Min häst känns trött, kan det brista i foderstaten?

Domino_s

Trådstartare
Mitt sto på 10 år har börjat kännas trött i ridningen sedan jag plockade bort betforen. Nu fick hon inga svindlande mängder innan utan 0,3 kg. Nu på hon hälften och några kilo hösilage till istället. Tyckte att hennes ättid var alldeles för dålig och valde därför att byta lite istället.

Hon rids 5-6 dagar i veckan (vanligvis 6 dagar, men har blivit 5 dagar nu just för att hon känns seg). Hon är normal/lättfödd. I lagom hull och full kondition.
Träningen består av lugn skogsridning (katastrofdåliga ridvägar) blandat med dressyrpass (rider på ganska ordentligt i dressyren).

Hösilaget har värdena:

TS 68%
MJ 7,3
Smrp 45
Kalcium 3,6
Fosfor 1,8
Magnesium 1,2
Finns även Kaliumvärde på 13,8

Hösilaget får hon 10 kg av
Sen får hon 0,15 kg Betfor
10 ml E/Selen
+ lite halm from idag

Vad tror ni, behöver jag ge henne mer energi. Foderstaten är uträknad till henne och ska räcka, men alla hästar följer ju inte riktlinjerna.

Mvh Domino_s
 
Sv: Min häst känns trött, kan det brista i foderstaten?

Vad har du för häst ? Har du kollat i ett foderstatsprogram hur det stämmer det du ger henne ?


Annars kan jag spontant tycka att det låter lite mat med 7 kg grovfoder/ts ?

Mia
 
Sv: Min häst känns trött, kan det brista i foderstaten?

Vad har du för häst ? Har du kollat i ett foderstatsprogram hur det stämmer det du ger henne ?


Annars kan jag spontant tycka att det låter lite mat med 7 kg grovfoder/ts ?

Mia

Det är en knabbstrupperkorsning, 1,52 i manke. Hon är kollad i ett foderstatsprogram, är väldigt noga med bägge mina hästar. Men som jag skrev innan, alla hästar följer ju inte riktlinjerna.. Därför jag frågar...:laugh:

Hösilaget upplever jag själv att ca hälften av balarna är mycket torrare än 68%. Skulle jag öka på hösilaget är jag rädd att hon blir som en boll och då kommer hon defenitivt inte orka jobba, har också fått stränga förhållningsregler från hovslagaren och veterinären att hålla henne i normalvikt (efter fången).

Men självklart hade jag velat ge henne mer om det gick... därför stöttar jag till med lite halm för att hon ska få tugga längre...

Mvh Domino_s
 
Sv: Min häst känns trött, kan det brista i foderstaten?

Jag upplever att det är rätt vanligt att de kan vara lite "off" den här perioden om de har börjat fälla vinterpälsen, kanske har börjat visa lite brunst osv. Min får jag hålla koll på jättenoga den här tiden för det är nu hon mest riskerar att falla ur.
 
Sv: Min häst känns trött, kan det brista i foderstaten?

Jag upplever att det är rätt vanligt att de kan vara lite "off" den här perioden om de har börjat fälla vinterpälsen, kanske har börjat visa lite brunst osv. Min får jag hålla koll på jättenoga den här tiden för det är nu hon mest riskerar att falla ur.

Hon småbrunstade lite för ett tag sedan och det verkar som att hon är på gång med det igen... Vädret har ju växlat från flera minus till flera plus nu det sista till flera minus igen. Valacken får jag mata som en liten blå för att han inte ska falla ur... :crazy:

Funderar på om jag ska ge lite extra tillskott av b-vitamin kanske...:idea:

Mvh Domino_s
 
Sv: Min häst känns trött, kan det brista i foderstaten?

Funderar även på om jag ska skippa ridhuset ett tag och bara tuffa i skogen, vi har aldrig stått i ett stall med ridhus innan så det har ju blivit en väldig omställning för henne, får att ha blivit riden ute hela vintrarna innan och tagit det lite lugnare till att gå för fullt och bli riden/longerad eller tömkörs i ridhuset ca 3-4 dagar i veckan...

Kanske är hon less!? Ute är det nämligen inget fel på energin, hon är halvt tokig vissa dagar...:angel:

Vad tror nu?

Mvh Domino_s
 
Sv: Min häst känns trött, kan det brista i foderstaten?

Är din klippt?
Min häst blev väldigt trött nu när det blev varmare. -18 så är hästen jättepigg ovh glad. -5 fungerar han, +5 så är han rätt trött.
Jag hade hoppats på att slippa klippa iår då han inte satt så mycket päls. Men nu blir det dax iallafall!
 
Sv: Min häst känns trött, kan det brista i foderstaten?

Är din klippt?
Min häst blev väldigt trött nu när det blev varmare. -18 så är hästen jättepigg ovh glad. -5 fungerar han, +5 så är han rätt trött.
Jag hade hoppats på att slippa klippa iår då han inte satt så mycket päls. Men nu blir det dax iallafall!

Hon är helklippt...:laugh: Klippte henne just för att hon kändes trött i ridningen och blev väldigt svettig, det blev mycket bättre efter det...:laugh:

Mvh Domino_s
 
Sv: Min häst känns trött, kan det brista i foderstaten?

Hästar börjar redan nu sätta sommarpäls villket gör att proteinbehovet ökar ganska rejält. Kan vara ett tidigt tecken på detta ang trötthet. Egentligen bör man redan nu öka upp proteinet rejält så man inte hamnar i negativ spiral då hästarna redan är i full gång med sättningen. Fälla päls lider inte hästar av, det är sättningen som tar mycket kraft. Att hästen får det hon ska spelar ingen roll för dom kräver så mycket mer när dom sätter päls....mycket mer än när dom sätter muskler.
 
Sv: Min häst känns trött, kan det brista i foderstaten?

Hästar börjar redan nu sätta sommarpäls villket gör att proteinbehovet ökar ganska rejält. Kan vara ett tidigt tecken på detta ang trötthet. Egentligen bör man redan nu öka upp proteinet rejält så man inte hamnar i negativ spiral då hästarna redan är i full gång med sättningen. Fälla päls lider inte hästar av, det är sättningen som tar mycket kraft. Att hästen får det hon ska spelar ingen roll för dom kräver så mycket mer när dom sätter päls....mycket mer än när dom sätter muskler.

Detta ska absolut tänkas över, har redan ökat på hösilaget med ett par kilo, så nu ligger hon en bra bit över "kurvan"... Men ska absolut hålla stenkoll på henne så hon inte faller ur eller så...:laugh:

Tack för ditt svar!

Mvh Domino_s
 
Sv: Min häst känns trött, kan det brista i foderstaten?

Tror visst du kan slopa ridhuset ett tag nu när du slipper frysa ihjäl, om det är ridhuset hon ledsnat på så kanske hon får tillbaka motivationen av bara bus och lugnare turer ett tag :)
 
Sv: Min häst känns trött, kan det brista i foderstaten?

Detta ska absolut tänkas över, har redan ökat på hösilaget med ett par kilo, så nu ligger hon en bra bit över "kurvan"... Men ska absolut hålla stenkoll på henne så hon inte faller ur eller så...:laugh:

Tack för ditt svar!

Mvh Domino_s
jag tror också att hästen tycker det är lite tråkigt i ridhuset. Kanske ska du hitta på lite andra övningar i ridhuset när du är där? Kanske lite bommar som ni kan gå emellan, backa mellan osvså att hästen får tänka lite? Och så uteridning så mycket som möjligt förstås;) Pälsfällning, brunst och väder inverkar ju också förstås.
 
Sv: Min häst känns trött, kan det brista i foderstaten?

jag tror också att hästen tycker det är lite tråkigt i ridhuset. Kanske ska du hitta på lite andra övningar i ridhuset när du är där? Kanske lite bommar som ni kan gå emellan, backa mellan osvså att hästen får tänka lite? Och så uteridning så mycket som möjligt förstås;) Pälsfällning, brunst och väder inverkar ju också förstås.

Ja, ute i skogen är hon hela tiden väldigt uppmärksam och framåt, pigg och glad.

Så pigg och glad att damen bestämde sej för att lämna mej i skogen efter mötet med två fullständigt livsfarliga snowracers som kom farande emot oss och helt enkelt springa hem dom 3,5 km och låta matte pulsa i snön hem...:devil:

Mvh Domino_s
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite konstig rubrik, men går det att ”träna” så att man blir riktigt rejält trött utan att träna? Bakgrund: För ca 2,5 år sedan var jag...
2
Svar
24
· Visningar
2 870
Senast: Ramona
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 674
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 128
Senast: Irival
·
Foder & Strö För lite mer än ett år sedan.Fick för mig att jag skulle dela med mig av den.Jag är intresserad av foder och hästars beteende så jag...
Svar
6
· Visningar
1 211
Senast: Kaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hage
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp