Min häst fryser fast och får panik

Emmaspansk

Trådstartare
Jag har för ca 1 månad sen köpt en 13 årig valack som är supersnäll i hantering. Vi har dock ett problem när vi ska rida ut, han kan helt plötsligt få inre panik och frysa fast och liksom skakar av rädsla. han stänger av och bryr sig varken om hästar omkring eller mig. Han blir som inte rädd för saker jag ser heller utan han kan helt plötsligt fastna vid ett hus där ingen är hemma men ändå bli livrädd. Vill tillägga att han är en herre på 180cm så man blir inte så kaxig när han kastar upp huvudet och det känns som att han ska explodera. Detta gör han även om han har sällskap eller om vi är själva. Någon som har haft häst som betett sig på samma sätt?
Börjar få lite ångest då jag egentligen ville ha en häst som går att rida ut själv på utan problem.. men detta är ett problem man kanske kan komma förbi?
 
Såldes hästen som problemfri vid uteritt ?

En månad är inte så länge med en ny häst tänker jag. Skulle säga att problemet högst troligt kommer gå att lösa men viktigt att du hittar ett sätt som funkar INNAN du börjar bli etablerat rädd.

Kan du hålla dig hemmavid dvs backa lite i dagsläget och inte ge dig ut på längre rundor ? Dvs rid enligt samma rutiner - kanske en stund i padocken och sen ut en runda hemikring som är samma ett tag så hästen hinner landa och ni får en bättre kommunikation ?

Vad händer F.ö när hästen fryser fast och "får panik" om du låter den stå där den står så länge den vill så länge den inte försöker vända /fly ?
 
Jag har för ca 1 månad sen köpt en 13 årig valack som är supersnäll i hantering. Vi har dock ett problem när vi ska rida ut, han kan helt plötsligt få inre panik och frysa fast och liksom skakar av rädsla. han stänger av och bryr sig varken om hästar omkring eller mig. Han blir som inte rädd för saker jag ser heller utan han kan helt plötsligt fastna vid ett hus där ingen är hemma men ändå bli livrädd. Vill tillägga att han är en herre på 180cm så man blir inte så kaxig när han kastar upp huvudet och det känns som att han ska explodera. Detta gör han även om han har sällskap eller om vi är själva. Någon som har haft häst som betett sig på samma sätt?
Börjar få lite ångest då jag egentligen ville ha en häst som går att rida ut själv på utan problem.. men detta är ett problem man kanske kan komma förbi?
Håller med föregående inlägg. Välj en kortare runda och rid bara den tills hästen känner sig trygg där. När han stannar, sjung en vaggvisa (mest för din skull) och smek honom på halsen tills han är beredd att gå igen. Så länge han inte backar eller vänder hemåt.

Hur är hästens historia? Många importhästar har aldrig ridits ut i sitt hemland och kan därför vara rädda för nonsensaker. Tänk om du bara hade bott i din lägenhet och sedan plötsligt en dag kommer en kompis och tvingar dig till en shoppingrunda på största gatan i stan.
 
Nu har jag ingen supererfarenhet, men delar med mig ändå! :)

Min häst är för det mesta lugn och trygg, men när jag hade haft honom några månader började han bli rädd för saker, och hanterade det genom att flyga iväg ett par steg i galopp, kasta sig åt sidan och några gånger även sticka. Jag blev till slut spänd och så blev det värre, såklart.

Jag testade lite olika saker, ignorera det helt, prata uppmuntrande och glatt, klappa och lugna, rida med korta tyglar, rida på helt långa tyglar... När han var spänd gjorde det på honom ingen skillnad vilket av dessa sätt jag testade. Han förblev spänd tills det gått över av sig själv liksom.
Så då testade jag att sänka huvudet på honom, när han blev rädd och körde upp det i vädret, och det har fungerat jättebra för oss. :) Så det kör jag fortfarande med dom gångerna han blir spänd.
 
Såldes hästen som problemfri vid uteritt ?

En månad är inte så länge med en ny häst tänker jag. Skulle säga att problemet högst troligt kommer gå att lösa men viktigt att du hittar ett sätt som funkar INNAN du börjar bli etablerat rädd.

Kan du hålla dig hemmavid dvs backa lite i dagsläget och inte ge dig ut på längre rundor ? Dvs rid enligt samma rutiner - kanske en stund i padocken och sen ut en runda hemikring som är samma ett tag så hästen hinner landa och ni får en bättre kommunikation ?

Vad händer F.ö när hästen fryser fast och "får panik" om du låter den stå där den står så länge den vill så länge den inte försöker vända /fly ?
Tack för tips!
Han såldes som väldigt snäll med sällskap men kan stanna upp om man rider själv(sa förra ägaren) Han har däremot stannat några gånger med sällskap, och blir då som paralyserad(även fast Sällskapshästen går förbi utan problem) och jag har därför inte vågat rida ut själv än. Att tillägga så står jag kvar i samma stall som han stått i, i över 1 år. Så ridvägarna är han van vid.. känns bara så tråkigt att jag ska vara så osäker på min egna häst, för när han fryser till så är han verkligen okontaktbar. Han har aldrig stuckit när han gjort så, men blir som en stålfjäder resten av ridturen och nästan taktar resten av vägen.
 
Håller med föregående inlägg. Välj en kortare runda och rid bara den tills hästen känner sig trygg där. När han stannar, sjung en vaggvisa (mest för din skull) och smek honom på halsen tills han är beredd att gå igen. Så länge han inte backar eller vänder hemåt.

Hur är hästens historia? Många importhästar har aldrig ridits ut i sitt hemland och kan därför vara rädda för nonsensaker. Tänk om du bara hade bott i din lägenhet och sedan plötsligt en dag kommer en kompis och tvingar dig till en shoppingrunda på största gatan i stan.
Tack för tips! Han har däremot stått i samma stall nu i över 1 år, så ridvägarna har han gått massor av gånger.
Jag ska prova det där med att klappa och sjunga lite för honom, för han blir helt paralyserad och man känner nästan hans hjärta dunka utanför kroppen i panik, och då blir jag självklart också rädd.
Han är född i Danmark men har bott här i norra Sverige sen han var 7år. Vet däremot inte hur mycket han blev riden ute innan han flyttade till min stad..
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Nu har jag ingen supererfarenhet, men delar med mig ändå! :)

Min häst är för det mesta lugn och trygg, men när jag hade haft honom några månader började han bli rädd för saker, och hanterade det genom att flyga iväg ett par steg i galopp, kasta sig åt sidan och några gånger även sticka. Jag blev till slut spänd och så blev det värre, såklart.

Jag testade lite olika saker, ignorera det helt, prata uppmuntrande och glatt, klappa och lugna, rida med korta tyglar, rida på helt långa tyglar... När han var spänd gjorde det på honom ingen skillnad vilket av dessa sätt jag testade. Han förblev spänd tills det gått över av sig själv liksom.
Så då testade jag att sänka huvudet på honom, när han blev rädd och körde upp det i vädret, och det har fungerat jättebra för oss. :) Så det kör jag fortfarande med dom gångerna han blir spänd.
Intressant! Hur menar du att du "sänker" hans huvud? För det är det tipset jag fick av förra ägaren, att alltid ha kontakt så han har huvudet sänkt och känna att han inte kan fokusera på omgivningen. Däremot känns det inte kul att ständigt sitta och hålla hårt i tyglarna på en mysig tur i skritt t ex.
Använder du graman eller liknande?
 
Intressant! Hur menar du att du "sänker" hans huvud? För det är det tipset jag fick av förra ägaren, att alltid ha kontakt så han har huvudet sänkt och känna att han inte kan fokusera på omgivningen. Däremot känns det inte kul att ständigt sitta och hålla hårt i tyglarna på en mysig tur i skritt t ex.
Använder du graman eller liknande?
Här tror jag att du har svaret på frågan. Han är van från sin förra ägare att bli riden aktivt ute, Dressyr fast utan bana, med kontakt på tygeln och säkerligen en del sidförande osv. Du (precis som jag, inget fel med det) tycker att det skulle vara mysigt med lugna skrittrundor på lång tygel och då skulle jag tro att han helt enkelt känner sig övergiven.

Testa att rida aktiv dressyr även ute och ge honom lång tygel korta stunder till att börja med så kommer han säkert att lära sig :)

Sambons häst som kunde stanna och sedan backa i raketfart red jag ut på (det var nästan enklare själv) med massor av framåtdriv och lite lättare tygel kontakt, ända tills jag kände minsta tvekan, då rätade jag upp mig och red sidvärtes en bit tills han slappnade av. Så fort han bjöd framåt och var modig fick han sitt huvud tillbaka. Det fungerade för oss.
 
Intressant! Hur menar du att du "sänker" hans huvud? För det är det tipset jag fick av förra ägaren, att alltid ha kontakt så han har huvudet sänkt och känna att han inte kan fokusera på omgivningen. Däremot känns det inte kul att ständigt sitta och hålla hårt i tyglarna på en mysig tur i skritt t ex.
Använder du graman eller liknande?

Jag tar bara i tyglarna, så att jag får kontakt med hans mun, och så bumpar jag lite med skänklarna, så sänker han sitt huvud. Om han är riktigt spänd kan jag behöva vara lite mer "övertygande" och ta i lite mer :) Så fort han sänker huvudet får han eftergift.
Jag rider alltså inte med ständig kontakt och håller inte hårt i tyglarna, det är bara när han kör upp huvudet jag gör så.
Använder inte graman :)

Men först har vi tränat in detta så han vet att det betyder "ner med hövvet, tack!"

http://www.luckyrider.se/john-lyons-–hur-du-lugnar-ned-en-stressad-hast/
Där står lite mer. Men jag tränade in det genom att ta kontakt med båda tyglar, bumpa lite med benen, och så fort han sänkte huvudet släppte jag kontakten helt. I början ville han gärna backa istället, har för mig att han fick backa (han har lätt att backa och gör det gärna när nåt inte passar :P) tills han stannade, och istället testade att sänka sitt huvudet, då släppa kontakten helt och beröm :)
 
Jag har för ca 1 månad sen köpt en 13 årig valack som är supersnäll i hantering. Vi har dock ett problem när vi ska rida ut, han kan helt plötsligt få inre panik och frysa fast och liksom skakar av rädsla. han stänger av och bryr sig varken om hästar omkring eller mig. Han blir som inte rädd för saker jag ser heller utan han kan helt plötsligt fastna vid ett hus där ingen är hemma men ändå bli livrädd. Vill tillägga att han är en herre på 180cm så man blir inte så kaxig när han kastar upp huvudet och det känns som att han ska explodera. Detta gör han även om han har sällskap eller om vi är själva. Någon som har haft häst som betett sig på samma sätt?
Börjar få lite ångest då jag egentligen ville ha en häst som går att rida ut själv på utan problem.. men detta är ett problem man kanske kan komma förbi?

Det där är min H.H (Herr Häst) upp i dagen. Och han är ingen "konstig import från suspekt land" utan korsnings"ponny"(häst) född i Sverige men moderlivsimporterad från Irland. Har som grädden på moset ett förflutet inom FT där han gått upp t.om. H90. Han fryser också jättelätt fast och "fnorkar" så att han nästan grymtar som en gris, haha. Det som skrämmer honom allra mest är saker han inte ser/uppenbart ser eller när det blåser. Typ om det är något som kommer "runt ett hörn" eller kommer farande. Det som hjälpt för oss är till att börja med att försöka vara ute i lite "öppnare" landskap - alltså inte djupaste skogen etc. utan där man har "lite sikt omkring sig". Sen att också tömköra en väg innan vi rider den uppsuttet funkar också väldigt bra för oss.
Ovanstående har faktiskt gjort att vi gått ifrån att knappt kunnat vara utanför gårdsplanen - till att vi nu kan vara ute en hel del i skogen :)
 
Hade en häst som frös fast när den var ung. Provade med det mesta men det som funkade bäst vara att vänta ut honom. När han "kom tillbaka" så var det som vanligt men om jag försökte pressa honom blev han väldigt uppjagad och stressad. Så småningom växte det bort. Jag antar att han själv tröttnade på att stå och glo på "ingenting".
 
Jag har för ca 1 månad sen köpt en 13 årig valack som är supersnäll i hantering. Vi har dock ett problem när vi ska rida ut, han kan helt plötsligt få inre panik och frysa fast och liksom skakar av rädsla. han stänger av och bryr sig varken om hästar omkring eller mig. Han blir som inte rädd för saker jag ser heller utan han kan helt plötsligt fastna vid ett hus där ingen är hemma men ändå bli livrädd. Vill tillägga att han är en herre på 180cm så man blir inte så kaxig när han kastar upp huvudet och det känns som att han ska explodera. Detta gör han även om han har sällskap eller om vi är själva. Någon som har haft häst som betett sig på samma sätt?
Börjar få lite ångest då jag egentligen ville ha en häst som går att rida ut själv på utan problem.. men detta är ett problem man kanske kan komma förbi?


Rid den på tygel, rund så han inte kommer upp med näsan. det är inte hans jobb att kolla av omgivningen för faror, det sköter du.

Rid ute mycket, varje dag om det går. Du behöver inte rida långt i början, välj en uppvärmnings- / avskrittningsrunda som du rider dagligen. Sedan kan du utöka den rundan allteftersom.

Tömkör ute, promenera med den ute.

När jag ridit stora 175+ hästar som varit stökiga (stuckit med folk, farit iväg) så har jag haft en thiedeman. Annars är inte extrasnören någon lösning normalt, men kan vara en extra säkerhet om det är en häst som har ett inarbetat beteende som ska brytas.

När/om den låser fast sig så skulle jag låta den stå och glo tills den taggar ned. Det funkar sällan att gå jaga på den, det skapar bara stress.

Om ett tag kan du säkert rida med lång tygel och åka med bara ute, men just nu så behöver den känna att du är där, att du har koll, och då är det bättre att ha den mellan hjälperna. Rundad och aktiverad - gör sidvärts över vägen, träna övergångar och tempoväxlingar, skolor, mycket beröm när den lyssnar!

Jag fattar mkt väl att det är otäckt med en häst på 180 som drar iväg i full fräs. Det är en helt annan sak om den bara stannar och frustar/glor lite. Poängen är att ha den framme i handen så att den inte hittar på egna grejer utan lyssnar och är med dig hela tiden även om den blir nervös.
 
Tack för alla kloka svar! Ska jobba med honom och rida ut ofta, och hoppas att vi kan bli ett team ihop :)
Det kommer ni säkert bli, utöver alla bra svar här så får man tänka på att hästar kan vara väldigt olika med olika ryttare. Vår äldsta häst blir otroligt osäker med "fel" ryttare, oavsett hur man rider honom. Han behöver känna någon sorts kemi eller vad det är med ryttaren, den kemin kan antingen uppstå efter att man lärt känna varann och med vissa bara funkar det direkt.
Ju mer du rider på "bra sätt" dvs att han inte blir rädd desto mindre tror jag risken blir att han blir rädd/spänd.
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 260
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 913
Senast: Grazing
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 835
Senast: Roheryn
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 861
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp