Mina marsvin

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vill bara visa mina älskade marsvin :love:

4PUoY-14 MGJ UGP GP Define Ubblebubble *Bubble*
Bubble är min gammelfarbror som snart fyllar sex år. Han är lugn, snäll och gosig och pappa till två kullar här. Jag fick honom för drygt ett år sedan av en vän som skulle sluta med marsvin och det var roligt eftersom jag har följt honom i nästan hela hans liv och vi har åkt utställningar över halva Sverige ihop.
i283445314560026108._szw1280h1280_.jpg


MSCH MGK GP Vibys Ballerina
Ballerina har precis fyllt fyra år och trots att hon inte är så gammal så är hon tanten här hemma eftersom hon är äldst av honorna. Hon är så otroligt snäll och mild att det finns inte och man kan göra nästan vad man vill med henne. Jag fick ta över henne när hon var 2,5 år och färdig i aveln. Hennes uppfödare ställde ut henne mycket så Ballerina är multichampion och sedan har jag ställt ut henne i pet och klippt långhår.
i283445314574090737._szw1280h1280_.jpg


3PoY-17 4PoY-16 MGP Abbylines Dominik
Dominik fick jag som en precis fem veckor gammal pytteplutt. Inte anade jag att den lille plutten skulle växa upp till en gigantisk petstjärna och en av nordens första långhår med hans teckning. Dominik är snäll, lugn och introvert och sköter sig helst själv men lite godis och smicker uppskattas alltid.
i283445314574093138._szw1280h1280_.jpg


GP Polka Pigs Nattmara *Nathalie*
Nathalie är en julklapp från en vän (naturligtvis visste jag det innan så hon gick inte bara och köpte ett marsvin). Meningen var att hon skulle bli avelshona men hon blev aldrig dräktig. Hon tycker om att bli beundrad och även om det inte går så bra på utställningarna så får hon följa med med jämna mellanrum. Hon är ranghög så hon och Trubbel käbblar alltid med varandra om vem som ska bestämma i flocken men de kommer ändå bra överens.
i283445314574093414._szw1280h1280_.jpg


GP Lyans Bubbletrouble *Trubbel*
Trubbel är dotter till Bubble och lika snäll och mesig som han är, lika bestämd är Trubbel. Hon har attityd och vet vad hon vill och hon vet också hur hon ska få som hon vill. Hon är alltid den som skriker högst och ska ha mest uppmärksamhet. Men även om hon är trubbel ut i klospetsarna så är hon också mycket lätt att ha att göra med. Jag får göra i princip vad som helst med henne och hon är inte rädd för någonting.
i283445314574093840._szw1280h1280_.jpg


Lyans Trassel
Trassel är en riktig spillevink! Det är fullt ös medvetslös och han far runt så spånet sprutar ur buren för att i nästa stund ligga i hängmattan och slappa helt utan att vara rädd för någonting. Han är inte utställd så mycket för han har tagit tid på sig att växa till sig men nu är det dags att följa med på lite utställningar. Han är kastrerad, vilket jag ångrar lite idag för han är så fin och trevlig men jag har två ungar från hans syster så det gör inte så mycket.
i283445314574095147._szw1280h1280_.jpg


Lyans Tangle
Tangle är syster med Trassel. Hon är den enda i deras kull som inte fick världens virvelfrilla så därför fick hon heta på engelska (de andra heter Trassel, Tova, Troll och Tufs). Hon är cool och gör inte mycket väsen av sig. Liksom Trassel så har hon utvecklats långsamt så nu är det äntligen dags att ta tag i utställningskarriären.
i283445314574095332._szw1280h1280_.jpg


Nightmare's Pioneer *LS*
LS (förkortning för Lilla Stereon) är importerad från England. Tanken är att hon ska få en kull när hon blir tillräckligt gammal och att hon ska följa med på lite utställningar när hon vuxit till sig. LS är lugn, framåt och busig på samma gång och en riktig tiggegris.
i283445314580410525._szw1280h1280_.jpg


Lyans Eluveitie *Elli*
Elli är son till Bubble och tanken är att han ska bli pappa till LSs ungar när det är dags. Han börjar redan visa att han har potential att bli en bra utställningsgris och han kommer snart att bli ställd på sin första utställning, men först ska han följa med och vänja sig lite. Han är fortfarande så ung att allt är bus, bus och åter bus, men han verkar bli en cool gris med fötterna på jorden.
i283445314580410575._szw1280h1280_.jpg


Lyans Epica
Epica är syster till Elli och min ögonsten. Hon är så söt och vacker och jag har så stora förhoppningar om henne! Ännu är hon bara en liten bebis så hon har inte hunnit utveckla sin personlighet fullt ut men hon verkar bli en mycket trevlig tjej med lagom portioner av bus, lugn och attityd. Hon utvecklas senare än Elli men till slut ska nog även hon kunna visa framfötterna på utställning.
i283445314580410643._szw1280h1280_.jpg
 

Jag gillar Tangle bäst. :)
För att hon har "vanlig" päls vilket passar min smak.
Och roligt med mönster/färg som är koncentrerat till bara ansiktet.
 
Fina!! Är de keliga och vill gosa i famnen?
Tack! Mina är inte så keliga eftersom jag är dålig på plocka upp dem i famnen. Jag tycker mest om att titta på dem och ge godis i buren men visst kan de tycka om att få lite kel om de är på det humöret. Marsvin som är vana att vara i famnen brukar älska att få en massa kel. Om de inte tillhör varianten som alltid har spring i benen och inte tid att sitta still haha.

Här är Trubbel som njuter av lite kli bakom öronen
2016-04-14 (2).jpg
 
Tack! Mina är inte så keliga eftersom jag är dålig på plocka upp dem i famnen. Jag tycker mest om att titta på dem och ge godis i buren men visst kan de tycka om att få lite kel om de är på det humöret. Marsvin som är vana att vara i famnen brukar älska att få en massa kel. Om de inte tillhör varianten som alltid har spring i benen och inte tid att sitta still haha.

Här är Trubbel som njuter av lite kli bakom öronen
Visa bifogad fil 13692
Alltså marsvinsmunnar är väl det sötaste som finns!
 
Trubbel, alltså. Och Epica!!!

Vad kallas den typ av päls som Epica har?
Trubbel är en cooling. Hon badade igår och det bekom henne inte ett dugg! Här är en film från gårdagens bad

Epica är nästan allas favorit :love: Hon har verkligen utstrålning den tjejen :love: Hon är en långhårig lockig pet. Som vuxen kommer hon att se ut som Bubble, fast med busigare päls då hon har några virvlar
 
Wow! :love::love: De marsvin jag har träffat sprang mest iväg om man sträckte in handen i buren och fånga dem var ett projekt i sig :meh: Så jag har trott att de var lite sådär allihopa. Men du beskriver ju dem helt annorlunda :love:
De långhåriga är fantastiska :eek: och jättevackra! Jag är speciellt förtjust i Ballerina :love: Men jag kan inte låta bli att undra hur den där pälsen inte trasslar in sig i strö och urin och ... :wtf::o

Jag är nyfiken - hur många olika sorters päls finns det? Vad heter Epicas och Trassels päls? :)
Trassel är bedårande btw :love:
 
Men milde himmel! En sådan liten cool krabat!
Trubbel har åsikter om mycket, men om man bara övertalar henne på rätt sätt så går hon med på det mesta :) Hon är lika cool på utställningarna
2017-11-18 (7).JPG

Wow! :love::love: De marsvin jag har träffat sprang mest iväg om man sträckte in handen i buren och fånga dem var ett projekt i sig :meh: Så jag har trott att de var lite sådär allihopa. Men du beskriver ju dem helt annorlunda :love:
De långhåriga är fantastiska :eek: och jättevackra! Jag är speciellt förtjust i Ballerina :love: Men jag kan inte låta bli att undra hur den där pälsen inte trasslar in sig i strö och urin och ... :wtf::o

Jag är nyfiken - hur många olika sorters päls finns det? Vad heter Epicas och Trassels päls? :)
Trassel är bedårande btw :love:
Många marsvin är väldigt rädda till att börja med och många är rädda att bli upplyfta hela sitt liv för att det sitter i deras instinkter att fly för fara som kommer uppifrån, men när de väl kommer upp så brukar det vara lugnt. Men de är individer så vissa älskar att ligga i famnen och gosa och andra vill helst springa runt och undersöka. Man får mycket gratis om man har ett tamt vuxet marsvin som kan visa bebisarna att det inte är farligt med människor. LS och Epica är mycket räddare nu när de är ensamma än när de hade min gamla kastratgubbe hos sig, men tyvärr dog han för en vecka sedan :cry: De ska flytta in med de andra tjejerna efter utställningen imorgon. Hur de är i temperamentet beror mycket på avel också. Avlar man på trygga djur så blir ungarna tryggare och lättare tama. Men mycket hantering är viktigt för de blir snabbt förvildade om man inte hanterar dem tillräckligt mycket, speciellt om de är unga. Äldre djur som redan är tama tål att bli lite "bortglömda" och ändå vara tama.

Jag älskar de långhåriga :love: Ballerina hade pälsen rullad när den bilden togs, dvs att hon hade papiljotter för att skydda pälsen från slitage och smuts. Jag klippte ned henne efter att bilden togs och nu är hon betydligt korthårigare när hon börjar bli äldre. Men så länge man håller rumpan kortklippt och pälsen och buren ren så håller de sig förvånansvärt rena och tovfria. Pälsen på ett rasavlat långhår växer 2-3cm i månaden och är mycket tjock. På ett petavlat djur är den oftast både glesare och växer långsammare. Jag brukar hålla mina kortklippta i rumpan, som syns på bilden på Trubbel ovan, och klipper resten ca en gång i månaden.

Det finns slät päls, rex, teddy (strävhåriga och korthåriga) ch-teddy (stårhåriga och semilånghåriga), skinny (nakna) och lunkarya. Sedan finns släta långhår (sheltie, coronet och peruan) och rexade långhår (texel, merino och alpaca). Lunkarya är strävhåriga långhår, anlaget finns på korthår också men kallas då curly. Sedan finns det virvlar i olika modeller. Renrasiga virvlar heter abessinier och ska ha ett visst antal virvlar i ett visst mönster. Peruan, alpaca och lunkarya har två virvlar på rumpan som får pälsen att växa framåt. Ridgeback är ett modifierat virvelanlag som ger en tuppkan längs med ryggen. Sedan finns crested med en virvel i pannan. Tror att jag fick med alla. Alla anlagen kan sedan kombineras i all oändlighet.

Epica är en pet så hennes päls heter inget särskilt utan hon är lockig, långhårig och med virvlar. Trassel är en virvelpet. Pet betyder keldjur/blandras och används för djur som inte följer någon rasstandard.

Trassel är ännu finare nu när han är vuxen! Jag måste ta nya bilder på honom! Hans pappa var långhårig med virvlar och hans mamma var en ridgebackpet med två virvlar i pannan och pälsriktningsfel på sidorna. Trassel har ett hjärta i pannan :love:
29793196_1766910906705477_7024832274361221120_n.jpg
 
Åh herre jösses, så det finns hur många olika pälstyper som helst och så virvlar på köpet :crazy::rofl: Jag visste inte ens att det fanns avel inriktat på att föda fram marsvin med specifika virvlar på specifika ställen, eller är det inte så noga utan man bara använder de olika namnen för virvlar för att beskriva hur just det marsvinet ser ut?

Pet är för sällskap, använder man ett annat engelskt ord för de rasrena?

Marsvin är rätt vilda antar jag, även om jag har svårt att tänka mig dem i det fria. Jag kände mig taskig om jag försökte vänja dem vid hantering då de blev nästan panikslagna, men är det så man ska göra? Man kan ju inte vänta in dem.

Trassel är sjukt söt :love: Med ett väldigt gulligt namn!

Många frågor men jag är fascinerad och dina marsvin ser så fina och välskötta ut! Det märks att du tycker om dem :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Snälla hjälp mig att hålla tummarna för Floor! Hon har tappat i vikt, piper när hon kissar och är hängig. Hon var sjuk för ett par...
8 9 10
Svar
180
· Visningar
16 703
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp