Min frågetråd gällande husköp och renovering

Och bli mer enhetliga när inte kommunerna bestämmer själv, som det är nu så har vår kommun hög skyddsnivå oavsett läge men grannkommunen har normal skyddsnivå utom i särskilt känsliga områden.
Ja, det stämmer också. Idag är de riktlinjer som finns ganska svårtolkade och varje kommun har gjort sin egen bedömning om vad som gäller för hög eller normal skyddsnivå. Med nya förslaget dissar man dessa begrepp och tanken är att tydliggöra vilka områden man bör fokusera på att skydda, och inte lägga krutet på fel saker.
 
Ja, det stämmer också. Idag är de riktlinjer som finns ganska svårtolkade och varje kommun har gjort sin egen bedömning om vad som gäller för hög eller normal skyddsnivå. Med nya förslaget dissar man dessa begrepp och tanken är att tydliggöra vilka områden man bör fokusera på att skydda, och inte lägga krutet på fel saker.

Kan dom då kräva att man gör om avloppet när reglerna är på väg att ändras? Såvida det inte är helt åt pipan alltså.
 
Efter @tantens kurs i fönsterrenovering kan jag säga att det inte är så svårt egentligen. Det svåra är att få det snyggt :D och inte panga glaset :cautious: Jag använde inte syntetiska lister utan linsnöre.

Det är vansinnigt roligt också och tillfredsställelsen man känner när man sätter i sitt egenrenoverade fönster är svår att slå :up:
Tro inte på henne,hon ljuger ,det är ett riktigt skitjobb som tar tid och tålamod.
 
Jag har för mig att det förslag som var ute på remiss hade två nivåer, en grundnivå som skulle gälla de allra flesta med enskilt avlopp där det oftast bara krävdes slamavskiljare plus infiltration (alt. markbädd om infiltration inte funkar) och sen en hög nivå i särskilt känsliga områden som i princip innebar sluten tank för klosettavloppet. Minireningsverk skulle bli överflödiga och jag tror att de som säljer dessa verk för dyra pengar inte alls gillade förslaget.

Länsstyrelsen och inte som nu kommunerna skulle enligt förslaget bestämma vilka områden som är särskilt känsliga för att få mera enhetliga regler.

Om jag inte kommer ihåg helt fel var förslaget också att de avlopp som godkänns enligt nuvarande regler inte skulle beröras.
 
Plintar i sig borde inte vara något problem - tvärt om. Men se över golvisoleringen. Har du golvdrag kvittar det hur varmt det är, du fryser ändå...

Är huset byggt på torpargrund bör du besiktiga under huset före köp, ventilationen kan vara otillräcklig med mögel som effekt av det.

Vill du hålla kostnaderna nere kan det vara värt att kolla på solvärme för varmvatten (har vi i stugan sommartid, sjukt effektivt! ).

Sen får du inte stirra dig blind enbart på att isolera. Om du tilläggsisolerar måste du även ventilera. Många glömmer det.

Vad göller fönstren finns det firmor som gör om en- och tvåglasfönster till mer enerfieffektiva fönster utan att ändra utseendet jättemycket. Vi har ett sånt företag här i byn.

Lycka till! :banana:

Mycket pga problem med mögel och fukt i grunden som jag tilltalas av att ha ett hus stående på plint och i princip öppet under. Så gått det går med rör och grejer. Bra tanke på ventilation, det hade jag nog inte ens tänkt på :angel:

Jag tror inte jag kommer få tag på ett äkta torp, men hoppet har inte övergett mig :p

Tack!!
 
Min pappa köpte ett gammalt fritidshus och gjorde om till permanentboende. Direktverkande el, och fanns en öppen spis. Han installerade en kamin i den för att kunna minska uppvärmingskostnader, men det visade sig att den var så effektiv så han har inte slagit på elementen en enda gång sen han flyttade dit!

Han böt ut alla gamla fönster till tre-glas, ny ytterdörr. Fanns avlopp (eget, är väll nån tank?) men ingen WC och dusch, så det satte han in själv. Han betalade typ ingenting för stugan, långt ute i skogen i Dalarna, så han la lite extra på att få normal standard.

Jag gissar att hans stuga ligger på kanske 50 kvm. Alla hans utgifter förutom bil och mat varje månad är ca 900 kr.... Då är det el, ved, mob, lån, osv.... Han säkrade sig inför pensionen om vi säger så.
 
Är resten helt oisolerat?
Är det vanligt att husen du är spekulant på är HELT oisolerade? Vårt hus är ett gammalt torp från 1800-talet. Det har renoverats i omgångar, och varit fritidshus sedan mitten av 90-talet i alla fall (tills vi sedan köpte huset förra året). Väggarna är nog hyfsat isolerade här, men det skulle nog inte skada att lägga ett lager uppe på vinden. Våra fönster är äldre tvåglas, som jag inte har någon tanke på att byta ut. De behöver däremot kittas om (nästa vår/sommar ;) ).
 
Är det vanligt att husen du är spekulant på är HELT oisolerade? Vårt hus är ett gammalt torp från 1800-talet. Det har renoverats i omgångar, och varit fritidshus sedan mitten av 90-talet i alla fall (tills vi sedan köpte huset förra året). Väggarna är nog hyfsat isolerade här, men det skulle nog inte skada att lägga ett lager uppe på vinden. Våra fönster är äldre tvåglas, som jag inte har någon tanke på att byta ut. De behöver däremot kittas om (nästa vår/sommar ;) ).

Jag tittar ju mest på hus som är bygga typ 60/70-tal för att vara enbart fritidshus. Varit på en visning där mäklaren svarade nej på frågan om det var isolerat. Men vad det betyder vet jag förstås inte. Det står oftast inget alls om det i de annonser jag ser. Medan det på vissa (då dyrare) står isolerat eller permanentstandard/åretruntstandard. Det är ju ganska stor skillnad i byggsätt på hus från 60/70-tal mot hus byggda i timmer.
 
Jag har för mig att det förslag som var ute på remiss hade två nivåer, en grundnivå som skulle gälla de allra flesta med enskilt avlopp där det oftast bara krävdes slamavskiljare plus infiltration (alt. markbädd om infiltration inte funkar) och sen en hög nivå i särskilt känsliga områden som i princip innebar sluten tank för klosettavloppet. Minireningsverk skulle bli överflödiga och jag tror att de som säljer dessa verk för dyra pengar inte alls gillade förslaget.

Länsstyrelsen och inte som nu kommunerna skulle enligt förslaget bestämma vilka områden som är särskilt känsliga för att få mera enhetliga regler.

Om jag inte kommer ihåg helt fel var förslaget också att de avlopp som godkänns enligt nuvarande regler inte skulle beröras.
Ungefär så. Istället för hög skyddsnivå kommer det med hjälp av ett GIS-verktyg pekas ut "områden som är känsliga för utsläpp av avloppsvatten", där det inte får släppas ut avloppsvatten från WC.

Äldre avlopp som var byggda enligt något visst årtal (minns inte riktigt vilket, men kan vara -87 när nya riktlinjerna kom) skulle inte vara godkända och kunde dömas ut utan inventering från kommunen. Men det är inte från att de nya reglerna börjar gälla, utan ligger längre fram. Men avlopp efter detta skulle inte beröras av nya reglerna.

Men detta är ju som sagt bara ett förslag. Jag vill inte tro på det förrän jag ser det genomklubbat. Det var ju väldigt mycket ändringar jämfört med idag (inte bara vad som är godkänt och inte godkänt utan allt runt omkring med uppföljande kontroller osv), så jag tror ändringsförslaget inte går igenom helt problemfritt.
 
Det är ju rätt svårt att prova först dock. Jag är inte orolig för det, som boende på markplan i tätbebyggt område är jag mer orolig att få främmande än mitt ute i spenaten.

Så ni behöver inte oroa er för min psykiska hälsa, den kan jag ta hand om själv ;)

Jag syftade inte på någon psykisk ohälsa! Det jag medade är att det är väldigt stor omställning från stad till landsbygd utan grannar som exempel. Då kan det ha varit bra att ex lånat nån stuga som ligger enskilt av någon. Det var bara omtanke.
 
Jag syftade inte på någon psykisk ohälsa! Det jag medade är att det är väldigt stor omställning från stad till landsbygd utan grannar som exempel.

Nej, jag bara skojade. Hade jag varit minsta orolig hade jag ju inte velat bo så. Ingen tvingar mig, det är mitt eget val att vilja bo så. Funkar det inte får jag väl sälja liksom.
 
Nej, jag bara skojade. Hade jag varit minsta orolig hade jag ju inte velat bo så. Ingen tvingar mig, det är mitt eget val att vilja bo så. Funkar det inte får jag väl sälja liksom.


Jag älskar att bo långt bort från stora vägar mm och bra bit till grannar Det är lugnt och gott.
 
Jag känner till ett mindre torp som kanske kan få hyras, fast jag är osäker på hur det är med vatten vintertid. Finns tyvärr inte dusch men ny mulltoa. Det har varit uthyrt som fritidshus till en och samma familj i ca 50 år men står nu tomt sedan i år.
 

Liknande trådar

Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 129
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp