Minns du modet?

Yttik

Trådstartare
Kändes att vi behövde en liten rolig tråd om VAD som var modernt och NÄR hysterin var som värst. Allt från pessoabett med deltor och golden stripefilten till bling bling och stora loggor.

Vilka "modetrender" minns ni? Vilket år var det och följde ni modet ;)
 
Sv: Minns du modet?

Ha ha...

Så här var det i mitt stall runt 1986-88.

Vi ungar hade konstläderidstövlar, helst skulle man ha Aigle. Alternativet var chaps. Och så hade man ganska nyloniga ridbyxor, helskodda var lyxigt och på den tiden var de helskodda i riktigt skinn. Till det gärna en ylletröja med skinnlappar på axlarna och armbågarna, och en Tenson-parkas. De flesta red med plasthjälmar med bygel vid örat, men på tävling red man gärna med de gammaldags tunna kask-ridhjälmarna.

Man ville gärna ha en Stübben rex till sin ponny, eller en Stübben Siegfried om man hade stor häst. Tränset skulle gärna ha den nya aachengrimman, och så skulle det vara vitt foder på nosgrimma och pannrem. Och gummityglar förstås, med vitt gummi som man fick skrubba hela tiden. Gärna vita bettskivor också, i gummi och inte plast. Schabrak var inte så vanligt, men de som hade varit på Strömsholm eller i Scandinavium brukade få med sig schabrak från Hansbo med brodyr. LYX! Benskydden var i plast med sånt där material som det finns i en del badrumsmattor på insidan, de kom från Hampa och DMS och var oftast vita med dekorstripes i blått, grönt eller rött. Hästarna var alldeles randiga om benen när man tog av skydden, men de var så lättskötta jämfört med skydd av läder eller yllefilt. Bara att skölja av!

Man skulle ha ett kombitäcke från Hansbo, ett sånt där vitt med ränder i svenska, tyska, franska eller italienska färger. Mycket bättre och snyggare än våra gamla nättäcken. Och så hade det nyligen varit stor revolution på teckesfronten. De gamla tunga new zeeland-täckena byttes ut mot lätta vattentäta täcken från Horse Saver och Weatherbeeta. De var marinblå med röd kant och teddyfodrade. Och stalltäckena i jute eller ylle byttes mot termotäcken.
 
Sv: Minns du modet?

Försöker minnas: Sent 70-tal. De sick-sackflätade pannbanden. Nästan alla hästar hade det och vi flätade grön-vita åt alla ridskolehästarna minns jag. Vi tyckte det var såå snyggt. Tidigt 80-tal. Då hade alla randiga benvärmare i skrikiga färger. Det var beige eller svarta ridbyxor och helskodda var inne. Bara helskott med riktigt skinn eller mocka. Sympatexvojlockar var också inne då. Aachennosgrimmor var rätt nya och ansågs jättesnyggt. Alla red i läderridstövlar, men jodphursen blev störtpopulära och då skulle alla ha det. (både i stallet och privat) Sådana klassiska med en rem att spänna runt. På slutet av 80-talet blev Pessoabetten väldigt poppis och nästan alla hoppryttare på min klubb red plötsligt på det. På den tiden var det annars inte så mycket mode i stallet. Det köptes inte utrustning som det görs idag. Hästarna hade det de behövde och få ryttare hade fler än 2-3 par ridbyxor. Täcken användes mycket sällan och då oftast om man ville hålla hästen fortsatt ren inför tävling. Svettäcken användes lite mera och det var ett kombitäcke, vitt med smala röda och blå ränder som nästan alla hade då. Under vintrarna gick alla omkring i Tensonjackor eller Tensonkopior. Alla var blå. Jag har kvar min ljusblå Tensonkopia än idag. Hel och fin, men den används väldigt sällan. Varm som 17 är den förstås.
Ja det var vad jag minns just nu. Det dykert säkert upp mer i minnet.

Själv hade jag benvärmare såklart och både beige och svarta ridbyxor, läderridstövlar, jodphurs och ett tävlingsträns med aachennosgrimma. Även pessoabettreden hakade jag på när hästen jag var delfodervärd på fick ett sådant vid hoppning.
 
Senast ändrad:
Sv: Minns du modet?

*KL*

Haha åh vilka minnen :D

Jag minns ridskolan på 90 talet. ALLA hästarna hade vit teddypadd och bettskivor på sina bett :) Och så fort nån skulle rida hoppning och tävla hade de med sig ett tvådelat pessoabett, deltor och egna gummityglar med vitt gummi.

Bästa var att eleverna slogs om paddarna för ha den vitaste och fluffigaste till den häst de red :D
 
Sv: Minns du modet?

De flesta red med plasthjälmar med bygel vid örat...

Åh, shit. Det är en sån jag har och tycker är bättre än den andra med svart/numera brun sammet. Gör jag bort mig om jag tar den när jag ska börja rida igen? :o
 
Sv: Minns du modet?

Jag har inga sådär gamla modetrender att minnas tillbaka till, men för sisådär en fem år sedan, när jag var 15-16 år och stod i ett privatstall med mycket ponnyer och ponnytjejer skulle alla ha pessoabett, svängda eller v-formade pannband med mycket bling, stübben-sadlar, kantflätade lädertyglar, täcken och schabrak av märket pessoa med ett jättestort P på sidan och allsköns olika paddar under sadlarna. Antingen vit teddy eller olika gele-grejer. Vi var några få som hade i äkta fårskinn. Pullarnosgrimma var det många som hade också.
 
Senast ändrad:
Sv: Minns du modet?

Här är bildbevis på benvärmarna :angel:;):

annaochfilip.jpg
 
Sv: Minns du modet?

Magiana, om det var flera år sedan du red så har säkerhetsstandarden höjts och det stötdämpande materialet i din gamla hjälm åldrats. Köp en ny hjälm!
 
Sv: Minns du modet?

kl

Jag minns 90talsmodet.
Allt skulle vara senapsgult/vinrött/mossgrönt. Vojlock med matchande lindor. Kyra-jackorna var superpoppis. Man skulle ha "allväders-stövlar" med en liten gul reflex bakpå, eller om man va riktigt "inne" Graninges allväders-stövel. Teddyvojlokar var oxå inne, och vitt foder på tränsen. Helskodda ridbyxor med skinn som man fick gnugga när man tvättat dem... Säkerhetsstigbyglar med gummiband. Flätade pannband elelr clincher var oxå modernt. Minns de hemska sadelgjordarna som var av vitt "rep" oxå, men de började försvinna nu till förmån för "hela" sadelgjordar. Hansbotäcket har jag kvar fortfarande :D

När jag blev lite äldre så var det supermodernt med de jäkla pessoa-betten. Var och varannan unge red med det. Det var oxå nu det blev modernt att ha så mycket onödiga prylar på en och samma gång som bara var möjligt. Gärna både en separat brösta och en separat martingal samtidigt. Det var även nu som hopp-plattorna började komma mer och mer. Det gjorde ingen skillnad om man behövde det eller ej... Jag gick lite mot strömmen då, less is more har alltid varit min melodi.

De senaste åren tycker jag ridmodet skenat! Nu är det nästan viktigare att ha 4000:- jacka i stallet än utanför...

donna_182200742.jpg


mawinsky_182200939.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Minns du modet?

haha vilka roliga minnen...

Ja jag kom ihåg bomlös hysterin och den börjar väl lägg asig mer och mer idag men när dessa sadlar kom skulle alla ha en sån åhh det var nu det bästa man kunde slänga på hästryggen för bomsadlarna var nu helt plötsligt dåliga!



Annars kommer jag också ihåg tillskottshysterin som var för en 15 år sedan.
Alla skulle ge extra b-vitaminer. vitlökspulver, gurkmeja. morötter, glukosamin, äppelsidervinäger och linfröolja. Foderkammaren räckte inte till :D

Och betforhysterin som kom i samma veva alla skulel ge betfor till sina hästar.. denna slibbröra som till vintern bara fryser och ett helsike helt enkelt.


Och så kommer jag också ihåg prylhysterin som en annan sa de skulle va pessoabete, martingan och förbygel sen om hästen behövde detta eller inte spelade ingen roll... för det var ju coolt=)

Och färgen grönt kommer jga ihåg som alla skulel ha hha tyckte den var sååå snygg då=):o
 
Sv: Minns du modet?

Åh åttiotalet, jag minns. Kunde inte ha beskrivit det bättre själv :D

Åh, glömde en viktig åttiotalsgrej. Det kom pastellfärgade grejer! Innan var det marinblått och rött som gällde (gult och grönt var 70-tal och så töntigt det kunde bli). Men så kunde man plötsligt få tag på grejer i rosa och mintgrönt! Inte så många grejer, men ludd, vojlockar och bettskivor till hästen och t-shirt och tubsockor räckte ganska långt för att 80-talspimpa ett ekipage.

Sen glömde jag två till viktiga saker. Man skulle ha en Bucas-grimma i terylene med vitt foder, och så skulle man ha ett rundstickat grimskaft med panikhake i matchande färg.
 
Sv: Minns du modet?

Haha ja just det! Minns oxå den korta pastell-perioden :D Hade minsann dressyrschabrak i både babyblått, mintgrönt, ljusgult och babyrosa... herregud... :crazy: och så skulle det vara ludd ÖVERALLT!
 
Sv: Minns du modet?

Knapp
Är jag dum, eller lever inte många av de trenderna kvar idag?
För övrigt minns jag ridskoletiden när de "tuffa" tjejerna hade sammetshjälmar och "hela" chaps, med fransar.

Vi "vanliga" red med jofahjälmar, bekväma ridbyxor, och "gummi"ridstövlar, ni vet de där sjukt fula? :p
 
Sv: Minns du modet?

Jag tro mycket har kommit tillbaka faktiskt, tex de flätade pannbanden :) De har ju verkligen blivit poppis igen! Blinget har oxå kommit tillbaka, det var inne på 90-talet, sen var man hur töntig som helst om man hade bling tills det fick en boost igen nu på senare år. Tror det går upp och ner sådär hela tiden. Vitt foder har ju oxå kommit tillbaka, och clincher!
 
Sv: Minns du modet?

Åhhh! Vilka minnen! :D

GERA hette väl de där senskydden i plast? Jag fick dem och var sååå lycklig och vårdade dom ömt.
 
Sv: Minns du modet?

Ja det är väl som med allt annat mode - något blir modernt - sen jättefel - sen lite retrocoolt och sen modernt igen :D
Jag har suttit hela sommarn och flätat pannband till mina hästar, och rider med bettskivor på ena hästen :)

Jag som ju inte är sådär jättegammal minns att när jag red på ridskola som liten hade ALLA sina ridmärken mitt fram på hjälmen. Minns också att på tävling hade de riktigt coola en massa märken på skjortkragen på kavajen..

Sen var det ju som med allt annat i tidigt 90-tal, modernt med stora t-shirts med tryck. Helst mulle-tryck.

Minns också mina helskodda jag ärvt av en liten moster. De stod upp av sig sjäva efter tvätten! Vinröda var de, och passade jättebra till mina bruna Graninge-stövlar! :D
 
Sv: Minns du modet?

Åh vilken härlig nostalgitråd.

Jag minns som igår mina Aiglestövlar och mörkblå (såklart!) helskodda manchesterridbyxor från EuroStar som jag nötte på hela åttiotalet tillsammans med ridskolans klubbtröja (collegetröja - givetvis utan luva, på den tiden var det strikt förbjudet med luva när man red) i mörkblått. Eller alla avlagda collegetröjor från Benetton (mörkblå - så klart) i kombo med oljerock och kviltade jackor. Samt givetvis de obligatoriska läderjodphursen med smalt band runt vristen. :love: Betydligt snyggare än nittiotalet som gick i senapsgult, brunt, grönt och stora blaffiga loggor i form av avlagda Aqua Limone- och Championhoodies.

Benvärmare, slalomstrumpor och Graningestövlar samt så klart brunt läder, förbyglar och pessoabett var måsten. :D

Så här såg jag och min högt älskade ponny Gustis ut i mitten av nittiotalet t.ex:



När vi inte körde på stora bylsiga fleecetröjor i neonfärgat mönster och säkerhetsväst över. Notera att jag var fräck nog att ha både en brun och en blå Champion Showring... :D Jag hade en vinröd också... :o
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Minns du modet?

Filtbenskydd från 60talet när armen börjat och avhästas
15425649.jpg

11139736.jpg


Gera benskydden
28958072.jpg


Nickelbett från 40-60talet
19551783.jpg


Specialbeställd kandarstång från 1945
31559131.jpg


Waterfordbett från 60talet
26661536.jpg
 

Liknande trådar

Hemmet Inspirerad av en annan tråd och för att inte trådkapa blir jag lite nyfiken på vad folk har för intressanta och gärna positiva anekdoter...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 040
Senast: nejlica
·
Utrustning Jag har köpt en ny ridhjälm. Min gamla hjälm är det minst nio år sedan jag köpte så det kändes dags att uppdatera den, särskilt som jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 848
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 885
Senast: valy
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 767
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp