Min häst vill vända hem när han rids!

kolan

Trådstartare
Ja, som rubriken lyder. När vi är ute och rider så får han för sig att nu går vi hem. Går vi förbi en väg som leder hem vill han ta in där. När jag tycker att vi ska fortsätta fram så börjar han backa, vända runt ( på bakbenen, reser sig inte dock), han backar ner i diken och vägrar gå fram.

Jag har ägt honom i ca 8 månader. När jag tog över honom hade han en senskada och har vilat ca 7 månader av dessa 8 månader jag ägt honom. Jag har varit och ultraljudat senan och fick ok för att börjar skritta igång.
Han är världens snällaste häst i alla lägen så jag förstår inte varför han gör så här?! Enl de förra ägarna ( som jag känner och litar på) har han aldrig betett sig så här förut.
Han är kollad av ET och hon tyckte han var helt ok i kroppen, jag rider han på hack, utan sadel då jag inte hittat någon som passar ännu.

Detta blev långt men hoppas någon har lite tips till mig och min häst :)
 
Ja, som rubriken lyder. När vi är ute och rider så får han för sig att nu går vi hem. Går vi förbi en väg som leder hem vill han ta in där. När jag tycker att vi ska fortsätta fram så börjar han backa, vända runt ( på bakbenen, reser sig inte dock), han backar ner i diken och vägrar gå fram.

Jag har ägt honom i ca 8 månader. När jag tog över honom hade han en senskada och har vilat ca 7 månader av dessa 8 månader jag ägt honom. Jag har varit och ultraljudat senan och fick ok för att börjar skritta igång.
Han är världens snällaste häst i alla lägen så jag förstår inte varför han gör så här?! Enl de förra ägarna ( som jag känner och litar på) har han aldrig betett sig så här förut.
Han är kollad av ET och hon tyckte han var helt ok i kroppen, jag rider han på hack, utan sadel då jag inte hittat någon som passar ännu.

Detta blev långt men hoppas någon har lite tips till mig och min häst :)
Är det du eller hästen som bestämmer?
 
Här är det jag som bestämmer ;)

Min häst gör precis likadant!
Kompisarna är hemma och maten är hemma alltså vill jag gå hem nu :sneaky:
Han var grymt jobbig en period, stod på bakbenen och snurrade.
Det är bara att inte ge sig. Vi ska gå dit jag vill, inte dit han vill!
Min var rätt tuff så jag hade alltid martingal så att jag fick lite hjälp att hålla emot när han ville resa sig och tog ett rejält ledande tygeltag så att han inte kom upp.
Dressyrspö är guld för då kan man peta lite längre bak och få en bättre framåtdrivande effekt.
Hästen ska under inga omständigheter få vända eller gå dit den vill. Ska du höger (eller rakt fram) och hästen går vänster så håll stenhårt i höger tygel och möt upp med vänster skänkel plus spö om det behövs och vise versa.

Nuförtiden vet min kuse att det är matte som bestämmer och provar lite ibland men inte alls så mycket som när han var ung.
Medryttarna skrämmer han dock fortfarande eftersom dom inte varit bestämda nog.
 
Ja, som rubriken lyder. När vi är ute och rider så får han för sig att nu går vi hem. Går vi förbi en väg som leder hem vill han ta in där. När jag tycker att vi ska fortsätta fram så börjar han backa, vända runt ( på bakbenen, reser sig inte dock), han backar ner i diken och vägrar gå fram.

Jag har ägt honom i ca 8 månader. När jag tog över honom hade han en senskada och har vilat ca 7 månader av dessa 8 månader jag ägt honom. Jag har varit och ultraljudat senan och fick ok för att börjar skritta igång.
Han är världens snällaste häst i alla lägen så jag förstår inte varför han gör så här?! Enl de förra ägarna ( som jag känner och litar på) har han aldrig betett sig så här förut.
Han är kollad av ET och hon tyckte han var helt ok i kroppen, jag rider han på hack, utan sadel då jag inte hittat någon som passar ännu.

Detta blev långt men hoppas någon har lite tips till mig och min häst :)

Jag har haft flera medryttarhästar som gjort så. Det jag tycker funkar bäst är att vara envisare än hästen: den behöver inte gå, men om den ska gå, så är det åt det hållet jag har tänkt mig. Man låter hästen välja på att stå still och gå dit jag vill gå - börjar man försöka tvinga hästen åt det håll man vill, och hästen är lite viljestark, så blir den lätt istadig, börjar backa eller reser sig. Så därför tycker jag det blir lugnare och mindre bråk om hästen får välja när den vill gå, eftersom jag räknar med att jag är envisare än hästen. Till slut ledsnar de på att stå still, och går.
 
Tack för era svar :) Och ja, det är jag som bestämmer men detta är ingen sur liten ponny som jag bara måste "vinna" över. Han är en föredetta tävlingshäst på elva år, rutinerad. Han är världens snällaste och jag vill helst inte behöva ha med mig spö. Jag funderar på om han blivit för hemmakär när han vilat såpass länge? Han är inget matvrak men kanske hägrar maten mer än våran ridtur?

Ja, jag vet faktiskt inte...
 
Jag försöker bolla lite idéer. Allt är ju inte svart eller vitt alltid ;)
Han skulle aldrig annars försöka "bestämma" över mig. När jag promenerar honom för hand är det inga problem alls. Därav min förvirring...
 
Min häst har gjort likadant i perioder. Det brukar ske om han i några veckor fått lite för mycket vilodagar.
Han jättesnäll och lydig annars. Oftast när han börjar hålla på verkar han bli rädd eller upprörd över något, därför blir jag inte arg på honom.

Jag tar med ett dressyrspö som jag, om jag känner att han är påväg att stanna, petar lite på baken på honom med. När han börjar ställa sig är jag lugn men håller emot så att det blir svårt för honom att snurra runt. Jag fortsätter bara att lugnt driva framåt och släppa på tyglarna lite så fort han inte försöker vända sig om. Då tröttnar han efter en stund eftersom han mest bråkar med sig själv. I värsta fall hoppar jag av och leder honom en bit.
 
Fast det är väl som de flesta här säger just nu är det hästen som bestämmer i den här situationen. Han är ju inte dum så han märker att du inte har lika mycket att säga till om när du sitter där uppe på ryggen.
Många hästar, även min, är mycket enklare att leda. Då har han någon att följa.
Sen spelar det som sagt ingen roll om det är en tävlingshäst eller shettis.
 
Min häst har gjort likadant i perioder. Det brukar ske om han i några veckor fått lite för mycket vilodagar.
Han jättesnäll och lydig annars. Oftast när han börjar hålla på verkar han bli rädd eller upprörd över något, därför blir jag inte arg på honom.

Jag tar med ett dressyrspö som jag, om jag känner att han är påväg att stanna, petar lite på baken på honom med. När han börjar ställa sig är jag lugn men håller emot så att det blir svårt för honom att snurra runt. Jag fortsätter bara att lugnt driva framåt och släppa på tyglarna lite så fort han inte försöker vända sig om. Då tröttnar han efter en stund eftersom han mest bråkar med sig själv. I värsta fall hoppar jag av och leder honom en bit.


Ja men det låter ungefär som min då.. Han blir också upprörd, eller snarare stressad. Han blir svettig och börjar smälla med läpparna. Han verkar dock inte vara rädd.
Det kanske trots allt är vilan som ställer till det lite för honom.
 
Problem kommer när man ställer krav som hästen helst vill slippa av någon anledning. Hästar är känsliga och märker snabbt om man inte har koll på situationen. Oftast ökar problemet eller det kommer fler nojor då hästen märker att man backar eller struntar i det oönskade beteendet.
 
Fast det är väl som de flesta här säger just nu är det hästen som bestämmer i den här situationen. Han är ju inte dum så han märker att du inte har lika mycket att säga till om när du sitter där uppe på ryggen.
Många hästar, även min, är mycket enklare att leda. Då har han någon att följa.
Sen spelar det som sagt ingen roll om det är en tävlingshäst eller shettis.

Nej det spelar säkert ingen roll om det är en häst eller ponny. Det jag menar är att min häst inte BRUKAR bete sig så här då han är rutinerad. Finns inte tid för sånt tjafs när man har tävlingshästar. Det är därför jag skrev här från första början, då han har ändrat beteende.
 
Nu vet jag inte vad du lägger i begreppet tävlingshäst men den häst jag tävlar (1-2 gånger per månad under barmarkstiden) kan fortfarande göra sådant där. Men då oftast i galopp och 90 graders sväng in på allt som skulle kunna vara en stig/väg som leder hemåt. Det är inte varje uteritt och det kan gå en längre period utan sådant men sedan kan det hända igen. Numer är jag snabbare än hästen och hästen vet innerst inne vad som gäller så det brukar räcka med att jag lägger an benet på den sida som hästen kränger åt för att den ska komma på andra tankar. Tidigare har jag däremot provat på diverse galopp över stock och sten, upp och ner i diken, på tvären över nämnda stock, sten, diken och annat.

Det viktiga tror jag är att bestämma sig för att det är man själv och inte hästen som bestämmer. Sedan spelar metoden ingen större roll tror jag. Val av metod tänker jag mig beror på hur hästen är utbildad (vad den är van vid för signaler).
 
Ja, som rubriken lyder. När vi är ute och rider så får han för sig att nu går vi hem. Går vi förbi en väg som leder hem vill han ta in där. När jag tycker att vi ska fortsätta fram så börjar han backa, vända runt ( på bakbenen, reser sig inte dock), han backar ner i diken och vägrar gå fram.

Jag har ägt honom i ca 8 månader. När jag tog över honom hade han en senskada och har vilat ca 7 månader av dessa 8 månader jag ägt honom. Jag har varit och ultraljudat senan och fick ok för att börjar skritta igång.
Han är världens snällaste häst i alla lägen så jag förstår inte varför han gör så här?! Enl de förra ägarna ( som jag känner och litar på) har han aldrig betett sig så här förut.
Han är kollad av ET och hon tyckte han var helt ok i kroppen, jag rider han på hack, utan sadel då jag inte hittat någon som passar ännu.

Detta blev långt men hoppas någon har lite tips till mig och min häst :)

Jag skulle gissa på kombination av överskottsenergi, olydnad, osäkerhet..
Den har väl varit lite i högre energi iom att man inte kunnat rasta den. Då har den iom att den är på nytt ställe och du inte längre är bredvid som trygghet reagerat i osäkerhet. Det beteendet har lönat sig och den håller nu fast vid det. Det kan bli en mental låsning för dem.

Testa tömkör den och se om den reagerar likadant då. Då är man inte nära och stöttande så som då man leder. Men du kan lättare jaga på den framåt om du inte riktigt får till det uppsuttet.

Det är inte dumhet, elakhet etc.. Hästar funkar inte så. Men även utbildade hästar lever i nuet. Har du nu visat att man kan göra som den gör kommer du behöva bryta det beteendet. Ju längre det pågått desto mer befäst.

Tar du det uppsuttet bör du se till att alltid ha en insida. Om hästen vill stanna så flytta den undan insidan.
Börjar den gå emot insidan har du problem. Då kan de resa sig. Rent fysiskt kan de inte det så länge de flyttar undan insidan.
I skritt har man mindre spelrum än snabbare gångarter iom att de snabbare kan stanna från skritt. Man måste stanna för att kunna resa sig(båda bak i backen).
Rör sig bakbenen hela tiden kan de inte resa sig. Går de inte fram brukar det vara lättare att iaf flytta bakdelen. Då kan de inte resa sig..
Och till slut ger de ju med sig om de inte kan skrämma en att ge upp och man heller inte pressar dem för hårt/fel.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 129
Senast: Sel
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 484
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 861
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 264

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp