Min nya häst beter sig konstigt, skenar och bockar..

S

Shetlandsponny987654321

Hej!
Nu är det så att jag och min familj precis har köpt vår första häst, en 10-årig halvblods valack som har gått en hel del hoppning. Vi ville ha en lugn och trygg häst som både jag och min mindre rutinerade syster kan rida på, och när vi hittade honom kände vi att han var perfekt. När vi var och provred honom var han lugn som en filbunke, nästan lite seg och gjorde inte mycket han inte behövde. Jag provade rida ut på honom och han lunkade på ensam och var helt stencool. Så vi bestämde oss för att slå till på honom.
När vi fick hem honom var han fortfarande lika gosig och vi började rida i padocken de första dagarna, när vi sedan började försöka rida ut på honom kom problemen. Så fort vi lämnar gården blir han nervös och rädd för allt, han kan från ingenstans hoppa rakt upp i luften och sticka iväg i sken. Ibland när han ser en annan häst börjar han hoppa på stället och är väldigt otäck tills man släpper efter och då skenar han till den andra hästen. Har hela tiden tänkt att det handlar om ny miljö, nya ägare, nya hästkompisar osv osv... Men börjar bli lite orolig, har haft honom i lite över två veckor nu och inget blir bättre.
Idag när jag red ut med en väldigt lugn islandshäst gjorde han samma sak igen, men skenade rakt ut på en väldigt tungt belastad väg som går precis vid stallet, och jag trodde på riktigt att vi skulle dö. Tur nog kom det ingen bil och jag hann få stopp... Har börjat blivit väldigt rädd för att han ska få för sig något och bara dra till något olämpligt ställe. Och vart jag än rider måste jag över den där jäkla vägen!!
Vill inte heller att det ska bli så att jag rider ut på honom så sällan så att när det väl händer blir det jättekul för honom och busigt bara för det.. Vill kunna skritta ut barbacka i godan ro på lång tygel och bara ta det lugnt..

När han kom åt han 3 kg havre, eftersom att dom som hade honom innan ansåg att han var jätteseg och villöe få lite liv i honom, vi har nu dragit ner till endast 1 kg havre men det har inte blivit någon skillnad.

Har även ett vanligt tvådelat bett som jag har i padocken och ett skarpare stångbett med kedja när jag rider ut som nödstopp, men inget fungerar..

Han kan även vara väldigt nonchalant i hanteringen och vi har börjat träna en hel del horsemanship med honom.

Vad ska vi göra? Vill inte ha en osäker häst mer.. :(
 
Sv: Min nya häst beter sig konstigt, skenar och bockar..

Det kan ju finnas många anledningar, att den är rädd och otrygg att lämna gården p.g.a. allt nytt, tänkte på när du skrev trafikerad väg är den van vid trafik? Hur fungerar det om du går med hästen på promenad i omgivningarna, är den lika rädd och nervös då? Kan du tömköra utan att få de här problemen?

Den kan ju också naturligtvis testa ditt ledarskap och då är ju horsemanship bra att göra för att stärka detta. Jag förmodar att veterinärbesiktning gjordes i samband med köpet så att den inte har ont nånstans?

Det låter ju som att ni hamnar i farliga situationer, kan du leda honom över vägen och sen sitta upp en bit in i skogen kanske för att i alla fall undvika det värsta tills ni har fått mer ordning på problemet?

Själv skulle jag satsat på att helt och hållet befästa ledarskapet från marken först med en sån här häst, i allt från hantering till promenader så ska han känna att du är en trygg ledare. Sen ta ridningen därifrån när ni känner att det fungerar bra från marken. Ta hjälp av någon om ni inte får ordning på det själva på lite sikt. Motionera hästen kan man göra genom att ge extra hagvistelse, longera, tömköra under den perioden som ni bara jobbar från marken.
 
Sv: Min nya häst beter sig konstigt, skenar och bockar..

Två veckor är ju ingenting för vissa hästar. Låt det ta tid för hästen om han behöver mera tid för att landa i er verklighet.
 
Sv: Min nya häst beter sig konstigt, skenar och bockar..

Håller med de tidigare svaren, sen skulle jag ta bort havren helt, longera innan ridning tills hästen är ordentligt avslappnad och ta med en person ut som leder hästen medan du sitter på.
 
Sv: Min nya häst beter sig konstigt, skenar och bockar..

När jag flyttade min häst nästan 100 mil tog det nog ett par månader innan han var sig själv igen. Det var säkert en kombination av resa i två dagar, nytt stall med många hästar/ ny miljö.. men honom har jag fött upp själv och kände såklart utan och innan så det var bara att vänta ut honom, även om jag nog tvekade några gånger när han skulle bli sig själv igen för det var rätt jobbigt att han hoppade till för i princip allt! Hade jag inte haft honom sen innan hade jag nog inte tvekat att vilja lämna tillbaka honom, så jag säger precis som andra att låt det ta tid.
 
Sv: Min nya häst beter sig konstigt, skenar och bockar..

Tack för svar!

Det här med hur han beter sig i trafik, han är jätte trafiksäker! Bryr sig inte ifall en långtradare kör förbi och nästan snuddar honom i sidan, tror det mest var en tillfällighet att hans lilla anfall eller vad man ska kalla det inträffade vid vägen.

Har testat leda honom också men tycker nästan att det går sämre då, han travar nervöst bredvid och ibland försöker han ställa sig. Men jag ska fortsätta traggla. Ska även låta min pappa leda honom när jag rider ut nångång, tror det kan vara en bra idé för han är väldigt stor och stark, och jag hoppas min häst får respekt för honom.

Vill ta bort havren helt också men vill samtidigt inte att det ska bli för drastiska förändringar direkt utan drar ner på det sakta men säkert.
 
Sv: Min nya häst beter sig konstigt, skenar och bockar..

Du behöver inte dra ner havren successivt, det är bara upp du behöver tänka så. Ta bort all havren tycker jag också.
 
Sv: Min nya häst beter sig konstigt, skenar och bockar..

Hej!

Det låter som om hästen är energisk och testar er när den kommit till ett nytt ställe.

Jag kan inte låta bli att tänka att ni kanske har gjort ett felköp?
En hopphäst är inte vad jag skulle välja om jag ville ha en lugn häst, mina fördomar säger att hopphästar är relativt "taggade".

I övrigt låter det inte så konstigt: hästen är på nytt ställe, verkar lite stressad. Litar troligen inte på er som ledare (eftersom du beskriver att det till och med går sämre när du leder än när du rider hästen).

Jobba på kommunikation med hästen, och försök andas djupa andetag så att du själv blir avslappnad i de lite "spända" situationerna. Och ha tålamod och låt det ta tid.

Lycka till!
 
Sv: Min nya häst beter sig konstigt, skenar och bockar..

Jag kna inte låta bli att tänka att hästen eventuellt kan ha gets lugnande innan ni kom för provridning?

Har själv en hopphäst som är väldigt taggad i ridningen.
Nu vet jag inte om min är ett undantag, men när jag flyttade honom från hans gamla stall där han stått i 4 år till det nuvarande, så blev han väldigt mycket lugnare än vad han var i det gamla stallet.
Helt plötsligt kunde jag lämna honom själv på stallgången, han kunde stå kvar inne själv utan att riva boxen, utan att ens knappt bry sig på att de andra lämnade stallet, kan rida ifrån gården helt själva, trots att han är väldigt tittig vid uteritter.

Jag fick helt enkelt en väldigt positiv flytt.
 
Sv: Min nya häst beter sig konstigt, skenar och bockar..

Jag tycker du ska lämna tillbaka. Tycker du att han är obehaglig nu så lär det sitta i senare också. Visst kan man träna och få honom bra, men det finns så många hästar som inte beter sig så.
Ingen av mina "snälla" hästar har betett sig så vid miljöombyte, de med mer krut (som tidigare ägare varnat on) har det varit lite problem med.
Tänk om du ska på tex träningsläger nånstans en vecka? Kommer han bete sig likadant då å stressa upp i nya miljöer? En sån häst kallar inte jag för snäll och rutinerad....
 
Sv: Min nya häst beter sig konstigt, skenar och bockar..

Har själv köpt häst för ca 2 månader sedan och det har verkligen inte varit en dans på rosor ;)

Han var vid provridning och påhälsning lugnet själv, testade honom 4 ggr både själv och med sällskap, tog promenader osv..

Efter flytten skulle han testa ALLT!! Lyfta hovarna, nej! Ta bettet, nej! Gå från hagen, nej! Omöjlig att rida på banan, sprang ut i hörnet konstant.. Vid uteritter vänder han hemåt helt plötsligt mm mm.. Gnäggar som en tok.. Studsig och nervig för allt.. Och sjukt PIGG!!Jag har gråtit stora tårar och tänkt att jag köpt fel häst, men det ger sig.. Han funkar bättre och bättre, landar helt enkelt..
Ny ryttare, ny miljö, nya kompisar, nya lukter, nya ljud ja allt är ju nytt!

Vi har hållt hos på gården den första månaden, mycket lydnadsövningar både på marken och i sktitt, mycket gos och små promenader på ägorna så han har fått lukta och spana på allt, jag bara stannade upp och backade med kraven och framgångarna, back to basic och det är en enorm skillnad på min pålle idag!

Han kan fortfarande protestera lite när vi lämnar kompisarna men det går :) Han är en känslig individ dessutom och man bör inte vara för hård och burdus, utan tålamod och tålamod och kärleksfullt tjat har funkat här..

Skynda långsamt är mitt råd.. Och utsätt er inte för sådant som gör att ni hamnar i en kamp eller farliga situationer än, låt hästen landa och UMGÅS massor så ni bygger en relation som gör hästen trygg, jobba massor på marken och beröm beröm beröm :)
 
Sv: Min nya häst beter sig konstigt, skenar och bockar..

Tänk på att det är en stor omställning för hästen att flytta, att få nya människor omkring sig som ställer andra krav och kommunicerar på ett annat sätt, att hamna i en ny miljö och med nya kompisar.
Jag har själv en gammal häst som jag känt i 13 år och de gånger jag flyttat henne har det tagit cirka en månad innan hon landat trots att jag hanterar henne på samma sätt som alltid. Två veckor är ingenting för en helt ny häst. Är hästen dessutom känslig kan det ta flera månader. Skulle någon rida min gamla häst på hemmaplan skulle hon framstå som den perfekta läromästaren som villigt gör allt du ber henne om, skulle man flytta henne och jag inte var med skulle hon förvandlas till ett monster som reser sig eller fryser fast, sparkar i ena änden och bits i den andra. Kastar sig för en pinne på marken, travar baklänges i protest o s v.
 
Sv: Min nya häst beter sig konstigt, skenar och bockar..

:bow::bow:
KL
Om det dessutom är en hopphäst i kondition så behöver den inte bara rastas utan tränas för att vara sig själv. Träna på ridbanan o rid sedan ut en stund efteråt DAGLIGEN.

Sen måste den nya ägaren vara cool för att inte övertyga hästen om att allt är farligt vilken en SPÄND ryttare förmedlar= tillför energi.

Om inte annat. skaffa en rutinerad medryttare som rider ut hästen o galopperar- vilket är normal ridning för en häst.

Det sitter sällan i havren när hästen blir "förbytt", utan i oförståelsen för att hästen få en helt ny miljö o ägare som inte talar samma språk. De ska ges motion från dag 1 för att inte beté sig som de har boxvila.
Hästar testar inte. De känner ju av att den här människan inte gör som den kanske enda innan. Jag ser det mer som språkförbistring. Ju mer man umgås med sin häst i början ju fortare skapar man tillit o där ingår att vara en trygg människa som den vill vara hos o ge den vad den behöver- inte bara mat o en hage.
Man bör oxå göra ett så bra val som möjligt med dess nya kompisar.

folk som inte tävlar märker sällan hur hästen är i nya miljöer.
 
Senast ändrad:
Sv: Min nya häst beter sig konstigt, skenar och bockar..

Läser och tar åt mig allt ni skriver, vet att han kanske framstår som ganska hopplös och att vi borde lämna tillbaka honom men jag vägrar ge upp på honom! De tidigare ägarna hjälper oss väldigt mycket och har erbjudit oss all hjälp vi nånsin kan önska, så jag tänker få ett slut på det här vad det nu kan vara. Testande, brist på respekt/ledarskap, deprission.

Idag började han dock med en ny dumhet. Han "fryser fast" i marken från bla, hagen och boxen. Jag har inget problem att få honom att röra på sig, behöver bara bli lite arg på honom och visa honom vem som bestämmer sig så tar det kanske 5 minuter innan han rör på sig. Men min syster som också rider honom får honom absolut inte att röra på sig. Vad kan det vara? :confused:
 
Sv: Min nya häst beter sig konstigt, skenar och bockar..

Läser och tar åt mig allt ni skriver, vet att han kanske framstår som ganska hopplös och att vi borde lämna tillbaka honom men jag vägrar ge upp på honom! De tidigare ägarna hjälper oss väldigt mycket och har erbjudit oss all hjälp vi nånsin kan önska, så jag tänker få ett slut på det här vad det nu kan vara. Testande, brist på respekt/ledarskap, deprission.

Idag började han dock med en ny dumhet. Han "fryser fast" i marken från bla, hagen och boxen. Jag har inget problem att få honom att röra på sig, behöver bara bli lite arg på honom och visa honom vem som bestämmer sig så tar det kanske 5 minuter innan han rör på sig. Men min syster som också rider honom får honom absolut inte att röra på sig. Vad kan det vara? :confused:

Ha tålamod!!
 
Sv: Min nya häst beter sig konstigt, skenar och bockar..

Min gamla häst fryser också fast i ovana situationer. Ta det lugnt och se till att hästen blir trygg i sitt nya hem och med sina nya människor.
 
Sv: Min nya häst beter sig konstigt, skenar och bockar..

bor fd. ägarna i närheten och kanske kan rida honom någon gång? Han kanske ger sig när han känner ryttaren och fd. ryttaren kanske inte blir rädd för honom när han hittar på saker?

Annars kanske ni kan låta honom vila 2 veckor och låta han få landa, sedan sätta igång med longering osv. och sedan börja rida igen och se om det blir någon skillnad. Du har ju fått några tips som du sen kan försöka med. Har ni någon ridbana eller någon tränare du kan ta hjälp av eller som kan rida hästen?
 
Sv: Min nya häst beter sig konstigt, skenar och bockar..

Att hästar ska få "landa" är nonsens för vuxna hästar. det blir INTE bättre.

De ska ha rätt till att få motion.

TS. Hästen är INTE dum osv. Den reagerar på den nya hanteringen o osäkerheten.

gaska upp dig o lär dig.
Be den förra ägaren hantera o rida den o titta noga. Be även de påpeka vad DU brister i.

Det handlar om timing o kunskap.
 
Sv: Min nya häst beter sig konstigt, skenar och bockar..

Ta hjälp av tränare att jobba lydnad på backen då det låter som er första häst. Som du beskriver får jag känslan av att den är nonchalant redan där och det blir inte bättre på ryggen innan den lyssnar och litar på er från backen. Om det fungerar bra att rida på ridbanan gör det och rid så den blir ordentligt ansträngd, sedan jobbar ni lydnad och tillåt inte ett fel! Bättre att vara noga och konsekvent och få snabba resultat än att segdra det hela. Hoppas det blir bra för er :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 045
Senast: Sirap
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 970
Senast: mily
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 191
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 305
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

Tillbaka
Upp