Mindre bajs av balanserad foderstat?

V

Vildvittra

Har en kanske något märklig fråga nämligen om det skulle kunna finnas nåt samband mellan hur mycket hästen skiter och hur foderstaten är sammansatt. Har nämligen varit ytterst noga med mina hästar nu i höst/vinter pga att jag också har en åring och de har fått foderstater uträknade i minsta detalj där alla kvoter stämmer. Helt plötsligt slog det mig en dag när jag var i hagen att det inte verkade vara lika mycket skit som vid denna tiden på året annars (visserligen har det snöat rätt mycket ;)men även varit töperioder så jag har haft möjlighet att se). Brukar tycka att det är dags att mocka ur hagen lite vid denna tiden nämligen men nu är det inte alls mycket skit.

Min tanke gick till spädbarn som helammas. Det kan ju nämligen gå upp till en vecka-10 dagar mellan bajsblöjorna där pga att bröstmjölken är så perfekt avpassad till dem att de inte behöver skita ut en massa överskott s a s. Sen när de börjar äta mat är det ju en annan historia, vet alla som har barn.

I allafall, något flummigt kanske, men kan det ligga något i detta? Mina hästar får förvisso en något mindre högiva i år pga högt MJ i årets hö, men ingen stor skillad.

/Vildvittra, bajsfixerad
 
Vet inte om jag har så mycket att tillföra...men vi har också lagt märke till att båda våra (ston, ett vbl dräktigt i drygt 8 mån, en ungponny) skiter betydligt mindre den senaste tiden!

Min man brukar kalla vblstoet för "mästerbajsaren" men den titeln har hon förlorat! Man får leta efter högarna i boxarna nu. Himla konstigt! Men de går ju ute ca 12 timmar per dag de dagar de får komma in, bra dagar går de ute dygnet runt. Kanske de tillgodogör sig maten bättre? Gör av med den alltså? Har ingen aning själv! Men båda får noga uträknad foderstat i alla fall. Har även gett dem en kur med loppfrön eftersom de rotar i marken efter de få grässtrån som finns.
 
Aha!!!
Då måste min dotter, som nu är 14 år, haft en välbalanserad
"foderstat"!!!!!
Hon bajsade var 14:e dag!!! Och det var inget att bekymra sig om enl BVC, så länge hon mådde bra, och det gjorde hon.
Perfekt unge för tygblöjor, kan tilläggas!!! :D
Mvh Kerstin
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp