Min häst är så rädd!!

Lycka44

Trådstartare
Nu håller jag på att ge upp... Jag har fått hand om ett stort halvblod på fem år som levt sitt liv hemma på sin gård. Nu är den flyttad och står på en större anläggning. Självklart är det mycket nytt som den behöver vänja sig vid men problemet är att han blir så rädd så han blir helt blockerad och sliter sig ... Jag leder i träns och kedja med longerlina men det hjälper inte. Till hagen ut och in går oftast bra men när vi ska försöka ta oss några hundra meter till ridbana så är det kört... Förstår att jag behöver träna ledarskap/ trygghet men jag behöver ju ta mig ut ur stallet!!!! Ge mig lite tips för det är en jättefin häst som i hanteringen i stallet är underbar ... Problemet är alltså att han lyckas slita sig annars om det bara är hopp och studs kan man ju träna bort det.... Vad hade ni gjort, annan utrustning ?
 
Nu håller jag på att ge upp... Jag har fått hand om ett stort halvblod på fem år som levt sitt liv hemma på sin gård. Nu är den flyttad och står på en större anläggning. Självklart är det mycket nytt som den behöver vänja sig vid men problemet är att han blir så rädd så han blir helt blockerad och sliter sig ... Jag leder i träns och kedja med longerlina men det hjälper inte. Till hagen ut och in går oftast bra men när vi ska försöka ta oss några hundra meter till ridbana så är det kört... Förstår att jag behöver träna ledarskap/ trygghet men jag behöver ju ta mig ut ur stallet!!!! Ge mig lite tips för det är en jättefin häst som i hanteringen i stallet är underbar ... Problemet är alltså att han lyckas slita sig annars om det bara är hopp och studs kan man ju träna bort det.... Vad hade ni gjort, annan utrustning ?
Om den är kollad av vet så det inte är smärta (vilket inte alls är omöjligt med tanke på beteendet) så skaffat hjälp ev en duktig hästmänniska/tränare med erfarenhet av den typen av hästar. Allt annat är eller kommer bli farligt.
 
Om den är kollad av vet så det inte är smärta (vilket inte alls är omöjligt med tanke på beteendet) så skaffat hjälp ev en duktig hästmänniska/tränare med erfarenhet av den typen av hästar. Allt annat är eller kommer bli farligt.
Nejdå den är frisk och kollad med jämna mellanrum, i stallet eller i den invanda miljön är det aldrig problem , då är han jättetrevlig att ha att göra med ( kan bli rädd ibland men hanterbart) utan det är när vi ska flytta oss i okända miljöer man måste ju komma till rätta med rädslan och framförallt flyktbeteendet. Tyvärr har han lyckats slita sig och i och med det lärt sig att det går...
Det är det jag behöver hjälp med att komma åt , själva hanteringen och ridningen i övrigt klarar jag men jag undrar hur jag ska vända den onda cirkeln att han blir hysterisk och flyr ...
 
Nu har du en stor häst och min erfarenhet är från en ponny. Men, hon blev panikslagen och stack emellanåt när jag först köpt henne. Det jag gjorde med henne var att använda ett ganska långt rep med en ögla i änden och när hon stack fick hon helt enkelt släpa mig runt ridhuset. Hennes stickbeteende upphörde snabbt. Dock är ju detta något man bara kan göra på en hyfsat mjuk bana.

Med en stor häst som sticker hade jag nog satsat på repgrimma - under sakkunnig vägledning.
 
Ungefär sex veckor ... Var tidigare rädd vid utsläpp i hage och i stallgången men det har lagt sig - så egentligen tror jag att tid är bästa medicinen men han behöver röra sig mer än hagen så jag behöver ta mig till ridbanan .
 
Förstår att jag behöver träna ledarskap/ trygghet men jag behöver ju ta mig ut ur stallet!!!! Ge mig lite tips för det är en jättefin häst som i hanteringen i stallet är underbar ... Problemet är alltså att han lyckas slita sig annars om det bara är hopp och studs kan man ju träna bort det.... Vad hade ni gjort, annan utrustning ?

Hästen är osäker och behöver någon jämte sig som inte tramsar. Med andra ord så hade jag bara traskat på dit jag vill gå och hästen får helt enkelt följa med. Har sett alltför mycket av det här med att folk själva stressar runt och rycker och drar i grimskaftet bara för att de själva är osäkra.

Man kan göra saker hur komplicerade som helst eller så skiter man i det och bara gör. Hästar köper oftast konceptet om man bara gör.
 
Nu håller jag på att ge upp... Jag har fått hand om ett stort halvblod på fem år som levt sitt liv hemma på sin gård. Nu är den flyttad och står på en större anläggning. Självklart är det mycket nytt som den behöver vänja sig vid men problemet är att han blir så rädd så han blir helt blockerad och sliter sig ... Jag leder i träns och kedja med longerlina men det hjälper inte. Till hagen ut och in går oftast bra men när vi ska försöka ta oss några hundra meter till ridbana så är det kört... Förstår att jag behöver träna ledarskap/ trygghet men jag behöver ju ta mig ut ur stallet!!!! Ge mig lite tips för det är en jättefin häst som i hanteringen i stallet är underbar ... Problemet är alltså att han lyckas slita sig annars om det bara är hopp och studs kan man ju träna bort det.... Vad hade ni gjort, annan utrustning ?

Hur funkar det om du har träns/grimma med kedja och hela tiden akitverar honom, har en kontakt? Tänker att du går o rör på kedjan lite, inte har den åtdragen/spänd utan tar o ger lite lätto kommunicerar med honom så han går ställd mot dig och som i en öppna?
Ha med ett spö så du kan driva honom framåt om han stannar eller tjurar ihop.
Då menar jag inte slå hästen utan driva i luften eller picka lite.

Har själv en häst med problem bakgrund o han körde det där "ponnytricket" i början, och då gällde det att dels hålla honom fokuserad på mig när vi gick omkring, dels att OM han lyckades vända runt o dra inte släppa utan snarare få till en knyck så hästen ger upp. Men de är ju olika, alla kanske inte ger upp om de lyckats komma loss på det sättet...
Jag hade alltid spö och en lina fäst under käken igenom grimman (inte så förtjust i kedjor tror det skulle blivit too much för just min häst som är superkänslig)
Utöver vända o dra stannade min också o vägrade gå eller backade i rekordfart när det inte passade eller han inte ville gå fram.
Men nu är han lydig med mig, ibland testar han ny stallpersonal på samma sätt.
 
Jag tror du måste bryta beteendet direkt och gärna innan. När han väl är på väg ifrån dig är du chanslös. Försök lära dig läsa hästen, bryt/distrahera snabbt och exfektivt och låtsas sedan som om inget har hänt. Beröm för minsta framsteg.
 
Hur funkar det om du har träns/grimma med kedja och hela tiden akitverar honom, har en kontakt? Tänker att du går o rör på kedjan lite, inte har den åtdragen/spänd utan tar o ger lite lätto kommunicerar med honom så han går ställd mot dig och som i en öppna?
Ha med ett spö så du kan driva honom framåt om han stannar eller tjurar ihop.
Då menar jag inte slå hästen utan driva i luften eller picka lite.

Har själv en häst med problem bakgrund o han körde det där "ponnytricket" i början, och då gällde det att dels hålla honom fokuserad på mig när vi gick omkring, dels att OM han lyckades vända runt o dra inte släppa utan snarare få till en knyck så hästen ger upp. Men de är ju olika, alla kanske inte ger upp om de lyckats komma loss på det sättet...
Jag hade alltid spö och en lina fäst under käken igenom grimman (inte så förtjust i kedjor tror det skulle blivit too much för just min häst som är superkänslig)
Utöver vända o dra stannade min också o vägrade gå eller backade i rekordfart när det inte passade eller han inte ville gå fram.
Men nu är han lydig med mig, ibland testar han ny stallpersonal på samma sätt.
Det låter jättetokigt .Kedja osv är ju inte lösning öht det låter mer som du fått ngn lösning temporärt och inte alls i grunden .
 
Nu håller jag på att ge upp... Jag har fått hand om ett stort halvblod på fem år som levt sitt liv hemma på sin gård. Nu är den flyttad och står på en större anläggning. Självklart är det mycket nytt som den behöver vänja sig vid men problemet är att han blir så rädd så han blir helt blockerad och sliter sig ... Jag leder i träns och kedja med longerlina men det hjälper inte. Till hagen ut och in går oftast bra men när vi ska försöka ta oss några hundra meter till ridbana så är det kört... Förstår att jag behöver träna ledarskap/ trygghet men jag behöver ju ta mig ut ur stallet!!!! Ge mig lite tips för det är en jättefin häst som i hanteringen i stallet är underbar ... Problemet är alltså att han lyckas slita sig annars om det bara är hopp och studs kan man ju träna bort det.... Vad hade ni gjort, annan utrustning ?

Ta hjälp av en problemlösare som kan visa dig hur du ska göra.

Det finns sätt att hindra dem från att lyckas slita sig genom att i rätt tillfälle dra i rätt vinkel och ev flytta bakdelen etc för att bryta skjutkraften.
Jag är inte förtjust i att göra sånt med träns eller kedjor. Man vill inte ha metall mot huvudet i såna lägen. Det blir för hårt och stumt.
Men ring en problemlösare som kan se er på plats och hjälpa er mer individanpassat där och då. Ev kan denne också ta igenom problemet något genom att ta hästen och med bättre precision hinna hindra de där försöken att slita sig.
Har de stött på motstånd och fått lära sig att det iaf inte ALLTID är givet att de kan slita sig bara de vräker på med tillräcklig kraft så kan de börja bli mer lätthanterade även för andra sen.
Så ta hjälp på en gång du!

Att en häst är rädd på nya ställen är helt ok. Det får man vara.
Att slita sig är en helt annan sak. Det är inte bara rädsla.
 
Nu håller jag på att ge upp... Jag har fått hand om ett stort halvblod på fem år som levt sitt liv hemma på sin gård. Nu är den flyttad och står på en större anläggning. Självklart är det mycket nytt som den behöver vänja sig vid men problemet är att han blir så rädd så han blir helt blockerad och sliter sig ... Jag leder i träns och kedja med longerlina men det hjälper inte. Till hagen ut och in går oftast bra men när vi ska försöka ta oss några hundra meter till ridbana så är det kört... Förstår att jag behöver träna ledarskap/ trygghet men jag behöver ju ta mig ut ur stallet!!!! Ge mig lite tips för det är en jättefin häst som i hanteringen i stallet är underbar ... Problemet är alltså att han lyckas slita sig annars om det bara är hopp och studs kan man ju träna bort det.... Vad hade ni gjort, annan utrustning ?

Du kan dra runt den - istället för att den ska slita sig. Ha nacken lite lätt vriden åt ena sidan hela tiden om när den försöker sprätta iväg så dra in huvudet emot dig. Då åker bakdelen ut och han kommer ingenstans.

Skulle inte hålla på med repgrimma eller annat. Ett träns med grimma under fungerar utmärkt. Börjar han backa, eller bara far han iväg?

Ha spö med (som pekpinne, inte för att rappa), se till att han går med sitt huvud lite före dig hela tiden. Stannar han så peta till med spö på ändan. Lugnt. Finns det ingen annan häst som du kan ha som draghjälp? Hans hagkompis?
 
Det låter jättetokigt .Kedja osv är ju inte lösning öht det låter mer som du fått ngn lösning temporärt och inte alls i grunden .

Ungefär samma svar som andra gett, så inte så konstigt? Att hålla hästen ställd mot dig själv? Kedja eller träns med bett för att få kraft om hästen hinner vända huvudet bortåt, man har ju inte en chans annars att häva ett redan etablerat beteende med en stark häst som lärt sig att "fly iväg" när den har lust.
Jag menar inte att man går o håller i hästen hela tiden men man märker ju snabbt om hästen blir spänd eller börjar fokusera på annat/tänker vända runt och innan det så jobbar jag med att få tillbaka fokus. Har funkat på de hästar jag har jobbat med och beteendet försvinner, det är ju något de har lärt sig fungerar tidigare i sitt liv.
 
Hjälper det att ta med en hästkompis till ridbanan?

Som andra sagt behöver du hjälp med att lära dig tekniken så han inte sliter sig. Men i övrigt skulle jag behandla sen som en ung helt grön häst. Dvs ett steg i taget, och gärna kompis som stöd.

Gå ett steg mot ridbanan, stanna och om han är lugn så beröm och gosa lite. Ta ett steg till, upprepa. Avbryt innan han blir uppvarvad. Ni kommer inte fram till ridbanan den dagen, kanske inte ens den veckan men det är inte poängen. Poängen är att visa att det inte är farligt att följa dig på okänd mark, och att du inte kommer utsätta honom för något han inte klarar - även om han tror det.

Och som sagt, hjälper det med en kompis ta med en sådan. Ta gärna steg för steg ändå. Han ska inte blint och stressat följa kompisen. Kompisen ska vara en extra trygghet men det är dig han ska följa. Så steg och stanna, beröm, steg och stanna, beröm.
 
Nu håller jag på att ge upp... Jag har fått hand om ett stort halvblod på fem år som levt sitt liv hemma på sin gård. Nu är den flyttad och står på en större anläggning. Självklart är det mycket nytt som den behöver vänja sig vid men problemet är att han blir så rädd så han blir helt blockerad och sliter sig ... Jag leder i träns och kedja med longerlina men det hjälper inte. Till hagen ut och in går oftast bra men när vi ska försöka ta oss några hundra meter till ridbana så är det kört... Förstår att jag behöver träna ledarskap/ trygghet men jag behöver ju ta mig ut ur stallet!!!! Ge mig lite tips för det är en jättefin häst som i hanteringen i stallet är underbar ... Problemet är alltså att han lyckas slita sig annars om det bara är hopp och studs kan man ju träna bort det.... Vad hade ni gjort, annan utrustning ?
Sällskap av lugn häst o sen efter o innan ridning led fram o tillbaka några gånger. Ut i skogen mer...Det ger sig om du tränar o kanske rör den sig för lite.
 
Hur funkar det om du har träns/grimma med kedja och hela tiden akitverar honom, har en kontakt? Tänker att du går o rör på kedjan lite, inte har den åtdragen/spänd utan tar o ger lite lätto kommunicerar med honom så han går ställd mot dig och som i en öppna?
Ha med ett spö så du kan driva honom framåt om han stannar eller tjurar ihop.
Då menar jag inte slå hästen utan driva i luften eller picka lite.

Har själv en häst med problem bakgrund o han körde det där "ponnytricket" i början, och då gällde det att dels hålla honom fokuserad på mig när vi gick omkring, dels att OM han lyckades vända runt o dra inte släppa utan snarare få till en knyck så hästen ger upp. Men de är ju olika, alla kanske inte ger upp om de lyckats komma loss på det sättet...
Jag hade alltid spö och en lina fäst under käken igenom grimman (inte så förtjust i kedjor tror det skulle blivit too much för just min häst som är superkänslig)
Utöver vända o dra stannade min också o vägrade gå eller backade i rekordfart när det inte passade eller han inte ville gå fram.
Men nu är han lydig med mig, ibland testar han ny stallpersonal på samma sätt.

Tycker denna teknik inte alls är dålig.

Har man dessutom huvudet i rätt riktning är det betydligt lättare att bryta innan de drar, man är chanslös om de får röra sig rakt fram el sidleds.
Huvudet får gärna ställas inåt då och då medans man leder.. Man kan också passa på att faktiskt jobba hästen lite fr backen mer än att bara leda den så får man ytterligare nåt att lägga fokus på.

För övrigt så tycker jag inte träns är en dålig idé vid sån situation när en häst är benägen att dra.
I vissa lägen är det betydligt bättre m ett skarpt stopp och sen är det bra och hästen slutar än att beteendet blir värre och det kan det bli om hästen gång på gång lyckas dra iväg

Många hästar fattar dessutom vinken direkt bara av att träns el kedjan sitter på.
 
Nu håller jag på att ge upp... Jag har fått hand om ett stort halvblod på fem år som levt sitt liv hemma på sin gård. Nu är den flyttad och står på en större anläggning. Självklart är det mycket nytt som den behöver vänja sig vid men problemet är att han blir så rädd så han blir helt blockerad och sliter sig ... Jag leder i träns och kedja med longerlina men det hjälper inte. Till hagen ut och in går oftast bra men när vi ska försöka ta oss några hundra meter till ridbana så är det kört... Förstår att jag behöver träna ledarskap/ trygghet men jag behöver ju ta mig ut ur stallet!!!! Ge mig lite tips för det är en jättefin häst som i hanteringen i stallet är underbar ... Problemet är alltså att han lyckas slita sig annars om det bara är hopp och studs kan man ju träna bort det.... Vad hade ni gjort, annan utrustning ?
Om hästen blir riktigt rädd och sliter sig i panik hade jag börjat om i stallet. Jag hade stängt in mig där (så att hästen inte kan rymma om den sliter sig) sedan jobbat med: böja halsen, flytta sig undan, gå vid sidan osv : grundläggande och att hästen MÅSTE börja koppla av. Hästen ska inte gå och vänta på att fly och vara på sin vakt. Utan jag hade tränat tills alla grundläggande övningar sitter utan att hästen blir spänd. När det fungerar i stallet hade jag gått vidare med att göra det ute; kanske först i hagen där han funkar sträckan fram och tillbaka. När alla (samma) övningar fungerar i hagen hade jag gått vidare till ridbanan..

Om inte det fungerar måste man hitta på något annat.. :)

Men jag hade hur som helst börja träna; få kontakt med hästen och få den att slappna av i någon miljö där jag känner mig trygg.

En nervös tränare gör en nervös häst ännu mer nervös )
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 755
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 240
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 319
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 943

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp