Min sambo vill ha en paus - vart ska jag ta vägen? *förslag på resmål/att göra*

Min sambo har precis meddelat mig att han vill ha en paus ifrån mig.
Vi har kommit överens om att vi ska höras om 2 veckor.
Veckan som kommer jobbar jag ett par dagar, men sen är jag ledig i 10 dagar. Nu när jag ska jobba åker jag hem till min mamma och bor där. Men sen då? Jag kommer få knäpp av att bara gå runt och göra ingenting.

Förslag på saker man kan göra själv (för jag har ingen lust att vara med någon) som samtidigt inte kostar multum? Bor i den kungliga huvudstaden men åker gärna iväg...

Från Arlanda kommer du ju vartsomhelst :). Ta en sista minuten! Du kan hitta billig charter utan besvär. Nån av Kanarieöarna? Egypten?

Gotland kommer vara kallt och ruggigt. Satsa på att komma söderut är mitt förslag.
 
Vet inte om ni sett min tidigare tråd: men jag är inte alls van av att åka utomlands. Jag skulle ha åkt med jobbet men det blev inställt. Vågar man åka utomlands själv?
 
Vet inte om ni sett min tidigare tråd: men jag är inte alls van av att åka utomlands. Jag skulle ha åkt med jobbet men det blev inställt. Vågar man åka utomlands själv?

Ja. Det är inga konstigheter. Bokar du ex charter finns det ju dessutom reseledare på plats som du kan fråga om du blir osäker på något.

Men känns det tryggare i Sverige så stanna i Sverige liksom. Det är fritt val. :)
 
Vet inte om ni sett min tidigare tråd: men jag är inte alls van av att åka utomlands. Jag skulle ha åkt med jobbet men det blev inställt. Vågar man åka utomlands själv?
Jaaa!

Åk inte till Gotland, det är kallt och blåsigt så här års, och många besöksmål är stängda nu för att det inte är turistsäsong.
 
Det lät ju inte speciellt trevligt av honom att "meddela dig" att han behöver en paus från dig... Men när det gäller att åka någonstans så gillar jag Berlin, Amsterdam, Palma, Skottland och egentligen vilken söt lite by i England som helst. Irland har jag varit sugen på men inte kommit till än. Budapest ska jag till i April och det ser himla mysigt ut, flyg och hotell var väldigt billigt och enligt källor ska mat och typ spa vara väldigt prisvärt också. Alla de nämnda ställena finns det massor att göra beroende på vad man gillar; city, shopping, vandring, kultur, natur osv.

Ett tips (som du absolut inte behöver lyssna på om du inte vill) från någon som också hade en sambo som "behövde en paus" är att inte sitta och vänta på att han ska bestämma sig för vad han vill bara, hur han bestämmer att ert förhållande ska eller inte ska se ut. Du är precis lika viktig i ert förhållande, du har precis lika mycket att säga till om och dina känslor och åsikter är precis lika viktiga som hans. Ta den här tiden att tänka över vad DU vill, vad DU behöver.
Det är snökaos på både Irland och England nu. Jag har varit på Irland tidigare och har kompisar där, de har fått massor med snö, motorvägar är avstängda, butiker säljer slut osv, så kanske inte att rekommendera att åka dit just nu i alla fall.
 
Det är snökaos på både Irland och England nu. Jag har varit på Irland tidigare och har kompisar där, de har fått massor med snö, motorvägar är avstängda, butiker säljer slut osv, så kanske inte att rekommendera att åka dit just nu i alla fall.
Aha, visste inte att det var så illa... trist annars är det väldigt fint med inspirerande omgivningar för eftertanke :)
 
Det är snökaos på både Irland och England nu. Jag har varit på Irland tidigare och har kompisar där, de har fått massor med snö, motorvägar är avstängda, butiker säljer slut osv, så kanske inte att rekommendera att åka dit just nu i alla fall.
Jag har svärmor nere i Cornwall (sydligaste England) och de har också massor med snö. Och deras beredskap för snö (läs: snöröjning och dubbdäck) är inte direkt lysande.....
 
Några gånger när jag var yngre och reste utomlands har jag köpt en Lonely Planet-guide över resmålet (kan köpas digitalt kapitel för kapitel för billig peng) och läst om allt från hur man tar sig från flygplatsen till platsens historia, säkerhetsläge, rekommenderade besöksmål och bra boenden och restauranger.

Jag inser när jag skriver detta att det var ett gäng år sedan för nu finns ju tex Trip Advisor, men jag vill ändå slå ett slag för det som förberedelse om man är ovan resenär. Det känns tryggare om man förberett sig och läst på tycker jag :)
 
Vet inte om ni sett min tidigare tråd: men jag är inte alls van av att åka utomlands. Jag skulle ha åkt med jobbet men det blev inställt. Vågar man åka utomlands själv?

Sjalvklart vagar du det ... just nu kan det ju vara en sarskilt god ide sa du far se hur mycket du faktiskt klarar sjalv. Nar min ex lamnade mig med 2 sma barn gjorde jag MASSOR av saker jag aldrig gjort sjalv forut och kande mig sa oerhort empowered av det. Jag larde mig att jag inte behover en annan manniska egentligen, utan jag klarar mig sjalv och ar jag med nagon sa ar det for att den manniskan tillfor andra, sjalsliga, bitar.

Kop en sistaminuten charter resa ... dar kan det inte bli sa mycket fel. Det finns reseledare runt varje horn som foser passagerarna som en skock hons (och det behovs ofta) och haller ratt pa alla.:D
 
Det är snökaos på både Irland och England nu. Jag har varit på Irland tidigare och har kompisar där, de har fått massor med snö, motorvägar är avstängda, butiker säljer slut osv, så kanske inte att rekommendera att åka dit just nu i alla fall.

Snokaoset ar over i de flesta delarna av landet, det har smalt undan sa kvickt :D Nu ar det tillbaka till gratt vader och temperaturer runt 5-10 grader :)
 
Snokaoset ar over i de flesta delarna av landet, det har smalt undan sa kvickt :D Nu ar det tillbaka till gratt vader och temperaturer runt 5-10 grader :)
Säger du det?
Här är är ett kort från Dublin igår eftermiddag:
28379489_2456212784396253_7763498926228897792_n.jpg
 
Om jag hade befunnit mig i din situation hade jag bokat en sistaminuten ridresa, såklart!

Dels eftersom det ger dig något att göra (både innan och när du är där), dels eftersom det tar dig ur vardagen och ger nya perspektiv. Behöver inte bli så farligt dyrt och är ju rätt lätt att hantera även om man är ovan utlandsresenär.

Exempel baserat på en av de svenska hästresearrangörerna just nu:
Ridweekend i Polen, helpension exkl dryck, 3750:-
Flyg ToR Stockholm - Gdansk, 800:-
Transfer ToR 2500:-
= 7050:-

Tillägg: Vill du rymma vädret har samma svenska arrangör sistaminutenpris till Tunisien. 7 dagar med halvpension och 12 timmars ridning runt 5000 spänn. tillkommer flyg och transfer, men har för mig att det inte behöver vara särskilt dyrt dit heller.
 
Senast ändrad:
Är inte Gotland rätt hiskeligt kallt såhär års? Jag gillar ju kargt och grått och stormigt hav, typ, men tror inte jag åkt dit just nu.... Eller?

Gotland på vintern är ingen höjdare alls.
Scotland är insnöat kan jag meddela från mina skotska vänner. Massor med snö och svårframkomligt.
Det har knappt blåst alls denna vinter, just nu är det hur mysigt som helst med snö som lagt sig överallt. Vissa ställen kan man åka skridskor.. Skulle vilja påstå att vi har inte annat klimat än typ.. Uppsala just nu ;)
 
Säger du det?
Här är är ett kort från Dublin igår eftermiddag:
28379489_2456212784396253_7763498926228897792_n.jpg

Med "landet" menade jag Storbritannien, men ja "the beast from the east" har passerat, och inom nagra dagar skulle jag tro att de brittiska oarna mer eller mindre ar tillbaka till normal funktion, eftersom mildare vader vantas.
 
Med "landet" menade jag Storbritannien, men ja "the beast from the east" har passerat, och inom nagra dagar skulle jag tro att de brittiska oarna mer eller mindre ar tillbaka till normal funktion, eftersom mildare vader vantas.

Här i skottland snöar det fortfarande. Snö som ska övergå i regn så småningom. Jag skulle tro att efter snökaoset får stora delar av hela öriket tampas med översvämmningar istället.
Skulle inte rekommendera någon att åka på ett par veckor i alla fall. :)
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 072
Senast: Whoever
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 741
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 611
Senast: tanten
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 629
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp