Mina kalvar <3

Lotus7

Trådstartare
Efter att ha köpt jordbruksfastighet i oktober, flyttat hem hästarna i december köpte jag i januari 2 kalvar.
Eller kalvar o kalvar, de börjar bli ganska stora nu, 10 månader är de.

Tänkte att jag måste få dela med mig av lite bilder på dem här.
De är helt underbara!
Har aldrig haft kor förut men vilka fantastiska djur de är.
Är så lycklig över att få ha dem i mitt liv!

1800293_10152381952797451_2217444056188257417_n.jpg


Det här är min stut: Nordansjös Bandit

1277736_10152381035942451_8038353583810534908_o.jpg


Och detta är min kviga: Nordansjös Lill-Jänta

Någon fler som är lika ko-tokig som mig!?
 
Åh, vad fina! De ser verkligen glada ut på bilderna.
Visst är det Holstein och SRB, eller ser jag helt tokigt?
Har du några planer med dem? :)
 
@Kethets Nej, jag menar Holstein :). De flesta svartvita idag kallas Svensk Holstein eftersom den amerikanska Holsteinen har använts mycket i aveln med SLB. Tyvärr finns "urtypen" av SLB knappt kvar vilket är synd. Jag har sett SRB som är så mörka och jag tycker den ser ut att vara mer mjölktyp än köttyp, därav min gissning :).
 
Ja de är riktiga gladskitar! :love:

Den bruna är mycket riktigt SRB.
Den svartvita är reggad SLB (men tror de idag kallas Svensk Holstein).

Tanken är att jag ska ha dem som mina kompisar ;)
De ska få naturbeta min skog och så tänkte jag försöka mig på att köra in stuten när han blir oxe.
Och vem vet, kanske jag måste prova att rida in dem också :angel:

Men den främsta tanken är att de ska bo här och ha det bra och bli omtyckta och mycket hanterade.
Redan nu kommer de när man ropar deras namn och båda går utmärkt att gå med i grimma och longera ;):love:
 
Ja, @Kethets, aveln har verkligen gått fort framåt och SLB lever fortfarande kvar i "folkmun" men egentligen är Holstein mer korrekt :).

@Lotus7 Vad kul! Kor är ju fantastiska naturvårdare. Spännande att köra in stuten. Om du har tid och ork när det är dags får du gärna uppdatera om hur inkörningen går till. Känns som att det inte finns så många inkörda stutar i landet så hade varit jätteintressant att följa er :).
 
Dina härliga kalvar väcker minnen från min uppväxt på en liten gård i Ångermanland. Från att jag var sådär 9-10 år och några år framåt så tog jag ut ett par kalvar och tränade dom i brist på ponnyer. Först bara på sommaren tillsammans med andra barn, senare året om. Jag gjorde en liten hinderbana och så gjorde jag en enkel repsele så dom kunde dra en pulka, men inte i par. Stjärna var sötast och duktigast. Men liten blir stor och redan ett par månader efter första kalvningen så trampade kon i båset bredvid på en av hennes spenar. Ändå hade hon inte stort juver så det tycker jag var klumpigt gjort av den. Spenen ville inte bli helt bra och så blev hon inte dräktig på andra försöket och då bestämde min dumma pappa sig för att hon skulle slaktas då hon "mjölkat av sig". Jag sa att då hjälper jag inte till mer i ladugården men det tog han för tomt hot, tror jag. Men jag menade det. Från att ha tyckt att det var roligt att hjälpa till så var det inte det längre och det lilla jag gjorde började jag kräva extra fickpengar för. Roligt att se att någon kan ha ett par kalvar dom sällskapsdjur! (och kanske gräsklippare.)
 
Vad söta! Och vad mysigt att ha dem mer som "sällskapsdjur" så, vid stallet bor det massor av kor, men de bara går i hagen hela dagarna, förutom kalvarna som titt som tätt springer runt på stallplan innan de hoppar tillbaka in till mamma. Fruktansvärt söta är de, speciellt kalvarna :love: Lite så att man funderar på att plocka med sig ett par hem och ha till att klippa gräsmattan ;)

Är det av någon särskild anledning du ska köra in just stuten? Eller går det lika bra att ha en ko framför vagn? // nyfiken
 
Åh vad tråkigt @Skjøldur förstår ditt beslut.
Åh det är klart att man kan ha kalvar som sällskapsdjur, har man plats, tid och pengar så är det en härlig förmån.
De härligaste djur jag träffat! :love:

@nejlica Ja visst är de underbara!
Stuten kommer ju bli betydligt större än kvigan och därför orka mer, men det är även mer "go" i honom så jag tror han kommer passa bättre. Men givetvis kommer jag inte kunna låta bli att även prova med kvigan ;)
De kommer nog få prova det mesta! :angel::love:
 
Det går jätte bra @Beckie !
Nu kan de gå i grimma snällt och fint.
De har lärt sig röstkomandon för stopp och framåt och jag har försiktigt börjat tömköra dem lite.
Inte mer än att de ska börja lära sig bli svängda.
Sedan har jag även satt resårgjordar (sådana som jag har till hästarna) runt dem, inga problem.

Vilka underbara, lätt lärda och inteligenta djur!
Jag är såld!!!! :love::love::love::love:
Att få en massa kopussar varje dag, det är sann lycka!
 
Tack @Sessan_84 !
Det går framåt med stormsteg även om jag tar det väldigt lugnt med dem.
Små, små steg framåt hela tiden men de är helt med på noterna.
De älskar verkligen att hitta på saker och få utmaningar.
 

Liknande trådar

Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 426
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 796
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 820

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp