Min nya häst beter sig konstigt, skenar och bockar..

Sv: Min nya häst beter sig konstigt, skenar och bockar..

tänkte ang. att TS beskrev den som nervös och rädd ute. Låter man den vara så hinner både häst och ryttare lugna ner sig och bo in sig i den nya situationen. Vi får väl hoppas att den får gå i hage och kan röra på sig även om den inte motioneras under ryttare ett tag!

Man kanske ska kunna hantera och manövra sin häst från backen och vardagssysslor och kunna leda ordentligt innan man ger sig ut på en häst som inte kan bete sig eller kan ridas säkert av ryttaren.
 
Sv: Min nya häst beter sig konstigt, skenar och bockar..

Stöter på denna tråd och jag tror det är grannens häst du köpt:-). Jag har ridit honom några gånger när min häst varit skadad och jag tycker han är "tråkig" att rida för han gör det du ber om men inte med så mycket energi ( rider annars fullblod som gärna får studsa lite)
Som jag uppfattat det hela så står han själv i en liten hage? Hos förra ägaren stog han på 3-4 hektar med två andra hästar som varje dag sprang runt och brallade med tillsammans, så där fick han utlopp för sin "fjantenergi".

Du måste motionera honom mer tror jag, han får inte stå för då blir det nog värre. Han behöver inte stå för att han flyttat, för han har rest mycket i sina dar.
Det som är nytt är ju ägaren och då måste ju ni få en relation och det får ni genom att umgås.
Tömkör, longera, rid på banan (medans det går) rid honom trött! Sätt på honom gummisnodd.

Du måste vara "hård" på honom hela tiden och konsekvent. Ber du om en sak så ska han utföra det.
Ska han stå still så är det så, bli lite arg på honom för han är lite av en drummel:-). Det är ingen "känslig" häst. Men ny ägare och nya hästkompisar kan nog vara lite jobbigt för honom.

Jag hoppas det löser sig för han är faktiskt filbunken själv:-)
 
Senast ändrad:
Sv: Min nya häst beter sig konstigt, skenar och bockar..

Jag tycker ofta det är så att nya hästar, oavsett om det är privathästar eller nya på ridskolan där jag rider, har en tid där de är lite mer "på tårna". De är nya i både flocken och miljön. Sen tror jag det ändå är viktigt att vara bestämd och konsekvent som ryttare/ägare. Acceptera inte saker bara för att hästen är ny och behöver tid på sig.

Jag tänkte på sadeln, är den ny eller var det hästens gamla som föjde med köpet?. Det kan inte vara så att den klämmer eller är trasig på något sätt?
 
Sv: Min nya häst beter sig konstigt, skenar och bockar..

tänkte ang. att TS beskrev den som nervös och rädd ute. Låter man den vara så hinner både häst och ryttare lugna ner sig och bo in sig i den nya situationen. Vi får väl hoppas att den får gå i hage och kan röra på sig även om den inte motioneras under ryttare ett tag!

Man kanske ska kunna hantera och manövra sin häst från backen och vardagssysslor och kunna leda ordentligt innan man ger sig ut på en häst som inte kan bete sig eller kan ridas säkert av ryttaren.
Om den nya ryttaren är nervös blir hästen taggad o "nervös".

Den spänningen som ryttaren genererar är den extra energi som man vill ha av en dressyrhäst. Tycker man då att det är läskigt vad ska den göra då?
Jo far uppåt osv.

Den beskrivning av hästen ovan låter klockren.

Om man gör som du menar... tja då behöver man tämja hästen via NH- för att man inte förstår sig på vad en häst i kondition som flyttar till en helt ny miljö behöver. Än värre om man skaffar en unghäst på 3-5 år:crazy:
 
Sv: Min nya häst beter sig konstigt, skenar och bockar..

Vilken bra tråd, hade behövt den när jag köpte min lugna sansade pålitliga dam. Hon gick tidigare som turridningshäst (det var så och på henne jag lärde mig rida) men när jag köpte henne fick jag ett hett men snällt monster. Turridningsarbetet ofta flera timmar om dagen gjorde hästen slö och hon sparade på krafterna, men när hon blev privat reds hon inte lika mycket och tyckte allt var jättekul framför allt att springa, bromsen fungerade inte. Min lösning på det hela (men det tog tid) var att följa med på lugna turer, gärna som turledare (då jobbade hon och skötte sig exemplariskt med gamla turkompisarna). Försöka jobba henne trött på banan. I början tordes jag inte rida ut utan ett lungt och väl valt sällskap. Började sedan skritta en bit själv sista biten hem efter tur med sällskap, vi tog den korta vägen och sällskapet en liten omväg. Efter en tid kändes det bra att trava/tölta ensam. Nu är vi gärna ute på skitt och galopprundor själva, har en jättetrygg och säker häst men vi behövde båda få förtroende för varandra så vi helt tordes lite på varandra. Detta fungerade för oss men tyvärr tog det något år.
 
Sv: Min nya häst beter sig konstigt, skenar och bockar..

Har börjat med riktigt mycket hårdträning på marken, från det att jag tar in honom tills jag släpper ut honom igen och det har faktiskt blivit mycket bättre!

Har även börjat med att någon går med när jag rider ut och har honom i grimskaft, bara IFALL han skulle få för sig något. Tack så mycket för alla tips, tror att felet jag gjorde var att jag var för snäll från början och tillät för mycket eftersom att han var ny. Skulle varit bestämd ocn en bra ledare från första början.
 
Sv: Min nya häst beter sig konstigt, skenar och bockar..

Det tar tid o ska så göra.

Inte lär man känna en person, en hund eller dylikt så snabbt.

en häst är ju dessutom ett flyktdjur o kan reagera på en människas doft.
Vid rädsla utsöndrar man adrenalin som hästen inte kan skilja på om det är rädsla eller aggression.
Den känner dessutom av hela ryttarens spända kropp uppsuttet o ofta även via tyglarna.
Är man rädd så kan hästen oxå agera- ta till flykt just för att människan oxå signalerar- FARA! Räddar sin människa eller tycker att den ska ta över iom att "ledaren" överger den. -Jag drar hem till tryggheten!

Jag gillar inte alls quick fix som är allt annat än naturligt. det handlar om att få hästen att bli mer rädd för sin människa o den ska inte våga gå före, fortare än man vill osv.

Det är så mkt bättre att bli en FÖREBILD för sin häst. Att förtjäna respekt o tillit- inte TA den.
 
Sv: Min nya häst beter sig konstigt, skenar och bockar..

kl

Jag är väldigt spänd och nervös i början med ny egen häst som flyttat till nytt stall, därför brukar jag ta hjälp av rutinerad ryttare som har lite skinn på näsan. Någon som kan jobba hästen mer än vad mina kunskaper och erfarenheter räcker till, om du förstår vad jag menar, så att hästen får utlopp för sin energi och jag får möjlighet att slappna av. Annars blir det en ond cirkel som är svår att ta sig ur, eftersom en häst är väldigt beroende av de signaler som du sänder ut. Blir hästen inte lika mycket riden som innan, blir du mer och mer nervös inför varje gång och spänner dig mer och mer, vilket sänder fel signaler. Mycket arbete från marken.

Min första häst efter ett långt uppehåll var exakt som du beskriver din, men kom att bli en drömprins utan dess like! Ge inte upp.

Vart i Sundsvall bor du? Jag bor också i trakterna och kanske skulle kunna rekommendera någon som kan hjälpa dig.
 
Sv: Min nya häst beter sig konstigt, skenar och bockar..

hästen är vuxen och nya ägaren verkar ha blivit osäker på hästen. Den går ju inte att leda ordentligt utan att den är nonchalant och inte lyssnar. Hur kan det vara fel att först försöka komma överens med hästen i hanteringen innan man sätter sig upp på ryggen, som bevisligen inte fungerat särskilt bra?

Antingen fixar man väl en annan ryttare, eller lämnar tillbaka/säljer hästen. Eller så får man försöka lösa situationen själv om man ska ha kvar hästen. När den har skenat ut på vägar och krånglar ute, är det inte bättre att låta bli dom situationerna ett tag och börja med sysselsättning som inte är livsfarlig? vila, leda, hantera, longera, rida på inhägnat område. SEDAN- försöka sig på att rida ut och se om problemet löst sig, eller ha mer självsäkerhet och kunskap om hur man ska hantera hästen när den vill sticka iväg eller bocka. Jag antar att man känner sig säkrare på sin häst när man lärt känna den och kanske börjat kunna hantera den säkert, efter lite längre tid än två veckor.
 
Sv: Min nya häst beter sig konstigt, skenar och bockar..

Därför att hela hästen uppförande troligen härstammar från att den fått för lite motion. Liten hage utan kompisar o sen inte blivit TRÄNAD.
Sen har vi aspekten hur hästar förändras av vädret. Ju kallare o framför allt blåsigare= ju mer pigg häst som kan sätta sig på tvären.
Lös grundproblemet istället för att härja med en häst som kan allt.

här är det människan som skapar problemet o som bara behöver vara högst tillfälligt- om man inte börjar se till att det är hästen som är "dum".

Den bara reagerar på hanteringen. skilj på orsak o verkan.

I det här fallet har ju TS tillgång till förra ägaren som kan tolka hästen o korrigera det som nu har uppstått.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 969
Senast: mily
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 189
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 292
Senast: MiniLi
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 040
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp