Mini shetlandsponny

Matilda_0000

Trådstartare
Jag är så OTROLIGT sugen på en mini shettis och undrar lite om jag är redo att ta ansvaret.

Jag kan börja med att berätta om mig själv. Jag är en tjej på 14 år, jag har varit medryttare och ridit på ridskola i 8 år. Jag älskar att pyssla om, mysa och pyssla med hästar. Och rida såklart. Jag är ansvarsfull när det gäller saker jag tycker om att göra, och när djur och människor blir illa behandlade eller inte mår bra på något sätt. Jag har ridit mycket på små ponnys när jag var yngre.
Jag har inte häst intresserade föräldrar men jag känner dom ganska väl som äger stallet jag ska ha shettisen i om det blir av. Det är gångavstånd till stallet ifrån mitt hus.

Jag undrar om det är billigare att ha en mini shettis än att ha en häst? Hur mycket kostar det med försäkring? Kan man ha "veterinär-försäkring" så att man betalar några tusen om året eller hur mycket det kostar och så behöver man inte betala något om hästen skadar sig?
Tror ni att jag är redo?

Jag vet att mina föräldrar har väldigt mycket ansvar, men om det finns några föräldrar som läser den här tråden som har barn som äger hästar som ni har ansvar, hur mycket jobb/ansvar är det egentligen är för er? Har ni några tips på hur ni fick det att fungera?

Jag skulle väldigt gärna vilja ha en mini shettis på foder, det känns bekvämt för om det inte skulle fungera skulle dom lätt kunna ta tillbaka ponnyn om man har den överenskommelsen. :)
Tror ni att det finns någon som skulle vela ha ut sin ponny på foder? Eller är det helt omöjligt att hitta? :D
 
Vad ska du ha en minishettis till?

Försäkringen kostar olika beroende på vad den täcker, vad hsten är för ras, användningsområde, uppskattat värde och skadehistorik. Skadar sig hästen så man behöver använda försäkringen får man betala självrisk,den ligger normalt mellan 1500-5000+ viss procentenhet av veterinärräkningen.

Den som står på kontraktet förbinder sig att ansvara för hästens välmående under avtalstiden. Dvs dina föräldrar, hur okunniga de än är.

Jag hade foderponny som fjortonåring och fick senare en ponny, det hade aldrig fungerat utan min mamma. Hästarna var hennes fulla ansvar, medan jag tog så mycket ansvar jag som fjortonåring rimligen kunde. Det var långt ifrån fulla ansvaret. Inte för att jag va lat, okunnig eller oambitiös, utan för att hela grejen "ha häst" innebar så mycket mer än fjortonåriga jag kunde greppa.

Som hästägare skaver det lite när jag läser att du tycker det är bekvämt att vara fodervärd eftersom hästägaren lätt tar tillbaka hästen om det inte funkar. Det är inte ett dugg bekvämt för hästägaren att ta tillbaka hästen under avtalstiden bara för att. Det är bra att tänka på. :)
 
Vad ska du ha en minishettis till?

Försäkringen kostar olika beroende på vad den täcker, vad hsten är för ras, användningsområde, uppskattat värde och skadehistorik. Skadar sig hästen så man behöver använda försäkringen får man betala självrisk,den ligger normalt mellan 1500-5000+ viss procentenhet av veterinärräkningen.

Den som står på kontraktet förbinder sig att ansvara för hästens välmående under avtalstiden. Dvs dina föräldrar, hur okunniga de än är.

Jag hade foderponny som fjortonåring och fick senare en ponny, det hade aldrig fungerat utan min mamma. Hästarna var hennes fulla ansvar, medan jag tog så mycket ansvar jag som fjortonåring rimligen kunde. Det var långt ifrån fulla ansvaret. Inte för att jag va lat, okunnig eller oambitiös, utan för att hela grejen "ha häst" innebar så mycket mer än fjortonåriga jag kunde greppa.

Som hästägare skaver det lite när jag läser att du tycker det är bekvämt att vara fodervärd eftersom hästägaren lätt tar tillbaka hästen om det inte funkar. Det är inte ett dugg bekvämt för hästägaren att ta tillbaka hästen under avtalstiden bara för att. Det är bra att tänka på. :)
Jag ska ha mini shettisen till att gå promenader, longera, hoppa små hinder om ponnyn tycker det är kul
Vad ska du ha en minishettis till?

Försäkringen kostar olika beroende på vad den täcker, vad hsten är för ras, användningsområde, uppskattat värde och skadehistorik. Skadar sig hästen så man behöver använda försäkringen får man betala självrisk,den ligger normalt mellan 1500-5000+ viss procentenhet av veterinärräkningen.

Den som står på kontraktet förbinder sig att ansvara för hästens välmående under avtalstiden. Dvs dina föräldrar, hur okunniga de än är.

Jag hade foderponny som fjortonåring och fick senare en ponny, det hade aldrig fungerat utan min mamma. Hästarna var hennes fulla ansvar, medan jag tog så mycket ansvar jag som fjortonåring rimligen kunde. Det var långt ifrån fulla ansvaret. Inte för att jag va lat, okunnig eller oambitiös, utan för att hela grejen "ha häst" innebar så mycket mer än fjortonåriga jag kunde greppa.

Som hästägare skaver det lite när jag läser att du tycker det är bekvämt att vara fodervärd eftersom hästägaren lätt tar tillbaka hästen om det inte funkar. Det är inte ett dugg bekvämt för hästägaren att ta tillbaka hästen under avtalstiden bara för att. Det är bra att tänka på. :)
Jag tänker ha ponnyn till att få promenader med, mysa, hoppa små hinder om ponnyn är hoppglad, longera, osv..

Ja, jag kan förstå att det är jobbigt att ta tillbaka ponnyn. Men det gäller väll alla foderavtal? Fast :)kanske inte riktigt på det sättet jag förklarade.
 
Jag ska ha mini shettisen till att gå promenader, longera, hoppa små hinder om ponnyn tycker det är kul

Jag tänker ha ponnyn till att få promenader med, mysa, hoppa små hinder om ponnyn är hoppglad, longera, osv..
Det låter enklare att skaffa en hund i så fall... ;-)
 
Jag tycker också det låter bättre med en hund och att engagera sig inom agility kanske? Det är ju jätteroligt och en hund är ju lättare att ta hand om än en häst, speciellt om föräldrarna inte är hästkunniga. Det lär ju bli billigare om inte annat :)
 
Jag ska ha mini shettisen till att gå promenader, longera, hoppa små hinder om ponnyn tycker det är kul

Jag tänker ha ponnyn till att få promenader med, mysa, hoppa små hinder om ponnyn är hoppglad, longera, osv..

Ja, jag kan förstå att det är jobbigt att ta tillbaka ponnyn. Men det gäller väll alla foderavtal? Fast :)kanske inte riktigt på det sättet jag förklarade.

Känns som att du vill ha en shettis lite "bara för att"? Eller för att du inte vill/har råd/kan ha en större häst och då hellre "bara tar" en shettis? Men kanske har fel? :)

Jag har en shettis (strax över minimåttet) som jag fick när jag var 18. Tänk på att en shettis är lika mycket jobb och ansvar som en större häst.
Det som är billigare är mat eftersom den inte äter lika mycket som en storhäst.
Min är försäkrad i 10 000 liv, 100 000 vet vård, 60 000 buköppning plus rehab (vet resor, akut avlivning osv) och tror jag betalar runt 2000 kr per år. Men självrisk tillkommer ju som någon annan skrev.

Jag hade aldrig lånat ut min shettis till en 14-åring utan kunniga föräldrar. Jag tror inte du är redo, men svårt att avgöra över internet :) Kan du inte prata med en ridlärare? Eller någon som känner till din hästbakgrund bättre?
 
Du vill alltså skaffa en foderponny som du är för stor för att rida på(?) Varför?
Alltså jobbet, ansvaret och kostnaden blir ju i princip detsamma som för en större ponny.
 
Jag är ansvarsfull när det gäller saker jag tycker om att göra, och när djur och människor blir illa behandlade eller inte mår bra på något sätt.
Det där reagerar jag lite på, en sak man kan vara ganska säker på när man har häst och det är att det kommer perioder då det är otroligt jobbigt att åka till stallet. När det är mörkt och kallt och tråkigt väder och man är urtrött, då kan man känna att det inte alltid är kul att åka iväg till stallet. Grejen är ju lite den att har man häst så är det viktigt att vara ansvarsfull oavsett vad man själv känner. Man kan inte strunta i det bara för att det inte är roligt, för det går upp och ner det där.

Jag skulle väldigt gärna vilja ha en mini shettis på foder, det känns bekvämt för om det inte skulle fungera skulle dom lätt kunna ta tillbaka ponnyn om man har den överenskommelsen. :)
Tror ni att det finns någon som skulle vela ha ut sin ponny på foder? Eller är det helt omöjligt att hitta? :D
Det är ju lite så att dom som lämnar sin häst på foder gör det för att dom för tillfället inte har tid med sin häst, oftast. Det gör nog att många skulle backa att lämna hästen hos någon med den inställningen att jaja, bara lämna tillbaka hästen om det inte fungerar tänket.. Man tar inte en häst på foder för att det är bekvämt utan för att det kan passa ens tillfälliga livsstil. Tex om man vet att man vill pröva på hästlivet ett år, eller vet att man inte har tid med häst ett år framåt, då kan foderhäst vara ett bra alternativ.
 
Fast alla är ju inte ridbenägna, finns många som gillar hästar men som inte vill rida.

Visst är det så. Men jag får känslan av att TS inte är ointresserad av ridning utan snarare kikar på minishettis för att det verkar enklare och billigare än en större foderponny eller -häst.

Jag älskar att pyssla om, mysa och pyssla med hästar. Och rida såklart.
[...]
Jag undrar om det är billigare att ha en mini shettis än att ha en häst?

Jag tänker ha ponnyn till att få promenader med, mysa, hoppa små hinder om ponnyn är hoppglad, longera, osv..
 
Jag är så OTROLIGT sugen på en mini shettis och undrar lite om jag är redo att ta ansvaret.

Jag kan börja med att berätta om mig själv. Jag är en tjej på 14 år, jag har varit medryttare och ridit på ridskola i 8 år. Jag älskar att pyssla om, mysa och pyssla med hästar. Och rida såklart. Jag är ansvarsfull när det gäller saker jag tycker om att göra, och när djur och människor blir illa behandlade eller inte mår bra på något sätt. Jag har ridit mycket på små ponnys när jag var yngre.
Jag har inte häst intresserade föräldrar men jag känner dom ganska väl som äger stallet jag ska ha shettisen i om det blir av. Det är gångavstånd till stallet ifrån mitt hus.

Jag undrar om det är billigare att ha en mini shettis än att ha en häst? Hur mycket kostar det med försäkring? Kan man ha "veterinär-försäkring" så att man betalar några tusen om året eller hur mycket det kostar och så behöver man inte betala något om hästen skadar sig?
Tror ni att jag är redo?

Jag vet att mina föräldrar har väldigt mycket ansvar, men om det finns några föräldrar som läser den här tråden som har barn som äger hästar som ni har ansvar, hur mycket jobb/ansvar är det egentligen är för er? Har ni några tips på hur ni fick det att fungera?

Jag skulle väldigt gärna vilja ha en mini shettis på foder, det känns bekvämt för om det inte skulle fungera skulle dom lätt kunna ta tillbaka ponnyn om man har den överenskommelsen. :)
Tror ni att det finns någon som skulle vela ha ut sin ponny på foder? Eller är det helt omöjligt att hitta? :D

Hej!
Att ha en minishettis är inte så annorlunda mot att ha vilken annan häst som helst. Det är nästan lika mycket jobb (men lite mindre att mocka ut och mindre vatten att bära på). Man måste t ex veta hur man ska fodra dem. Det kan vara lite svårare med minishettisar än med större ponnyer och hästar, eftersom de så lätt blir feta och får fång. Det är sällan lämpligt att låta dem gå på bete dygnet runt på sommaren, man behöver ha ett magert skogsbete om det ska funka. Jag har själv bara lånat ut mina shettisar till vuxna som haft ponny förut, just för att det lätt händer annars att man får hem en badboll eller i värsta fall en fånghäst.

Försäkringen är billigare men veterinärvården kostar lika mycket även om det är en liten häst. Försäkringen täcker inte allt, man måste betala självrisk och ofta även mediciner och andra kostnader. Dina föräldrar måste vara beredda på att det kan flyga iväg många extra tusenlappar om ponnyn blir sjuk.

Som fodervärd är du ansvarig för att hålla koll på att din häst är frisk, och att bedöma när du måste ta ut veterinär.

Till skillnad från övriga här tycker jag inte att det är någon vansinnig idé att låna en häst en kortare period för att ta reda på om du verkligen vill ha en minishettis. Huvudsaken är att du och hästägaren är överens och att du är ärlig när du lånar ponnyn. Om du har tur kanske det finns något stuteri som har ett avelssto som inte har blivit dräktigt i år, som kan tänka sig att låna ut över vintern. Det är också helt OK att ha en häst även om man inte kan rida den. Det finns ju massor av kul att göra, man kan tömköra, köra, jobba på långa tyglar, hålla på med hästagility och gå långa promenader.
 
Jag vet att mina föräldrar har väldigt mycket ansvar, men om det finns några föräldrar som läser den här tråden som har barn som äger hästar som ni har ansvar, hur mycket jobb/ansvar är det egentligen är för er? Har ni några tips på hur ni fick det att fungera?

Jag skulle väldigt gärna vilja ha en mini shettis på foder, det känns bekvämt för om det inte skulle fungera skulle dom lätt kunna ta tillbaka ponnyn om man har den överenskommelsen. :)

Den av dina föräldrar som skriver på kontraktet har hela ansvaret. För alla kostnader, skötsel och allt som kan hända. Kolikvandring hela natten, åka akut hem från jobbet om något har hänt och för att (ta ledigt från jobbet och) köra till veterinär vid behov. För att välja stall, foder, hovslagare etc.
Det bygger på att man har kunskap nog att ta beslut om ponnyns väl och ve. Att man har ett jobb där det är möjligt att släppa allt för att rycka ut om en ponny är sjuk. Och en inkomst hög nog att betala allt.... Åtminstone i början måste man också ha möjlighet att vara med barnet i stallet.

Viktigt också att avtala om möjlighet att lämna tillbaka tidigare. Annars kan ni få stå för kostnaderna avtalstiden ut.
 
att låna en shettis ett kort tag för att prova på kan du vara mogen för, dvs 2-3 månader under vintern och då ta så mycket hjälp av stallet som möjligt på vardagarna, dvs insläpp och utsläpp samt fodringar. så att du hinner med skolan, men själv sköta det på helger och mocka och rykta varje dag själv.
du bör själv ha kontakten med hovslagaren samt ta hjälp med foderrådgivning så att foderstaten blir rätt uträknad.

det är inte det billigaste att ha häst när man går i skolan, då man inte har någon stor inkomst och långa skoldagar. dvs om du inte ska bli utbränd genom att sköta allt själv så behöver du kunna ta hjälp, och hjälp kostar om man inte har turen med snälla föräldrar.

jag och min syster fick våra ponnyer när jag var 9år, hade de hemma på gården.
när jag inte hann med så skötte mamma hästarna. dvs hon tog ut och fodrade dem innan jobb.
när jag tänker efter så gjorde mina föräldrar allt slitgörat som de egentligen inte hade tid med. de tog hem foder och strö, de stannade hemma då hovslagaren kom, de skötte vaccinationerna och betalade allt förutom utrustningen.
jag hjälpte ju till med allt men jag hade aldrig klarat av att ha ponnyerna själv. på vintern när man kom hem så var det redan mörkt och man skulle hinna med att mocka, ta in, motionera båda, fodra och förbereda allt för morgondagen. + äta, göra läxor och sova. stallet tog minst 2h om jag skyndade mig och inte red.
skulle man hem till en kompis efter skolan så fick man antingen komma hem tidigt och göra stallet eller så fick man be föräldrarna om hjälp.
 
att låna en shettis ett kort tag för att prova på kan du vara mogen för, dvs 2-3 månader under vintern och då ta så mycket hjälp av stallet som möjligt på vardagarna, dvs insläpp och utsläpp samt fodringar. så att du hinner med skolan, men själv sköta det på helger och mocka och rykta varje dag själv.
du bör själv ha kontakten med hovslagaren samt ta hjälp med foderrådgivning så att foderstaten blir rätt uträknad.

det är inte det billigaste att ha häst när man går i skolan, då man inte har någon stor inkomst och långa skoldagar. dvs om du inte ska bli utbränd genom att sköta allt själv så behöver du kunna ta hjälp, och hjälp kostar om man inte har turen med snälla föräldrar.

jag och min syster fick våra ponnyer när jag var 9år, hade de hemma på gården.
när jag inte hann med så skötte mamma hästarna. dvs hon tog ut och fodrade dem innan jobb.
när jag tänker efter så gjorde mina föräldrar allt slitgörat som de egentligen inte hade tid med. de tog hem foder och strö, de stannade hemma då hovslagaren kom, de skötte vaccinationerna och betalade allt förutom utrustningen.
jag hjälpte ju till med allt men jag hade aldrig klarat av att ha ponnyerna själv. på vintern när man kom hem så var det redan mörkt och man skulle hinna med att mocka, ta in, motionera båda, fodra och förbereda allt för morgondagen. + äta, göra läxor och sova. stallet tog minst 2h om jag skyndade mig och inte red.
skulle man hem till en kompis efter skolan så fick man antingen komma hem tidigt och göra stallet eller så fick man be föräldrarna om hjälp.

Fast inte tror jag att en ung frisk tonåring blir utbränd av att sköta en shettis? Och så himla mycket tid tar det inte. Släppa ut på morgonen om man har hästen hemma tar 5-10 minuter. Att göra i ordning åt hästen och kolla av den på en vilodag tar inte två timmar för mig, snarare 30-45 minuter. En shettis som står på spån tar t ex sällan mer än 10-15 minuter att mocka åt. Men visst blir man bunden av att ha häst.
 
Fast inte tror jag att en ung frisk tonåring blir utbränd av att sköta en shettis? Och så himla mycket tid tar det inte. Släppa ut på morgonen om man har hästen hemma tar 5-10 minuter. Att göra i ordning åt hästen och kolla av den på en vilodag tar inte två timmar för mig, snarare 30-45 minuter. En shettis som står på spån tar t ex sällan mer än 10-15 minuter att mocka åt. Men visst blir man bunden av att ha häst.
Ja, jag känner dom som äger stallet som kommer att hjälpa till med in och utsläpp och foder, men vi får såklart betala det. Jag kan ju prova under en sommar.
 
Ja, jag känner dom som äger stallet som kommer att hjälpa till med in och utsläpp och foder, men vi får såklart betala det. Jag kan ju prova under en sommar.

Har dina föräldrar råd att betala? Det är inte billigt bara för att det är en liten häst. När jag räknade på det så låg driftkostnaden på en shettis ca 700 kr lägre än för ett varmblod.
 
Om du bara vill borsta, pyssla och gå promenader med en ponny borde väl en sköthäst vara perfekt? Varför ska du äga/ha på foder? Att sköta någon annans ponny är både gratis och du/dina föräldrar har inte ansvaret för ponnyn. Jag hade gärna haft en skötare till min ponny som vill göra det du beskriver :-) Däremot låna ut på foder till 14åring utan kunniga föräldrar, nej aldrig.

Jag har både en shettis och en storhäst, och det är inte särskilt stor skillnad varken i tid/skötsel eller kostnad. Om ponnyn skadar sig eller blir sjuk blir det minst lika dyrt att behandla som för en storhäst. Man måste ha ekonomiska marginaler om man ska ha häst, det räcker inte att ha råd, man måste ha en buffert för oväntade utgifter också. För de kommer.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 463
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 317
Senast: Nepenthe
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 657
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som bor i Stockholm och har ridit i drygt 8 år på ridskola och nu blivit medryttare för andra gången på en...
Svar
18
· Visningar
2 894

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 10
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp