Min syster har orsakat skada på min bil...

Twihard

Trådstartare
Jag är så besviken. :( Jag ställer alltid upp och för 2 veckor sedan fick min syster och sambo låna min bil för att hämta ett skåp. Det var för stort så de kom hem utan. Jag tänkte inte mer på det men idag när jag öppnade bilen såg jag att skåpet har gjort hål i framsätena. Det har gjort revor i "lädret" baktill. Sedan nött tyget på baksätena. :( Det är repor på insidan av väggarna (Har en berlingo).

Är så besviken. Jag ska få köpa bilen av pappa idag (skriver papprena idag, men har haft den i några månader då jag övningskör med den. Ska såklart köpa den ändå, men ska inget nämna till honom. Han visste att hon lånade den så det är inte det, men det känns ändå så tokigt. Jag tänker ta tag i det när den är helt min.

Men jag känner mig så ledsen och besviken. :( Jag är alltid så snäll och lånar ut saker. Först tänkte jag att de kanske missat det, men de var tvungna att fälla bakre sätena för att få in skåpet så de måste ju sett alla skador när de reste dem igen. :( Min syster har just nu dålig ekonomi och kommer säkert inte ha råd att betala. :( Hon mår dåligt själv inom sig så vet inte hur jag ska nämna det. Nämnde det idag åt hennes man då han var här en sväng, men det gick liksom inte in (han är inte skarpaste kniven i lådan). Usch är mer ledsen än arg. :(
 
Jag fattar verkligen inte vad du far efter :confused:

Vad vill du att din syster och hennes man ska göra? Ge dig pengar? Laga sätena?
De kanske redan har gjort upp med den som äger bilen.
 
Jag är så besviken. :( Jag ställer alltid upp och för 2 veckor sedan fick min syster och sambo låna min bil för att hämta ett skåp. Det var för stort så de kom hem utan. Jag tänkte inte mer på det men idag när jag öppnade bilen såg jag att skåpet har gjort hål i framsätena. Det har gjort revor i "lädret" baktill. Sedan nött tyget på baksätena. :( Det är repor på insidan av väggarna (Har en berlingo).

Är så besviken. Jag ska få köpa bilen av pappa idag (skriver papprena idag, men har haft den i några månader då jag övningskör med den. Ska såklart köpa den ändå, men ska inget nämna till honom. Han visste att hon lånade den så det är inte det, men det känns ändå så tokigt. Jag tänker ta tag i det när den är helt min.

Men jag känner mig så ledsen och besviken. :( Jag är alltid så snäll och lånar ut saker. Först tänkte jag att de kanske missat det, men de var tvungna att fälla bakre sätena för att få in skåpet så de måste ju sett alla skador när de reste dem igen. :( Min syster har just nu dålig ekonomi och kommer säkert inte ha råd att betala. :( Hon mår dåligt själv inom sig så vet inte hur jag ska nämna det. Nämnde det idag åt hennes man då han var här en sväng, men det gick liksom inte in (han är inte skarpaste kniven i lådan). Usch är mer ledsen än arg. :(
Tråkigt när det blir så, det är en av anledningarna till att jag aldrig lånar ut min bil. Vill någon ha hjälp med något så kör jag hellre själv.

Sen tycker jag du borde nämna det ändå innan du köper bilen. Såna skador är inte så trevliga alls.
 
Jag är så besviken. :( Jag ställer alltid upp och för 2 veckor sedan fick min syster och sambo låna min bil för att hämta ett skåp. Det var för stort så de kom hem utan. Jag tänkte inte mer på det men idag när jag öppnade bilen såg jag att skåpet har gjort hål i framsätena. Det har gjort revor i "lädret" baktill. Sedan nött tyget på baksätena. :( Det är repor på insidan av väggarna (Har en berlingo).

Är så besviken. Jag ska få köpa bilen av pappa idag (skriver papprena idag, men har haft den i några månader då jag övningskör med den. Ska såklart köpa den ändå, men ska inget nämna till honom. Han visste att hon lånade den så det är inte det, men det känns ändå så tokigt. Jag tänker ta tag i det när den är helt min.

Men jag känner mig så ledsen och besviken. :( Jag är alltid så snäll och lånar ut saker. Först tänkte jag att de kanske missat det, men de var tvungna att fälla bakre sätena för att få in skåpet så de måste ju sett alla skador när de reste dem igen. :( Min syster har just nu dålig ekonomi och kommer säkert inte ha råd att betala. :( Hon mår dåligt själv inom sig så vet inte hur jag ska nämna det. Nämnde det idag åt hennes man då han var här en sväng, men det gick liksom inte in (han är inte skarpaste kniven i lådan). Usch är mer ledsen än arg. :(

Man lånar aldrig ut dyra saker, punkt. Finns inte en suck att jag lånar ut bilen till någon annan än särbon (DEFINITIVT inte till någon i min släkt). Sedan, om man inte har pengar lånar man inte saker om man inte har råd att ersätta ev skador. Vem hade betalat om de kraschat med bilen?

Ta upp det med din pappa som du ska köpa bilen av, jag skulle aldrig köpa en bil med sådana skador utan att det är någon kompensation på priset (även om det är släkt).

Sedan köper jag helst inte dyrare saker av släktingar, det är som upplagt för tjafs.
 
Ja, ta upp det med din pappa! Bilen är hans, så egentligen har de lånat bilen av honom, rent juridiskt sett. Han är väl även hennes pappa (?) så det rör sig inte om något väldigt avlägset. Ta ett samtal alla tre (4) och gör upp om hur det hela ska lösas och betalas. Lånar man en bil och skadar den, berättar man vad som hänt och kommer överens om hur det ska ersättas. Sånt smiter man inte ifrån om man är någorlunda vuxen.
 
Jag är så besviken. :( Jag ställer alltid upp och för 2 veckor sedan fick min syster och sambo låna min bil för att hämta ett skåp. Det var för stort så de kom hem utan. Jag tänkte inte mer på det men idag när jag öppnade bilen såg jag att skåpet har gjort hål i framsätena. Det har gjort revor i "lädret" baktill. Sedan nött tyget på baksätena. :( Det är repor på insidan av väggarna (Har en berlingo).

Är så besviken. Jag ska få köpa bilen av pappa idag (skriver papprena idag, men har haft den i några månader då jag övningskör med den. Ska såklart köpa den ändå, men ska inget nämna till honom. Han visste att hon lånade den så det är inte det, men det känns ändå så tokigt. Jag tänker ta tag i det när den är helt min.

Men jag känner mig så ledsen och besviken. :( Jag är alltid så snäll och lånar ut saker. Först tänkte jag att de kanske missat det, men de var tvungna att fälla bakre sätena för att få in skåpet så de måste ju sett alla skador när de reste dem igen. :( Min syster har just nu dålig ekonomi och kommer säkert inte ha råd att betala. :( Hon mår dåligt själv inom sig så vet inte hur jag ska nämna det. Nämnde det idag åt hennes man då han var här en sväng, men det gick liksom inte in (han är inte skarpaste kniven i lådan). Usch är mer ledsen än arg. :(
Första repan eller bucklan är värst, om du vänder på det är du nu mycket friare att våga använda bilen utan att behöva vara så rädd för minsta repa :)
 
Tråkigt när det blir så, det är en av anledningarna till att jag aldrig lånar ut min bil. Vill någon ha hjälp med något så kör jag hellre själv.

Sen tycker jag du borde nämna det ändå innan du köper bilen. Såna skador är inte så trevliga alls.

Nej jag vet. :( Nu får jag den ju billigt. Pappa betalar försäkrnigen detta år och jag skatten - eller om det var tvärtom. Den är värd 6000 kanske eller nått trodde han. Men ändå :( Tråkigt.
 
Jag fattar verkligen inte vad du far efter :confused:

Vad vill du att din syster och hennes man ska göra? Ge dig pengar? Laga sätena?
De kanske redan har gjort upp med den som äger bilen.

Eh? Jag skrev att jag haft den i flera månader och ska köpa bilen av min pappa. Hela familjen har kallat den min bil innan då den är det praktiskt. Det jag far efter var bara att få skriva av mig som många människor gör här, och ja - jag hade önskat att hon stod för skadorna hon gjort på min bil. Men jag vet att hon inte har råd.
 
Man lånar aldrig ut dyra saker, punkt. Finns inte en suck att jag lånar ut bilen till någon annan än särbon (DEFINITIVT inte till någon i min släkt). Sedan, om man inte har pengar lånar man inte saker om man inte har råd att ersätta ev skador. Vem hade betalat om de kraschat med bilen?

Ta upp det med din pappa som du ska köpa bilen av, jag skulle aldrig köpa en bil med sådana skador utan att det är någon kompensation på priset (även om det är släkt).

Sedan köper jag helst inte dyrare saker av släktingar, det är som upplagt för tjafs.

Den är inte dyr. Jag får köpa den för skatte/försäkringskostnaden (en av dem). Kanske värd 6000. Mycket för mig men det som stör mig mest är ju just att de inget sagt och att systerns man spelade dum och sedan struntade i det :( I min familj stöttar man varandra - vi brukar låna grejer osv. Och har vi sönder något ersätter vi. Detta skåpet var väldigt viktigt för henne och därför handlade jag i god tro. Inte försvarsbart men ändå.

Nu är jag mest besviken och ledsen på att de försökt att ignorera det - jag tror att de måste ha sett det. Liksom det är rätt så tydligt. :(

Ja, ta upp det med din pappa! Bilen är hans, så egentligen har de lånat bilen av honom, rent juridiskt sett. Han är väl även hennes pappa (?) så det rör sig inte om något väldigt avlägset. Ta ett samtal alla tre (4) och gör upp om hur det hela ska lösas och betalas. Lånar man en bil och skadar den, berättar man vad som hänt och kommer överens om hur det ska ersättas. Sånt smiter man inte ifrån om man är någorlunda vuxen.

tack, får försöka göra det. :(
 
Min första tanke var ungefär samma som @Lena Furberg s. Men nu när du säger att det är en 6000-kronorsbil så tycker jag inte att repor i inredningen är mycket att bråka om.

Tja jo det tycker jag eftersom den är i superfint skick. Jag vet inte om det stämmer. Jag tror han sa 6000 för slitna bilar så min är nog mer värd. Inget var trasigt på bilen förutom radioantennen. Det kanske känns som en skitbil som inte det gör något att någon förstör. Men i mina ögon är det en stor grej för sätena var jättefina, allt var tipp topp i den utseendemässigt. Inget vrålåk men en fin citroeng berlingo.
 
Min första tanke var ungefär samma som @Lena Furberg s. Men nu när du säger att det är en 6000-kronorsbil så tycker jag inte att repor i inredningen är mycket att bråka om.

Fast nä. Man har inte sönder något för någon annan och låtsas som det regnar. Visst, det är en billig bil men så pass stora skador som det blev är något jag inte vill ha på min bil. Det var liksom inte mindre skador.
 
Tja jo det tycker jag eftersom den är i superfint skick. Jag vet inte om det stämmer. Jag tror han sa 6000 för slitna bilar så min är nog mer värd. Inget var trasigt på bilen förutom radioantennen. Det kanske känns som en skitbil som inte det gör något att någon förstör. Men i mina ögon är det en stor grej för sätena var jättefina, allt var tipp topp i den utseendemässigt. Inget vrålåk men en fin citroeng berlingo.

Tja, vill inte någon kompensera dig så har du ju på att välja på att antingen gilla läget och köpa den eller tacka nej och köpa en annan bil.

Systern med man skulle iaf aldrig få låna en bil av mig igen och jag hade nog varit rätt ogin med andra saker också gentemot dem. Ok om de hade bett om ursäkt men att låtsas som det regnar... nej. Det är lågt oavsett och ännu lägre när man är släkt.
 
Jag är så besviken. :( Jag ställer alltid upp och för 2 veckor sedan fick min syster och sambo låna min bil för att hämta ett skåp. Det var för stort så de kom hem utan. Jag tänkte inte mer på det men idag när jag öppnade bilen såg jag att skåpet har gjort hål i framsätena. Det har gjort revor i "lädret" baktill. Sedan nött tyget på baksätena. :( Det är repor på insidan av väggarna (Har en berlingo).

Är så besviken. Jag ska få köpa bilen av pappa idag (skriver papprena idag, men har haft den i några månader då jag övningskör med den. Ska såklart köpa den ändå, men ska inget nämna till honom. Han visste att hon lånade den så det är inte det, men det känns ändå så tokigt. Jag tänker ta tag i det när den är helt min.

Men jag känner mig så ledsen och besviken. :( Jag är alltid så snäll och lånar ut saker. Först tänkte jag att de kanske missat det, men de var tvungna att fälla bakre sätena för att få in skåpet så de måste ju sett alla skador när de reste dem igen. :( Min syster har just nu dålig ekonomi och kommer säkert inte ha råd att betala. :( Hon mår dåligt själv inom sig så vet inte hur jag ska nämna det. Nämnde det idag åt hennes man då han var här en sväng, men det gick liksom inte in (han är inte skarpaste kniven i lådan). Usch är mer ledsen än arg. :(
Eftersom du inte förväntar dig ekonomisk kompensation och den stora grejen för dig är att din syster gjort dig besviken genom att inte ta upp skadorna med dig så skulle jag helt enkelt prata med henne. Berätta att du sett skadorna, fråga om de märkt det? Hoppas på att få en ursäkt om inte får du berätta att du blir besviken på att hon inte ber om ursäkt för skadan, att du är rädd om din bil och att det känns tråkigt att hjälpa till när något sådant här händer och de inte tar ansvar.

Att kompensera ekonomiskt är ju inte det enda sättet man kan ta ansvar för något på.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 119
Senast: alazzi
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 482
Senast: AlmostEasy
·
Relationer hejsan jag vet att det finns en hel del trådar om svartsjuka pojkvänner / flickvänner men jag känner mig så ångest fylld och taskigt på...
2
Svar
20
· Visningar
2 848
Senast: Ullmerkott
·
Relationer Hej alla. Jag är i en av mina värsta kriser. Jag behöver peppning och råd. Varning för långt inlägg. Jag och min, sen tre år, sambo är...
2
Svar
34
· Visningar
5 410
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp