Min häst backar när jag skall kliva upp på pallen..

King

Trådstartare
Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som hjälper oss men då hon bor långt ifrån kan hon inte va där så mycket som vi alla önskar..Måste oxå tilläga...detta är min första unghhäst, så i början så stod han still när jag klev upp på pallen och inväntade tills jag hade klivit upp, men nu backar han....o jag vet inte vad jag ska ta mig till??? När han backar låter ja han backa tills han stannar...leder fram till pallen och han står stilla men så fort jag tar pallen närmare för att kliva upp backar han igen och skjuter ut rumpan ifrån pallen...och idag tar det mig ca 35-40 minuter innan jag kommer upp och då har jag ren "tur", senast idag gick det åt skogen och en tjej som red samtidigt sade "jag kommer ner och hjälper dig", hon själv testade att stå på pallen och han backade...hon fick hålla honom och han försökte gå iväg men då kunde jag komma upp, men all tid som jag lagt på att kliva upp dränera mig på enegi från att rida så jag skritta några varv, klev av och vi gjorde samma procedur igen...faktum va att idag blev jag så uppgiven att jag börja grina när hon kom in för att hjälpa mig. Min häst vill jag tilläga är väldigt stark i psyket och sen var det så oxå att när ja väl kom upp blev han avslappnad och ville jobba så jag tror ärligt inte han har ont men han är unghäst och han testar mig väldigt mycket, jag har fått jobba masssor med att kunna skölja hans ben, tränar ännu på att lyfta hovar då han kickar i protest och att tränsla har varit ett väldigt stort projek..t. Jag är väldigt kort och han är en högrest friser som mer än gärna slänger upp huvudet och jag når inte...tränar på att få han att sänka huvudet men det är jättesvårt det med, Nu idag lyckades jag efter andra försöket med honom att ta emot bettet men även det är en utmaning...långt inlägg men finns det någon här ute som kan ge mig tips och hjälp på vägen, att tilläga är att han lyssnar jättebra på kommandon från marken så som halt, backa , falla för trycko osv...ber innerligt om hjälp..Mvh..
 
Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som hjälper oss men då hon bor långt ifrån kan hon inte va där så mycket som vi alla önskar..Måste oxå tilläga...detta är min första unghhäst, så i början så stod han still när jag klev upp på pallen och inväntade tills jag hade klivit upp, men nu backar han....o jag vet inte vad jag ska ta mig till??? När han backar låter ja han backa tills han stannar...leder fram till pallen och han står stilla men så fort jag tar pallen närmare för att kliva upp backar han igen och skjuter ut rumpan ifrån pallen...och idag tar det mig ca 35-40 minuter innan jag kommer upp och då har jag ren "tur", senast idag gick det åt skogen och en tjej som red samtidigt sade "jag kommer ner och hjälper dig", hon själv testade att stå på pallen och han backade...hon fick hålla honom och han försökte gå iväg men då kunde jag komma upp, men all tid som jag lagt på att kliva upp dränera mig på enegi från att rida så jag skritta några varv, klev av och vi gjorde samma procedur igen...faktum va att idag blev jag så uppgiven att jag börja grina när hon kom in för att hjälpa mig. Min häst vill jag tilläga är väldigt stark i psyket och sen var det så oxå att när ja väl kom upp blev han avslappnad och ville jobba så jag tror ärligt inte han har ont men han är unghäst och han testar mig väldigt mycket, jag har fått jobba masssor med att kunna skölja hans ben, tränar ännu på att lyfta hovar då han kickar i protest och att tränsla har varit ett väldigt stort projek..t. Jag är väldigt kort och han är en högrest friser som mer än gärna slänger upp huvudet och jag når inte...tränar på att få han att sänka huvudet men det är jättesvårt det med, Nu idag lyckades jag efter andra försöket med honom att ta emot bettet men även det är en utmaning...långt inlägg men finns det någon här ute som kan ge mig tips och hjälp på vägen, att tilläga är att han lyssnar jättebra på kommandon från marken så som halt, backa , falla för trycko osv...ber innerligt om hjälp..Mvh..
Testat att ge en godis när du kommit upp? det fungerar på många hästar.
 
Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som hjälper oss men då hon bor långt ifrån kan hon inte va där så mycket som vi alla önskar..Måste oxå tilläga...detta är min första unghhäst, så i början så stod han still när jag klev upp på pallen och inväntade tills jag hade klivit upp, men nu backar han....o jag vet inte vad jag ska ta mig till??? När han backar låter ja han backa tills han stannar...leder fram till pallen och han står stilla men så fort jag tar pallen närmare för att kliva upp backar han igen och skjuter ut rumpan ifrån pallen...och idag tar det mig ca 35-40 minuter innan jag kommer upp och då har jag ren "tur", senast idag gick det åt skogen och en tjej som red samtidigt sade "jag kommer ner och hjälper dig", hon själv testade att stå på pallen och han backade...hon fick hålla honom och han försökte gå iväg men då kunde jag komma upp, men all tid som jag lagt på att kliva upp dränera mig på enegi från att rida så jag skritta några varv, klev av och vi gjorde samma procedur igen...faktum va att idag blev jag så uppgiven att jag börja grina när hon kom in för att hjälpa mig. Min häst vill jag tilläga är väldigt stark i psyket och sen var det så oxå att när ja väl kom upp blev han avslappnad och ville jobba så jag tror ärligt inte han har ont men han är unghäst och han testar mig väldigt mycket, jag har fått jobba masssor med att kunna skölja hans ben, tränar ännu på att lyfta hovar då han kickar i protest och att tränsla har varit ett väldigt stort projek..t. Jag är väldigt kort och han är en högrest friser som mer än gärna slänger upp huvudet och jag når inte...tränar på att få han att sänka huvudet men det är jättesvårt det med, Nu idag lyckades jag efter andra försöket med honom att ta emot bettet men även det är en utmaning...långt inlägg men finns det någon här ute som kan ge mig tips och hjälp på vägen, att tilläga är att han lyssnar jättebra på kommandon från marken så som halt, backa , falla för trycko osv...ber innerligt om hjälp..Mvh..
Klicka in hästen för att stå stilla vid uppsittning. 🙂
Ställ honom mot en vägg så det finns ngt bakom. Jag brukar använda ngt mer stabilt än en pall på unghästarna så de inte råkar välta pallen och tex bli rädda. Lär alltid dem att parkera vid olika saker och med vissa gäller det att ha tålamod. Om din häst är nyinriden är det inte så konstigt att den inte förstår att den ska stå stilla ännu. Har den som red in hästen ens använt pall?
 
Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som hjälper oss men då hon bor långt ifrån kan hon inte va där så mycket som vi alla önskar..Måste oxå tilläga...detta är min första unghhäst, så i början så stod han still när jag klev upp på pallen och inväntade tills jag hade klivit upp, men nu backar han....o jag vet inte vad jag ska ta mig till??? När han backar låter ja han backa tills han stannar...leder fram till pallen och han står stilla men så fort jag tar pallen närmare för att kliva upp backar han igen och skjuter ut rumpan ifrån pallen...och idag tar det mig ca 35-40 minuter innan jag kommer upp och då har jag ren "tur", senast idag gick det åt skogen och en tjej som red samtidigt sade "jag kommer ner och hjälper dig", hon själv testade att stå på pallen och han backade...hon fick hålla honom och han försökte gå iväg men då kunde jag komma upp, men all tid som jag lagt på att kliva upp dränera mig på enegi från att rida så jag skritta några varv, klev av och vi gjorde samma procedur igen...faktum va att idag blev jag så uppgiven att jag börja grina när hon kom in för att hjälpa mig. Min häst vill jag tilläga är väldigt stark i psyket och sen var det så oxå att när ja väl kom upp blev han avslappnad och ville jobba så jag tror ärligt inte han har ont men han är unghäst och han testar mig väldigt mycket, jag har fått jobba masssor med att kunna skölja hans ben, tränar ännu på att lyfta hovar då han kickar i protest och att tränsla har varit ett väldigt stort projek..t. Jag är väldigt kort och han är en högrest friser som mer än gärna slänger upp huvudet och jag når inte...tränar på att få han att sänka huvudet men det är jättesvårt det med, Nu idag lyckades jag efter andra försöket med honom att ta emot bettet men även det är en utmaning...långt inlägg men finns det någon här ute som kan ge mig tips och hjälp på vägen, att tilläga är att han lyssnar jättebra på kommandon från marken så som halt, backa , falla för trycko osv...ber innerligt om hjälp..Mvh..
Belöna hästen när den gör rätt. Nu låter det som att hästen gör rätt, då händer det hästen inte vill ska hända. Dvs, om den står still sitter du upp, om den tar ned huvudet åker tränset på, osv. Medan om den flyttar på sig och tar upp huvudet så slipper den. Belöna när den gör rätt istället.
 
Kan det vara någon liten detalj som gör att något känns knasigt för hästen?
Exempel på min ridskola lärs det ut att man står vänd mot rumpan, sätter i foten, hoppar runt, sen svingar sig upp. Alla hästarna är vana och har noll problem.
En av hästarna började krångla, gå iväg, backa.
Efter lite testande kom man fram till att den lilla detaljen att man hoppade runt gjorde hästen obekväm. Numera sitter jag upp på den hästen ståendes en aning bakom sadeln halvt vänd mot huvudet. Då står hästen som ett ljus.

Annars är det väl en ganska bra idé att börja om från början. Det får man ju i bland göra med unghästar :)
 
Klicka in hästen för att stå stilla vid uppsittning. 🙂
Ställ honom mot en vägg så det finns ngt bakom. Jag brukar använda ngt mer stabilt än en pall på unghästarna så de inte råkar välta pallen och tex bli rädda. Lär alltid dem att parkera vid olika saker och med vissa gäller det att ha tålamod. Om din häst är nyinriden är det inte så konstigt att den inte förstår att den ska stå stilla ännu. Har den som red in hästen ens använt pall?
Hej, jag var med under inridningen och red även själv och vi båda använde pall och då var han helt avslappnad och stod stilla.Tycker de med parkering låter kloktl:)
 
Kan det vara någon liten detalj som gör att något känns knasigt för hästen?
Exempel på min ridskola lärs det ut att man står vänd mot rumpan, sätter i foten, hoppar runt, sen svingar sig upp. Alla hästarna är vana och har noll problem.
En av hästarna började krångla, gå iväg, backa.
Efter lite testande kom man fram till att den lilla detaljen att man hoppade runt gjorde hästen obekväm. Numera sitter jag upp på den hästen ståendes en aning bakom sadeln halvt vänd mot huvudet. Då står hästen som ett ljus.

Annars är det väl en ganska bra idé att börja om från början. Det får man ju i bland göra med unghästar :)
Han har inte reagerat förut hur jag sitter upp men precis som dig kliver jag upp på samma sätt, jag tror jag får börja om från början o som någon annan skrev. träna att stanna han på olika stationer och inte bara vid just uppstingnings pallen:)
 
Kan det vara någon liten detalj som gör att något känns knasigt för hästen?
Exempel på min ridskola lärs det ut att man står vänd mot rumpan, sätter i foten, hoppar runt, sen svingar sig upp. Alla hästarna är vana och har noll problem.
En av hästarna började krångla, gå iväg, backa.
Efter lite testande kom man fram till att den lilla detaljen att man hoppade runt gjorde hästen obekväm. Numera sitter jag upp på den hästen ståendes en aning bakom sadeln halvt vänd mot huvudet. Då står hästen som ett ljus.

Annars är det väl en ganska bra idé att börja om från början. Det får man ju i bland göra med unghästar :)
Ja jag tror jag må börja om från början, träna träna träna:)
 
Hej, jag var med under inridningen och red även själv och vi båda använde pall och då var han helt avslappnad och stod stilla.Tycker de med parkering låter kloktl:)
Har han fått vila efter inridningen? 🙂 det är bra att låta de smälta det lite. Hästen känner också av att du blir uppgiven så utrusta dig med ett stort lånade och lugn. Känner du dig trött och nere ngn dag så skippa att rida och gör ngt annat med hästen. Bättre att göra rätt och få gånger än att upprepa och det blir fel många gr 😊 Det är inte alltid lätt med unghästar och en sak som kan ha funkat en dag funkar inte alltid nästa dag.
 
Jac hade analyserat i varför hästen gör som dom gör. Hästar gör inte saker "bara för att" om den backar vid pallen och stått stilla innan så är det ju något vid detta som den förknippar med något obehagligt som den vill komma undan. Vad är det? Är det något som är oroligt när ryttaren sätter sig, utrustning (sadel etc) som den förknippar med obehag. Verkligen analyserat alla moment runt. Att hästen backar är ju bara ett symptom på något annat. Ibland kan dom tycka pallen är obehaglig eller kanske det hörnet. Men jag hade personligen letat grundorsak. Vissa kanske tycker man är "skit tråkig" med min inställning men jag vill man skall komma ifrån att symptombehandla Hästar och istället lyssna lite mer vad dom försöker berätta för oss :) då menar jag inte att du inte lyssnar på din häst, men måste skriva lite mer brett och allmänt då detta är ett forum och jag inte sett situationen i verkligheten så hoppas du förstår min mening då det inte är en anklagelse eller annat men bara försöker ge en annan ingångsvinkel på problemet :)
 
En vanlig sak när sånt här händer är att hästen helt enkelt inte tycker det är roligt att bli riden och är det ridning på ridbana förstår jag faktiskt den. Rent allmänt alltså, jag vet inget om var hästen i trådstarten rids.
 
Min ena gjorde så här. Fick ha något ivägen så han stannade så det gick att berömma - en ladugård eller så. Bilen backade han bara runt. Når jag väl kom upp var det mera äpple sen hoppade jag av och släppte honom i hagen. Det gick aldrig ur helt, men blev bättre med tiden. Däremot krångla och böka och hoppa upp och kravla sig upp till sittande berörde honom mindre av någon anledning.

Hästar är starka i nacken. Denna härren lyfte den yngre under brästet när han var bråkig och bökig. Tänkte många gånger det skulle vart bekvämt att kunna ställa sig så hästen kunde ta och sätta in nacken mellan bena och helt sonika lyfta upp husse. Men tänkte jag att gör han det när jag inte vill, blir det besvärligt! Såda övnongar hör nog mera ungdommen till.
 
Tycker sånt löser sig snabbt om man bara belönar när den står still vid pallen. Även träna på att du klättrar upp och ner på pallen (utan att sitta upp) med mycket belöning. Träna på att du står uppe på pallen längre stunder utan att hoppa upp, mycket klappar och belöning.
 
  • Gilla
Reactions: ptr

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
4 824
Senast: Happimess
·
Ridning Hej! Jag är nybliven hästägare sedan 2 månader sedan. Jag köpte en lugn och snäll kille som skulle endast användas till lätt ridning och...
2
Svar
28
· Visningar
7 157
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 248
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
12 080
Senast: Mickizz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Vad gör halvblodsägare?
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp