkar? Typ som bilar som anses jättemiljövänliga ena veckan och nästa har man kommit fram till att de kanske till och med är värre än andra.

Jag hoppas slippa inskränkningar i mon bestämmanderätt så långt det går, en av anledningarna till enskilt boende. Jag vill näta in hela trädgården utan att behöva bry mig om vad grannen tycker också.
 

Liknande trådar

Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 141
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp